Katalog

Elżbieta Sołtys, 2016-01-14
Krzywaczka

Język polski, Konspekty

Wykres zdania pojedynczego.

- n +

KLASA IV
1. Temat: Wykres zdania pojedynczego.
2. Temat poprzedniej lekcji: Interpunkcja w zdaniu pojedynczym.
3. Cel ogólny:
a) Sporządza wykres zdania pojedynczego.
4. Cele operacyjne:
a) Rozpoznaje i nazywa główne części zdania (podmiot, orzeczenie).
b) Sporządzając wykres zdania pojedynczego, wskazuje grupę podmiotu i orzeczenia.
c) Zna pojęcia: grupa podmiotu i grupa orzeczenia.
d) Bierze aktywny udział w pracach i czynnościach klasy.
e) Uczeń potrafi zastosować wiedzę teoretyczną w praktyce.
f) Uzupełnia wykres głównymi częściami zdania.
g) Zaznacza na wykresie grupę podmiotu i orzeczenia.
h) Zapisuje zdanie na podstawie wykresu.
i) Formułuje poprawne pytania do wykresu.
j) Tworzy własne zdania do podanych wykresów.
5. Powtórzenie wiadomości. (ok. 5 min)
Zadanie domowe sprawdzono na lekcji poprzedzającej.
Ćwiczenie sprawdzające znajomość związków wyrazowych w zdaniu. Jeden z uczniów wykonuje zadanie. Na podstawie zdania wskazuje podmiot i orzeczenie, następnie zapisuje związki wyrazów z pytaniami.
Wesoły Pikuś spaceruje z Zosią po parku.
Pikuś co robi? ...............................
Pikuś jaki? ...................................
spaceruje z kim? ...........................................
spaceruje gdzie? ……….……………….
6. Wprowadzenie do tematu. (ok. 7 min)
Cel lekcji:
Konstruowanie wykresów uczy logicznego myślenia, dzięki nim nasze wypowiedzi stanowią uporządkowaną całość i zawierają zrozumiałą informację.
7. Opracowanie tematu (ok. 17 min).
Na bazie poprzedniego zadania nauczyciel prezentuje wykres logiczny zdania pojedynczego. Wskazuje grupę podmiotu i grupę orzeczenia.
Wspólnie z uczniami wykonujemy na tablicy i w zeszycie ćwiczeń zadanie nr 1 ze strony 23, a następnie zadanie nr 3 ze strony 24, „Słowa na start!” podręcznik do kształcenia językowego część II, kl. 4, nowa era.
Nauczyciel rysuje wykres zdania na tablicy i poleca podanie zdania, które pasuje do wykresu.
8. Podsumowanie lekcji (ok. 13 min).
Uczniowie zapisują notatkę w postaci wykresu zdania, które zostało wymyślone i zapisane na tablicy. Zaznaczona zostaje grupa podmiotu i grupa orzeczenia.
Następnie uczniowie otrzymują karteczki ze zdaniem i samodzielnie wykonują wykres zdania, jak na kartkówce:
Chłopcy z zainteresowaniem słuchali strażaka. Siódmy zawodnik zwichnął nogę.
Sprawdzamy poprawność zdań.
9. Omówienie pracy domowej (ok. 1 min).
z. 2, str. 24 i z. 6, str. 25, „Słowa na start!” podręcznik do kształcenia językowego, część II, kl. 4, nowa era.
10. Metody nauczania:
a) praktyczna – ćwiczenia,
b) instruktaż do pracy na lekcji i do zadania domowego,
c) karta pracy - kartkówka sprawdzająca,
d) burza mózgów,
e) krótki wykład na temat grupy podmiotu i grupy orzeczenia.
11. Pomoce dydaktyczne:
a) „Słowa na start!” podręcznik do kształcenia językowego, część II, kl. 4, nowa era.
b) ksero zdań.




Elżbieta Sołtys





Wyświetleń: 130


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.