Katalog Monika Lewandowska, 2015-11-09 Płoty Geografia, Konspekty Indie - biedny kraj miliarda ludzi.Cel ogólny: Poznanie warunków przyrodniczych oraz problemów społeczno – gospodarczych Indii. Cele szczegółowe: A – uczeń zna: •liczbę ludności Indii •najważniejsze uprawy charakterystyczne dla rolnictwa Indii •nazwy i rozmieszczenie głównych miast •terminy: eksplozja demograficzna, zielona rewolucja B – uczeń potrafi: •na podstawie mapy scharakteryzować położenie i warunki naturalne Indii •wskazać na mapie obszary o największej i najmniejszej gęstości zaludnienia •określić rozmieszczenie przemysłu •analizować dane i formułować wnioski •korzystać z rożnych źródeł informacji C – uczeń rozumie: •jaki wpływ ma klimat monsunowy na przyrodę i gospodarkę Indii •skutki zielonej rewolucji Formy pracy – indywidualna, grupowa, zbiorowa Metody – praca z tekstem źródłowym, atlasem geograficznym, mapa mentalna Środki dydaktyczne – tekst źródłowy, atlas geograficzny, karty pracy, prezentacja multimedialna Przebieg lekcji Faza wprowadzająca 1.Czynności organizacyjne. 2.Nauczyciel przypomina co oznaczają pojęcia: przyrost naturalny oraz eksplozja demograficzna. 3.Nauczyciel omawia temat lekcji za pomocą prezentacji multimedialnej. 4.Nauczyciel informuje uczniów, że lekcja będzie polegała na stworzeniu programu telewizyjnego o Indiach. Wybrani uczniowie wcielą się w rolę ekspertów występujących w tym programie i opowiedzą o zagadnieniach dotyczących tego kraju. Eksperci będą też odpowiadać na pytania prowadzącego studio (nauczyciela) oraz zgromadzonej w studiu publiczności (pozostałych uczniów). Faza realizacyjna 1.Nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup. Każda grupa tworzy zespół ekspertów, który opracowuje zadania z otrzymanych kart pracy. 2.Nauczyciel nadzoruje pracę w grupach, w razie potrzeby pomaga w rozwiązaniu problemów. 3.Po upływie wyznaczonego czasu osoba prowadząca program (nauczyciel) zaprasza do studia po jednym z ekspertów z każdej grupy. 4.Gospodarz programu wprowadza w tematykę programu, po czym kolejni eksperci omawiają zagadnienie, które opracowali w swoich grupach. Pozostali uczniowie tworzą publiczność. Tak jak gospodarz programu, mogą zadawać ekspertom pytania lub uzupełniać ich wypowiedzi. Faza podsumowująca 1.Nauczyciel razem z uczniami uzupełnia mapę mentalną wypisując cechy wyróżniające Indie spośród innych krajów świata. 2.Nauczyciel ocenia wystąpienia uczniów. CechyIndii: -przemysł włókienniczy i odzieżowy -niski stopień urbanizacji (30 promili) -drugie pod względem liczby ludności państwo na świecie -główne rośliny żywieniowe to ryż i pszenica -podział społeczeństwa na kasty -klimat zwrotnikowy monsunowy -największe pogłowie bydła na świecie GRUPA 1 Korzystając z tekstu źródłowego i atlasu geograficznego wykonajcie następujące zadania: 1.Określcie położenie geograficzne Indii. 2.Na mapce konturowej Indii zaznaczcie i podpiszcie największe krainy geograficzne tego kraju oraz najdłuższe jego rzeki. 3.Wymieńcie typy klimatów, w których zasięgu położone są Indie. 4.Wyjaśnijcie wpływ cyrkulacji monsunowej na klimat Indii. Grupa 2 Korzystając z atlasu geograficznego i tekstu źródłowego, wykonajcie następujące polecenia: 1.Na mapce konturowej Indii zaznaczcie obszary o największej i najmniejszej gęstości zaludnienia. Wykonajcie odpowiednią legendę. 2.Jaki procent mieszkańców Indii mieszka w miastach? 3.Które miasta w tym kraju liczą powyżej 10 mln mieszkańców? Zlokalizujcie je na mapie. Grupa 3 Korzystając z tekstu źródłowego i atlasu geograficznego, wykonajcie następujące polecenia: 1.Wymieńcie najważniejsze rośliny uprawne i zwierzęta hodowlane w Indiach. 2.Wymieńcie nazwy głównych regionów uprawy herbaty. 3.Podajcie nazwy najważniejszych surowców mineralnych wydobywanych na terenie Indii. 4.Wyjaśnijcie na czym polegała zielona rewolucja i jakie są jej efekty. 5.Na konturowej mapce zaznaczcie główne rejony upraw najważniejszych roślin uprawnych. Wykonajcie odpowiednią legendę. Grupa 4 Korzystając z tekstu źródłowego i atlasu geograficznego, wykonajcie następujące polecenia: 1.Na czym polega system kastowy w Indiach? 2.Jakich produktów dostarcza hindusom krowa? 3.Dlaczego dla wyznawców hinduizmu krowa jest zwierzęciem świętym? 4.Do jakich prac wykorzystywane są krowy? 5.Co się dzieje z krową, gdy jest stara i niezdolna do pracy? Wyświetleń: 243
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |