AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Magdalena Staniszewska, 2016-02-12
Tanowo

Lekcja wychowawcza, Konspekty

Konspekt godziny wychowawczej w gimnazjum: Myślenie kratywne cz.1.

- n +


TEMAT: MYŚLENIE KREATYWNE

Opracowała: Magdalena Staniszewska

Cele:
 Po spotkaniu uczeń powinien:
o umieć zdefiniować pojęcie „myślenia kreatywnego”
o rozumieć rolę myślenia kreatywnego w rozwiązywaniu problemów,
o wiedzieć w jaki sposób można ćwiczyć i rozwijać myślenie kreatywne.
o być świadomym znaczenia pozytywnego nastawienia do nauki.

Czas trwania: 90 min

Metody:
 Burza mózgów,
 Swobodne wypowiedzi uczniów,
 Metoda stawiania zadań

Formy pracy:
 indywidualna
 grupowa
 zbiorowa

Materiały i środki dydaktyczne:
 Przybory do pisania.
 Niekompletny wiersz „Kaczka dziwaczka” (Zał. 8 a)


Przebieg zajęć:

1. Powitanie uczniów. Prośba by każdy z uczniów się przedstawił wymieniając swoje imię i dwie cechy swojego charakteru zaczynające się od tej samej litery, co imię
(np. Kasia: kulturalna, koleżeńska)

2. Nauczyciel zaprasza uczniów do burzy mózgów dotyczącej rozwiązywania problemów. Szukamy odpowiedzi na pytanie: Co pomaga nam przy rozwiązywaniu problemów.

3. Nauczyciel omawia wypowiedzi uczniów, na koniec zostawiając pojęcie kreatywnego myślenia. Wspólnie z uczniami tworzy definicję kreatywnego myślenia. Inicjuje rozmowę na temat znaczenia kreatywnego myślenia przy rozwiązywaniu problemów. Na koniec rozmowy nauczyciel zaprasza uczniów do serii ćwiczeń rozwijających kreatywne myślenia.

Kreatywne (twórcze) myślenie to umiejętność wychodzenia poza schemat rutynowego, często nieskutecznego sposobu działania i myślenia.

4. Ćwiczenie 1
Każdy z uczniów rysuje na kartce 15 kółek. Następnie na bazie każdego z tych kółek ma stworzyć osobny rysunek, dorysowując potrzebne elementy (np. bałwana, okulary, buźkę, słońce itp.). Uczniowie prezentują swoje prace, szukają najbardziej oryginalnych pomysłów

Nauczyciel omawiając ćwiczenie zwraca uwagę na sposób pracy naszego mózgu. Rozwiązując jakiś problem myślimy najpierw schematycznie, jednotorowo, wpadamy na pomysły jednego określonego rodzaju (np. rysunek słoneczka, buźki, kwiatka). Następnie następuje zanik pomysł, czujemy w naszych umysłach pustkę, wydaję się nam, że już nic więcej nie możemy wymyślić. Jeżeli przetrwamy ten kryzys, nasz umysł zacznie pracować na innych falach, szukać innego rodzaju rozwiązań, nie schematycznych, oryginalnych (np. rysunek okna w statku, pnia drzewa itp.)

5. Uczniowie dzielą się na cztery grupy (pory roku, w których się urodzili). Kolejne zadania wykonują w grupach.

6. Ćwiczenie 2
W ciągu 3 minut uczniowie w grupach układają jak najwięcej zdań, w których każdy kolejny wyraz zaczyna się od liter r, w, n, p, d (np. Radek wczoraj napisał pierwszy doktorat). Grupy prezentują rezultaty swojej pracy.

7. Ćwiczenie 3
Uczniowie w grupach kończą we własny, oryginalny sposób wiersz „Kaczka Dziwaczka” (zał. 8 a). Prezentują rezultaty swojej pracy.

8. Ćwiczenie 4- Łańcuch skojarzeń
Za pomocą 3 wyrazów uczniowie tworzą łańcuch skojarzeń pomiędzy dwoma podanym wyrazami. (np. piłka – sport – pragnienie- głód – jabłko)
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 162


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.