Katalog

Iwona Kudyba, 2016-02-12
Koniaczów

Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Matematyka według Gruszczyk-Kolczyńskiej - lekcja o charakerze powtórzeniowym.

- n +

Scenariusz zajęć opartych na programie matematycznym prof. Edyty Gruszczyk - Kolczyńskiej - lekcja o charakterze powtórzeniowym
Temat zajęć: Jak ptaszki wybierały się na zimowy bal
Metody: zajęć praktycznych (manipulacja przedmiotami w trakcie opowiadania bajki o ptaszkach)
Formy pracy: indywidualna, grupowa
Środki pracy: bębenek, zegar dla początkujących, sznurek, spinacze, miarka krawiecka, fasolki, patyczki piankowe, guziki, pudełka, liczydełko z 30 koralikami, figury liczbowe
Cel główny: Wspomaganie dzieci w rozwijaniu operacyjnego rozumowania i liczenia.
Cele operacyjne:
- uczeń potrafi słuchać ze zrozumieniem
- uczeń umie wykonywać polecenia
- uczeń przestrzega reguł liczenia w jego trakcie
- uczeń potrafi policzyć znikające obiekty
- uczeń potrafi wyznaczyć pełną godzinę na zegarze
- uczeń potrafi posługiwać się miarką krawiecką
- uczeń potrfi ustalić sumę i różnicę przez policzenie obiektów po każdej manipulacji typu dodać lub odjąć
- uczeń potrafi pokazać na fasolkach i liczydełku z koralików treść zadania z treścią (na dodawanie i odejmowanie)
- uczeń potrafi posegregować guziki według liczby dziurek lub pętelek
- uczeń potrafi ułożyć rytm z guzików, patyczków i fasolek
- uczeń zna sens równość i nierówności i potrafi go pokazać na figurach liczbowych

Lekcja jest rodzajem bajki o ptaszkach, które nie odlatują do ciepłych krajów, tylko zostają w Polsce. Wynika to z tematu dnia. Nauczyciel opowiada bajkę o ptaszkach, a dzieci na jej podstawie wykonują określone zadania matematyczne wynikające z treści opowiadania. W ten sposób nie odczuwają presji nauczyciela, a nauka staje się zabawą.
1. Nauczyciel uderza w bębenek 8 razy. Uczniowie liczą uderzenia, ustalają ich ilość i na ich podstawie określają godzinę, o której ptaszki miały się spotkać na gałązce w sadzie, aby omówić sprawę zimowej uczty dla mieszkańców pobliskiej okolicy.
2. Nauczyciel przywiązuje do dwóch krzesełek długi sznurek, który ma wyobrażać gałązkę, na której siadają ptaszki. Przed przystąpieniem do dalszego opowiadania uczniowie dokonują pomiaru ,,gałązki" za pomocą miarki krawieckiej i podają jej długość. Dwóch uczniów trzyma miarkę, a reszta klasy podchodzi do miarki i odczytuje długość.
3. Nauczyciel rozwija opowiadanie jako pierwszy układając zadanie tekstowe o ptaszkach na dodawanie. Wynik dodawania uczniowie przedstawiają na fasolkach, które układają na patyczku służącym za gałązkę.
Przykładowe zadanie: Rano na gałązkę przyleciało 5 sikorek. ( Dzieci przypinają na sznurku 5 żółtych spinaczy. Każdy rodzaj ptaszka ma swój kolor spinacza. ) Po chwili na gałązce usiadło 4 wróbelki ( Dzieci przypinają 4 spinacze pomarańczowe). Ile ptaszków przyleciało rano na gałązkę?
Następne zadania na dodawanie układają dzieci.
Nauczyciel rozpoczyna serię zadań na odejmowanie. Różnicę przedstawiają na liczydełku z 30 koralikami.
Przykładowe zadanie: Na gałązce siedziało 12 ptaszków (10 ma ten sam kolor a dwa odmienny, tak by dzieci widziały zmiany w obrębie układu dziesiątkowego). Roznieść wiadomość o balu zimowym w sadzie pod karmnikiem poleciało 6. Ile ptaszków zostało na gałęzi?.
Następne zadania układają dzieci.
4. Nauczyciel kontynuuje opowiadanie wprowadzając dzieci w pojęcie klasyfikacji.
Gile postanowiły ozdobić swoje czerwone garnitury guzikami. Postanowiły wybrać się do sklepu i je kupić. Sklep otwierają o 10.00. Teraz jest 9. Tu nauczyciel uderza w bębenek a dzieci odliczają godzinę. Jest to 9. Nauczyciel pyta: Ile zostało czasu, aby przygotować sklep z guzikami? Dzieci odpowiadają, że godzinę. Nauczyciel oświadcza, że jest jeszcze czas, by przygotować sklep.
W pudełku są zgromadzone różne guziki. N stwierdza: Trzeba je uporządkować. Bez tego nie będzie można ich sprzedać gilom. Na stoliku ustawia pudełka. Jedno z nich jest przeznaczone na guziki z dwoma dziurkami, drugie na guziki z czterema dziurkami, a trzecie na guziki z pętelką. Pokazuje pudełka dzieciom i wyjaśnia, że mają tak posegregować guziki, by w pudełkach znalazły się te, które są na nich zaznaczone. Sprzedawcą w sklepie jest nauczyciel oraz jego pomocnik. Wyjaśnia, że każde dziecko ma kupić 4. Zabawa rozpoczyna się, gdy dzieci usłyszą 10 uderzeń, wyznaczą godzinę na zegarze, a kończy, gdy każde dziecko kupi 4 guziki.
5. Dzieci wracają do koła, a nauczyciel kontynuuje opowiadanie.
Okazało się, że krawiec Niteczka będzie dopiero o 2 po południu. Gile mają więc nieco czasu na zabawę pięknymi guzikami jakie kupiły w sklepie.
Postanowiły wyjąć swoje skarby i ułożyć z nich rytm. Dzieci wyjmują guziki, fasolki i patyczki i układają swój rytm zainspirowane przez nauczyciela, który układa razem z dziećmi.
Potem układają budowle z wykorzystaniem patyczków i guzików. Liczą z ilu elementów składa się ich konstrukcja i pod nią układają tyle samo fasolek.
6. Nauczyciel kontynuuje: Naglę zabawę gilom przerywa sójka, która przynosi wiadomość, że gile będą w czasie zabawy rozdzielać ziarenka dla gości. Doradza im, aby poćwiczyły. Gile szybko zapominają o zabawie i postanawiają poćwiczyć równości i nierówności, bo wiedzą, że niektóre ptaszki jedzą więcej, a inne tyle samo albo mniej. Zabierają się do układania.
7. Nie ma już czasu. Nauczyciel wybija dwa uderzenia, a dzieci wyznaczają godzinę na zegarze. Jest to godzina, o której krawiec Niteczka otwiera zakład. Gile chowają swoje skarby i lecą do krawca. I na tym kończy się bajka i zajęcia.
Opracowała
Iwona Kudyba

Wyświetleń: 146


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.