Katalog

Natalia Rakowska, 2016-01-21
Poznań

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Samochodzikowo - Kraina dobrych manier.

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ

Temat zajęć: Samochodzikowo - Kraina dobrych manier
Grupa docelowa: 3, 4- latki
Prowadząca zajęcia i autor scenariusza: mgr Natalia Rakowska

Cele ogólne:
- kształtowanie zachowań kulturalnych
- budowanie pozytywnego klimatu w grupie
- wzmocnienie poczucie wartości

Cele szczegółowe:
Dziecko:
- wie , co to są dobre maniery
- wie, w jaki sposób się witać
- wie, jak należy zachowywać się w przedszkolu
- utrwala zwroty grzecznościowe
- podejmuje próbę oceny zachowania
- rozróżnia dobre i złe zachowanie
- wypowiada się na temat odczuwanych emocji
- rozumie konieczność przestrzegania norm społecznych

Metody i techniki pracy:
- burza mózgów
- m. opowieści ruchowej
- drama
- Quiz

Środki dydaktyczne:
- list z samochodzikowej krainy, prezentacja multimedialna z różnymi markami samochodów, duży materiał imitujący pojazd, bristol z namalowaną uśmiechniętą twarzą, tabliczki na szyję z wydrukowanymi samochodami, patyczki lekarskie z namalowaną po jednej stronie uśmiechniętą buźką a po drugiej stronie smutną, rolki papierowe, klej, papier kolorowy, farby, cekiny itp.

I. Przebieg zajęć:
Poniższe zajęcia mają na celu przypomnieć oraz uświadomić dziecku to, że kultura osobista, dobre maniery dotyczą każdego i powinny być stosowane wobec wszystkich, bez względu na wygląd, status społeczny, popularność (pokazuje różne marki samochodów, zarówno te piękne, kolorowe jak i popsute ze startym lakierem). Aby dzieci w tym wieku, zainteresowały się tak trudnym tematem, wykorzystałam ich zainteresowania samochodami do nauki prawidłowego zachowania się. W tym przypadku tematykę przypadającą na jedne zajęcia ograniczyłam do sposobów zachowania się, używania zwrotów i gestów grzecznościowych w codziennych sytuacjach.

1.Powitanie:
Piosenka na melodię np. Panie Janie
Witaj grupo, witaj grupo jak się masz, jak się masz ?
Podaj mi dłoń prawą, uśmiechnij się żwawo, zatańcz tak, tak jak ja ( wybrane dziecko pokazuje dany ruch )

Opowieść ruchowa „ Samochodzikowo - Kraina dobrych manier”
Witam was kochane dzieci! Dzisiaj wyruszymy do tajemniczej krainy… wsiadajcie do autobusu ( rozłożony na dywanie kawałek materiału z namalowanymi miejscami siedzącymi )
( w rytm muzyki ) Jedziemy raz w prawo, raz w lewo, przyspieszamy ( dzieci skręcają wg poleceń nauczyciela, wydają dźwięki silnika )
Jesteśmy na miejscu… w samochodzikowej krainie dobrych manier. Zobaczcie są tu różne marki pięknych samochodów ( prezentacja multimedialna ) , są też stare zepsute samochody , ale to nic nie szkodzi jak wyglądają, bo w tej krainie wszyscy się lubią i są dla siebie uprzejmi, nie zwracają uwagi kolor lakieru, wielkość kół czy też markę. Wszyscy w tej krainie czują się tak samo ważni.

2.Burza mózgów – List dla ludzi od mieszkańców samochodzikowej krainy „ Co to są dobre maniery?”

Nauczyciel odczytuje list i pyta grupę czym wg nich są dobre maniery, wszystkie propozycje wypisuje na bristolu, obok namalowanej uśmiechniętej twarzy

3.Zabawa dramowa z sytuacją problemową z udziałem dzieci.

Nauczyciel prosi, aby chętne dzieci odegrały następujące scenki, wcielając się w ich ulubione marki samochodów ( grając poszczególne role zakładają tabliczkę z danym samochodem ) np. :
1.Samochodziki przychodzą do sali i witają się z panią mercedes
2.Mazdy, fiaty i bmw wychodzą z sali do domu
3.Wchodzi pan bmw w kapeluszu i wita się z panią Ford
4.Wchodzi pan Ferrari w rękawiczkach i wita się z panią Mercedes w rękawiczkach
5.Idą Honda z Fiatem i spotykają dziewczynkę Mercedes
6.Idą Honda z Fiatem i spotykają starszego Pana Fiata
7.Pani Honda spóźnia się do pracy
8.Pani Honda i pan Porsche razem wychodzą, otwierają drzwi
9.Pani Fiat wraca z ciężkimi zakupami, spotyka pana bmw

Dzieci z nauczycielem na bieżąco omawiają poszczególne zachowania, razem korygują powstałe błędy w zachowaniu danych postaci. Np. Panowie zdejmują kapelusz, lub czapkę przy powitaniu, chłopcy podczas witania się zdejmują rękawiczki a dziewczynki, młodzi kłaniają się starszym, chłopcy kłaniają się dziewczynom, przepuszczają w drzwiach, pomagają nieść zakupy.

4. Quiz - utrwalenie podstawowych zasad dobrych manier w grupie przedszkolnej. Dzieci otrzymują patyczki z uśmiechniętą i ze smutną minką, które podnoszą odpowiednio w zależności od prawidłowej odpowiedzi ( buźka uśmiechnięta- Tak, buźka smutna- Nie)
Nauczyciel nawiązując do tematu mówi, że nie tylko w krainie samochodzików stosuje się dobre maniery, ale także i u nas.
Pytania do quizu:
- uśmiecham się, gdy się z kimś witam?
- niszczę samochód mojego kolegi?
- mówię cicho, nie przeszkadzam innym się bawić?
- słucham, gdy ktoś inny mówi?
- przerywam, jak ktoś odpowiada na zajęciach?
- podnoszę rękę, gdy chcę odpowiedzieć na pytanie pani nauczycielki?
- nie popycham nikogo?
- bije, jak ktoś mnie zdenerwuje?
- szanuje pracę innych?

5. Praca plastyczna - „Kulturalny samochodzik”- praca techniczno - plastyczna
Dzieci wykonują samochodzik swojej ulubionej marki przy użyciu rolek po papierze, kolorowego papieru, farb, brokatu, drucików kreatywnych itp.

6.Ewaluacja zajęć:
Nauczyciel prosi, aby dzieci, którym zajęcia się podobały podjechały swoim własnoręcznie zrobionym samochodzikiem do zielonego uśmiechniętego garażu, zaś do czerwonego- smutnego te, które są niezadowolone z zajęć.


Wyświetleń: 145


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.