Katalog Monika Lewandowska, 2015-11-09 Płoty Geografia, Konspekty Rozmieszczenie ludności na świecie.Temat: Rozmieszczenie ludności na świecie Cele szczegółowe: A – uczeń zna: •terminy: gęstość zaludnienia, emigracja, imigracja •nazwy regionów świata o bardzo dużej i bardzo małej gęstości zaludnienia •czynniki wpływające na rozmieszczenie ludności B – uczeń potrafi: •obliczyć wskaźnik gęstości zaludnienia •wyjaśnić przyczyny nierównego rozmieszczenia ludności na świecie •scharakteryzować rozmieszczenie ludności w wybranym regionie świata, korzystając z map tematycznych •odczytać z map tematycznych informacje dotyczące gęstości zaludnienia oraz kierunków migracji ludności •ocenić wpływ rozwoju gospodarczego na rozmieszczenie ludności na świecie C – uczeń rozumie: •wpływ wybranych czynników na rozmieszczenie ludności na świecie Formy pracy – indywidualna, grupowa Metody – burza mózgów, mapa mentalna, praca z podręcznikiem i atlasem geograficznym Środki dydaktyczne – podręcznik, atlas geograficzny, karty pracy Przebieg lekcji: Faza wprowadzająca 1.Czynności organizacyjne. 2.Nauczyciel zadaje uczniom pytanie: „Gdzie chcielibyście mieszkać w przyszłości?” Prosi uczniów o uzasadnienie odpowiedzi. 3.Nauczyciel zapisuje na tablicy zagadnienie: Przyczyny zmiany miejsca zamieszkania. Stosuje metodę burzy mózgów. 4.Na podstawie informacji zawartych w podręczniku uczniowie wybierają najbardziej trafne odpowiedzi. Zapisują je na tablicy, tworząc mapę mentalną. 5.Nauczyciel wprowadza pojęcie „emigracja” i „imigracja”. 6.Korzystając z podręcznika uczniowie wymieniają kierunki migracji zewnętrznych oraz wewnętrznych. 7.Nauczyciel prosi uczniów, aby, na podstawie mapy z podręcznika, wymienili nazwy regionów świata o największej i najmniejszej gęstości zaludnienia. Faza realizacyjna 1.Nauczyciel dzieli uczniów na 6 grup. 2.Każdej grupie przydziela kartę pracy z zadaniami do opracowania i wyznacza czas na ich wykonanie. 3.Korzystając z informacji zawartych w podręczniku oraz z atlasu geograficznego , uczniowie rozwiązują zadania otrzymane na kartach pracy. 4.Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, pomaga i wyjaśnia ewentualne problemy. Faza podsumowująca 1.Nauczyciel wybiera z każdej grupy ucznia, który podaje rozwiązania zadań z kart pracy swojego zespołu. 2.Nauczyciel zapisuje na tablicy zagadnienie: Czynniki wpływające na rozmieszczenie ludności na świecie. 3.W oparciu o rozwiązania zadań z kart pracy uczniowie wymieniają czynniki wpływające na rozmieszczenie ludności na świecie. Powstaje w ten sposób mapa mentalna. Zestaw A Rozmieszczenie ludności w Europie Korzystając z informacji i map zawartych w podręczniku oraz atlasie geograficznym, uzupełnijcie zdania, a następnie wykonajcie podane polecenia. 1.Średnia gęstość zaludnienia w Europie wynosi ………………….............. 2.Obszary o małej gęstości zaludnienia w Europie to ………………………. 3.Obszary o dużej gęstości zaludnienia w Europie to ………………………. 4.Wymieńcie czynniki decydujące o rozmieszczeniu ludności w Europie. 5.Spośród czynników, które wypisaliście w zadaniu 4 wybierzcie i podkreślcie czynniki przyrodnicze. Zestaw B Rozmieszczenie ludności w Azji Korzystając z informacji i map zawartych w podręczniku oraz atlasie geograficznym, uzupełnijcie zdania, a następnie wykonajcie podane polecenia. 1.Średnia gęstość zaludnienia w Azji wynosi ……....................................... 2.Obszary o małej gęstości zaludnienia w Azji to …………………………… 3.Obszary o dużej gęstości zaludnienia w Azji to …………………………… 4.Wymieńcie czynniki decydujące o rozmieszczeniu ludności w Azji. 5.Spośród czynników, które wypisaliście w zadaniu 4 wybierzcie i podkreślcie czynniki przyrodnicze. Zestaw C Rozmieszczenie ludności w Afryce Korzystając z informacji i map zawartych w podręczniku oraz atlasie geograficznym, uzupełnijcie zdania, a następnie wykonajcie podane polecenia. 1.Średnia gęstość zaludnienia w Afryce wynosi .......................................... 2.Obszary o małej gęstości zaludnienia w Afryce to …………………………. 3.Obszary o dużej gęstości zaludnienia w Afryce to …………………………. 4.Wymieńcie czynniki decydujące o rozmieszczeniu ludności Afryce. 5.Spośród czynników, które wypisaliście w zadaniu 4 wybierzcie i podkreślcie czynniki przyrodnicze. Zestaw D Rozmieszczenie ludności w Ameryce Północnej Korzystając z informacji i map zawartych w podręczniku oraz atlasie geograficznym, uzupełnijcie zdania, a następnie wykonajcie podane polecenia. 1.Średnia gęstość zaludnienia w Ameryce Płn. wynosi ................................. 2.Obszary o małej gęstości zaludnienia w Ameryce Płn. to …………………. 3.Obszary o dużej gęstości zaludnienia w Ameryce Płn. to …………………… 4.Wymieńcie czynniki decydujące o rozmieszczeniu ludności w Ameryce Płn. 5.Spośród czynników, które wypisaliście w zadaniu 4 wybierzcie i podkreślcie czynniki przyrodnicze. Zestaw E Rozmieszczenie ludności w Ameryce Południowej Korzystając z informacji i map zawartych w podręczniku oraz atlasie geograficznym, uzupełnijcie zdania, a następnie wykonajcie podane polecenia. 1.Średnia gęstość zaludnienia w Ameryce Płd. wynosi ................................ 2.Obszary o małej gęstości zaludnienia w Ameryce Płd. to …………………. 3.Obszary o dużej gęstości zaludnienia w Ameryce Płd. to …………………... 4.Wymieńcie czynniki decydujące o rozmieszczeniu ludności w Ameryce Płd. 5.Spośród czynników, które wypisaliście w zadaniu 4 wybierzcie i podkreślcie czynniki przyrodnicze. Zestaw F Rozmieszczenie ludności w Australii Korzystając z informacji i map zawartych w podręczniku oraz atlasie geograficznym, uzupełnijcie zdania, a następnie wykonajcie podane polecenia. 1.Średnia gęstość zaludnienia w Australii wynosi ........................................ 2.Obszary o małej gęstości zaludnienia w Australii to ………………………. 3.Obszary o dużej gęstości zaludnienia w Australii to ………………………. 4.Wymieńcie czynniki decydujące o rozmieszczeniu ludności w Australii. 5.Spośród czynników, które wypisaliście w zadaniu 4 wybierzcie i Wyświetleń: 391
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |