Katalog

Bożena Zborowska, 2016-01-14
Leńcze

Lekcja wychowawcza, Konspekty

Jak rozwiązać problem w klasie - agresja.

- n +

Lekcja wychowawcza - klasa 5 - 6

Temat : Jak rozwiązać problem w klasie – agresja .
( dwie jednostki lekcyjne)


Cele:
•poznanie pojęcia „konflikt”
•poznanie emocji pojawiających się w czasie konfliktu
•zrozumienie przyczyn konfliktu
•kształcenie umiejętności współpracy w grupie i właściwego podejmowanie decyzji
•dostrzeganie pozytywnych i negatywnych stron konfliktu
•zrozumienie wagi rozmowy, jako elementu rozwiązywania konfliktu
•wychowawcze walory dramy

Metody pracy: Metoda problemowa, metoda działań praktycznych, gra dramatyczna
Formy pracy: zbiorowa, praca w grupach
Środki dydaktyczne: słowniki języka polskiego, załączniki z sytuacją problemową (scenki)

I. Etap organizacyjny (przywitanie , sprawdzenie obecności).
II. Tok właściwy lekcji:
Sytuacja motywacyjno- problemowa.

1. Ćwiczenie wprowadzające w temat konfliktu.
/Scenki – mogą być wcześniej przygotowane przez uczniów/

Scenka 1.
Dwie osoby podchodzą do ustawionego na forum klasy krzesła. Ich zadaniem jest zająć je, dowolnym sposobem. Pierwszy uczeń szybko siada na krześle. Drugi próbuje go zepchnąć i krzykiem, a nawet groźbą chce wymusić ustąpienie miejsca. Dochodzi do kłótni, przepychanki. Siedzący uczeń zostaje wypchnięty i odchodzi,a drugi chłopiec zajmuje jego miejsce.

Scenka 2.
Dziewczyna, która nie zdążyła zająć miejsca, próbuje wzbudzić strach w koleżance. Agresywne zachowanie doprowadza do bójki, płaczu, w rezultacie nikt nie chce zająć miejsca i obydwie bohaterki scenki odchodzą obrażone.

Scenka 3.

Dwie osoby stwierdzają , że znajdą nić porozumienia. Spokojnie wymieniają powody, dlaczego każda powinna usiąść na krześle. Dochodzą do wniosku, że „ podzielą się” krzesłem i każda będzie siedziała po 5 minut.


Wskazanie scenki, w której doszło do rozwiązanie problemu./ scenka 3/

2. Rozdanie słowników. Odszukanie hasła „konflikt”.
/sytuacja , w której interesy dwóch stron wydają się nie do pogodzenia/.

3. Podanie rezultatów konfliktów. Mogą one być:
a) korzystne dla jednej strony, a niekorzystne dla drugiej
wygrany – przegrany ( scenka grupy 1)
b) niekorzystne dla obu stron
przegrany – przegrany ( scenka grupy 2)
c) korzystne dla obu stron
wygrany – wygrany ( scenka grupy 3)

4. Podzielenie klasę na 3 grupy.
Grupa 1 - określa przyczyny konfliktów, np.
( wyśmiewanie się, zazdrość, przezywanie, plotkowanie, chęć wyróżnienia się, zdobycie przewagi czy pozycji w klasie, różne poglądy na dany temat)

Grupa 2 - zapisuje uczucia , pojawiające się w konfliktach, np. ( złość, gniew, wściekłość, ból, smutek, rozpacz. strach, wstyd, niechęć, przerażenie, żal,)

Grupa 3 - przywołuje przykłady zachowania uczestników sytuacji problemowej( bójka, popychanie, grożenie, uderzenie, krzyk, płacz, słowne obrażanie, porozumienie)

5. Nauczyciel zadaje pytanie, czy konflikty są potrzebne. Uczniowie stwierdzają, że tak, bo oczyszczają atmosferę, zmuszają do poszukiwania rozwiązań, uczą patrzenia na drugiego człowieka i dostrzegania jego różnic, prowadzą do wyjaśnienia sytuacji, rozwiązania problemu.

6.Wprowadzenie sytuacji problemowej , która pojawiła się/ może pojawić się/ w klasie.

„Jacek przezywał i dokuczał Adrianowi. Na każdym kroku próbował wytykać jego niedoskonałości. Wyśmiewał się z niego przy innych, obrażał go, zabierał mu różne rzeczy , prowokował . Wreszcie Adrian nie wytrzymał i uderzył Jacka, ten mu oddał i wywiązała się bójka.Interweniował nauczyciel”.

7. Nauczyciel proponuje klasie , aby przeprowadzili wywiad z Adrianem. Zobrazuje on aktualne relacje między kolegami. . W grupach uczniowie przygotowują pytania, które zadają chłopcu.

Pytania do Adriana:

Czy po bójce, według ciebie , Jacek zmienił postępowanie?
Czy zaczął z tobą się przyjaźnić?
Co zmieniło się po feralnym dniu?
Co osiągnąłeś uderzając Jacka?
Czy jesteś zadowolony ze swego postępowania?
Czy jeszcze raz postąpiłbyś tak samo?

Okazało się ,że chłopcy nadal nie są w najlepszych stosunkach. Jacek nie stał się milszy. Adrian wstydzi się, że poniosły go nerwy i uważa,że powinien to załatwić inaczej. Nie ma pomysłu jak. Dodatkowo wszyscy patrzą na niego, jak na agresywnego ucznia, ponieważ on wszczął bójkę. Rodzice mają do niego pretensje. Klasa stwierdziła zatem, że bójka nie przyniosła oczekiwanego przez Adriana rezultatu. Zatem walka nie rozwiązuje problemu.

8. Praca z całą klasą. Uczniowie szukają sposobu rozwiązania konfliktu miedzy Jackiem a Adrianem /Przypomnienie , że nie wolno stosować przemocy fizycznej, ani psychicznej, gdyż te formy, jak było widać, nie przynoszą efektów w postaci rozwiązania konfliktu.
Co może pomóc Adrianowi? Uczniowie dochodzą do wniosku, że rozmowa może wiele wyjaśnić.
Adrian może porozmawiać z wychowawcą, rodzicami, klasą i samym Jackiem .

9. Podział klasy na cztery grupy. Próba znalezienia najlepszej propozycji .
Po przygotowaniu scenek prezentacja.

Grupa I.
Rozmowa między Adrianem a wychowawcą.
Adrian prosi nauczyciela o dyskrecję opowiadając o swej sytuacji, w której znalazł się i nie potrafi sobie poradzić. Opowiada o tym, jak jest szykanowany przez Jacka. Nie chciał wcześniej skarżyć, ale ponoszą go już nerwy i może dojść do nieprzyjemnego zdarzenia, zwłaszcza ,że sytuacja trwa już zbyt długo. Nauczyciel obiecuje przyjrzeć się kontaktom chłopców i zareagować , jeśli zajdzie potrzeba. Pyta , w jakich okolicznościach, kiedy najczęściej dochodzi do nękania. Adrian mówi, że na przerwach, w toalecie, lekcjach wychowania fizycznego i na lekcjach, kiedy bierze czynny udział i odpowiada na pytania nauczycieli. Jacek dopowiada uwagi, drwi. Nauczyciele to zauważają, zwracają Jackowi uwagę na niestosowne zachowanie, ale najczęściej obracają to w żart. Wychowawca obiecuje przedstawić sytuację wszystkim nauczycielom.

Grupa II.

Rozmowa Adriana z rodzicami.
Rodzice zauważają inne niż zwykle zachowanie syna, niechęć do chodzenia do szkoły i unikania rozmów na ten temat. Adrian im wyjaśnia , o co chodzi. Rodzice pytają , jak długo to trwa i dlaczego Adrian im nic nie powiedział. Syn wyjaśnia ,że chciał przeczekać, wstydził się, że wyjdzie na mięczaka. Rodzice mówią mu, żeby pamiętał , że oni zawsze są w pogotowiu mu pomóc , bo go kochają i zależy im na zaufaniu ze strony syna. Może im wszystko mówić. Proponują kilka wyjść z sytuacji: zawiadomienie wychowawcy , rozmowę z rodzicami Jacka lub samym Jackiem. Chcą też wiedzieć , jakie są przyczyny zachowania Jacka. Adrian wyjaśnia, że on nigdy nie prowokuje Adriana. Rodzice decydują się na poufałą rozmowę z wychowawcą.

Grupa III

Rozmowa Adriana z klasą.
Adrian prosi o pomoc klasę. Chłopiec ma żal do kolegów , że nie pomagają mu , w tak trudnej sytuacji. Przecież najczęściej koledzy są świadkami wyśmiewania, lekceważenia go przez Jacka. Czuje się obco w klasie, która jego zdaniem, akceptuje zachowanie Jacka, ą nawet niektóre sytuacje zaognia. Klasa jest zaskoczona opinią Adriana i próbuje się tłumaczyć. Koledzy uważali, że „wygłupy” Jacka w stosunku do Adriana nie są dla chłopca niczym nadzwyczajnym. Myśleli, że Adrian je puszcza mimo uszu. Przecież nigdy się nie skarżył. Obiecują ,że odtąd będą reagować na zaczepki słowne i agresywne zachowanie Jacka. Będą próbować przeciwstawiać się temu.

Grupa IV

Rozmowa Jacka i Adriana.
Adrian pyta Jacka, dlaczego nie daje mu spokojnie żyć, dlaczego go ciągle popycha , wyśmiewa na każdym kroku, krytykuje. Jacek mówi, że to wszystko w żartach i Adrian jest przeczulony na jego punkcie. Jacek mówi o swych uczuciach złości , czasem nienawiści do kolegi, osamotnieniu w grupie. Pyta, czy Jacek chciałby znaleźć się na jego miejscu choć na jeden dzień. Proponuje , aby Jacek przypomniał sobie ostatnią przerwę i drwiny z niego po nieudanym meczu na zajęciach wychowania fizycznego. Jak poczułby się , gdyby to nie strzelił bramki, a potem na przerwie słyszał od innych ,że jest łamagą , do niczego się nie nadaje, trzeba go przenieść do innej klasy, bo tu zaniża poziom. Był poszturchiwany i lekceważony, traktowany jako powietrze. Jacek z początku z uśmiechem na twarzy, powoli poważnieje. Mówi ,że to są za mocne słowa. On ( Jacek) chce czuć się ważnym w klasie. Chce być zauważanym, mieć ostatnie słowo i jego żarty miały mu w tym pomóc. Adrian zaś nigdy nie powiedział, że to mu się nie podoba. Był cichy i łatwo było być dla niego przeciwnikiem. Nie przypuszczał, że Adrian tak poważnie do tego podejdzie. Przeprasza go i spróbuje się opanować.

III. Podsumowanie lekcji.

Wnioski:

- konflikt niszczy obie strony
- człowiek nie daje sobie sprawy ze słów, czasem wypowiadanych w stosunku do drugiego człowieka tak lekko, bez namysłu
- dzięki rozmowie można rozwiązać konflikt
- spokojna rozmowa leczy najskuteczniej
- najtrudniej mówić o swych uczuciach.
- konflikt był potrzebny, bo wyjaśnił i oczyścił sytuację w klasie
Można na gazetce zawiesić hasło:

ROZMOWA - LEKARSTWEM NA PROBLEMY



mgr Bożena Zborowska
Zespół Szkół nr 6 w Leńczach
Wyświetleń: 54


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.