Katalog Anna Pleskowicz, 2016-01-14 Białystok Zajęcia zintegrowane, Konspekty Co to znaczy zdrowo się odżywiać?Cel główny: wychowanek zna rolę pokarmu i jego podstawowe składniki dla funkcjonowania organizmu człowieka Cele operacyjne: wychowanek potrafi wymienić podstawowe grupy składników odżywczych wychowanek rozbudza w sobie potrzebę zdrowego odżywiania wychowanek rozwija świadomość prozdrowotną wychowanek umie współpracować z grupą wychowanek aktywizuje procesy myślowe (syntezę) Zadania: rozwijanie świadomości zdrowego odżywiania się jako istotnego elementu życia człowieka. kształtowanie swobodnego wypowiadania się na forum promowanie zdrowego odżywiania zapoznanie dzieci z piramidą żywieniową Metody: słowno – oglądowa aktywizująca (burza mózgów, metody aktywnego działania) Formy pracy: praca w zespole praca indywidualna Techniki pracy: pogadanka rozsypanka układanka Środki dydaktyczne: kartoniki z liczbami od 1 do 17 i z literkami hasła : ZDROWO SIĘ ODŻYWIAM. rysunek krzesła zdania – rady zdrowego odżywiania – w postaci porozcinanych karteczek szary lub biały papier piramida żywnościowa (obrazek) kartoniki z ilustracjami lub nazwami produktów składających się na piramidę żywnościową rysunek buśki wesołej i smutnej produkty zdrowe i niezdrowe emblematy dwa rodzaje w postaci produktów spożywczych Grupa: ok. 16 dzieci uczęszczających do świetlicy Czas: 70min Tok zajęć: Część wstępna: 1.Powitanie. Dzieci siedzą na krzesełkach w kole. Osoby, które będą czuły się powitane zmieniają się miejscami: Osoby, które jadły dzisiaj śniadanie. Osoby, które lubią pić mleko. Osoby, które lubią jeść batoniki. Osoby, które lubią jeść marchewkę. Osoby, które lubią jeść jabłka. Osoby, które lubią jeść chipsy. Osoby, które lubią pić coca – cole. 2.Wprowadzenie do tematu. To o czym dzisiaj będziemy rozmawiać na zajęciach dowiemy po odpowiednim ułożeniu następujących kartoników. Uczniowie otrzymują od nauczycielki (poprzez losowy wybór) kartoniki z liczbami od 1 do 17. Zadaniem dzieci jest uporządkowanie kartoników od najmniejszej cyfry do największej i przyczepienie ich do kartki odwrotną stroną, na której pisze literka. Tak ułożone kartoniki utworzą hasło będące wprowadzeniem do zajęć: ZDROWO SIĘ ODŻYWIAM. Następnie za pomocą emblematów prezentujących żywność nauczycielka dzieli dzieci na dwie grupy i prosi o zajęcie miejsca przy stolikach. Część zasadnicza: 1.Burza mózgów. Burza mózgów oraz rozmowa kierowana na temat: Co kojarzy wam się wam ze słowem „zdrowie”? Co to znaczy, że ktoś jest zdrowy?, Co możemy zrobić, aby być zdrowym? Czy odżywianie ma wpływ na nasze samopoczucie i zdrowie? 2.Pogadanka. Wychowawca wyjaśnia role pokarmu dla organizmu człowieka. Nauczycielka tłumaczy na wcześniej narysowanym rysunku, na którym znajduje się krzesło z czterema nogami, z których każda oznacza inną grupę produktów. Pierwsza noga – pokarmy budulcowe (bogate w białko), druga – energetyczne (bogate w węglowodany i tłuszcze), trzecia – witaminy, sole mineralne, a czwarta - woda. Przy każdej z nóg wypisane są produkty, które zawierają wspomniane składniki. Na szczycie krzesełka narysowane jest serce czyli zdrowie. Nauczycielka tłumaczy, że jeśli któraś noga będzie krótsza, krzesło będzie niebezpieczne dla siedzącego na nim zdrowia. Jeśli nasze jedzenie będzie zbyt ubogie w wymienione składniki, to możemy zachorować. 3.Rozsypanaka. Układanie rozsypanek wyrazowych w grupach, które są dobrymi radami dla zdrowego odżywiania. Odczytanie dobrych rad (3 zdania dla jednej grupy i 3 zdania dla drugiej). Grupa, która szybciej ułoży ta wygrywa. 1)Myj zawsze owoce i warzywa przed zjedzeniem. 2)Pij wodę zamiast napojów gazowanych lub wysokosłodzonych z kartonu. 3)Jedz 5 posiłków dziennie. 4)Ograniczaj się w jedzeniu słodyczy. 5)Unikaj w swojej diecie hamburgerów i frytek. 6)Przed jedzeniem zawsze myj ręce. 4.Piramida żywnościowa. Nauczycielka prezentuje piramidę żywnościową i krótko ją charakteryzuje. 5.Plakat. Tworzenie przez uczniów plakatów: „Talerz zdrowej żywności” oraz „Śmietnik pełen niezdrowych produktów”(każdy uczeń wybiera jedną ilustrację produktu, określa czy jest on zdrowy czy nie i nakleja na odpowiedni plakat). 6.Piramida żywnościowa – układanka. Każdy uczeń dostaje karteczki, z nazwami produktu lub ilustracją produktu i musi ułożyć je zgodnie z piramidą żywnościową. 7.Zdrowe / Niezdrowe Odczytanie przez nauczyciela zachowań prawidłowych i nieprawidłowych z punktu widzenia utrzymania zdrowia. Określanie przez uczniów czy dane zachowanie jest właściwe czy nie. Wskazywanie błędów. Po trzy zachowania dla grupy. a)Kasia każdego dnia zjada jabłko na drugie śniadanie. b)Grześ kupił krem czekoladowy i zanim wrócił do domu, zjadł go w parku. c)Jacek zdyszany wpadł do domu, odkręcił kran i chciwie zaczął pić wodę. d)Zosia na śniadanie zjadła zamiast kanapki, rogalik z czekoladą e)Wojtek na drugie śniadanie zjada chipsy. f)Tato na kolację zrobił jajecznicę ze szczypiorkiem i pomidorem. Część końcowa: 1.Wychowawca podsumowuje treść zajęć jeszcze raz podkreślając znaczenie zdrowego odżywiania. Chwali wychowanków aktywnych na zajęciach. 2.Na zakończenie każde z dzieci ma za zadanie poczęstować się zdrową żywnością, a zaczyna nauczyciel od tej grupy, gdzie więcej dzieci zebrało punktów. Następnie prosi, aby wychowankowie ustawili się odpowiednio pod obrazkami z buśką uśmiechniętą – jak zajęcia się podobały lub buśką smutną jak zajęcia się nie podobały. Opracowała: Anna Pleskowicz z Białegostoku Wyświetleń: 128
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |