Katalog Aneta Bartos, 2015-11-09 Gulzów Zajęcia zintegrowane, Konkursy Scenariusz konkursu wiedzy o zdrowiu pt. "Żyj zdrowo" dla dzieci z klas I-III.SCENARIUSZ KONKURSU WIEDZY O ZDROWIU POD HASŁEM ,, ŻYJ ZDROWO” DLA DZIECI Z KLAS 0 – III Organizator : Aneta Bartos Cele główne: Kształtowanie postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia. Nabywanie prozdrowotnych przyzwyczajeń i nawyków. Integracja uczniów z klas I-III i dzieci z przedszkola. Cele operacyjne: Dziecko: • wie, czemu służy właściwe odżywianie, • dostrzega konieczność spożywania potraw niezbędnych dla zdrowia, • rozumie potrzebę aktywnego wypoczynku jako źródła zdrowia, • rozumie znaczenie czystości dla zdrowia, • rozumie konieczność codziennych zabiegów higienicznych, • aktywnie uczestniczy podczas rywalizacji. Metody: • słowne: rozwiązywanie zagadek i testu, • oglądowe: pokaz, obserwacja, • działań praktycznych: praca samodzielna dzieci, zabawa dydaktyczna, • aktywizujące: burza mózgów. Formy pracy: zbiorowa, grupowa, indywidualna. Środki dydaktyczne: puzzle, rysunki przedstawiające przybory higieniczne, owoce, przybory do higieny osobistej, pytania testowe o tematyce zdrowotnej, rozsypanka wyrazowa i sylabowa, nagrania piosenek o tematyce zdrowotnej. Regulamin konkursu: 1. W konkursie biorą udział uczniowie z klas I-III oraz dzieci z oddziału przedszkolnego. 2. Drużynę stanowi czworo dzieci ( po jednej osobie z klasy i oddziału przedszkolnego) dobranych podczas losowania po uprzednim wytypowaniu przez wychowawcę. 3. Punkty zdobywają zawodnicy dla całej drużyny. 4. Jury składa się z dyrekcji, wychowawczyń poszczególnych klas i pielęgniarki. 5. Punkty przyznaje jury. 6. Dla zwycięzców przewidziane są upominki i dyplomy. Przebieg konkursu: I Rozpoczęcie konkursu i powitanie uczestników przez prowadzącą. II Zapoznanie z celem konkursu. III Przedstawienie drużyn i ustalenie reguł. IV Przeprowadzenie konkurencji konkursowych; po każdej rundzie pytań poszczególne klasy prezentują przygotowaną przez siebie piosenkę o tematyce zdrowotnej. Zadania konkursowe dla przedstawicieli oddziału przedszkolnego: 1. Rozwiązywanie zagadek o tematyce zdrowotnej ( 1 punkt za każdą prawidłowo rozwiązaną zagadkę) - Kiedy kaszlesz, kichasz w głos, w co należy wsadzić nos? (chusteczka) - Przyjemnie pachnie, ładnie się pieni, a brudne ręce w czyste zamieni. (mydło) - Zawsze w przychodni w fartuchu białym zęby tak leczy, by nie bolały. ( dentysta) - Co to jest na pewno wiesz, najeżona jest jak jeż. Lecz nikogo nie kłuje, tylko zęby szoruje.(szczoteczka do zębów). - Służy do picia, służy do mycia bez niej na ziemi nie byłoby życia...(woda). - Wisi w łazience wycierasz nim ręce. (ręcznik). 2. Wybieranie spośród zestawu obrazków tych, które służą do utrzymania higieny osobistej. (3-1 pkt.). 3. Układanie puzzli o tematyce zdrowotnej. ( 3-1 pkt.). Zadania konkursowe dla przedstawicieli klasy I: 1. „ Zdrowy ząb”- wybieranie produktów zdrowych dla zębów i ułożenie z nich sylwety zęba. (3-1 pkt.). 2. Rozwiązywanie zagadek o tematyce zdrowotnej ( 1 punkt za każdą prawidłowo rozwiązaną zagadkę). - Leczy wszystkich ludzi, odwiedza też chore dzieci. Chodzi w białym fartuchu. Kto to jest czy wiecie? ( lekarz) - Wody i mydła pilnie unika. Co weźmie do rąk wszystko poplami. A jak nazwiecie takiego chłopczyka? Ja wam nie powiem nazwijcie go sami.( brudas) - Schowała się w tubie, używać ją lubię, a i mała szczotka chętnie się z nią spotka. ( pasta ). - Do tego sklepu czasami chodzimy, po krople, syrop lub witaminy.( apteka) - Ono pewnie cię przekona, że twarz twoja zabrudzona. (lustro) - Nosi biały czepek i biały fartuszek, ażebyś był zdrowy czasem ukłuć musi. (pielęgniarka) 3. „Co to jest”- rozpoznawanie przyborów do higieny osobistej po dotyku. ( 2 punkty) Zadania konkursowe dla przedstawicieli klasy II: 1. Rozpoznawanie warzyw i owoców po smaku. ( 2 punkty). 2. Pytania testowe dla przedstawicieli klasy (1 punkt za każdą prawidłową odpowiedź). 1) Co jest szkodliwe dla zębów: a) owoce b) mleko c) słodycze 2) Zdrowo się odżywiać to znaczy: a) jeść warzywa, owoce i nabiał b) jeść słodycze i chipsy c) jeść tylko mięso i przetwory zwierzęce 3) Potrawa z surowych warzyw i owoców to: a) surówka b) kanapka c)deser 4) Jak często powinniśmy myć ręce: a) przed jedzeniem i przed snem b) przed jedzeniem, odrabianiem pracy domowej, snem, po wyjściu z toalety c) co pół godziny 5) Co jest potrzebne do mycia zębów: a) woda, szczoteczka, pasta b) mydło, szczoteczka, ręcznik c)szczoteczka, szampon, kubek 6) Pierwsze śniadanie jest ważne: a) ponieważ dostarcza energii na cały dzień b) można go nie jeść c) jest ważne tylko w zimie 3. Układanie rozsypanki sylabowej, hasła o tematyce zdrowotnej (3-1 pkt.). Myj ręce przed każdym posiłkiem. Hałas szkodzi zdrowiu, unikaj go! Unikaj jedzenia słodyczy. Zadania konkursowe dla przedstawicieli klasy III: 1. Układanie 3 rozsypanek wyrazowych. (3-1 pkt.) Myj zęby po każdym posiłku! Jedz owoce i warzywa. Odwiedzaj regularnie stomatologa. 2.Prezentacja zestawu ćwiczeń, gimnastyki porannej. (3 punkty) 3. Pytania konkursowe (1 punkt za każdą prawidłową odpowiedź): 1) Jakie znasz witaminy, które powinniśmy zjadać? Wymień przynajmniej trzy. 2) Podaj numer pogotowia ratunkowego i numer alarmowy. 3) Wymień pięć przedmiotów, które służą do porannej i wieczornej higieny ciała. 4)W jaki sposób należy dbać o higienę osobistą? 5) Wymień przynajmniej trzy napoje, które są zdrowe i należy je pić. 6) Co należy robić, aby mieć zdrowe zęby? 7) Dlaczego brud jest groźny- uzasadnij. 8) W jaki sposób należy zdrowo spędzać wolny czas? V Utworzenie „Drzewa Zdrowia” przez wszystkich uczestników konkursu. -„Co to znaczy być zdrowym?- burza mózgów. VI Podsumowanie konkursu, podziękowanie dzieciom za udział w zabawie, wręczenie dyplomów i upominków. Wyświetleń: 214
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |