AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Monika Lewandowska, 2015-11-09
Płoty

Geografia, Konspekty

Indie - biedny kraj miliarda ludzi.

- n +

Cel ogólny:
Poznanie warunków przyrodniczych oraz problemów społeczno – gospodarczych Indii.

Cele szczegółowe:

A – uczeń zna:
•liczbę ludności Indii
•najważniejsze uprawy charakterystyczne dla rolnictwa Indii
•nazwy i rozmieszczenie głównych miast
•terminy: eksplozja demograficzna, zielona rewolucja

B – uczeń potrafi:
•na podstawie mapy scharakteryzować położenie i warunki naturalne Indii
•wskazać na mapie obszary o największej i najmniejszej gęstości zaludnienia
•określić rozmieszczenie przemysłu
•analizować dane i formułować wnioski
•korzystać z rożnych źródeł informacji

C – uczeń rozumie:
•jaki wpływ ma klimat monsunowy na przyrodę i gospodarkę Indii
•skutki zielonej rewolucji

Formy pracy – indywidualna, grupowa, zbiorowa

Metody – praca z tekstem źródłowym, atlasem geograficznym, mapa mentalna

Środki dydaktyczne – tekst źródłowy, atlas geograficzny, karty pracy, prezentacja multimedialna



Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca

1.Czynności organizacyjne.
2.Nauczyciel przypomina co oznaczają pojęcia: przyrost naturalny oraz eksplozja demograficzna.
3.Nauczyciel omawia temat lekcji za pomocą prezentacji multimedialnej.
4.Nauczyciel informuje uczniów, że lekcja będzie polegała na stworzeniu programu telewizyjnego o Indiach. Wybrani uczniowie wcielą się w rolę ekspertów występujących w tym programie i opowiedzą o zagadnieniach dotyczących tego kraju. Eksperci będą też odpowiadać na pytania prowadzącego studio (nauczyciela) oraz zgromadzonej w studiu publiczności (pozostałych uczniów).

Faza realizacyjna

1.Nauczyciel dzieli uczniów na pięć grup. Każda grupa tworzy zespół ekspertów, który opracowuje zadania z otrzymanych kart pracy.
2.Nauczyciel nadzoruje pracę w grupach, w razie potrzeby pomaga w rozwiązaniu problemów.
3.Po upływie wyznaczonego czasu osoba prowadząca program (nauczyciel) zaprasza do studia po jednym z ekspertów z każdej grupy.
4.Gospodarz programu wprowadza w tematykę programu, po czym kolejni eksperci omawiają zagadnienie, które opracowali w swoich grupach. Pozostali uczniowie tworzą publiczność. Tak jak gospodarz programu, mogą zadawać ekspertom pytania lub uzupełniać ich wypowiedzi.


Faza podsumowująca

1.Nauczyciel razem z uczniami uzupełnia mapę mentalną wypisując cechy wyróżniające Indie spośród innych krajów świata.
2.Nauczyciel ocenia wystąpienia uczniów.

CechyIndii:
-przemysł włókienniczy i odzieżowy
-niski stopień urbanizacji (30 promili)
-drugie pod względem liczby ludności państwo na świecie -główne rośliny żywieniowe to ryż i pszenica -podział społeczeństwa na kasty
-klimat zwrotnikowy monsunowy -największe pogłowie bydła na świecie

GRUPA 1

Korzystając z tekstu źródłowego i atlasu geograficznego wykonajcie następujące zadania:
1.Określcie położenie geograficzne Indii.
2.Na mapce konturowej Indii zaznaczcie i podpiszcie największe krainy geograficzne tego kraju oraz najdłuższe jego rzeki.
3.Wymieńcie typy klimatów, w których zasięgu położone są Indie.
4.Wyjaśnijcie wpływ cyrkulacji monsunowej na klimat Indii.



Grupa 2

Korzystając z atlasu geograficznego i tekstu źródłowego, wykonajcie następujące polecenia:
1.Na mapce konturowej Indii zaznaczcie obszary o największej i najmniejszej gęstości zaludnienia. Wykonajcie odpowiednią legendę.
2.Jaki procent mieszkańców Indii mieszka w miastach?
3.Które miasta w tym kraju liczą powyżej 10 mln mieszkańców? Zlokalizujcie je na mapie.


Grupa 3

Korzystając z tekstu źródłowego i atlasu geograficznego, wykonajcie następujące polecenia:
1.Wymieńcie najważniejsze rośliny uprawne i zwierzęta hodowlane w Indiach.
2.Wymieńcie nazwy głównych regionów uprawy herbaty.
3.Podajcie nazwy najważniejszych surowców mineralnych wydobywanych na terenie Indii.
4.Wyjaśnijcie na czym polegała zielona rewolucja i jakie są jej efekty.
5.Na konturowej mapce zaznaczcie główne rejony upraw najważniejszych roślin uprawnych. Wykonajcie odpowiednią legendę.



Grupa 4

Korzystając z tekstu źródłowego i atlasu geograficznego, wykonajcie następujące polecenia:
1.Na czym polega system kastowy w Indiach?
2.Jakich produktów dostarcza hindusom krowa?
3.Dlaczego dla wyznawców hinduizmu krowa jest zwierzęciem świętym?
4.Do jakich prac wykorzystywane są krowy?
5.Co się dzieje z krową, gdy jest stara i niezdolna do pracy?
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 243


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.