Katalog

Piotr Pochel, 2016-01-19
Mysłowice

Język polski, Konspekty

Kto może marzyć? Majka Jeżowska. "Marzenia się spełniają".

- n +

KONSPEKT
Z LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO

Autor: mgr Piotr Pochel
Przedmiot: język polski
Szkoła: podstawowa
Klasa: IV
Czas lekcji: 45min.

Typ lekcji według Józefa Półturzyckiego: samodzielnej pracy uczniów, pracy pod kierunkiem (celem lekcji była interpretacja piosenki Majki Jeżowskiej Marzenia się spełniają)

Przygotowując lekcje, korzystałem z:
a) podręcznika do kształcenia literackiego: M. Jeżowska: Marzenia się spełniają. W: A. Klimowicz: Teraz polski! Podręcznik do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego dla klasy czwartej szkoły podstawowej. Warszawa 2012, s. 129–130.
b) poradnika dla nauczyciela: Płyta Nauczyciela. [DVD–ROM]. Warszawa: Nowa Era Sp. z o.o., 2012.
c) rozkładu materiału: Przewodnik Nauczyciela. Materiały dydaktyczne pomocne w przygotowaniu ciekawych lekcji języka polskiego. Oprac. G. Kwiecińska i inni. Warszawa 2015, s. 23.

Temat: Kto może marzyć? Majka Jeżowska "Marzenia się spełniają"

1. Cele według Marii i Ryszarda Radwiłłowiczów:
a) cele poznawcze:
— uczeń potrafi określić temat wiersza,
— uczeń wie, kim są podmiot liryczny i adresat wiersza,
— uczeń wymienia rady, jakich udziela podmiot liryczny.
b) cele kształcące:
— uczeń dowiaduje się, kto może marzyć,
— uczeń umie podać kilka synonimów do słowa „marzenia” (np. iluzja, fantazja, imaginacja, wyobrażenia, pragnienia, rojenia, złudzenia, dążenia),
— uczeń, wypowiadając się, uzasadnia swoje zdanie,
— uczeń wie, co to jest refren i wskazuje go w tekście piosenki.
c) cele wychowawcze:
— uczeń indywidualnie rozwija nabyte umiejętności z teorii literatury,
— uczeń pogłębia świadomość językową,
— uczeń pracuje nad trafną interpretacją tekstu kultury,
— uczeń nabywa umiejętność poprawnego formułowania myśli, uczestnicząc w rozmowie z nauczycielem na piosenki.

2. Metody dydaktyczne według Wicentego Okonia:
a) metoda asymilacji wiedzy (krótka pogadanka o marzeniach, rozmowa kierowana),
b) metoda samodzielnego dochodzenia do wiedzy (metoda sytuacyjna — próba samodzielnej i indywidualnej analizy i interpretacji piosenki),
c) metoda praktyczna (praca z tekstem literackim).

3. Środki dydaktyczne według Marii Nagajowej:
a) słowne (podręcznik do kształcenia literackiego, karty pracy),
b) wzrokowe proste (kreda, tablica),
c) techniczne słuchowe (odtwarzacz CD, nagranie).

4. Formy pracy według Wincentego Okonia:
a) praca jednostkowa.

5. Bibliografia:
a) M. Jeżowska: Marzenia się spełniają. W: A. Klimowicz: Teraz polski! Podręcznik do kształcenia literackiego, kulturowego i językowego dla klasy czwartej szkoły podstawowej. Warszawa 2012, s. 129–130.
b) M. Jeżowska: Marzenia się spełniają.[online]. [dostęp 12 stycznia 2015]. Dostępny w Internecie: https://www.youtube.com/watch?v=Y3mV0iM2H8k.
c) Płyta Nauczyciela. [DVD–ROM]. Warszawa: Nowa Era Sp. z o.o., 2012.
d) Przewodnik Nauczyciela. Materiały dydaktyczne pomocne w przygotowaniu ciekawych lekcji języka polskiego. Oprac. G. Kwiecińska i inni. Warszawa 2015, s. 23.
e) M. Węglińska: Jak przygotować się do lekcji? Wybór materiałów dydaktycznych. Kraków 2005.
f) W. Okoń: Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa 2003, s. 253–274.
6. Tok lekcji:
I. OGNIWO WSTĘPNE
1. Witam się z uczniami i przechodzę do kwestii organizacyjnych (zajęcie miejsca w szkolnej ławce, lista obecności).
2. Dyktuję uczniom temat lekcji, wskazuję na główne cele lekcji i pokrótce wyjaśniam, czego lekcja będzie dotyczyła.
3. Proszę, aby uczniowie narysowali w zeszytach marzenie i podali kilka synonimów do tego słowa. Na wykonanie zadania przeznaczam 3 minuty.
4. Proszę o przeczytanie propozycji uczniów. W dalszej części proszę o wysłuchanie piosenki Majki Jeżowskiej i jednoczesne śledzenie tekstu w podręczniku.
II. OGNIWO CENTRALNE
1. Przechodzę do interpretacji utworu. Rozdaję uczniom karty pracy. Następnie proszę ich o ponowną, cichą lekturę piosenki. Przeznaczam na to 5 minut.
2. Po lekturze utworu proszę o przeczytanie polecenia Zadania 1 z karty pracy, polegającego na wskazaniu podmiotu lirycznego i adresata oraz określeniu tematyki piosenki. Dyskutując z uczniami i wysłuchując ich propozycji, ustalam poprawne odpowiedzi. Na zadanie przeznaczam 7 minut.
3. Następnie przechodzę do Zadania 2, które polega na wypisaniu rad, jakich udziela podmiot liryczny osobom marzącym. Uczniowie mają na podstawie tekstu piosenki wypisać te rady. Na wykonanie polecenia przeznaczam 5 minut.
4. W dalszej części proszę uczniów o wskazanie w tekście fragmentów, które się powtarzają. Wyjaśniam, że powtarzające się słowa w tekście to refren i najczęściej występują w piosenkach.
5. Następnie proszę, by uczniowie spróbowali odpowiedzieć na pytanie zawarte w temacie lekcji, wykonując Zadanie 3. Na zadanie przeznaczam 2 minuty.
6. Z kolei przechodzę do Zadania 4, w którym uczniowie będą musieli określić, o czym marzą dzieci a o czym dorośli. Przeznaczam na to polecenie 6 minut.
III. OGNIWO KOŃCOWE
1. Zadaję zadanie domowe. Odpowiedz w dwu zdaniach na pytanie: Jakie jest moje największe marzenie?

KARTA PRACY

Zadanie 1. Wysłuchaj piosenki Majki Jeżewskiej, a następnie przeczytaj tekst zamieszczony w podręczniku. Na podstawie utworu odpowiedz, gromadząc jak najwięcej informacji.
1. Kim jest podmiot liryczny piosenki?
2. Do kogo skierowana jest piosenka (kim jest adresat)?
3. Określ tematykę piosenki(o czym jest?)

Zadanie 2. Na podstawie tekstu piosenki wypisz, jakich rad udziela podmiot liryczny osobom marzącym.
................

Zadanie 3. Kto według słów piosenki może marzyć? Odpowiedz pełnym zdaniem.
................

Zadanie 4. Zastanów się, o czym mogą marzyć dzieci a o czym dorośli. Swoje propozycje (wystarczą po trzy przykłady) wpisz w odpowiednie miejsca poniżej.

MARZENIA DZIECI MARZENIA DOROSŁYCH
.... ....
.... ....
.... ....
.... ....
.... ....
Wyświetleń: 268


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.