Katalog Natalia Rakowska, 2016-01-21 Poznań Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Samochodzikowo - Kraina dobrych manier. SCENARIUSZ ZAJĘĆ Temat zajęć: Samochodzikowo - Kraina dobrych manier Grupa docelowa: 3, 4- latki Prowadząca zajęcia i autor scenariusza: mgr Natalia Rakowska Cele ogólne: - kształtowanie zachowań kulturalnych - budowanie pozytywnego klimatu w grupie - wzmocnienie poczucie wartości Cele szczegółowe: Dziecko: - wie , co to są dobre maniery - wie, w jaki sposób się witać - wie, jak należy zachowywać się w przedszkolu - utrwala zwroty grzecznościowe - podejmuje próbę oceny zachowania - rozróżnia dobre i złe zachowanie - wypowiada się na temat odczuwanych emocji - rozumie konieczność przestrzegania norm społecznych Metody i techniki pracy: - burza mózgów - m. opowieści ruchowej - drama - Quiz Środki dydaktyczne: - list z samochodzikowej krainy, prezentacja multimedialna z różnymi markami samochodów, duży materiał imitujący pojazd, bristol z namalowaną uśmiechniętą twarzą, tabliczki na szyję z wydrukowanymi samochodami, patyczki lekarskie z namalowaną po jednej stronie uśmiechniętą buźką a po drugiej stronie smutną, rolki papierowe, klej, papier kolorowy, farby, cekiny itp. I. Przebieg zajęć: Poniższe zajęcia mają na celu przypomnieć oraz uświadomić dziecku to, że kultura osobista, dobre maniery dotyczą każdego i powinny być stosowane wobec wszystkich, bez względu na wygląd, status społeczny, popularność (pokazuje różne marki samochodów, zarówno te piękne, kolorowe jak i popsute ze startym lakierem). Aby dzieci w tym wieku, zainteresowały się tak trudnym tematem, wykorzystałam ich zainteresowania samochodami do nauki prawidłowego zachowania się. W tym przypadku tematykę przypadającą na jedne zajęcia ograniczyłam do sposobów zachowania się, używania zwrotów i gestów grzecznościowych w codziennych sytuacjach. 1.Powitanie: Piosenka na melodię np. Panie Janie Witaj grupo, witaj grupo jak się masz, jak się masz ? Podaj mi dłoń prawą, uśmiechnij się żwawo, zatańcz tak, tak jak ja ( wybrane dziecko pokazuje dany ruch ) Opowieść ruchowa „ Samochodzikowo - Kraina dobrych manier” Witam was kochane dzieci! Dzisiaj wyruszymy do tajemniczej krainy… wsiadajcie do autobusu ( rozłożony na dywanie kawałek materiału z namalowanymi miejscami siedzącymi ) ( w rytm muzyki ) Jedziemy raz w prawo, raz w lewo, przyspieszamy ( dzieci skręcają wg poleceń nauczyciela, wydają dźwięki silnika ) Jesteśmy na miejscu… w samochodzikowej krainie dobrych manier. Zobaczcie są tu różne marki pięknych samochodów ( prezentacja multimedialna ) , są też stare zepsute samochody , ale to nic nie szkodzi jak wyglądają, bo w tej krainie wszyscy się lubią i są dla siebie uprzejmi, nie zwracają uwagi kolor lakieru, wielkość kół czy też markę. Wszyscy w tej krainie czują się tak samo ważni. 2.Burza mózgów – List dla ludzi od mieszkańców samochodzikowej krainy „ Co to są dobre maniery?” Nauczyciel odczytuje list i pyta grupę czym wg nich są dobre maniery, wszystkie propozycje wypisuje na bristolu, obok namalowanej uśmiechniętej twarzy 3.Zabawa dramowa z sytuacją problemową z udziałem dzieci. Nauczyciel prosi, aby chętne dzieci odegrały następujące scenki, wcielając się w ich ulubione marki samochodów ( grając poszczególne role zakładają tabliczkę z danym samochodem ) np. : 1.Samochodziki przychodzą do sali i witają się z panią mercedes 2.Mazdy, fiaty i bmw wychodzą z sali do domu 3.Wchodzi pan bmw w kapeluszu i wita się z panią Ford 4.Wchodzi pan Ferrari w rękawiczkach i wita się z panią Mercedes w rękawiczkach 5.Idą Honda z Fiatem i spotykają dziewczynkę Mercedes 6.Idą Honda z Fiatem i spotykają starszego Pana Fiata 7.Pani Honda spóźnia się do pracy 8.Pani Honda i pan Porsche razem wychodzą, otwierają drzwi 9.Pani Fiat wraca z ciężkimi zakupami, spotyka pana bmw Dzieci z nauczycielem na bieżąco omawiają poszczególne zachowania, razem korygują powstałe błędy w zachowaniu danych postaci. Np. Panowie zdejmują kapelusz, lub czapkę przy powitaniu, chłopcy podczas witania się zdejmują rękawiczki a dziewczynki, młodzi kłaniają się starszym, chłopcy kłaniają się dziewczynom, przepuszczają w drzwiach, pomagają nieść zakupy. 4. Quiz - utrwalenie podstawowych zasad dobrych manier w grupie przedszkolnej. Dzieci otrzymują patyczki z uśmiechniętą i ze smutną minką, które podnoszą odpowiednio w zależności od prawidłowej odpowiedzi ( buźka uśmiechnięta- Tak, buźka smutna- Nie) Nauczyciel nawiązując do tematu mówi, że nie tylko w krainie samochodzików stosuje się dobre maniery, ale także i u nas. Pytania do quizu: - uśmiecham się, gdy się z kimś witam? - niszczę samochód mojego kolegi? - mówię cicho, nie przeszkadzam innym się bawić? - słucham, gdy ktoś inny mówi? - przerywam, jak ktoś odpowiada na zajęciach? - podnoszę rękę, gdy chcę odpowiedzieć na pytanie pani nauczycielki? - nie popycham nikogo? - bije, jak ktoś mnie zdenerwuje? - szanuje pracę innych? 5. Praca plastyczna - „Kulturalny samochodzik”- praca techniczno - plastyczna Dzieci wykonują samochodzik swojej ulubionej marki przy użyciu rolek po papierze, kolorowego papieru, farb, brokatu, drucików kreatywnych itp. 6.Ewaluacja zajęć: Nauczyciel prosi, aby dzieci, którym zajęcia się podobały podjechały swoim własnoręcznie zrobionym samochodzikiem do zielonego uśmiechniętego garażu, zaś do czerwonego- smutnego te, które są niezadowolone z zajęć. Wyświetleń: 145
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |