Katalog

Elżbieta Kulas, 2016-01-19
Nowa Ruda

Wybór zawodu, Scenariusze

Scenariusz zajęć z orientacji zawodowej w gimnazjum. Poznaj zawody.

- n +

Scenariusz zajęć z orientacji zawodowej w gimnazjum.
Poznaj zawody. "PSYCHOLOG"

Cele ogólne:
■Wprowadzenie uczniów w problematykę orientacji zawodowej;
■Inspirowanie uczniów do myślenia o przyszłości i planowania swojej kariery zawodowej;
■Zapoznanie uczniów z określonym zawodem: zadaniami i czynnościami, środowiskiem pracy, wymaganiami psychofizycznymi stawianymi kandydatom do zawodów, specjalizacjami;
■Zapoznanie uczniów z drogami prowadzącymi do określonego zawodu: szkół lub kursów, które pozwalają uzyskać kwalifikacje zawodowe;
■Uświadomienie uczniom sposobów zdobywania informacji o zawodach i zadawania właściwych pytań
■Uświadomienie uczniom, co to znaczy "poznać zawód”.

Cele operacyjne zajęć:
W wyniku zajęć uczeń potrafi:
■znajdować informacje na temat określonego zawodu korzystając z różnych źródeł;
■wskazać drogę prowadzącą do zawodu psychologa;
■podać wymagania, aby móc zostać i być psychologiem;
■wymienić inne zawody, dla których są wymagane cechy charakterystyczne dla psychologa;
■scharakteryzować uczelnię tzn. podać profile, czas nauki, warunki przyjęć itp.
■wstępnie nakreślić swoją przyszłość zawodową.

Czas trwania zajęć:
Godzina lekcyjna (45 minut).

Metody:
Burza mózgów, dyskusja kierowana, praca w grupach, tworzenie plakatów.

Materiały:
- tablica szkolna i kreda;
- małe kolorowe karteczki;
- 4 duże arkusze papieru szarego i mazaki;
- Informator zawierający wiadomości o kierunkach studiów, zasadach rekrutacji na uczelniach wyższych w całej Polsce;
- Informatory o zawodach: „Perspektywy”, informacje z Internetu (www.ohpdlaszkoly.pl., www.praca.gov.pl), broszury z Centrum Informacji Zawodowej - CIZ itp.

Przebieg zajęć:

Ćwiczenie 1.
"Wizytówki z cechami” (czas ok. 5 min).
Każdy z uczniów otrzymuje karteczkę, na której zapisuje swoje imię, w formie którą używa na co dzień i chciałby by tak zwracały się do niego osoby z grupy. Osoba prowadząca prosi by uczniowie, na tych samych kartkach napisali określenia, przymiotniki, cechy, które ich charakteryzują. Przymiotniki mają zaczynać się na litery znajdujące się w zapisanym imieniu.
Np: O - otwarta
L - lubiana
A - ambitna

Ćwiczenie 2.
"Zgadnij kim jestem” (czas ok. 10 minut)
Osoba prowadząca wybiera jedną chętną osobę z klasy, która siada na krześle tyłem do tablicy. Losuje ona karteczkę z nazwą zawodu (ważne jest aby przygotować kilka propozycji - w tym wypadku wśród karteczek musi znaleźć się zawód „psycholog”). Zasadą zabawy jest, iż losujący nie zna nazwy zawodu, który wybrał - pozostała część klasy zna. Zadanie polega na tym, aby wybrana osoba odgadła „swój” zawód zadając pytania, np.
-Czy jest to ktoś, kto pracuje z ludźmi?
-Czy praca, którą wykonuje, wymaga stosowania narzędzi?
-Czy pracuje się głównie w pozycji siedzącej?
Klasa udziela odpowiedzi „tak” lub „nie”.
W związku z ograniczonym czasem planuje się, że maksymalnie „swój” zawód odgadują 2 osoby. Ostatnim z zawodów musi być zawód „psycholog”, jako wprowadzenie do tematu i następnego ćwiczenia.

Ćwiczenie 3.
Burza mózgów (czas ok.5 min). Uczniowie podają skojarzenia dotyczące słowa PSYCHOLOG. Po wypisaniu na tablicy skojarzeń podawanych przez uczniów prowadzący pyta, czy wszystkie określenia są adekwatne i prawdziwe. Dyskusja kierowana, w celu zapoznania uczniów z informacjami dotyczącymi faktów związanych z zawodem psychologa.

Ćwiczenie 4.
Praca w grupach (czas ok. 25 min). Osoba prowadząca dzieli uczniów na 4 grupy. Każda grupa losuje temat do przygotowania. Pomysły i informacje uczniowie mają nanieść na arkusze papieru w formie schematu, prostego plakatu.
A)"Od przedszkola do..." - uczniowie mają wyszukać wśród przygotowanych dla nich materiałów informacje na temat dróg prowadzących do zawodu psychologa: szkół (lub kursów), które pozwalają uzyskać kwalifikacje zawodowe;
B)„Jestem mistrzem...” - uczniowie przygotowują informacje na temat, jakie przedmioty są wymagane podczas rekrutacji aby dostać się na psychologię. Z jakich przedmiotów trzeba być mistrzem (i czy trzeba).
C)„Jestem psychologiem. I co dalej?..." - uczniowie przygotowują informacje na temat tego, co można robić po skończeniu psychologii, kim być.
D)„Tylko NIE psycholog!” - uczniowie bazując na informacjach uzyskanych podczas ćwiczenia 3 oraz informacjach dotyczących cech psychofizycznych psychologa, zastanawiają się w jakich innych zawodach potrzebne są wymienione cechy osobowości, temperamentu, wymagane od psychologa (minimum 6 zawodów).
Każda grupa przedstawia swój plakat, opatruje go komentarzem.
Podsumowanie: Osoba prowadząca wskazuje źródła informacji o zawodach: Centrum Informacji Zawodowej, Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna, biblioteka, zakłady pracy, Internet (podaje kilka stron www), rozmowy z rodzicami i ze znajomymi.

Podsumowanie zajęć.
Zadaniem uczniów jest podsumowanie zajęć w bardzo krótkiej wypowiedzi ustnej. Każdy uczeń, po kolei, wypowiada się uzupełniając następujące zdanie:
„Mógłbym być psychologiem, bo...”
„Nie mógłbym być psychologiem, bo...”

Do opracowania niniejszego scenariusza wykorzystano:
L. Krawczyk, A. Kulpa, M. Maicka " Orientacja zawodowa. Przewodnik nauczyciela gimnazjum i szkoły podstawowej”. Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa - Łódź 1999
A. Paszkowska-Rogacz "Warsztat pracy europejskiego doradcy kariery zawodowej” KOWEZ Warszawa 2002
Informator o zawodach. Wydanie II. Tom III. Warszawa 2003r (str. 583)

Wyżej podany scenariusz jest schematem, na którym można bazować zapoznając uczniów z innymi zawodami.


Opracowanie: Elżbieta Kulas – psycholog, doradca zawodowy
Wyświetleń: 219


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.