AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Elżbieta Sołtys, 2016-01-14
Krzywaczka

Język polski, Ćwiczenia

Ortografia nie jest trudna. Pisownia „ó” i „u” o raz ćwiczenia.

- n +

Klasa 4

Temat: Ortografia nie jest trudna. Pisownia „ó” i „u” o raz ćwiczenia.

Cel ogólny:
- budzenie i rozwijanie zainteresowań uczniów ortografią,
- opanowanie zasad ortograficznych i właściwe ich stosowanie w pisowni,
- wykształcenie spostrzegawczości ortograficznej, polegającej na łatwości zauważania błędu w zapisie,
- uświadomienie uczniom konieczności nauki ortografii i przestrzegania zasad ortograficznych.


Cele szczegółowe:
- zaznajamianie uczniów z regułami ortograficznymi i właściwym ich stosowaniem,
- utrwalanie materiału ortograficznego drogą różnych ćwiczeń, gier i zabaw dydaktycznych,
- kształcenie spostrzegawczości ortograficznej, samodzielne poprawianie błędów,
- stosowanie poznanych zasad w pracach pisemnych,
- rozwijanie czujności ortograficznej (zapobieganie błędom w zapisie wyrazów),
- kształcenie analizy wzrokowo - słuchowej wyrazów,
- rozwijanie różnych form aktywności uczniów,
- wdrażanie do samokontroli i samooceny,
- łączenie nauki z zabawą,
- zapoznanie z możliwością wykorzystania komputera w nauce ortografii,
- przygotowanie uczniów do konkursów ortograficznych.


Tok lekcji:

Omówienie celu lekcji, zapisanie tematu.
Podawanie reguł pisowni. Wykonywanie ćwiczeń:

1. Dopisz wyrazy według wzoru:

swobód – swoboda siódmy – siedem
głów - .............................. sów - ......................................
wód - ............................... pól - .......................................
wrót - .............................. szósta - ..................................
dwójka - ......................... podłóg - .................................
dróg - ............................. ósma - ....................................
przygód - ....................... czwórka - ...............................
robót - ............................ skrót - ....................................


2. Wypisanie nazw miast, w których występuje „ó”.
Zad. 8, str. 42, „Słowa na start!” podręcznik do kształcenia językowego, część II, kl. 4, nowa era.


3. Do podanych wyrazów dobierz właściwe określenia. Podkreśl ó niewymienne.

górniczy, różany, tchórzliwy, skórzana, żółwiowy, ogórkowa

......................... człowiek ...............................zupa
.........................trud ...............................torba
.........................krzew ...............................krem

4. Uzupełnianie zadań czasownikami w czasie teraźniejszym.
Zad. 9, str. 43, „Słowa na start!” podręcznik do kształcenia językowego, część II, kl. 4, nowa era.

5. Tworzenie wyrazów poprzez dopasowanie odpowiedniego zakończenia z „u”.
-uszek, -uch, -unek, -uga, -ulec, -ur, -unia, -un, -uje, -unek, -ulec, -uś, -utki, -usia
wilcz…….., pal…….., opiek……, wizer………….., bud……………., ham……………, leni………….., mal…………….., szar……………., ciot…………….., ekwip……………., mam………….., b………., tat………….. .

6. Ułóż alfabetycznie wyrazy:

wół, żółw, kruk, mówił, spóźnił, tutaj, który, już, lubił, czuł, stłukł, zasuwka, prószyć, malunek, pług.



Notatka. Wklejenie przez uczniów ksero zasad pisowni „ó” i „u”


„Ó” piszemy,
- gdy wymienia się na: o, a, e: kółko – koło, zawrócić – zawracać, niósł- nieść,
- w zakończeniach: -ów, -ówka, -ówna: Rzeszów, stalówka, Mickiewiczówna,
!!! wyjątek; skuwka, zasuwka, wsuwka,
- gdy się nie wymienia: wkrótce, czółno, chór, skóra, żółw, wójt, wróżba, córka, król, dopóki, który, kłótnia, wróbel, tchórz, Józef, wiewiórka, źródło, krótki, stróż, włóczka, żółty, piórnik, róża, równy, półka, królik, góra, jaskółka, wówczas, górnik, ogólny, oprócz, wiór, włócznia.


„U” piszemy,
- na początku wyrazu: uczyć, ul, ulica, upał, Ula, ukrywać,
!!! wyjątek: ósmy, ów, ówczesny, ówdzie,
- na końcu wyrazu: wyboru, prądu, na końcu, o Łukaszu,
- w zakończeniach: -uje, -uję, -usz, -ura, -us, -unek, -unka, -ulec, -ula:
hałasuje, choruję, arkusz, chmura, psikus, pakunek, opiekunka, budulec, koszula.


Zadanie pracy domowej.
Ułóż krótkie opowiadanie ze słowami:
struś, kukułka, jaskółka, jaguar, kuropatwa, mrówka, pszczółka, wiewiórka, kuna, żuraw.

Pomoce dydaktyczne:
„Słowa na start!” podręcznik do kształcenia językowego, część II, kl. 4, nowa era,
Ksero ćwiczeń.


Elżbieta Sołtys


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 45


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.