![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Elżbieta Sołtys, 2016-01-14 Krzywaczka Język polski, Ćwiczenia Ortografia nie jest trudna, pisownia „ch” i ćwiczenia.Klasa 4 Temat: Ortografia nie jest trudna, pisownia „ch” i ćwiczenia. 1. Cel ogólny lekcji: Poznanie zasad pisowni „ch” i wykorzystanie ich w trakcie pisania. 2. Cele operacyjne lekcji: a) Wymiana głosek w wyrazach pokrewnych oraz w tematach fleksyjnych wyrazów odmiennych. b) Tworzenie zdrobnień, wyrazów pokrewnych z głoską „sz”. c) Wypełnienie diagramu z wyrazami z „ch” po głosce „s”. d) Alfabetyczne układanie wyrazów z „ch” na końcu. e) Łączenie liter w wyrazy zawierające „ch” niewymienne. f) Objaśnianie zasad pisowni podanych wyrazów w przysłowiach. g) Budzenie i rozwijanie zainteresowań uczniów ortografią, h) Uświadomienie uczniom konieczności nauki ortografii i przestrzegania zasad ortograficznych. 3. Uczniowie dopisują zdrobnienia: ucho- groch - mucha- ropucha- fartuch- brzuch- orzechy- blacha- Uczniowie określają zasadę pisowni: „ch” wymienia się na „sz”. 4. Uczniowie układają alfabetycznie słowa i podkreślają „ch”: dach, strych, puch, leniuch, nartach, proch, sprytnych, grupach. Uczniowie określają zasadę pisowni: „ch” piszemy na końcu wyrazów. 5. Uczniowie objaśniają opisy: 1. Stać się szczuplejszym. 2. Przeciwieństwo zachodu. 3. Obniżyć temperaturę czegoś. 4. Miejsce, gdzie możesz bezpiecznie się ukryć. 5. Iść w dół po schodach. 6. Robi się z niego kotlety. Uczniowie określają zasadę pisowni: „ch” piszemy po głosce „s”. 6. Uczniowie tworzą wyrazy z rozsypanych liter. HCÓR - CRAOOHB - UMCHRA - CCHĘ - CDUHY - CCAUHHĆ – CHUCHAĆ CAAHT - EHLBC - CZHURKA - Uczniowie określają zasadę pisowni: „ch” niewymienne. 7. Nauczyciel rozdaje ksero zasad pisowni „ch”. „Ch” piszemy, a) gdy wymieni się na „sz”: słuchać – słyszeć, cicho – cisza, b) na końcu wyrazu: brzuch, w parach, proch, (wyj. druh), c) po „s”: schody, wschód, schabowy, schronisko. d) w wyrazach, które trzeba zapamiętać: chustka, chochla, choroba, chrzan, kucharz, chyży (prędki). 8. Sami robią zad. 1 lub 2. Str. 55 lub 56, „Słowa na start!” podręcznik do kształcenia językowego, część II, kl. 4, nowa era. 9. Podsumowanie – KARTKÓWKA. Uczniowie samodzielnie na podsumowanie lekcji wypełniają ksero. Po kilku minutach sprawdzamy. Objaśnij pisownię wyrazów z „ch” w przysłowiach: Gdzie dwóch się bije, tam trzeci korzysta. ………………………………………………………………………. Tonący brzytwy się chwyta. ……………………………………………………………………………………………….. Nim się duży schyli, mały o pół mili. ……………………………………………………………………………….. Prawda jak oliwa na wierzch wypływa. …………………………………………………………………………. Strach ma wielkie oczy. ………………………………………………………………………………………………. Z tej mąki chleba nie będzie. ………………………………………………………………………………………. 10. Zadanie domowe: Napisz opowiadanie z wyrazami: chrząszcz, zapach, schronienie, chusta, słuchać, mech. 11. Pomoce dydaktyczne: a) „Słowa na start!” podręcznik do kształcenia językowego, część II, kl. 4, nowa era. b) Ksero zdań. c) Ksero zasad pisowni. Elżbieta Sołtys Zgłoś błąd Wyświetleń: 69
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |