AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Elżbieta Kulas, 2016-01-19
Nowa Ruda

Pedagogika, Scenariusze

Bezpieczeństwo w sieci - warsztaty dla rodziców.

- n +

„Bezpieczeństwo w sieci” – zajęcia warsztatowe dla rodziców

Cel zajęć:
a.Uświadomienie rodzicom ich roli w związku z bezpiecznym korzystaniem z Internetu przez dzieci.
b.Pokazanie rodzicom źródeł podejmowania zachowań ryzykownych w Internecie.
c.Wzrost zainteresowania zachowaniem własnego dziecka w tzw. bezpiecznym środowisku, czyli domu.
d.Bogacenie wiedzy na temat korzyści i niebezpieczeństw wynikających z korzystania z Internetu.
e.Zapoznanie rodziców z informacjami co mogą zrobić, aby poprawić bezpieczne korzystanie z Internetu przez dzieci.
f.Uzmysłowienie roli ograniczonego zaufania do tego, co znajduje się w sieci.
g.Zaprezentowanie rodzicom zjawiska cyberprzemocy oraz uwrażliwienie ich na specyfikę problemu (związaną przede wszystkim z możliwymi poważnymi konsekwencjami tego typu działań zarówno dla ich ofiar jak i sprawców).

Założenia organizacyjne:
a.Uczestnicy: rodzice
b.Ilość uczestników: 12 osób
c.Czas trwania: 90 min.

Metoda zajęć:
Dyskusja, burza mózgów, praca w grupach, prelekcja, rozmowa.

Pomoce dydaktyczne:
Tablica, kreda, arkusze brystolu lub dużego papieru pakowego,

Przebieg zajęć:

1.Powitanie rodziców. Przedstawienie celu spotkania.
Przywitanie się z uczestnikami. Przedstawienie formy zajęć i czasu ich trwania oraz poinformowanie rodziców w jakim celu zostało zorganizowane spotkanie.

2.Ustalenie zasad.
Poinformowanie rodziców, że w związku z warsztatową formą zajęć, ważne będzie ustalenie zasad jakie maja panować na tych zajęciach. Takich zasad, żeby mogli czuć się swobodnie i bezpiecznie ze sobą. Zapytanie o ich propozycje. Ważne aby wśród zasad znalazły się takie jak: mówienie pojedynczo, słuchanie się wzajemne, wyłączenie telefonów, nie komentowanie ,zachowanie tajemnicy grupy.

3.„Nie wiecie o mnie, że…”
Proponujemy grupie rundkę, czyli żeby po kolei każdy z uczestników dokończył zdanie „Nie wiecie o mnie, że…” Ważne jest, aby zaznaczyć, że nie muszą to być żadne intymne informację. Wystarczy, ze powiedzą np. gdzie się urodzili, co lubią – coś o czym inni mogą nie wiedzieć, a oni są w stanie się tym podzielić.
W komentarzu po ćwiczeniu należy nawiązać do trudności w relacjach bezpośrednich i o pojawiającym się zjawisku „odhamowania” w sytuacji korzystania z sieci.

4.Burza mózgów – „Co dzieci robią w sieci?”
Prosimy rodziców o podawanie wszelkich skojarzeń pojawiających się u nich w związku z pytaniem „Co dzieci robią w sieci?”. Zapisujemy propozycje na tablicy. Podsumowujemy.

5.Zalety i zagrożenia Internetu.
Dzielimy uczestników na 2 grupy. Pierwsza grupa ma wypisać na brystolu jakie znają korzyści korzystania z Internetu. Druga grupa ma za zadanie wypisać zagrożenia korzystania z Internetu. Grupy przedstawiają wyniki swojej pracy. Można to zrobić naprzemiennie. To znaczy najpierw grupa z korzyściami podaje pierwszą ze swoich, a druga grupa odpowiada im „Tak, ale…” i podaje przeciwstawną cechę.
W komentarzu należy podkreślić, że Internet i komputer nie są złem samym w sobie. Niebezpieczna jest jedynie nieumiejętność właściwego z nich korzystania.

6.Podstawowe zasady bezpiecznego korzystania z Internetu. Prelekcja na temat, co rodzice mogą zrobić, żeby uchronić dzieci przed zagrożeniami.
Ustalenie z dzieckiem zasad korzystania z Internetu (czas, serwery i strony z jakich może korzystać, poinformowanie dziecka o sposobach reagowania na niepokojące sytuacje napotkane w Internecie). Można z dzieckiem spisać kontrakt korzystania z Internetu – gotowe druki umów na stronie www.sieciaki.pl
Umiejscowienie komputera w widocznym miejscu w domu lub mieszkaniu. Nie chodzi o to, aby śledzić dziecko, tylko żeby np. kontrolować czas jaki syn lub córka spędzają przy komputerze.
Poinformowanie dziecka o ważności dbania o własną prywatność. Nauczenie korzystania z profili społecznościowych w taki sposób, aby maksymalnie chronić własną prywatność.
Nauczenie dziecka zasady ograniczonego zaufania do osób i treści trafiających do sieci.
Zachęcanie dziecka, aby konsultowało się z rodzicem na temat materiałów jakie publikuje w Internecie.
Upewnianie się, że dziecko korzysta z gier dostosowanych do jego wieku.
Nauczenie dziecka szacunku do innych użytkowników Internetu. Zwrócenie uwagi, że z pozoru niewinne żarty, komentarze, informacje na czyjś temat mogą wyrządzić komuś ogromną krzywdę. Poinformowanie dziecka o możliwych konsekwencjach karnych.

Podanie rodzicom adresów stron internetowych zajmujących się bezpieczeństwem w Internecie:
www.helpline.org.pl
www.sieciaki.pl
www.dzieckowsieci.fdn.pl

7.Runka końcowa. Podzielenie się przez uczestników z czym kończą zajęcia, czego się dowiedzieli, czy są zadowoleni ze spotkania, co im się podobało.

8.Podsumowanie zajęć. Podziękowanie za udział.

Uwaga: Forma warsztatowa jest trudną formą pracy dla rodziców. Często wiąże się z dużym napięciem. Ważne by o tym pamiętać i swoją postawą starać się zmniejszać mogące pojawić się poczucie niepewności i zagrożenia u uczestników.

Literatura:
Strony internetowe: www.helpline.org.pl, www.sieciaki.pl, www.dzieckowsieci.fdn.pl;
Pyżalski J. : Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży. Gdańsk, 2011
Kozak S. : Patologie komunikowania w Internecie: zagrożenia i skutki dla dzieci i młodzieży. Warszawa, 2011
Jak żyć z ludźmi (Umiejętności interpersonalne). Program profilaktyczny dla młodzieży. Ćwiczenia grupowe. MEN

Opracowała: Elżbieta Kulas - psycholog
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 166


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.