AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Katarzyna Wajdzik, 2016-01-14
Kraków

Anna Szczęch
Edukacja europejska, Sprawozdania

17 Europejski Tydzień Edukacji Globalnej 2015- sprawozdanie z przeprowadzonych działań w szkole podstawowej.

- n +

W naszej szkole Tydzień Edukacji Globalnej zorganizowano po raz pierwszy. Akcja ta, miała charakter informacyjny i trwała od poniedziałku 18.11. do piątku 20.11. w budynku szkoły. Głównym celem było zapoznanie uczniów, nauczycieli oraz rodziców z ideą TEG oraz informacjami na temat relacji między ubogimi krajami Globalnego Południa, a bogatymi krajami Globalnej Północy.

W akcję zaangażowali się chętni uczniowie z klas IV-VI, świetlice szkolne klas II i III oraz samorząd uczniowski. Organizatorkami przedsięwzięcia były nauczycielki dr Katarzyna Wajdzik i mgr Anna Szczęch.

Opis przeprowadzonych działań:

1. SESJA POSTEROWA- pierwszego dnia akcji w głównym holu szkoły została odsłonięta sesja plakatowa autorstwa uczniów z klas II-VI. Na plakatach uczniowie umieścili informacje związane ze sprawiedliwym handlem, problemami przemysłu wydobywczego i odzieżowego, ze zwróceniem uwagi na wyzysk ludzi i niebezpieczną pracę dzieci. Przedstawili historię produkcji kakao, t-shirt’a, dzielili na części banany, buty, dżinsy i koszulki. Do obejrzenia wystawy zaprosiliśmy rodziców wraz z dziećmi i nauczycieli.

2. TYDZIEŃ Z EDUKACJĄ GLOBALNĄ W ŚWIETLICY- przez cały tydzień praca w świetlicy szkolnej klasy II przebiegała pod hasłem „Tydzień Edukacji Globalnej”. W trakcie zorganizowanych zajęć tematycznych wychowankowie świetlicy uczestniczyli w wirtualnych międzykontynentalnych wędrówkach, podczas których dowiedzieli się:
a)Jak mieszkają ich rówieśnicy z krajów Globalnego Południa. Dzieci oglądały zdjęcia ich tradycyjnych domów. Poznali różnice w domostwach, które wynikają z ubóstwa i warunków związanych z klimatem w różnych częściach świata. Dowiedziały się, kim jest uchodźca i dlaczego w czasie wojny musi on opuszczać swoje rodzinne gniazdo.

b)Jaką globalną wędrówkę pokonuje t-shirt (od zbioru bawełny do kupna w sklepie) i ile osób jest zaangażowanych w produkcję zwykłego podkoszulka. Zapoznali się z profilem osoby, która szyje ich ubrania w Chinach, Bangladeszu czy Indiach oraz jak małe wynagrodzenie dostaje za swoją ciężką pracę.

c)Podczas podróży do Indii dzieci poznały zagrożenia, jakie stanowią dla środowiska naturalnego i dla ludzi, elektroniczne i elektryczne odpady. Zobaczyli zjawisko pozbywania się śmieci z krajów bogatych do krajów biednych-nielegalne wysypiska, na które trafiają elektrośmieci z krajów rozwiniętych, w tym również z Polski. Mówiliśmy o tym, że elektrośmieci zawierają wiele cennych metali, takich jak złoto, srebro, miedź, aluminium, a materiały odzyskane w wyniku recyklingu w specjalnych zakładach mogą zostać ponownie zastosowane w nowych urządzeniach- dlatego należy je oddawać do skupów lub wyrzucać do specjalnych pojemników. Poruszony został także temat pozyskiwania tych cennych surowców przez ludzi w biednych krajach oraz zwrócono uwagę na pracę wielu dzieci przy ich wydobywaniu w kopalniach. Obejrzeliśmy fragmenty filmu, w którym przedstawiono pracę całych rodzin wraz z małymi dziećmi w indyjskich slumsach przy nielegalnym i niebezpiecznym „recyklingu” elektrośmieci. Uczniowie przekonali się, że możliwe jest, by cały czas być bardzo biednym, mimo iż rodzice wraz z małymi dziećmi bardzo ciężko pracują, często w szkodliwych i bardzo niebezpiecznych warunkach.

d)Uczniowie grali także w grę planszową „Wędrówka po Afryce” połączoną z wirtualną podróżą. W trakcie, wycieczki zachwycały nas nie tylko piękne krajobrazy i widoki egzotycznych zwierząt. Zawitaliśmy do wielu wiosek plemion afrykańskich. Dzieci poznały ich tradycje i zwyczaje. Bawiliśmy się w zabawy popularne wśród rówieśników z Globalnego Południa.

e)Na podsumowanie tematu tygodnia omówiono Milenijne Cele Rozwoju ONZ oraz w jaki sposób Polska przyczyniła się m.in. do redukcji ubóstwa i głodu oraz poprawy stanu edukacji dla wszystkich dzieci w krajach ubogich.

3. OD SŁÓW DO CZYNÓW- SEANS FILMOWY (SPOTKANIE Z RODZICAMI)- w środę zaprosiliśmy rodziców naszych uczniów do wspólnego obejrzenia filmu dokumentalnego „Gorzki smak czekolady”- który demaskuje ciemną stronę przemysłu czekoladowego. Obrazowo pokazuje, że słodycz, którą niesie ze sobą czekolada bywa okupiona cierpieniem i okrutną rzeczywistością niewolników, w tym także dzieci, pracujących na plantacji kakaowca na Wybrzeżu Kości Słoniowej. Wspólnie rozmawialiśmy na temat potrzeby edukowania naszych dzieci i przybliżania im zagadnień dotyczących sytuacji uboższych krajów oraz przyczyn problemów współczesnego świata i wyzwań z tym związanych.

4. DZIEŃ Z BIAŁĄ BRANSOLETKĄ- czwartek w naszej szkole był dniem z białą bransoletką. Uczniowie wszystkich klas dowiedzieli się, że poszczególne kolory sylikonowych bransoletek mają swoje odrębne znaczenie, natomiast biała opaska, noszona na nadgarstku symbolizuje popieranie akcji dążących do pokoju na świecie oraz walki z głodem zwłaszcza w krajach afrykańskich. Każdy uczeń i pracownik szkoły, który popiera walkę z głodem i chciałby pokoju na świecie, zakładał w tym dniu na nadgarstek białą bibułkę, roznoszoną przez koleżanki z samorządu szkolnego- symbol białej bransoletki.

5. GLOBALNA GODZINA WYCHOWAWCZA- W piątek chętni nauczyciele, wychowawcy klas IV-VI, podczas godziny z wychowawcą omawiali ze swoimi uczniami wybrane globalne problemy, które były prezentowane w trakcie sesji posterowej.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 82


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.