AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Pleskowicz, 2016-01-14
Białystok

Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Temat: Znaczenie przyjaźni w życiu człowieka.

- n +

Cel główny:
wychowanek wie co oznacza przyjaźń i jakie ma znaczenie w życiu człowieka

Cele operacyjne:
wychowanek potrafi określić cechy przyjaciela
wychowanek artykułuje potrzebę posiadania przyjaciela
wychowanek potrafi wyrazić własne przekonanie na temat przyjaźni na podstawie własnych doświadczeń
wychowanek umie współpracować z grupą
wychowanek ma świadomość, że przyjaźń to nie tylko czerpanie korzyści od kogoś, ale również wymaga poświęcenia

Zadania:
uświadomienie znaczenia przyjaźni w życiu człowieka
określenie cech przyjaciela
kształcenie umiejętności wyrażania własnego zdania na temat przyjaźni
rozwijanie umiejętności współpracy w grupie

Metody:
słowno – oglądowa
aktywizująca
działanie praktyczne

Formy pracy:
praca zbiorowa
praca w zespole
praca indywidualna

Techniki pracy:
rozwiązywanie krzyżówki
burza mózgów
rozmowa kierowana
rozsypanka
malowanie kredkami

Środki dydaktyczne:
krzyżówka (narysowana na tablicy lub umieszczona w widocznym miejscu)
kolorowe kredki
słoneczko i chmurka z kolorowego papieru
kolorowe paski 2,5 x 21 i kolorowe karteczki 9 x 9
rozsypanka z przysłowiami
dwie kartki

Grupa: 25 dzieci uczęszczających do świetlicy

Czas: 45 min (1 zajęcia)

Tok zajęć:

Część wstępna:
1.Powitanie. Usadzenie wychowanków przy stolikach.

2.Wprowadzenie w tematykę zajęć rozwiązaniem krzyżówki z hasłem przyjaźń.
1. PIÓRO
2.ROWER
3. ZUPA
4. ŻYRAFA
5. JEŻ
6.TĘCZA
7. ŹREBAK
8. SŁOŃ

1.Ma go każdy ptak i można nim pisać: PIÓRO
2.Ma dwa koła i lubią jeździć nim dzieci: ROWER
3.Pierwsze danie obiadu: ZUPA
4.Jest wysoka, mieszka w ZOO i ma długą szyję: ŻYRAFA
5.Ma kolce, na których nosi jabłka: JEŻ
6.Barwny most na niebie, najczęściej po burzy, kolorami świeci i pogodę wróży: TĘCZA
7.Mały konik: ŹREBAK
8.Jest duży i ma trąbę: SŁOŃ

Część zasadnicza:

1.Burza mózgów na temat tego co dzieci rozumieją pod pojęciem „przyjaźń” – wychowawca zapisuje wszystkie odpowiedzi dzieci na tablicy.

2.Rozmowa kierowana z dziećmi na temat przyjaźni i jej znaczenia w życiu, przykładowe pytania do rozmowy:
Jakie rodzaje przyjaźni znacie ? /między ludźmi, między ludźmi a zwierzętami/
Kto chciałby coś powiedzieć o swoim przyjacielu?
Dlaczego warto mieć przyjaciela? /można mu opowiedzieć o swoich sekretach i ma się pewność, że nikomu on ich nie zdradzi; miło spędza się z nim czas; można zawsze liczyć na jego pomoc/
Jacy powinniśmy być w stosunku do naszych przyjaciół i co powinniśmy robić, żeby ich nie stracić? / wierni; odwzajemniać ich poświęcenie w stosunku do nas; pomagać w potrzebie; nie kłócić się z nim/

3.Podzielenie grupy na dwie podgrupy. Jedna z podgrup dostaje słoneczko i ma za zadanie wypisać cechy przyjaciela, druga grupa dostaje chmurkę i ma za zadanie wypisać to co przeszkadza przyjaźni. ( Jeśli wychowankowie mają problem z wypisaniem cech przyjaciela lub z tym co przeszkadza przyjaźni, wówczas n – l sugeruje im odpowiedzi poprzez wcześniej przygotowane na karteczkach różne cechy człowieka i zachowania, które mogą przeszkadzać lub sprzyjać przyjaźni. Zadaniem dzieci jest wybranie i przyklejenie odpowiednio na słoneczko lub chmurkę prawidłowych odpowiedzi.).

4.Wychowawca podkreśla, że Ci co mają przyjaciela to mają ogromne szczęście, a ci co jeszcze jego nie maja to mają jeszcze szansę, żeby się o niego postarać. W dowód wdzięczności zrobimy teraz dla naszych przyjaciół zakładki do książek lub laurki.
a)Usadzenie wychowanków przy stolikach.
b)Wyjaśnienie przez pokaz prezentu dla przyjaciela (wychowawca daje wychowankom wybór, mogą zrobić zakładkę do książek lub laurkę).
c)Rozdanie kolorowych pasków, karteczek oraz kredek wychowankom.
d)Wychowankowie wykonują zakładki do książek lub laurki.
e)Wychowawca w czasie zajęć obserwuje pracę, instruuje i pomaga wychowankom.
f)Zwrócenie uwagi na sprzątnięcie miejsc pracy.

5. Wychowawca rozdaje w dwóch podgrupach rozsypanki z przysłowiami. Zadaniem wychowanków jest ułożenie z wyrazów rozsypane przysłowia o przyjaźni:

„Szczęście nie zależy od liczby przyjaciół,
ale od ich właściwego doboru”

„Nie można kupić przyjaźni, bo więcej niż wszystkie świata skarby jest warta, a wartość jej rośnie gdy płyną lata”


Część końcowa:

1.Wychowawca podsumowuje treść zajęć jeszcze raz podkreślając pozytywne znaczenie przyjaźni. Chwali wychowanków aktywnych na zajęciach. Wychowawca podpowiada wychowankom, że jeśli mają swoich przyjaciół w grupie to mogą teraz wręczyć prezent, jeśli nie ma ich tutaj, to powinni prezenty schować i wręczyć je później. Zebranie informacji zwrotnych odnośnie zajęć.



Opracowała: Anna Pleskowicz z Białegostoku
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 50


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.