Katalog Elżbieta Kulas, 2016-01-19 Nowa Ruda Wybór zawodu, Scenariusze Scenariusz zajęć z orientacji zawodowej w gimnazjum. Poznaj zawody.Scenariusz zajęć z orientacji zawodowej w gimnazjum. Poznaj zawody. "PSYCHOLOG" Cele ogólne: ■Wprowadzenie uczniów w problematykę orientacji zawodowej; ■Inspirowanie uczniów do myślenia o przyszłości i planowania swojej kariery zawodowej; ■Zapoznanie uczniów z określonym zawodem: zadaniami i czynnościami, środowiskiem pracy, wymaganiami psychofizycznymi stawianymi kandydatom do zawodów, specjalizacjami; ■Zapoznanie uczniów z drogami prowadzącymi do określonego zawodu: szkół lub kursów, które pozwalają uzyskać kwalifikacje zawodowe; ■Uświadomienie uczniom sposobów zdobywania informacji o zawodach i zadawania właściwych pytań ■Uświadomienie uczniom, co to znaczy "poznać zawód”. Cele operacyjne zajęć: W wyniku zajęć uczeń potrafi: ■znajdować informacje na temat określonego zawodu korzystając z różnych źródeł; ■wskazać drogę prowadzącą do zawodu psychologa; ■podać wymagania, aby móc zostać i być psychologiem; ■wymienić inne zawody, dla których są wymagane cechy charakterystyczne dla psychologa; ■scharakteryzować uczelnię tzn. podać profile, czas nauki, warunki przyjęć itp. ■wstępnie nakreślić swoją przyszłość zawodową. Czas trwania zajęć: Godzina lekcyjna (45 minut). Metody: Burza mózgów, dyskusja kierowana, praca w grupach, tworzenie plakatów. Materiały: - tablica szkolna i kreda; - małe kolorowe karteczki; - 4 duże arkusze papieru szarego i mazaki; - Informator zawierający wiadomości o kierunkach studiów, zasadach rekrutacji na uczelniach wyższych w całej Polsce; - Informatory o zawodach: „Perspektywy”, informacje z Internetu (www.ohpdlaszkoly.pl., www.praca.gov.pl), broszury z Centrum Informacji Zawodowej - CIZ itp. Przebieg zajęć: Ćwiczenie 1. "Wizytówki z cechami” (czas ok. 5 min). Każdy z uczniów otrzymuje karteczkę, na której zapisuje swoje imię, w formie którą używa na co dzień i chciałby by tak zwracały się do niego osoby z grupy. Osoba prowadząca prosi by uczniowie, na tych samych kartkach napisali określenia, przymiotniki, cechy, które ich charakteryzują. Przymiotniki mają zaczynać się na litery znajdujące się w zapisanym imieniu. Np: O - otwarta L - lubiana A - ambitna Ćwiczenie 2. "Zgadnij kim jestem” (czas ok. 10 minut) Osoba prowadząca wybiera jedną chętną osobę z klasy, która siada na krześle tyłem do tablicy. Losuje ona karteczkę z nazwą zawodu (ważne jest aby przygotować kilka propozycji - w tym wypadku wśród karteczek musi znaleźć się zawód „psycholog”). Zasadą zabawy jest, iż losujący nie zna nazwy zawodu, który wybrał - pozostała część klasy zna. Zadanie polega na tym, aby wybrana osoba odgadła „swój” zawód zadając pytania, np. -Czy jest to ktoś, kto pracuje z ludźmi? -Czy praca, którą wykonuje, wymaga stosowania narzędzi? -Czy pracuje się głównie w pozycji siedzącej? Klasa udziela odpowiedzi „tak” lub „nie”. W związku z ograniczonym czasem planuje się, że maksymalnie „swój” zawód odgadują 2 osoby. Ostatnim z zawodów musi być zawód „psycholog”, jako wprowadzenie do tematu i następnego ćwiczenia. Ćwiczenie 3. Burza mózgów (czas ok.5 min). Uczniowie podają skojarzenia dotyczące słowa PSYCHOLOG. Po wypisaniu na tablicy skojarzeń podawanych przez uczniów prowadzący pyta, czy wszystkie określenia są adekwatne i prawdziwe. Dyskusja kierowana, w celu zapoznania uczniów z informacjami dotyczącymi faktów związanych z zawodem psychologa. Ćwiczenie 4. Praca w grupach (czas ok. 25 min). Osoba prowadząca dzieli uczniów na 4 grupy. Każda grupa losuje temat do przygotowania. Pomysły i informacje uczniowie mają nanieść na arkusze papieru w formie schematu, prostego plakatu. A)"Od przedszkola do..." - uczniowie mają wyszukać wśród przygotowanych dla nich materiałów informacje na temat dróg prowadzących do zawodu psychologa: szkół (lub kursów), które pozwalają uzyskać kwalifikacje zawodowe; B)„Jestem mistrzem...” - uczniowie przygotowują informacje na temat, jakie przedmioty są wymagane podczas rekrutacji aby dostać się na psychologię. Z jakich przedmiotów trzeba być mistrzem (i czy trzeba). C)„Jestem psychologiem. I co dalej?..." - uczniowie przygotowują informacje na temat tego, co można robić po skończeniu psychologii, kim być. D)„Tylko NIE psycholog!” - uczniowie bazując na informacjach uzyskanych podczas ćwiczenia 3 oraz informacjach dotyczących cech psychofizycznych psychologa, zastanawiają się w jakich innych zawodach potrzebne są wymienione cechy osobowości, temperamentu, wymagane od psychologa (minimum 6 zawodów). Każda grupa przedstawia swój plakat, opatruje go komentarzem. Podsumowanie: Osoba prowadząca wskazuje źródła informacji o zawodach: Centrum Informacji Zawodowej, Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna, biblioteka, zakłady pracy, Internet (podaje kilka stron www), rozmowy z rodzicami i ze znajomymi. Podsumowanie zajęć. Zadaniem uczniów jest podsumowanie zajęć w bardzo krótkiej wypowiedzi ustnej. Każdy uczeń, po kolei, wypowiada się uzupełniając następujące zdanie: „Mógłbym być psychologiem, bo...” „Nie mógłbym być psychologiem, bo...” Do opracowania niniejszego scenariusza wykorzystano: L. Krawczyk, A. Kulpa, M. Maicka " Orientacja zawodowa. Przewodnik nauczyciela gimnazjum i szkoły podstawowej”. Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa - Łódź 1999 A. Paszkowska-Rogacz "Warsztat pracy europejskiego doradcy kariery zawodowej” KOWEZ Warszawa 2002 Informator o zawodach. Wydanie II. Tom III. Warszawa 2003r (str. 583) Wyżej podany scenariusz jest schematem, na którym można bazować zapoznając uczniów z innymi zawodami. Opracowanie: Elżbieta Kulas – psycholog, doradca zawodowy Wyświetleń: 219
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |