Katalog Ewa Prajwowska, 2016-02-12 Jerzykowo Język polski, Scenariusze Do szczęścia tak niewiele potrzeba ("Kałużyści" D. Wawiłow). Ewa Prajwowska Scenariusz lekcji w klasie 4 Temat: Do szczęścia tak niewiele potrzeba. Materiał : "Kałużyści" Danuta Wawiłow, ilustracja wiersza . Cele: - odróżnia podmiot liryczy od bohatera, -określa tematykę wiersza, -wskazuje różne sposoby widzenia świata przez dzieci i dorosłych, -zapoznaje się z pojęciem neologizmu artystycznego, -potrafi utworzyć własne neologizmy, - tworzy formy l.poj. neologizmów występujących w utworze, -za pomocą pantomimy prezentuje treść wiersza. Metody: praca z tekstem, pantomima, rozmowa. Przebieg lekcji: 1. Nauczyciel rozdaje uczniom ilustrację wiersza. Powiedzcie mi ,co widzicie na obrazku. 2. Jakbyście wytłumaczyli słowo "kałużyści"? (słowo pochodzi od kałuży- ten , kto ma coś wspólnego z kałużą, bawiący się w kałuży) 3. Zobaczymy, czym zajmują się kałużyści w wierszu Danuty Wawiłow o takim właśnie tytule. Nauczyciel rozdaje tekst wiersza. 4. Nauczyciel głośno odczytuje wiersz, a potem powtórnie czyta go uczeń. 5.Gdzie i kiedy rozgrywają się zdarzenia opisane w utworze? 6. Co jest tematem wiersza? 7. Jak sądzicie, kto wypowiada się w utworze? (podmiot liryczny- osoba dorosła, która przygląda się zabawom dzieci) 8. Kto jest bohaterem wiersza? (dzieci, które bawią się na podwórku) 9. Jakie zabawy zostały przedstawione w wierszu ? Uczniowie wymieniają je odwołując się do tekstu, po czym wypisujemy na tablicy, co robią dzieci. Dzieci w wierszu: -wygrzebują brud z kałuży, - obrzucają się szyszkami, - karmią pod ławeczką kota. 10. Jak dzieci traktują zabawę, a jak osoba dorosła , która ją relacjonuje? (dzieci- poważnie, serio, są bardzo zaangażowane osoba dorosła- żartobliwie , z humorem) 11. Wyjaśnienie pojęcia neologizmu. Neologizmy to nowo utworzone wyrazy. Jeśli neologizm dłużej funkcjonuje w języku i jest powszechnie stosowany przestaje być neologizmem. Neologizmy artystyczne to słowa tworzone na użytek jednego utworu. Wypisujemy neologizmy występujace w utworze: kałużyści, błociści, szyszkowiści, kocistki. 12. Wspólnie tworzymy l.poj. od podanych rzeczowników. l.mn. l.poj. kałużyści kałużysta błociści błocista szyszkowiści szyszkowista kocistki kocistka 13. Pantomima Uczniowie losują karteczki i po kolei w grupach wykonują czynności. Pozostali uczniowie mają za zadanie nazwać wykonawców czynności ,wykorzystując neologizmy artystyczne zawarte w wierszu. (kałużyści, błociści, szyszkowiści, kocistki) 13. Nauczyciel podaje przykłady wymyślonych przez siebie neologizmów i prosi uczniów o wyjaśnienie ich znaczenia. (np. książkoczytacz, interneciści, wierszyści, kratkozeszyt,papierkorzucaj .....) Uczniowie otrzymują od nauczyciela karteczki , na których zapisują wymyślone przez siebie neologizmy . Gotowe wyrazy naklejamy na tablicę. Jeden z uczniów odczytuje utworzone neologizmy. Praca domowa: Stwórz kilka nowych nazw codziennych czynności, na przykład lekcjorobienie. Wyświetleń: 165
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |