Katalog Elżbieta Sołtys, 2016-01-14 Krzywaczka Język polski, Ćwiczenia Ortografia nie jest trudna. Pisownia „ó” i „u” o raz ćwiczenia.Klasa 4 Temat: Ortografia nie jest trudna. Pisownia „ó” i „u” o raz ćwiczenia. Cel ogólny: - budzenie i rozwijanie zainteresowań uczniów ortografią, - opanowanie zasad ortograficznych i właściwe ich stosowanie w pisowni, - wykształcenie spostrzegawczości ortograficznej, polegającej na łatwości zauważania błędu w zapisie, - uświadomienie uczniom konieczności nauki ortografii i przestrzegania zasad ortograficznych. Cele szczegółowe: - zaznajamianie uczniów z regułami ortograficznymi i właściwym ich stosowaniem, - utrwalanie materiału ortograficznego drogą różnych ćwiczeń, gier i zabaw dydaktycznych, - kształcenie spostrzegawczości ortograficznej, samodzielne poprawianie błędów, - stosowanie poznanych zasad w pracach pisemnych, - rozwijanie czujności ortograficznej (zapobieganie błędom w zapisie wyrazów), - kształcenie analizy wzrokowo - słuchowej wyrazów, - rozwijanie różnych form aktywności uczniów, - wdrażanie do samokontroli i samooceny, - łączenie nauki z zabawą, - zapoznanie z możliwością wykorzystania komputera w nauce ortografii, - przygotowanie uczniów do konkursów ortograficznych. Tok lekcji: Omówienie celu lekcji, zapisanie tematu. Podawanie reguł pisowni. Wykonywanie ćwiczeń: 1. Dopisz wyrazy według wzoru: swobód – swoboda siódmy – siedem głów - .............................. sów - ...................................... wód - ............................... pól - ....................................... wrót - .............................. szósta - .................................. dwójka - ......................... podłóg - ................................. dróg - ............................. ósma - .................................... przygód - ....................... czwórka - ............................... robót - ............................ skrót - .................................... 2. Wypisanie nazw miast, w których występuje „ó”. Zad. 8, str. 42, „Słowa na start!” podręcznik do kształcenia językowego, część II, kl. 4, nowa era. 3. Do podanych wyrazów dobierz właściwe określenia. Podkreśl ó niewymienne. górniczy, różany, tchórzliwy, skórzana, żółwiowy, ogórkowa ......................... człowiek ...............................zupa .........................trud ...............................torba .........................krzew ...............................krem 4. Uzupełnianie zadań czasownikami w czasie teraźniejszym. Zad. 9, str. 43, „Słowa na start!” podręcznik do kształcenia językowego, część II, kl. 4, nowa era. 5. Tworzenie wyrazów poprzez dopasowanie odpowiedniego zakończenia z „u”. -uszek, -uch, -unek, -uga, -ulec, -ur, -unia, -un, -uje, -unek, -ulec, -uś, -utki, -usia wilcz…….., pal…….., opiek……, wizer………….., bud……………., ham……………, leni………….., mal…………….., szar……………., ciot…………….., ekwip……………., mam………….., b………., tat………….. . 6. Ułóż alfabetycznie wyrazy: wół, żółw, kruk, mówił, spóźnił, tutaj, który, już, lubił, czuł, stłukł, zasuwka, prószyć, malunek, pług. Notatka. Wklejenie przez uczniów ksero zasad pisowni „ó” i „u” „Ó” piszemy, - gdy wymienia się na: o, a, e: kółko – koło, zawrócić – zawracać, niósł- nieść, - w zakończeniach: -ów, -ówka, -ówna: Rzeszów, stalówka, Mickiewiczówna, !!! wyjątek; skuwka, zasuwka, wsuwka, - gdy się nie wymienia: wkrótce, czółno, chór, skóra, żółw, wójt, wróżba, córka, król, dopóki, który, kłótnia, wróbel, tchórz, Józef, wiewiórka, źródło, krótki, stróż, włóczka, żółty, piórnik, róża, równy, półka, królik, góra, jaskółka, wówczas, górnik, ogólny, oprócz, wiór, włócznia. „U” piszemy, - na początku wyrazu: uczyć, ul, ulica, upał, Ula, ukrywać, !!! wyjątek: ósmy, ów, ówczesny, ówdzie, - na końcu wyrazu: wyboru, prądu, na końcu, o Łukaszu, - w zakończeniach: -uje, -uję, -usz, -ura, -us, -unek, -unka, -ulec, -ula: hałasuje, choruję, arkusz, chmura, psikus, pakunek, opiekunka, budulec, koszula. Zadanie pracy domowej. Ułóż krótkie opowiadanie ze słowami: struś, kukułka, jaskółka, jaguar, kuropatwa, mrówka, pszczółka, wiewiórka, kuna, żuraw. Pomoce dydaktyczne: „Słowa na start!” podręcznik do kształcenia językowego, część II, kl. 4, nowa era, Ksero ćwiczeń. Elżbieta Sołtys Wyświetleń: 45
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |