Katalog Maciej Wierzchnicki, 2016-01-19 Słupsk Historia, Konspekty Początek rządów Wazów.Temat lekcji: Początek rządów Wazów (do realizacji na 1h lekcyjnej) Cel ogólny: Zapoznanie uczniów z wydarzeniami z okresu panowania króla Zygmunta III Wazy (1587 – 1632) Przedstawienie faktów związanych z kolejną wolną elekcją oraz początkiem zmagań polsko - szwedzkich Omówienie przyczyn, przebiegu i skutków najważniejszych bitew polsko - szwedzkich Zilustrowanie uczniom skutków, jakie niosą za sobą nagłe i nieprzemyślane decyzje Cele szczegółowe - operacyjne: Uczeń pamięta: Daty: 1586 r. , 1588 r., 1592 r., 1599 r., 1605 r., 1606 r. , 1607 r., 1627 r., 1629 r., 1635 r., Pojęcia: rokosz, wolna elekcja, husaria, Postacie: Maksymilian Habsburg, Zygmunt III Waza, Katarzyna Jagiellonka, Jan III Waza, Karol Sudermański, Gustaw Adolf, Michał Zebrzydowski, Jan Zamoyski, Piotr Skarga, Jan Karol Chodkiewicz, Uczeń wyjaśnia: Znaczenie poznanych pojęć i dat Przyczyny wybuchu konfliktów polsko - szwedzkich Uczeń: (stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych) Wyjaśnia i zastosowuje poznane pojęcia i daty Pokazuje na mapie Inflanty, Sztumską Wieś, Kircholm i Oliwę Opowiada w jaki sposób Polakom udało się pokonać dobrze zorganizowanych Szwedów Przedstawia osiągnięcia polskiej husarii Podaje konsekwencje pokoju w Sztumskiej Wsi w 1635 r. Uczeń: (stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych) Interpretuje przyczyny wybuchu konfliktu ze Szwecją Tłumaczy postępowanie króla Zygmunta III Wazy Mówi kim byli i czego dokonali: Gustaw Adolf i Mikołaj Zebrzydowski Forma pracy: Praca zbiorowa i indywidualna Metoda: Nauczanie polimetodyczne – rozmowa nauczająca (pogadanka) – praca z tekstem – praca z mapą – linia czasu – „burza mózgów” – drama (improwizacja, techniki manualno – plastyczne) – analiza SWOT – działania praktyczne uczniów. Środki dydaktyczne: Podręcznik Stanisław Roszak, Śladami przeszłości (klasa II gimnazjum), s. 225 - 230 Mapa ścienna lub ksero mapki z atlasu geograficzno - historycznego Tekst do uzupełnienia (forma notatki) Drzewo genealogiczne do uzupełnienia Krzyżówka dotycząca uzbrojenia polskiej husarii i wydarzeń związanych z wojną ze Szwecją Krótki fragment źródłowy o działalności króla Zygmunta III, s. 226 Zdjęcia postaci: Piotr Skarga, Jan Karol Chodkiewicz, Zygmunt III Waza, Mikołaj Zebrzydowski Krótka notka biograficzna Zygmunta III Wazy (do wklejenia do zeszytu) Przebieg lekcji: I. Sprawy porządkowe – sprawdzenie obecności II. Rekapitulacja wtórna Uczniowie próbują przypomnieć sobie wszystkie poznane do tej pory informacje dotyczące wolnych elekcji (1573 r. – Henryk Walezy, 1575 r. – Stefan Batory) III. Część wiążąca Okres wolnych elekcji w Polsce Szwecja a Polska – konflikty i nieporozumienia IV. Część główna Polska po śmierci Stefana Batorego – podwójna elekcja Zygmunt III Waza królem Polski – 1587 r. Śmierć króla szwedzkiego Jana III Wazy i wydarzenia w kraju skandynawskim (koronacja, bunt i detronizacja Zygmunta III) Rokosz Zebrzydowskiego – konflikt króla ze szlachtą Wojna ze Szwecją (Kircholm – 1605 r., Oliwa – 1627 r., Sztumska Wieś – 1635 r.) Śmierć Zygmunta III Wazy – 30 kwietnia 1632 r. i wybór nowego króla, jego syna, Władysława IV V. Rekapitulacja pierwotna Przyczyny i skutki wojny polsko - szwedzkiej Ocena postawy i czynów króla Zygmunta III – analiza SWOT Tekst do uzupełnienia, krzyżówka, drzewo genealogiczne – uczniowie wykorzystują informacje zdobyte podczas lekcji VI. Praca domowa Opisz, jakie skutki dla Polski miały wojny toczone ze Szwecją na początku XVII w. Wyświetleń: 139
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |