![]() |
![]() |
Katalog Dorota Matlakiewicz, 2016-02-12 Jastrzębie Zdrój Wybór zawodu, Plany metodyczne Innowacja pedagogiczna.WSPARCIE UCZNIÓW NIEPEŁNOSPRAWNYCH W POSZUKIWANIU PRACY PIERWSZE KROKI W POSZUKIWANIU PRACY INNOWACJA PEDAGOGICZNA REALIZOWANA W KLASIE III GIMNAZJUM ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH PRZY WOJEWÓDZKIM SZPITALU REHABILITACYJNYM DLA DZIECI W JASTRZĘBIU-ZDROJU Opracowała: mgr Dorota Matlakiewicz JASTRZĘBIE-ZDRÓJ 2012 INFORMACJE O SZKOLE W KTÓREJ REALIZOWANA BĘDZIE INNOWACJA 1. Pełna nazwa placówki: 2. Adres, telefon, e-mail: 3. Dyrektor: ZAKRES ORGANIZACYJNY INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ 1.Nazwa innowacji pedagogicznej: Wsparcie uczniów niepełnosprawnych w poszukiwaniu pracy 2. Autor innowacji: mgr Dorota Matlakiewicz 3. Zajmowane stanowisko w szkole: nauczyciel-wychowawca 4. Współpraca: Doradca zawodowy Pedagog szkolny Psycholog Nauczyciele Nauczyciele-wychowawcy 5. Rodzaj innowacji: Metodyczna 6. Koszty i źródła finansowania działalności innowacyjnej: Zasoby własne szkoły 7. Osoby objęte innowacją: Uczniowie III klasy gimnazjum 8. Przewidywany czas realizacji: Od 01.09.2012 do 20.06.2013 ZAKRES MERYTORYCZNY INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ Niewielka ilość polskich przedsiębiorców deklaruje chęć zatrudniania osób niepełnosprawnych w swoich firmach. Na przeszkodzie w uzyskaniu przez nie pracy stoją głównie uprzedzenia i stereotypy, strach i brak wiedzy. Osoby niepełnosprawne nie muszą spędzać życia w domu będąc zdanymi na łaskę czy niełaskę swoich opiekunów. Czekają na nich miejsca pracy, jednakże trzeba ich przygotować do ich pozyskania swojego miejsca w społeczeństwie i nauczyć „walki” o posadę. Uczniowie naszej szkoły to dzieci i młodzież niepełnosprawna ruchowo, a także osoby o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej. Z uwagi na swoje dysfunkcje mają oni ograniczony dostęp w wyborze szkoły ponadgimnazjalnej oraz dostęp do rynku pracy. Często bywa, że to właśnie rodzice są pierwszymi doradcami w kwestii wyboru szkoły. Nierzadko kierują się oni własnymi ambicjami, niespełnionymi marzeniami, nie biorąc pod uwagę umiejętności i możliwości swoich dzieci. Dlatego podejmowanie przez nauczycieli działań założonych w innowacji „Wsparcie uczniów niepełnosprawnych w poszukiwaniu pracy” miałoby na celu przygotowanie naszych podopiecznych do trafnego wyboru szkoły oraz swojej kariery zawodowej. CELE INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ przygotowanie uczniów z zaburzeniami funkcji narządów ruchu oraz uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną do podjęcia właściwej decyzji związanej z wyborem szkoły, a w przyszłości swojej kariery zawodowej zmniejszenie obaw uczniów z niepełnosprawnością ruchową i intelektualną związanych z podjęciem przez nich aktywności zawodowej udzielanie informacji dotyczących rynku pracy, organizacji wspierających osoby niepełnosprawne pomoc we właściwym wykorzystaniu swoich uzdolnień, predyspozycji i umiejętności pomoc i wsparcie w poszukiwaniu alternatywnych rozwiązań, możliwości kształcenia uczniów niepełnosprawnych ruchowo, uczniów z problemami emocjonalnymi wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności niezbędne do rozwoju ich kariery zawodowej zapoznanie uczniów niepełnosprawnych z programami edukacyjnymi Unii Europejskiej umożliwienie uczniom niepełnosprawnym edukacji i porozumiewania się na odległość tak, aby wyeliminować istniejące bariery w dostępie osób z niepełnosprawnością do ośrodków szkoleniowych oraz włączyć ich w aktywne życie DZIAŁANIA I RODZAJE ZAJĘĆ PRZEPROWADZANYCH W ZAKRESIE INNOWACJI W ramach podejmowanych działań uczniowie niepełnosprawni będą mieli okazję przygotować się do zaplanowania swojej ścieżki kariery zawodowej oraz do wejścia na rynek pracy. Uczniowie naszej szkoły będą przygotowani nie tylko od strony teoretycznej. Dodatkowo będą przeprowadzane działania mające na celu zdobycie różnorodnych doświadczeń poprzez: spotkania z przedstawicielami różnych zawodów wyjścia do pobliskich zakładów pracy, uczestnictwo w giełdach, dniach otwartych szkół ponadgimnazjalnych udział w wycieczkach o charakterze poznawczym do wyższych uczelni z terenu naszego miasta oraz na Targi pracy, spotkania z lekarzem medycyny pracy, który zapozna uczniów z uszkodzeniem narządem ruchu, z przeciwskazaniami zdrowotnymi do pracy w poszczególnych zawodach spotkania z pracownikiem-doradcą zawodowym Powiatowego Urzędu Pracy w Jastrzębiu-Zdroju, który przedstawi aktualny stan rynku pracy w mieście oraz odpowie na pytania dotyczące prawa pracy, oczekiwań pracodawców a także przedstawi oferty pracy w naszym mieście spotkania z przedstawicielem-doradcą zawodowym Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej prowadzenie tablicy ogłoszeń na tematy dotyczące oferty edukacyjnej szkół (rodzaje i typy szkół, kryteria przyjęć, zasady rekrutacji, programy kształcenia, zasady egzaminowania i uzyskania świadectw), informacji o zawodach oraz rynku pracy w mieście i województwie śląskim zorganizowanie na terenie szkoły Tygodnia Kariery prowadzenie i udostępnianie uczniom bazy informacyjnej dotyczącej doradztwa zawodowego literatura i strony www. na temat rynku pracy, organizacje zajmujące się udzielaniem pomocy w poszukiwaniu pracy, w tym także dla osób niepełnosprawnych informacje na temat funkcjonujących zakładów pracy chronionej prowadzenie zajęć edukacyjnych, warsztatów dla uczniów, a także poruszanie tematyki z zakresu preorientacji zawodowej w ramach godzin wychowawczych prowadzonych przez nauczycieli, nauczycieli-wychowawców, pedagoga szkolnego i doradcę zawodowego. ZADANIA DORADCY ZAWODOWEGO prowadzenie zajęć grupowych mających na celu lepsze samopoznanie, kształtowanie aktywnych postaw oraz umiejętności planowania własnych karier zawodowych prowadzenie indywidualnych konsultacji z uczniami z zakresu poradnictwa zawodowego pomaganie uczniom niepełnosprawnym w określaniu ich zainteresowań oraz uzdolnień istotnych przy planowaniu kariery zawodowej udzielanie pomocy w tworzeniu dokumentów aplikacyjnych przygotowanie do radzenia sobie w trudnej sytuacji, jaką jest zmiana społeczna lub bezrobocie motywowanie uczniów do kształcenia się oraz podnoszenia swoich kwalifikacji i kompetencji. udzielanie informacji o Ogólnopolskiej Bazie Pracodawców Osób Niepełnosprawnych udzielanie informacji o poszczególnych etapach zdobywania kwalifikacji zawodowych kształtowanie u uczniów z niepełnosprawnością ruchową umiejętności poszukiwania pracy wspomaganie rodziców w procesie podejmowania decyzji dotyczących planowania kariery edukacyjno-zawodowej ich dzieci współpraca z innymi nauczycielami podczas podejmowanych działań z zakresu preorientacji zawodowej DOKUMENTACJA zapisy w dziennikach lekcyjnych, dziennikach zajęć pozalekcyjnych, dzienniku doradcy zawodowego, pedagoga szkolnego i psychologa scenariusze zajęć zaświadczenia, potwierdzenia, podziękowania i inne materiały gromadzone w segregatorze innowacji pedagogicznej zdjęcia informacje na stronie internetowej szkoły informacje w szkolnej gazetce „Bez Igieł” EWALUACJA Ewaluacja będzie przeprowadzana na koniec I i II semestru roku szkolnego tj. w lutym 2013 r. i czerwcu 2013 roku. Ewaluacja będzie miała na celu uzyskanie odpowiedzi na pytania dotyczące atrakcyjności innowacji oraz swojej efektywności. Techniki ewaluacji: obserwacja, rozmowa z uczniami oraz ankieta. Ewaluacji dokona autor innowacji oraz doradca zawodowy. NARZĘDZIA BADAŃ Ankieta do oceny atrakcyjności zajęć prowadzonych z zakresu preorientacji zawodowej Ankieta jest anonimowa. Proszę o zaznaczenie kółkiem jednej odpowiedzi. 1. Czy Twoim zdaniem zajęcia z zakresu preorientacji zawodowej są ciekawe? a) tak b) nie 2. Czy uważasz, że uczniowie są zainteresowani zajęciami z doradztwa zawodowego? a) tak b) nie Ankieta do oceny efektywności zajęć prowadzonych z zakresu preorientacji zawodowej Ankieta jest anonimowa. Proszę o zaznaczenie kółkiem jednej odpowiedzi. 1. Czy uważasz, że prowadzenie zajęć z preorientacji zawodowej w szkole jest potrzebne? a) tak b) nie 2. Określ korzystając z punktacji od 1 do 5 konieczność prowadzenia zajęć z doradztwa zawodowego w szkole? 1 2 3 4 5 3. Czy masz jakieś propozycje zmian do prowadzonych zajęć i spotkań, jakie miały miejsce w ramach podejmowanych działań z zakresu doradztwa zawodowego? a) tak b) nie Jeśli tak, to jakie? ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. PRZYKŁADOWE TEMATY ZAJĘĆ REALIZOWANE W RAMCH INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ I. Poznaj siebie i swoje predyspozycje 1. Autoprezentacja 2. Moje silne i słabe strony charakteru 3. Moje zainteresowania i predyspozycje zawodowe 4. Moje zdolności i możliwość osiągnięcia sukcesu w pracy zawodowej 5. Jak lubię spędzać swój wolny czas? 6. Mój temperament 7. Moje warunki fizyczne i zdrowotne a wybór zawodu II. Zawody 1. Jakie znamy zawody? a) Podstawowe zasady dobrej komunikacji b) Kontakt człowieka z przyrodą c) Zawody związane z wydobyciem, przetwarzaniem, obróbką surowców d) Zawody związane z działalnością artystyczną człowieka e) Zawody związane z posługiwaniem się systemami znaków 2. Spotkania z przedstawicielami różnych zawodów 3. Wycieczka do zakładu pracy 4. Rynek pracy – zawody przyszłości 5. Stan zdrowia a wybór zawodu 6. Rynek pracy w moim mieście i regionie III. Myśląc o pracy 1. Co każdy absolwent gimnazjum widzieć powinien¬¬¬? 2. W poszukiwaniu swojego miejsca pracy 3. Starając się o pracę 4. Czego mogę oczekiwać od przyszłej pracy 5. Stosunki międzyludzkie w pracy 6. Zdrowie i BHP w zakładzie pracy Wyświetleń: 19
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |