![]() |
![]() |
Katalog Bożena Zborowska, 2016-01-14 Leńcze Lekcja wychowawcza, Konspekty Czy dzieci powinny dostawać kieszonkowe? - debata. Czy dzieci powinny dostawać kieszonkowe ? -debata – lekcja wychowawcza w kl. VI Cele: • Zapoznanie z formą dyskusji , jaką jest debata • kształtowanie umiejętności przekonywania adwersarza celnym argumentem • uczenie się słuchania innych • rozumienie wartości pieniądza • kształtowanie empatii w stosunku do rodziców i rówieśników Metody pracy: Metoda poszukująca ( problemowa), metoda działań praktycznych, gra dramatyczna , debata • Formy pracy: zbiorowa, praca w grupach, indywidualna • Środki dydaktyczne: ankieta , dane statystyczne dotyczące „kieszonkowego”, Słownik języka polskiego Tok lekcji: I. Etap organizacyjny (przywitanie , sprawdzenie obecności). Temat lekcji znany uczniom z tygodniowym wyprzedzeniem. Wcześniejsze dokonanie losowego podziału na dwie grupy, które przygotowują logiczne argumenty, uzasadniające swe zdanie i zasięgają opinii swych rodziców . Opinie te prezentowane są przez uczniów, którzy również wchodzą w role rodziców podczas przewidzianej debaty. Grupa I- Dzieci powinny dostawać kieszonkowe” Grupa II – Dzieci nie muszą otrzymywać kieszonkowego ” Podzielenie klasy na dwie grupy. Usytuowanie ich naprzeciwko siebie. Wybranie w każdej grupie uczniów, wchodzących w rolę rodziców. Jako znak , symbol swoich przekonań grupa I przynosi maskotkę- postać z wypchanymi kieszeniami (lub obwieszoną kilkoma wiszącymi woreczkami pełnymi brzęczących monet). Druga grupa trzyma uśmiechniętą lalkę , której puste kieszenie są wywrócone na zewnątrz. Te rekwizyty służą w czasie debaty do rozładowania napięcia „żywej” dyskusji( podniesienie lalki oznacza prośbę o udzielenie głosu) i pomagają także utożsamić się z prezentowanymi poglądami. II. Tok właściwy lekcji: 1. Rozdanie ankiet mających na celu zebranie informacji związanych z tematem A) Czy otrzymujesz kieszonkowe od rodziców? Tak/ Nie B) Jeżeli otrzymujesz , to jak często? Raz w tygodniu / Raz na miesiąc / Nieregularnie C) Jaką kwotę otrzymujesz? 5-10 zł / 20 – 30zł / 50 zł i więcej D) Na co przeznaczasz kieszonkowe? Słodycze / napoje/ czasopisma / kosmetyki / rozrywka / zabawki / inne E) Czy rodzice pytają , na co wydałeś pieniądze? Tak / Nie F) Czy uważasz, że dzieci powinny dostawać kieszonkowe? Tak/Nie 2. Zestawienie wyników na tablicy. 3. Podanie danych statystycznych - ( międzynarodowe badanie „Finansowy Barometr ING”- 2014 r.) i porównanie z wynikami ankiety w klasie - co czwarty rodzic daje kieszonkowe swym dzieciom nieregularnie - 38 % rodziców daje dzieciom kieszonkowe w razie potrzeby 4. Debata. 1. Wyszukanie w słownikach hasła „debata”. Podanie zasad obowiązujących w czasie debaty. 2. Po przygotowaniu argumentów rozpoczęcie debaty. Prowadzi ją nauczyciel. Grupy prezentują argumenty dzieci i rodziców, popierając je przykładami . Uczniowie odtwarzający role rodziców w obu grupach starają się zaprezentować poglądy „wysłuchane” w domu. Argumenty przygotowane przez grupę 1./przykład/ •Dostając kieszonkowe nie zawraca się głowy rodzicom codziennie, prosząc o pieniądze na drobne wydatki •Uczy to dzieci podejmowania decyzji, odpowiedzialności i konsekwencji •Dziecko poznaje wartość pieniądza i uczy się gospodarności na błędach •Może nauczyć się planowania wydatków •Uczy się cierpliwości w oczekiwaniu na kolejne kieszonkowe •Uczy się szacunku dla pieniądza •Zbierając kieszonkowe może zaoszczędzić na większe zakupy Argumenty przygotowane przez grupę 2./przykład/ •Dzieci nie muszą otrzymywać kieszonkowego, gdyż mają wszystko zagwarantowane przez rodziców, którzy zaspakajają ich podstawowe potrzeby •Mając kieszonkowe mogą ulec zgubnym pokusom i nałogom •Dzieci stają się materialistami •Domagają się pieniędzy z przyzwyczajenia ,uważają, że im się należą •Rodzice często tracą kontrolę nad wydatkami dzieci lub w ogóle nie pytają, na co przeznaczone bywa kieszonkowe •Dzieci otrzymujące kieszonkowe często przechwalają się przed innymi, wyśmiewając tych, którzy nie mają pieniędzy III. Podsumowanie lekcji: „Wyjście ” ze swych ról i ustalenie wspólnego stanowiska. - Dzieci powinny dostawać kieszonkowe, ale pod pewnymi warunkami: Rodzice ustalają, jaką kwotę i w jakich odstępach czasu przekazują dziecku. Rodzice określają, na co może dziecko przeznaczyć pieniądze, a co oni zagwarantują dziecku. Wysokość kieszonkowego zależeć będzie od możliwości finansowych rodziców, wieku dziecka i jego potrzeb. Rodzice musza wykazać się stanowczością i konsekwencją, a dzieci wyrozumiałością. Na zakończenie lekcji Maskotki- lalki obu grup podają sobie ręce. Uwagi: W klasie szóstej dzieci uczą się dopiero umiejętności dyskusji . W czasie debaty uczniowie mają problemy i trudności ze wzajemnym słuchaniem siebie i odnoszeniem się bezpośrednio do prezentowanego stanowiska, argumentu grupy przeciwnej. Emocje wyzwalają momenty, w których uczniowie krzykiem chcą przekonać innych do swego zdania. Nauczyciel jako prowadzący przypomina o ustalonych zasadach. mgr Bożena Zborowska Zespół Szkół nr 6 w Leńczach Wyświetleń: 76
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |