Katalog Andrzej Bezmian, 2015-11-09 Koszalin Ekologia, Ćwiczenia Zajęcia ekologiczne w świetlicy.Andrzej Bezmian Nauczyciel- biologii, chemii, przyrody Zajęcia ekologiczno – przyrodnicze w świetlicach wiejskich na terenie Gminy Biesiekierz : 1.Zdrowa żywność; 2.Energia. 1. Cele ogólne zajęć: 1. upowszechnianie wiedzy przyrodniczo- ekologicznej wśród uczestników zajęć; 2. współpraca z urzędem gminy w zakresie edukacji i wychowania proekologicznego uczestników; 3. promowanie świetlic oraz gminy; 4. aktywizowanie uczestników oraz ich dalszy rozwój; 5. promowanie zdrowego trybu życia; 6. rozumienie zależności ekologicznych; 7. projektowanie prostych modeli i schematów; 8. analizowanie diagramów i opisów; 9. poznanie współzależności człowieka i środowiska; 10. wyrobienie poczucia odpowiedzialności za środowisko dot. energii odnawialnej; 11. rozpoznawanie i opisywanie zagrożeń cywilizacyjnych dot. zasobów energetycznych. 2.Czas zajęć w każdej ze świetlic; 2.1 zdrowa żywność- 3 godziny; 2.2 energia- 3 godziny. 3.Przebieg zajęć; 3.1 Zdrowa żywność 1. Utworzenie tzw. „Księgi potraw lubianych i nie lubianych” 2. Zapis schematyczny tzw. „Dekalogu zdrowia” 3. Utworzenie schematycznej „Piramidy zdrowia” oraz omówienie zasad zdrowego odżywiania się 4. „Wegetarianizm ale po polsku” – przedstawienie i zapis prawidłowego jadłospisu na okres tygodnia Cele operacyjne - uczestnik potrafi: • wskazać na ulubione i nie lubiane pokarmy • analizować zasady prawidłowego odżywiania się • zapisać zasady prawidłowego odżywiania w 10 punktach - dekalog • wypełniać planszę z piramidą zdrowia • utworzyć własny jadłospis zgodnie z omówionymi zasadami 3.2 Energia 1. Analiza schematu „Źródła energii na świecie” 2. Podział energii na odnawialną i nieodnawialną 3. Oszczędzajmy zasoby- omówienie danych statystycznych dot. wyczerpywania się zasobów energetycznych 1-3 Film „Energia Słońca”- jeśli świetlica posiada odpowiedni sprzęt video 4. Konstrukcja wiatrowskazu Cele operacyjne – uczestnik potrafi: • analizować i odczytywać schemat dot. źródeł energii na świecie • wymienić rodzaje energii • pogrupować energię na odnawialną i nieodnawialną • uzasadnić konieczność własnej oszczędności energii • skonstruować model wiatrowskazu 4.Ewaluacja – wypełnienie ankiet przez uczestników zajęć 5.Pomoce i materiały: / obejmują cały cykl zajęć dla jednej świetlicy/ - zeszyty 16-kartkowe – 2 szt. - 100 cm linijka - kolorowe grube i sprawne pisaki – 5 kolorów - klej biurowy – 4 szt. - nożyczki – 8 szt. - talerzyki papierowe większe – 2 szt. - „stare kolorowe gazety”- ok. 20- 50 szt. - brystol duży – 5 szt. - piórko duże ptaka - słomka - szpilka - ołówek z gumka na ołówku - grot strzałki wycięty z tektury - film „Energia Słońca - video Literatura: 1. Robimy eksperymenty, Sam Ed Brown, wyd. Liber Warszawa,2005 – str. 34, 87 2. Podręcznik młodego ekologa, A. Podórski, E. Juszczak, wyd. PGK Koszalin,2001 – str.65-67 3. Zielone lekcje, J. Russocka-Stoch, wyd.PTEGD Warszawa,19996 – str. 94, 102 4. Energia Słońca – film dot. NFOŚiGW Wyświetleń: 140
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |