Katalog

Andrzej Bezmian, 2015-11-09
Koszalin

Ekologia, Ćwiczenia

Zajęcia ekologiczne w świetlicy.

- n +

Andrzej Bezmian
Nauczyciel-
biologii, chemii, przyrody



Zajęcia ekologiczno – przyrodnicze w świetlicach wiejskich na terenie Gminy Biesiekierz :

1.Zdrowa żywność;
2.Energia.



1. Cele ogólne zajęć:

1. upowszechnianie wiedzy przyrodniczo- ekologicznej wśród uczestników zajęć;

2. współpraca z urzędem gminy w zakresie edukacji i wychowania proekologicznego uczestników;

3. promowanie świetlic oraz gminy;

4. aktywizowanie uczestników oraz ich dalszy rozwój;

5. promowanie zdrowego trybu życia;

6. rozumienie zależności ekologicznych;

7. projektowanie prostych modeli i schematów;

8. analizowanie diagramów i opisów;

9. poznanie współzależności człowieka i środowiska;

10. wyrobienie poczucia odpowiedzialności za środowisko dot. energii odnawialnej;

11. rozpoznawanie i opisywanie zagrożeń cywilizacyjnych dot. zasobów energetycznych.

2.Czas zajęć w każdej ze świetlic;

2.1 zdrowa żywność- 3 godziny;
2.2 energia- 3 godziny.


3.Przebieg zajęć;

3.1 Zdrowa żywność

1. Utworzenie tzw. „Księgi potraw lubianych i nie lubianych”
2. Zapis schematyczny tzw. „Dekalogu zdrowia”
3. Utworzenie schematycznej „Piramidy zdrowia” oraz omówienie zasad zdrowego odżywiania się
4. „Wegetarianizm ale po polsku” – przedstawienie i zapis prawidłowego jadłospisu na okres tygodnia

Cele operacyjne - uczestnik potrafi:
• wskazać na ulubione i nie lubiane pokarmy
• analizować zasady prawidłowego odżywiania się
• zapisać zasady prawidłowego odżywiania w 10 punktach - dekalog
• wypełniać planszę z piramidą zdrowia
• utworzyć własny jadłospis zgodnie z omówionymi zasadami

3.2 Energia

1. Analiza schematu „Źródła energii na świecie”
2. Podział energii na odnawialną i nieodnawialną
3. Oszczędzajmy zasoby- omówienie danych statystycznych dot. wyczerpywania się zasobów energetycznych
1-3 Film „Energia Słońca”- jeśli świetlica posiada odpowiedni sprzęt video
4. Konstrukcja wiatrowskazu

Cele operacyjne – uczestnik potrafi:
• analizować i odczytywać schemat dot. źródeł energii na świecie
• wymienić rodzaje energii
• pogrupować energię na odnawialną i nieodnawialną
• uzasadnić konieczność własnej oszczędności energii
• skonstruować model wiatrowskazu


4.Ewaluacja – wypełnienie ankiet przez uczestników zajęć


5.Pomoce i materiały: / obejmują cały cykl zajęć dla jednej świetlicy/


- zeszyty 16-kartkowe – 2 szt.
- 100 cm linijka
- kolorowe grube i sprawne pisaki – 5 kolorów
- klej biurowy – 4 szt.
- nożyczki – 8 szt.
- talerzyki papierowe większe – 2 szt.
- „stare kolorowe gazety”- ok. 20- 50 szt.
- brystol duży – 5 szt.
- piórko duże ptaka
- słomka
- szpilka
- ołówek z gumka na ołówku
- grot strzałki wycięty z tektury
- film „Energia Słońca
- video


Literatura:

1. Robimy eksperymenty, Sam Ed Brown, wyd. Liber Warszawa,2005 – str. 34, 87

2. Podręcznik młodego ekologa, A. Podórski, E. Juszczak, wyd. PGK Koszalin,2001 – str.65-67

3. Zielone lekcje, J. Russocka-Stoch, wyd.PTEGD Warszawa,19996 – str. 94, 102

4. Energia Słońca – film dot. NFOŚiGW

Wyświetleń: 140


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.