Katalog Elżbieta Sołtys, 2016-01-14 Krzywaczka Język polski, Konspekty Wykres zdania pojedynczego.KLASA IV 1. Temat: Wykres zdania pojedynczego. 2. Temat poprzedniej lekcji: Interpunkcja w zdaniu pojedynczym. 3. Cel ogólny: a) Sporządza wykres zdania pojedynczego. 4. Cele operacyjne: a) Rozpoznaje i nazywa główne części zdania (podmiot, orzeczenie). b) Sporządzając wykres zdania pojedynczego, wskazuje grupę podmiotu i orzeczenia. c) Zna pojęcia: grupa podmiotu i grupa orzeczenia. d) Bierze aktywny udział w pracach i czynnościach klasy. e) Uczeń potrafi zastosować wiedzę teoretyczną w praktyce. f) Uzupełnia wykres głównymi częściami zdania. g) Zaznacza na wykresie grupę podmiotu i orzeczenia. h) Zapisuje zdanie na podstawie wykresu. i) Formułuje poprawne pytania do wykresu. j) Tworzy własne zdania do podanych wykresów. 5. Powtórzenie wiadomości. (ok. 5 min) Zadanie domowe sprawdzono na lekcji poprzedzającej. Ćwiczenie sprawdzające znajomość związków wyrazowych w zdaniu. Jeden z uczniów wykonuje zadanie. Na podstawie zdania wskazuje podmiot i orzeczenie, następnie zapisuje związki wyrazów z pytaniami. Wesoły Pikuś spaceruje z Zosią po parku. Pikuś co robi? ............................... Pikuś jaki? ................................... spaceruje z kim? ........................................... spaceruje gdzie? ……….………………. 6. Wprowadzenie do tematu. (ok. 7 min) Cel lekcji: Konstruowanie wykresów uczy logicznego myślenia, dzięki nim nasze wypowiedzi stanowią uporządkowaną całość i zawierają zrozumiałą informację. 7. Opracowanie tematu (ok. 17 min). Na bazie poprzedniego zadania nauczyciel prezentuje wykres logiczny zdania pojedynczego. Wskazuje grupę podmiotu i grupę orzeczenia. Wspólnie z uczniami wykonujemy na tablicy i w zeszycie ćwiczeń zadanie nr 1 ze strony 23, a następnie zadanie nr 3 ze strony 24, „Słowa na start!” podręcznik do kształcenia językowego część II, kl. 4, nowa era. Nauczyciel rysuje wykres zdania na tablicy i poleca podanie zdania, które pasuje do wykresu. 8. Podsumowanie lekcji (ok. 13 min). Uczniowie zapisują notatkę w postaci wykresu zdania, które zostało wymyślone i zapisane na tablicy. Zaznaczona zostaje grupa podmiotu i grupa orzeczenia. Następnie uczniowie otrzymują karteczki ze zdaniem i samodzielnie wykonują wykres zdania, jak na kartkówce: Chłopcy z zainteresowaniem słuchali strażaka. Siódmy zawodnik zwichnął nogę. Sprawdzamy poprawność zdań. 9. Omówienie pracy domowej (ok. 1 min). z. 2, str. 24 i z. 6, str. 25, „Słowa na start!” podręcznik do kształcenia językowego, część II, kl. 4, nowa era. 10. Metody nauczania: a) praktyczna – ćwiczenia, b) instruktaż do pracy na lekcji i do zadania domowego, c) karta pracy - kartkówka sprawdzająca, d) burza mózgów, e) krótki wykład na temat grupy podmiotu i grupy orzeczenia. 11. Pomoce dydaktyczne: a) „Słowa na start!” podręcznik do kształcenia językowego, część II, kl. 4, nowa era. b) ksero zdań. Elżbieta Sołtys Wyświetleń: 130
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |