Katalog

Anna Kordalewska, 2015-11-23
Sulejówek

Matematyka, Sprawozdania

Sprawozdanie z planu rozwoju zawodowego nauczyciela mianowanego.

- n +



SPRAWOZDANIE
Z REALIZACJI
PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO


mgr Anny Kordalewskiej

nauczyciela kontraktowego ubiegającego się
o nadanie stopnia
nauczyciela mianowanego


PODSTAWOWE INFORMACJE:

IMIĘ I NAZWISKO: mgr Anna Kordalewska
DATA ROZPOCZĘCIA STAŻU: 01. 09. 2012 r.
DATA ZAKOŃCZENIA STAŻU: 21. 07. 2015 r.
MIEJSCE PRACY: Zespół Szkół Nr 2 z oddziałami integracyjnymi w Sulejówku
ZAJMOWANE STANOWISKO: nauczyciel matematyki
OPIEKUN STAŻU: mgr Barbara Gruczewicz
DYREKTOR SZKOŁY: mgr Anna Wasążnik


Niniejsze sprawozdanie napisane jest zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dziennik Ustaw z 2013r. poz.393).

Wstęp
Okres trwania stażu był dla mnie czasem intensywnego wysiłku, ukierunkowanym na realizację planu rozwoju zawodowego, który sporządziłem na podstawie Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli. Czas ten przeznaczyłam na podnoszenie swoich kompetencji, umiejętności dydaktyczno – wychowawczych i opiekuńczych a przez to doskonalenie, jakości swojej pracy. Zadania, które zawarłem w planie pracy były ściśle powiązane z programem pracy szkoły: Statutem Szkoły, Zasadami Wewnątrzszkolnego Oceniania, Programem Wychowawczym i Profilaktycznym oraz potrzebami i oczekiwaniami uczniów i ich rodziców. Stanowiły one kontynuację realizowanych wcześniej zadań i stały się podstawą do podejmowania kolejnych działań w ramach pełnionych przeze mnie obowiązków.
Poniżej przedstawiłam sprawozdanie z działań, które wykonałam w trakcie trwania stażu na nauczyciela mianowanego.

§7 ust.1 pkt 1
Umiejętność organizacji i doskonalenia własnego warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.

Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu.

Pierwszym krokiem podjętym w celu dobrego zorganizowania pracy w okresie stażu było nawiązanie oraz określenie zasad współpracy z opiekunem stażu panią mgr Barbarą Gruczewicz. We wrześniu 2012r. powstał kontrakt, który formułował w sposób jednoznaczny i przejrzysty formy współpracy, a także terminy konsultacji i obserwacji zajęć.
Poznałam procedury awansu zawodowego i przygotowałam plan rozwoju zawodowego.
Na początku roku szkolnego 2012/13 zapoznałam się z przepisami prawa oświatowego dotyczącymi awansu zawodowego nauczycieli (Rozporządzenie MEN z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli & 7 ust. 2 pkt. 5 oraz Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. poz. 393)). We wrześniu 2014 r. brałam udział w szkoleniu dotyczącym awansu zawodowego w Mińsku Mazowieckim.
Zgodnie z przepisami we wrześniu 2012r. przygotowałam wniosek o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela mianowanego oraz opracowałem plan rozwoju zawodowego, który został zatwierdzony przez dyrektora szkoły.

Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej
W trakcie stażu:
• doskonaliłam umiejętności prowadzenia zajęć opiekuńczo-wychowawczych i dydaktycznych;
• przygotowałam scenariusze zajęć i uroczystości;
• samodzielnie opracowywałam różne pomoce dydaktyczne, takie jak: karty pracy, krzyżówki, rebusy, plansze, testy, gry matematyczne na platformie Learningpps, odwróconą lekcję na platformie Blendspace;
• Wybierałam i dostosowywałem rozkłady, programy nauczania do potrzeb uczniów;
• Opracowałam karty dostosowań dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych;

Zgodnie z harmonogramem i zasadami wynikającymi z przepisów prawa oświatowego prowadziłam zajęcia w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły, a także obserwowałam lekcje prowadzone przez opiekuna stażu.
Wszystkie zajęcia były dokładnie analizowane pod względem merytorycznym i metodycznym i uzyskały opinię pozytywną. Przeprowadzenie zajęć poprzedzone było zredagowanie scenariusza zajęć. Wspólnie z opiekunem dbałam, aby każde zajęcia zostały omówione podczas konsultacji
W trakcie spotkań z opiekunem stażu analizowałam swoje mocne i słabe strony, wykorzystany materiał, poziom wiedzy, a także aktywność i reakcje uczniów. Wymiana spostrzeżeń z opiekunem stażu okazała się doświadczeniem bardzo przydatnym w pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Wnioski uwzględniałam przy planowaniu dalszej pracy. Dzięki temu nauczyłam się eliminować błędy i prawidłowo prowadzić zajęcia.
Obserwowałam zajęcia prowadzone przez opiekuna stażu, co pozwoliło mi spojrzeć na dzieci i prace nauczyciela z innej perspektywy – obserwatora, i poprzez to mogłam wzbogacić swój warsztat pracy o podpatrzone metody aktywizacji i zachęcania dzieci do wysiłku. Obserwacja i analiza dały mi możliwość poznania różnych form i metod pracy, które stosuje doświadczony nauczyciel. Niektóre z nich z sukcesem wprowadziłam na moich lekcjach. Szczególną uwagę zwracałam na sposób wykorzystania czasu w trakcie zajęć, rodzaj stosowanych metod pracy z uczniami oraz indywidualizacja procesu nauczania
w uwzględnieniem uczniów słabszych, niepełnosprawnych i tych zdolniejszych.
Prowadzenie dokumentacji szkolnej, dzienniki lekcyjne
Na bieżąco prowadziłam dzienniki lekcyjne oraz gromadziłam materiały do sprawozdania z realizacji stażu. Pracowałam w zespole przedmiotowym matematyczno-technicznym gdzie:
• na bieżąco analizowałam osiągnięcia swoich uczniów
• analizowałam zachowanie uczniów i dyskutowaliśmy nad jego poprawieniem.
• analizowałam i wyciągałem wnioski ze sprawdzianów szóstoklasisty
• analizowałam i wyciągaliśmy wnioski z lekcji prowadzonych przez opiekuna stażu.
• wymieniałem się zespołem wiedzą zdobytą na szkoleniach

Systematyczne gromadzenie dokumentów dało mi podstawę do udokumentowania przebiegu stażu, napisania sprawozdania oraz oceny własnych zadań i starań na każdym etapie realizacji zadań z planu rozwoju zawodowego. Bardzo dobra znajomość wszystkich dokumentów pozwala mi prawidłowo realizować założenia pracy szkoły, a tym samym wpływać na podnoszenie, jakości jej pracy.
Pracując w Zespole Szkół Nr 2 w Sulejówku aktywnie uczestniczyłam w pracach Rady Pedagogicznej, a także byłam członkiem zespołów:
• Zespołu ds. Ewaluacji wWdrażania Ppodstawy pProgramowej i zZgodności z rRamowym pPlanem nNauczania”
• Zespołu Nnauczycieli uUczących w dDanej kKlasie (Zespół kKlasowy)
• Zespołu Wychowawców
• Zespołu ds. Zasad Wewnątrz Szkolnego Oceniania
• Zespołu mMatematyczno - tTechnicznego
Prowadziłam i współtworzyłam dokumentację szkolną. Będąc przewodniczącym Zespołu ds. „Ewaluacji wdrażania podstawy programowej i zgodności z ramowym planem nauczania” opracowałam ankiety dla nauczycieli, w ramach ewaluacji wewnętrznej szkoły na rok szkolny 2013/14 oraz podsumowywałam jej wyniki. Współpracowałam z komisją ds. Zasad Wewnątrzszkolnego Oceniania, z Zespołem Wychowawczym, Zespołem klasowym oraz z Zespołem Przedmiotowym.
Praca w zespołach miała dla mnie ogromne znaczenie, gdyż pogłębiła moją wiedzę na temat systemu oświaty, rozporządzeń i przepisów oraz różnych zagrożeń społecznych. Doświadczenie, jakim dzieliły się ze mną koleżanki, pomogło mi w rozwiązywaniu problemów w pracy pedagoga specjalnego.
Jako przewodniczący zespołu matematyczno – technicznego w roku szkolnym 2014/2015 sporządziłam plan pracy zespołu. Organizowałam spotkania zespołu, na których realizowane były założone cele. Przygotowywałam analizy próbnych sprawdzian szóstoklasisty oraz sprawdzianów diagnostycznych pod koniec I semestru i pod koniec roku szkolnego. Sporządzałam sprawozdania z pracy zespołu. Wspólnie z opiekunem stażu objęłyśmy opieką system wymiany plików – HERMES.
W ramach pracy w zespole przedmiotów matematyczno-technicznych zapoznałam się z procedurami przeprowadzania egzaminu wewnętrznego po szóstej klasie szkoły podstawowej.
W czasie trwania stażu zorganizowałam i przeprowadziłam w Szkole Podstawowej nr 2 próbne sprawdziany szóstoklasisty:
• OPERON: 2013, 2014, 2015
• GWO: 2014, 2015
• NOWA ERA : 2015
• CKE : 2013, 2014, 2015
Za każdym razem w sprawozdaniu przedmiotowym dokonywałam wnikliwej analizy wyników poszczególnych próbnych sprawdzianów z uwzględnienie standardów.
W czasie trwania stażu na radzie pedagogicznej podsumowującej przedstawiałam wyniki sprawdzianu szóstoklasistów wraz z szczegółową analizą. Opracowałam także graficzne wyniki sprawdzianu szóstoklasisty oraz egzaminu gimnazjalnego.
Jako nauczyciel matematyki i wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego tworzyłam dokumenty niezbędne do dalszej pracy:
• plan wynikowy i rozkład materiału w oparciu o podstawę programową szkoły podstawowej
• kryteria oceniania przedmiotowego
• plan pracy wychowawczej klasy w oparciu o Plan Wychowawczy Szkoły i Program Profilaktyki
• karty dostosowań dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
• plan pracy zespołu matematyczno – technicznego
• program koła matematycznego i zajęć wyrównawczych z matematyki
• program zajęć przygotowujących uczniów klas szóstych do sprawdzianu po szkole podstawowej
W roku szkolnym 2014/2015 uczestniczyłam w całorocznym programie „ Sesje z plusem”. Program ten jest częścią ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „LEPSZA SZKOŁA” prowadzonego przez Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe. W ramach programu systematycznie przeprowadzałam badania poziomu wiedzy i umiejętności uczniów, posługując się specjalistycznymi narzędziami pomiaru dydaktycznego. Analizowałam osiągnięcia uczniów porównując je z wynikami pozostałych uczestników programu. Aktywnie uczestniczyłam w realizacji zadań programu.
W ramach dodatkowych godzin wynikających z artykułu 42 Karty Nauczyciela przez cały okres stażu prowadziłam zajęcia wyrównawcze dla dzieci mających problemy z opanowaniem materiału z matematyki, Wielokrotnie społecznie poświęcałam swój czas na indywidualne lekcje z uczniem mającym wyjątkowe problemy z uczeniem się i potrzebującym mojej pomocy. Prowadziłam także zajęcia koła matematycznego oraz zajęcia przygotowujące do sprawdzianu szóstoklasisty. Prowadzenie koła matematycznego pozwoliło mi zebrać grupę uczniów i rozbudzić w nich zainteresowanie matematyką . Na zajęciach tych przygotowywałam uczniów do udziału w konkursach. Starałam się skutecznie wpłynąć na ich kształtujące się charaktery, starałam się nauczyć ich odpowiedzialności, współpracy, wzbudzić chęć do pozytywnej rywalizacji i chęć do osiągania sukcesów. Efektem tego jest udział dzieci w konkursach, które zorganizowałam i przeprowadziłam w szkole:
• Alfik – Ogólnopolski Konkurs Matematyczny – jesień 2014,2015
• Kuratoryjny Konkurs Matematyczny „Mazowieckie Talenty” – 2013, 2014, 2015
• Pangea – Międzynarodowy Konkurs Matematyczny – styczeń 2014, 2015
• Kangur Matematyczny – Międzynarodowy Konkurs Matematyczny – wiosna 2013, 2014 ,2015
• Powiatowy konkurs matematyczny dla klas IV - VI – marzec/kwiecień 2013, 2014, 2015
• Międzyszkolny Konkurs Matematyczny „Euklides” – maj 2015 – konkurs dla uczniów gimnazjów z miasta Sulejówek
• Geniusz matematyczny / Odkrywca – Ogólnopolski konkurs matematyczny – 2013, 2014
W roku szkolnym 2014/2015 przeprowadziłam w Szkole Podstawowej VIII Powiatowy Konkurs Wiedzy Omnibus 2015.
We wszystkich wymienionych konkursach uczniowie brali liczny udział i osiągali w nich wysokie wyniki, ja zaś brałam udział w pracach komisji konkursowej.
W celu wzbudzenia zainteresowania nauką matematyki:
• w klasach czwartych uczniowie tworzyli prace plastyczne „Świat cyrklem malowany”. Uczniowie mieli za zadanie przygotowanie pracy formatu A4 lub A3 wykonanej przy pomocy użycia cyrkla dowolną technika.
• W klasach czwartych uczniowie tworzyli także prace plastyczne dotyczące wielokątów. Mieli za zadanie na kartce formatu A3 lub A4 narysować dowolny wielokąt o największej liczbie kątów;
• W klasach piątych uczniowie mieli zadanie zareklamować dowolny wielokąt „Spróbuj swoich sił w reklamie”. Mieli za zadanie wybrać dowolny czworokąt i przygotować jego akcje reklamową w formie plakatu, ogłoszenia w gazecie, informacji radiowej, kilkunasto sekundowej reklamy w telewizji;
• W klasach piątych uczniowie przystąpili do konkursu „Matematyka na faktach”. Przedmiotem Konkursu było przygotowane przez uczniów indywidualnie bądź grupowo prac badawczych, których tematyka została opisana w części E kart pracy towarzyszących cyklowi filmowemu pt. „Matematyka na faktach. Filmowe wyprawy z M+”
• W klasach szóstych uczniowie mieli za zadanie wykonać dowolny wielościan pod hasłem „Zrób sobie bryłkę”. Uczniowie na podstawie opisu budowy wielościanów zamieszczonego na stronie wrocławskiego portalu matematyków mieli stworzyć dwie dowolne figury przestrzenne (wielościany);

Po każdym semestrze dokonywałam ewaluacji własnych działań edukacyjnych.. Oceniałam skuteczność swoich metod pracy i jeśli była taka potrzeba, to dokonywałam zmian. Dowiedziałam się, jak efektywnie realizować zajęcia poprzez zastosowanie metod aktywizujących.
Dokonując autorefleksji, brałam pod uwagę opinie opiekuna stażu oraz doświadczonych koleżanek i kolegów. Po dokonaniu autorefleksji doszłam do następujących wniosków:
• praca nauczyciela sprawia mi dużo satysfakcji;
• w pracy nauczycielskiej najważniejszy jest kontakt z uczniem;
• metody pracy należy dostosować do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka;
• poziom wiedzy merytorycznej i umiejętności praktyczne pozwalają mi w zadowalający sposób prowadzić proces wychowania i nauczania;
• miałam dobry kontakt z dziećmi;
• potrafię współpracować z dziećmi;
• powinnam stale pracować, by moja wiedza i umiejętności były dostosowane do potrzeb szkoły;
• powinnam ciągle powiększać zbiór ciekawych zadań;

W okresie stażu systematycznie doskonaliłem własny warsztat pracy. Wiedzę i umiejętności pogłębiałem w procesie wewnątrzszkolnego i zewnętrznego doskonalenia. Brałam udział w spotkaniach dla nauczycieli, szkoleniach, Radach Pedagogicznych.
Uczestniczyłam w następujących formach szkolenia i doskonalenia zawodowego:
• Szkolenie dla członków zespołu nadzorującego przebieg sprawdzianu szóstoklasistów
• Szkolenie nt. radzenia sobie ze stresem( 19.02.2013)
• Szkolenie z obsługi tablicy multimedialnej
• „Rozpoznawanie i rozwijanie zdolności uczniów” – konferencja szkoleniowa w PPP w Sulejówku ( luty 2014r.)
• „Matematyka bez kompleksów. Jak uczymy i co jeszcze możemy poprawić?” – spotkanie warsztatowe GWO (listopad 2014)
• „Model nauczania wyprzedzającego” – szkoleniowa Rada Pedagogiczna (czerwiec 2014)
• „Matematyka inaczej – nauczyciel matematyki w zmieniającej się rzeczywistości. Droga do sukcesu – kompetencje, kreatywność, kariera” – 60 godzin szkolenia w MSCDN w Siedlcach (kwiecień – lipiec 2014)
• „Ochrona danych osobowych”- szkoleniowa Rada Pedagogiczna (sierpień 2014)
• „Awans zawodowy nauczycieli” ZNP w Mińsku Mazowieckim (wrzesień 2014)
• „Program profilaktyki zintegrowanej ‘Archipelag skarbów’, jako uzupełnienie i wzmocnienie pracy wychowawczej rodziców i nauczycieli”- szkoleniowa Rada Pedagogiczna (marzec 2015)
• Czy ,,specjalny" znaczy ,,inny" czy ,,wyjątkowy"? - warsztat o tolerancji w szkole MSCDN w Siedlcach (marzec 2015)
• „Najwyższa jakość nauczania w ramach dofinansowania MEN. Zasady Przyznawania dotacji MEN” – spotkanie GWO Mińsk Mazowiecki (marzec 2015)
• „rozwiązywanie zadań tekstowych – schematy czy strategie? „ – warsztaty MSCDN w Warszawie (kwiecień 2015)
• Szkolenie Bhp ( 2015)
• ADHD – wykłady online poświęcone zagadnieniom związanym z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi – GWO (maj/czerwiec 2015r.)
• „Ocenianie kształtujące”- szkoleniowa Rada Pedagogiczna (maj 2015)
• „e-Matematyka i zajęcia komputerowe - skuteczne programy nauczania” – konferencja w Warszawie (czerwiec 2015)
• Tydzień z eTwiningiem – tygodniowy kurs internetowy na platformie moodle (czerwiec – lipiec 2015)
• Tydzień z GeoGebrą – tygodniowy kurs internetowy na platformie moodle (czerwiec – lipiec 2015)
• Tydzień z Tydzień z LearningApps.org – tygodniowy kurs internetowy na platformie modle (czerwiec – lipiec 2015)
• Tydzień z Excel – tygodniowy kurs internetowy na platformie modle (lipiec 2015)
• „Doradztwo zawodowe od diagnozy do ewaluacji. Praktyczne wsparcie kadry szkół gimnazjalnych” – KOWEZiU w Warszawie szkolenie 16 godzinne (lipiec 2015)
• „Posługiwanie się narzędziami portalu eTwinning – Deskop i TwinSpace” - fundacja Rozwoju Systemu Edukacji w Warszawie (lipiec 2015)
Ponadto w 2014r. przeprowadziłam szkolenia dla Rady Pedagogicznej „ System odwróconej klasy”. Przygotowałam także lekcję pokazową dla opiekuna stażu , pokazującą jak można pracować z dziećmi metodą odwróconej klasy.

§7 ust.1 pkt. 2
Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.

Pierwszym etapem mojej pracy było zapoznanie się z Programem Wychowawczym i Profilaktycznym szkoły. Utrzymuję stały kontakt i współpracę z psychologiem i pedagogiem szkolnym. Dzięki wymianie informacji i doświadczeń staram się w sposób ciągły monitorować sytuację moich uczniów.
Zapoznawałam się z wydanymi przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną opiniami o dostosowaniu wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb wychowanków i orzeczeniami o niepełnosprawności dzieci. Do zaleceń w nich zawartych stosowałam się w swojej pracy pedagogicznej. Uwzględniałam w pracy z uczniami niepełnosprawnymi zalecenia z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej, tworząc wraz z pedagogiem wspomagającym modyfikacje i dostosowując wymagania.
Jako wychowawca klasy utrzymywałam stały kontakt z rodzicami uczniów. Organizowałam i prowadziłam zebrania i wywiadówki, uczestniczyłam w comiesięcznych zebraniach lub dniach otwartych dla rodziców uczniów. Przeprowadzałam rozmowy telefoniczne lub wraz z pedagogiem szkolnym odbywałam spotkania z rodzicami. Zapraszałam rodziców na indywidualne spotkania, podczas których szukaliśmy wspólnej drogi rozwiązywania konkretnego problemu. Dzięki temu zapoznałam się z sytuacją rodzinną uczniów, rodzajami problemów, z którymi się borykają.
Przez cały okres stażu obserwowałam zachowania uczniów. Miałam do czynienia z różnymi problemami wychowawczymi: agresja, przemoc, brak umiejętności rozwiązywania problemów rówieśniczych, depresja. Na bieżąco zaobserwowane problemy starałam się rozwiązać czasem korzystając z pomocy pani dyrektor lub pedagoga szkolnego. Współpraca
z rodzicami i samymi uczniami była zawsze efektywna i skuteczna, a problemy
z poszczególnymi uczniami po krótkim czasie były rozwiązywane i zanikały, zwłaszcza, że jest to niewielka społeczność szkolna jest niewielka, którą można na bieżąco skutecznie monitorować.

Tematykę lekcji wychowawczych dobierałam po zapoznaniu się z Wewnątrzszkolnym Programem Wychowawczym i Programem Profilaktyki. Na lekcjach wychowawczych uwzględniałam tematy dotyczące:
a) obrzędowości ( również w celu integrowania zespołu klasowego): klasowy dzień kobiet, dzień chłopaka, walentynki, Aandrzejki, Wwigilie klasowe;

b) współdziałania w grupie
i rozwiązywanie konfliktów - na lekcjach starałam się nauczyć dzieci szacunku do siebie nawzajem, wzajemnego komunikowania się w sposób kulturalny
i zrozumiały, tak, aby nikogo nie zranić. Dzieci nauczyły się panować nad emocjami
i niekontrolowanymi zachowaniami. Zmniejszyła się liczba konfliktów w klasie. Uczniowie potrafili dojść do porozumienia;

c) świadomości i integracji - świadomość własnych zalet podnosi własna samoocenę
i wartość. Pozwala na prawidłową współpracę z innymi, także z dziećmi niepełnosprawnymi. Uważam, że jest to niezwykle ważne w życiu człowieka. Dlatego podjęłam cykl lekcji dotyczących tego problemu;
d) bezpieczeństwo: zasady bezpiecznego zachowania się w drodze do domu, w drodze do szkoły, na terenie szkoły, w czasie ferii, uczniowie, co roku biorą udział w próbnej ewakuacji szkoły;
e) zdrowie i środowisko - zasady prawidłowego odżywiania się, ochrona środowiska;
Zadania wychowawcze i opiekuńcze realizowałam nie tylko w szkole podczas zajęć lekcyjnych, ale także na imprezach pozaszkolnych. W celu zmniejszenia napięć istniejących w zespole klasowym organizowałam wycieczki, które sprzyjały wytwarzaniu się więzów między uczniami:
• wycieczka do Helenowa na piknik z okazji Dnia Dziecka (2013r., 2014r.)
• wycieczka do Łazienek Królewskich (2013r.)
• wycieczka na przedstawienia teatralne pt: „Mity Greckie „ (2013r.), „W krainie mitów”(2014r.), „ Magia Teatru – Teatrix” (2015r.)„Opowieści z Narnii”(2013r.), Pinokio(2015r.),
• Wwycieczka do Centrum Nauki Kopernik i zwiedzanie hali przylotów lotniska Okęcie (2013r.)
• Wycieczka po Sulejówku - Dworek „Milusin”, lodziarnia, „Ławeczka Józefa Piłsudskiego”, „Kopiec Współtwórców Polski Niepodległej” (2013 r., 2014r., 2015r.)
• Rodzinne Centrum Rozrywki Hulakula w Warszawie (2013r.)
• wycieczka na „Farmę Iluzji” (2014r.)
• wycieczka do fabryki słodyczy „Cukier –Lukier” (2014r.)
• wycieczka do kina na film pt. „ Uwolnić Mikołaja” (2014r.)
• wycieczki na lekcje kinowe o gatunkach filmów oraz o bohaterach filmowych (2015r.)
• Wwycieczka 2 – dniowa do wioski afrykańskiej „Africa Centre” (maj 2015r.)
Przez cały okres stażu zachęcałam do zaangażowania i nagradzałam dzieci za udział w akcjach organizowanych w naszej szkole, np. mających na celu dbałość o czystość naszego środowiska – np. zbiórka makulatury w ramach akcji „Przywróćmy Dzieciom Uśmiech”, „Góra Grosza”, „Pola Nadziei”. Od roku 2015 roku jestem także opiekunem Szkolnej Kasy Oszczędności, której ideą jest nauczanie dzieci oszczędzania pieniędzy od najmłodszych lat.
Przez cały okres mojego stażu moi uczniowie uczestniczyli w licznych konkursach matematycznych szkolnych i pozaszkolnych. Co roku osiągali w nich bardzo dobre wyniki i wyróżnienia. W tym roku jedna z uczennic zajęła II miejsce w XIII Powiatowym Konkursie Matematycznym oraz uzyskała Wyróżnienie w Alfiku Matematycznym i Kangurze Matematycznym. Zajęła także III miejsce w VIII Powiatowym Konkursie Wiedzy oOmnibus 2015.
§ 7 ust. 2 pkt. 3

Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.
W dzisiejszych czasach komputer jest niezbędnym nośnikiem informacji w pracy każdego nauczyciela. Korzystając z Internetu wyszukiwałam potrzebne materiały dotyczące awansu zawodowego i przebiegu stażu na nauczyciela mianowanego, jak również opracowywałam dokumentacje niezbędną do tego celu.
Miałam dostęp do wielu stron internetowych, na których mogłam korzystać z wiadomości i ciekawostek wykorzystywanych przeze mnie później celem uatrakcyjnienia lekcji. Dzięki stałemu kontaktowi przez Internet mogłam na bieżąco śledzić nowinki pedagogiczne, a także zmiany w prawie oświatowym.
Przy pomocy komputera opracowywałam pomoce do zajęć, sprawdziany, prace klasowe, konspekty do lekcji, ankiety – przy użyciu edytora tekstu. W swojej pracy bardzo często używałam programu Microsoft Word czy LaTEX, które wykorzystywałam do tworzenia dokumentacji nauczyciela i wychowawcy, np. planów dydaktycznych, scenariuszy lekcji, ale także testów, kart pracy. Przy pomocy tych edytorów opracowywałam sprawdziany, kartkówki, ankiety itp.
Zachęcałam uczniów do pogłębiania wiedzy przy użyciu komputera i programów edukacyjnych oraz z wykorzystaniem Internetu.
Brałam udział w szkoleniu „Matematyka inaczej – nauczyciel matematyki w zmieniającej się rzeczywistości”, które pozwoliło spojrzeć na mój przedmiot pod innym kątem. Dzięki temu doskonaleniu zawodowemu uzyskałam kompetencje społeczne, informatyczne i metodyczne. Na bieżąco działam w Sieci wymianu doświadczeń APN.
Wielokrotnie korzystałam z technologii komputerowej na lekcjach matematyki. Stworzyłam na portalu Blendspace „odwróconą lekcję”, lekcję pozwalającą powtórzyć materiał przed sprawdzianem diagnostycznym. Na platformie LearningApps stworzyłam zestaw testów powtórzeniowych dla uczniów klas IV i V np. „Milionerzy”, „Krzyżówka”, „Testy jednokrotnego wyboru”, „Wyścigi konne”. Korzystałam z programów komputerowych oraz urządzeń umożliwiających przeprowadzenie lekcji multimedialnych z wykorzystaniem tablicy interaktywnej. Wydawnictwo, z którego podręczników korzystałam, ma bardzo bogatą oprawę multimedialną. Na co dzień korzystałam razem z uczniami z multipodręczników oraz multićwiczeń, co w znacznym stopniu wzmaga aktywność i zaangażowanie uczniów w pracę podczas lekcji.
Pracowałam również z programem GeoGebra. Jest to wielokrotnie nagradzane, darmowe oprogramowanie do wspomagania nauki matematyki dla uczniów szkół podstawowych, średnich oraz studentów. Łączy ono w sobie szereg narzędzi pomocnych w opanowaniu takich zagadnień jak geometria, algebra czy analiza matematyczna. Stworzyłam kilka dynamiczny kart pracy np. „ okrąg opisany na trójkącie”, „warunek konstruowania trójkąta”, „pole trapezu”, „konstrukcja sześciokąta”. Na lekcjach pokazałam uczniom kilka dynamicznych kart pracy w programie GeoGebra.
Niezwykle owocne są powtórki, jakie oferuje Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe dla uczniów na swojej stronie. Wykorzystała te zadania do powtarzania materiału w klasach szóstych przed sprawdzianem szóstoklasisty.
Technologia komputerowa znalazła również zastosowanie w przygotowywaniu przeze mnie planów pracy i programów do zajęć. Prowadząc „Sesje z Plusem” za pomocą Internetu pobierałam prace kontrolne i wprowadzałam wyniki tych prac. W ten sam sposób otrzymywałam analizy i porównania.
W swojej pracy często korzystałam z arkusza kalkulacyjnego Microsoft Excel, dzięki któremu dokonywałam analizy testów, tworzyłam wykresy, które ułatwiały omawianie moich analiz z innymi nauczycielami, uczniami, prezentowanie ich przed np. rodzicami. Wraz z innymi nauczycielami, z wykorzystaniem tego arkusza, opracowywałam m.in. analizę wyników egzaminu gimnazjalnego i sprawdzianu szóstoklasisty.
Ponadto, jako wychowawca korzystałam z darmowego programu Dziennik, w celu sprawniejszego pełnienia swojej funkcji (tworzenie karteczek na zebrania z rodzicami, arkuszy klasyfikacyjnych na koniec okresu czy roku, obliczanie i kontrolowanie frekwencji). To narzędzie znacznie ułatwiało i przyspieszało moją pracę.
Stworzyłam bazę linków do ulubionych i najbardziej przydatnych dla mnie portali edukacyjnych:
• www.eduinfo.pl
• www.eduseek.intrklasa.pl
• www.scholris.pl
• www.profesor.pl
• www.men.gov.pl
• www.oke.waw.pl
• www.literka.pl
• www.gwo.pl
• www.serwis-matematyczny.pl
• www.matematyka.wroc.pl
• www. learningapps.org
• www.eTwinning.pl
• www.pl.khanacademy.org
• www.matzoo.pl
• www.matmagwiazdy.pl
• www.apn.mscdn.pl
• www. centrum.mscdn.pl

W czasie trwania stażu, przy wykorzystaniu Internetu, dzieliłam się swoja wiedzą z innymi nauczycielami poprzez uczestnictwo w forach internetowych (np. na platformie mModle).
Dzięki wykorzystaniu technologii i komunikacyjnej nie tylko wzbogaciłam prowadzone zajęcia i usprawniłam ich przebieg, ale również zwiększyłam swoje kompetencje. Internet i komputer pomógł mi w zdobywaniu wiedzy i był niezastąpionym narzędziem pracy i komunikacji.

§ 7 ust. 2 pkt. 4
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań.


Stałe poszerzanie wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki jest zadaniem każdego nauczyciela dbającego o swój rozwój zawodowy oraz pragnącego w jak największym stopniu przysłużyć się swoją pracą wychowankom, których naucza.
Przez cały okres stażu dążyłam do uzupełniania i aktualizowania swojej wiedzy poprzez:
• prowadzenie rozmów z bardziej doświadczonymi kolegami i koleżankami z mojej i innych szkół
• korzystanie z zasobów Internetu
• uczestnictwo w internetowych kursach i wykładach oraz szkoleniach
• aktywny udział w szkoleniowych radach pedagogicznych

Uczestniczyłam też w warsztatach o tolerancji, które uświadomiły mi, jak czują się dzieci niepełnosprawne odrzucone przez grupę. Pokazano mi różne metody pracy z grupą, mające na celu nauczenie dzieci poszanowania odmienności. Szczególnie przydatne w mojej pracy okazały się wykłady pogłębiające moją wiedzę o ADHD. Były to cztery wykłady online poświęcone zagadnieniom związanym z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi.

W czasie trwania stażu, pewnie jak każdy nauczyciel, borykałam się z wieloma problemami wychowawczymi i dydaktycznymi. Z tego względu czułam się zobowiązana do nieustannego pogłębiania wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki, jak również umiejętnego i trafnego działania mającego na celu wykorzystanie tej wiedzy. Wiązało się to z podejmowaniem określonych kroków. Musiałam być otwarta na nowe rozwiązania, obiektywna w ocenie sytuacji, zdystansowana, ale jednocześnie zaangażowana w dany problem. Wymagało to ode mnie dużej elastyczności oraz sprawności w posługiwaniu się wiedzą teoretyczną w sytuacjach praktycznych.
Jako wychowawca, w ramach godzin do dyspozycji wychowawcy, poruszałam różne tematy dotyczące problemów uczniów. Tu również koniecznym było stosowanie fachowej wiedzy, znajomość procedur oraz prowadzenie zajęć tak, by były one wartościowe dla uczniów. Zdawałam sobie sprawę, że w tym, co mówię i robię muszę wykazywać się fachowością i kompetencją. W tym celu konieczne było korzystanie przeze mnie z różnych źródeł, przygotowywanie lekcji tak, by „przemawiały” do uczniów, a zwłaszcza by ich nie nudziły. Systematyczne poszerzanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii i dydaktyki okazało się nieodzownym elementem w mojej pracy, a także pozwoliło mi na lepsze dostosowanie warsztatu pracy do indywidualnych potrzeb uczniów. W przypadku lekcji matematyki trudno mi było poruszać taką tematykę, stąd skupiłam się na omawianiu jej właśnie podczas spotkań wychowawczych.
Dzięki ciągłemu poszerzaniu wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz coraz lepszym orientowaniu się w zagadnieniach z zakresu oświaty mogłam wesprzeć rodziców w rozwiązywaniu problemów związanych z wychowaniem dzieci, jak również sama mogłam lepiej poradzić sobie z niektórymi sytuacjami dydaktyczno – wychowawczymi. Ścisła współpraca z rodzicami pozwalała mi na ustalanie sposobów oddziaływań wychowawczych, dała mi możliwość lepszego poznania sytuacji rodzinnej wychowanków, a zdobyte informacje starałam się wykorzystywać w swojej pracy Poznanie sytuacji rodzinnej pozwoliło mi zrozumieć pewne zachowania uczniów, a także ich przyczyny. Kontakty z rodzicami umożliwiły zdiagnozowanie ewentualnych problemów moich podopiecznych oraz podjęcie skutecznych środków zaradczych. Ponadto, poprzez wygłaszanie prelekcji nabyłam nowe doświadczenia i pozyskałam umiejętność pracy z grupą dorosłych. Wszystkie podjęte działania sprawiły, że dobrze układała mi się współpraca z rodzicami, których nie tylko informowałam o postępach w nauce i zachowaniu dziecka, ale także zachęcałam do bliższej współpracy ze szkołą.
Chcąc zintegrować społeczność szkolną i lokalną brałam udział w organizacji następujących uroczystości szkolnych:
• Święto szkoły (2013r – organizowanie pokazu Poloneza., 2014r - przygotowanie quizu sportowego., 2015r - przygotowanie stanowiska USA.)
• Dzień integracji (2013r., 2014r., 2015r.)
• - opieka nad dziećmi i branie udziału w konkursach
• Dzień Patrona Szkoły (2013r., 2014r. – organizowanie konkursu plastycznego o patronie szkoły, 2015r. – organizowanie konkursu literackiego o patronie szkoły)
• Andrzejki i wigilia klasowa (2012r., 2013r., 2014r.);
• Bal karnawałowy (2013r., 2014r., 2015r.);
• Zakończenie klas szóstych (2013 r. – współorganizowanie uroczystego zakończenia klas szóstych)
• Walentynki (2013r., 2014r., 2015r.);
• Zielony korowód z okazji Dnia Ziemi przemarsz ulicami Sulejówka z hasłami ekologicznymi.
• Akcja „Sprzątanie Świata” (2013r., 2014r., 2015r.)
Podczas Święta Szkoły w 2013r. zorganizowałam z uczniami klasy szóstej pokaz tańca Polonez na Sali gimnastycznej, brałam udział także w meczy miłki nożnej uczniowie kontra nauczyciele, w 2014 r. współorganizowałam quiz sportowy oraz brałam udział w turnieju „Dwa ognie” nauczyciele kontra uczniowie, w 2015r. współtworzyłam z moją klasą stoisko z amerykańską żywnością i upominkami zarabiając na nim największą ilość pieniędzy wśród wszystkich klas.
Współorganizowane uroczystości wpłynęły pozytywnie na wzajemne relacje uczniów. Dzięki nim uczniowie mogli zaprezentować swoje umiejętności.

§ 7 ust. 2 pkt. 5
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż.

Rozpoczęcie stażu na nauczyciela mianowanego zobligowało mnie do podjęcia czynności związanych z poznaniem prawa oświatowego. W tym celu zapoznałam się z zasadami funkcjonowania i organizacji szkoły poprzez analizę między innymi następujących dokumentów:
• Statutu Szkoły

• Zasady Wewnątrzszkolnego Oceniania
• Programu Wychowawczego Szkoły

• Szkolnego Programu Profilaktyki
• Planu Pracy Szkoły
• Regulamin Rady Pedagogicznej
• Kodeks Etyczny Nauczyciela
• Regulamin wycieczek szkolnych
Ponadto, na początku i podczas trwania stażu analizowałam obowiązujące mnie akty prawne, m.in. takie jak:
• Ustawa z dn.7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r. nr 256, poz.2572
z późn. zmianami)
• Ustawa z dn. 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (tekst jednolity Dz. U. z 2014r. poz.191)
• Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks Pracy (tekst jednolity Dz.U. z 2014r. poz. 1502 z późn. zmianami)
• Rozporządzenie MENiS z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli ze zmianami w sprawie uzyskiwania stopnia awansu zawodowego wprowadzonymi 14 listopada 2007 roku.
• Rozporządzenie MEN z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2013r. poz.393)

Pracując w zespole Zespołu ds. Zasad Wewnątrz Szkolnego Oceniania na bieżąco analizowałam wszystkie rozporządzenia MEN (MENiS).
Gromadziłam ponadto, własne zasoby tekstów w/w aktów w formie pisemnej oraz w formie elektronicznej. W czasie stażu miałam okazję czynnie uczestniczyć w pracach organów szkoły związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z nich zadań współtworząc, opiniując oraz aktualizując pewne szkolne dokumenty. Wśród dokumentacji szkolnej, którą mogłam współtworzyć, znalazły się : Program Wychowawczy Szkoły, Szkolny Program Profilaktyki oraz regulamin wycieczek szkolnych, który obowiązywał na wszystkich wycieczkach, które współorganizowałam, bądź w czasie, których sprawowałam opiekę nad uczniami.

W mojej pracy niezwykle ważna jest znajomość procedur postępowania, regulaminów, przepisów i aktów prawnych, a także umiejętność ich odpowiedniego stosowania. Znajomość prawa oświatowego oraz dokumentacji szkoły pozwala mi posługiwać się nim, na co dzień: realizować zadania dydaktyczno – wychowawcze zgodnie z obowiązującym prawem, tworzyć dokumentację uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych,
Niektóre z tych procedur poznałam współpracując z pedagogiem szkolnym oraz
z pedagogiem wspomagającym w mojej klasie w każdym roku szkolnym. Współpraca ta miała przede wszystkim na celu udzielanie pomocy i wspomaganie dzieci z trudnościami edukacyjnymi i wychowawczymi, na bieżąco w miarę potrzeb rozszerzałyśmy ją
o stosowne obszary.
Kilkakrotnie zapraszałam panią pedagog na lekcje z uczniami, w roli osoby obserwującej, ale też w celu poprowadzenia przez nią lekcji. Lekcje, które prowadziła pani pedagog, były niejednokrotnie wzorcem, z którego mogłam czerpać prowadząc kolejne lekcje wychowawcze. Obserwowałam wówczas jej kontakt z moimi uczniami, zwracałam uwagę na sposób porozumiewania się, na jej otwartość i bezpośredniość. Takie lekcje były nauką również dla mnie, mogłam dzięki temu zmienić pewne swoje zachowania, bardziej otworzyć się na uczniów, wykazywać się większą empatią, a tym samym skuteczniej
i efektywniej działać, jako wychowawca klasowy.
W swojej dalszej pracy mogłam cały czas liczyć na pomoc i wsparcie ze strony pedagoga szkolnego. Na bieżąco zgłaszałam jej różne zaistniałe sytuacje wychowawcze, prosiłam
o radę, dzieliłam spostrzeżeniami, konsultowałam i wyjaśniałam wątpliwości związane m.in. z postępowaniem wobec uczniów posiadających opinie z poradni psychologiczno – pedagogicznej, otrzymując oczekiwaną pomoc.
Posługuję się również przepisami dotyczącymi systemu oświaty w kontaktach
z rodzicami uczniów ( informując o ich prawach i obowiązkach, udzielając porad
i wsparcia) oraz placówkami specjalistycznymi działającymi na rzecz dziecka ( poradnie, stowarzyszenia, MOPS, kuratorzy sądowi, itp.).

Dzięki bieżącej analizie obowiązujących aktów prawnych poznałam źródła, do których sięgam w sytuacjach problemowych. To one są dla mnie wskazówką jak postępować w każdej, nawet najtrudniejszej sytuacji, a przestrzeganie wszelkich przepisów jest gwarancją, że podjęte działania są trafne. Dodatkowo, analiza dokumentów regulujących pracę szkoły umożliwiła całościowo spojrzeć na zasady funkcjonowania szkoły i podejmować działania adekwatne do jej potrzeb. Dobra orientacja w przepisach prawa pozwoliła ponadto na opracowanie planu rozwoju zawodowego oraz niniejszego sprawozdania z jego realizacji.

PODSUMOWANIE
Okres stażu był dla mnie czasem intensywnej pracy nad realizowaniem zadań, które założyłam sobie w planie rozwoju zawodowego.
Pokazał mi on, jak ważne w pracy nauczyciela jest ciągłe doskonalenie się, poszerzanie wiedzy pedagogicznej, sięganie do nowych metod pracy z uczniem, nadążanie za rozwojem technologii, a co za tym idzie, za światem żyjących współcześnie dzieci i nastolatków. Wszystkie te czynności wykonywałam przez ostatnie dwa lata i dziewięć miesięcy, i będę je wykonywała w dalszym ciągu.
Praca nauczyciela wiąże się nie tylko z pracą z dziećmi, ale również z dążeniem do porozumienia się z ich rodzicami, opiekunami, innymi nauczycielami i instytucjami współpracującymi ze szkołą. Okres mojego stażu był wypełniony kontaktami z innymi ludźmi, rozwijaniem wzajemnego współdziałania i mogę śmiało powiedzieć, iż wpłynął on pozytywnie na nasze dalsze kontakty. Stało się tak, dlatego, iż nam wszystkim zależy tak naprawdę na prawidłowym i harmonijnym rozwoju dzieci.
Podczas pełnienia funkcji wychowawcy nabyłam wiele przydatnych doświadczeń, które pozwoliły mi się rozwinąć. Wykorzystywałam je w codziennej pracy konsekwentnie, z zaangażowaniem i cierpliwością. Wiele problemów wychowawczych udało mi się rozwiązać wspólnie z rodzicami uczniów, wiele ciekawych przedsięwzięć mogłam osiągnąć wspólnie ze współpracownikami. Niejednokrotnie zwracałam się o pomoc do pedagoga szkolnego. Wspólnie omawiałyśmy możliwe sposoby rozwiązania problemu, rozmawiałyśmy z uczniami, czy rodzicami
Analizując swoją pracę w okresie stażu stwierdzam, iż wszystkie zadania założone w planie rozwoju zawodowego – zrealizowałam, wykonane zadania przyczyniły się do wzrostu, jakości mojej pracy a co za tym idzie, również lepszego funkcjonowania szkoły. Realizacja jednych zamierzeń stała się początkiem do postawienia sobie nowych zadań, które będę realizowała w kolejnych latach mojej pracy. Ponad to po zakończeniu stażu zamierzam nadal podnosić swoje kwalifikacje, dostosowywać swe działania do potrzeb, możliwości i zainteresowań dzieci, a tym samym przyczyniać się do ich wszechstronnego rozwoju.

Wyświetleń: 174


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.