Katalog Agnieszka Rajska-Kołakowska, 2015-10-16 Przasnysz Zajęcia artystyczne, Program nauczania Program nauczania do zajęć artystycznych w gimnazjum.Opracowała Agnieszka Rajska – Kołakowska Program nauczania do zajęć artystycznych w gimnazjum (1h/tyg) Zajęcia artystyczne (malarstwo, rysunek, fotografia, plastyka i media) Spis treści 1. Założenia programu i sposoby realizacji……............................3-5 2. Cele edukacyjne kształcenia i wychowania…………………….5-10 3. Ogólne zagadnienia przewidziane w programie.………………10-12 4. Przewidywane osiągnięcia uczniów…………………………....12-14 5. Procedury osiągania celów…………………………………......14-15 6. Metody oceniania osiągnięć uczniów…………………………..15-17 7. Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny.........................18-19 1. Założenia programu i sposoby realizacji Program zajęć artystycznych – w gimnazjum jest przygotowany zgodnie z celami i treściami kształcenia określonymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17, zał. 4). Podstawa programowa określa, czego nauczyciel jest zobowiązany nauczyć ucznia na poszczególnych etapach kształcenia oraz podkreśla wkład szkoły i nauczycieli w kształtowanie właściwych postaw uczniów. Cele kształcenia sformułowane są w języku wymagań ogólnych (percepcja sztuki, ekspresja przez sztukę, recepcja sztuki), a wiadomości i umiejętności, które uczniowie powinni zdobyć, są wyrażone w języku wymagań szczegółowych. Podstawa programowa zakłada realizację obowiązkowych zajęć artystycznych w gimnazjum. Niniejszy program jest propozycją tematycznych zajęć artystycznych z zakresu malarstwa, rysunku, fotografii, i innych pokrewnych zajęć manualnych przewidzianych na 34 godziny dydaktyczne.. Propozycja zajęć artystycznych oparta jest również o wiedzę teoretyczną uczniów dotyczącą wiedzy o sztuce i historii sztuki. Głównym założeniem programu jest praktyczna realizacja różnorodnych zadań przybliżających uczniom zagadnienia z dziedziny malarstwa, rysunku, fotografii, przede wszystkim w formie ćwiczeń rysunkowych na płaszczyźnie, konstruowania i projektowania modeli przestrzennych oraz działań w przestrzeni rzeczywistej i wirtualnej. Zgodnie z zaleceniami podstawy programowej, realizacja programu przewiduje wykorzystanie w ćwiczeniach mediów: fotografii i technologii informacyjno-komunikacyjnej. Poszczególne zadania są opatrzone wprowadzającymi lub uzupełniającymi wiadomościami z historii i teorii sztuki (malarstwa, rysunku, grafiki, fotografii, scenografii). Proponowany układ materiału dydaktycznego został dostosowany do warunków przeciętnej szkoły i ucznia, jednak nauczyciel może go dowolnie modyfikować, w zależności od własnych potrzeb, możliwości i warunków uczniów i szkoły. Część ćwiczeń uczniowie mogą realizować jako zadania domowe, zwłaszcza gdy wskazane jest projektowanie za pomocą programów komputerowych, a dostęp do pracowni komputerowej w szkole jest ograniczony. Niektóre zagadnienia i ćwiczenia można zrealizować w formie interdyscyplinarnych projektów edukacyjnych we współpracy z nauczycielami języka polskiego, historii, informatyki, techniki. Projekty edukacyjne jako forma pracy są bardzo efektywne dydaktycznie i atrakcyjne dla uczniów. Realizacja cyklu zajęć artystycznych powinna być zakończona wystawą prac uczniów o tematyce malarstwa, fotografii, rysunku. W tym celu wraz z uczniami tworzona będzie na bieżąco tzw. „Nasza Galeria” na korytarzu szkolnym. Podczas realizacji niniejszego programu wskazane jest korzystanie z podręczników do plastyki w gimnazjum, płyt multimedialnych oraz różnego rodzaju albumów i plansz edukacyjnych z reprodukcjami obrazów i zdjęć. Edukacja w gimnazjum, wspomagając rozwój ucznia jako osoby i wprowadzając go w życie społeczne, ma na celu przede wszystkim: • Wprowadzać ucznia w świat nauki poprzez poznanie języka, pojęć, twierdzeń i metod właściwych dla wybranych dyscyplin naukowych na poziomie umożliwiającym dalsze kształcenie, • Rozbudzać i rozwijać indywidualne zainteresowania ucznia, • Wprowadzać ucznia w świat kultury i sztuki, • Rozwijać umiejętności społeczne ucznia przez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczej (podstawa programowa dla trzeciego etapu edukacyjnego). Nauka zajęć artystycznych umożliwi gimnazjalistom pełniejszą percepcję – czyli odbiór wypowiedzi artystycznych i wykorzystanie zawartych w nich informacji, ekspresję przez sztukę, a więc aktywne uczestnictwo i tworzenie autorskich wypowiedzi za pomocą technik plastycznych jakim jest rysunek, malarstwo, a także wiedza z zakresu historii sztuki, polegającą na analizie i interpretacji dzieł oraz zjawisk. 2. Cele edukacyjne kształcenia i wychowania. Cele edukacyjne programu zostały określone i sformułowane zgodnie z założeniami podstawy programowej z zajęć artystycznych na trzecim etapie edukacyjnym. Cele edukacyjne kształcenia: 1. Odbiór wypowiedzi i wykorzystywanie zawartych w nich informacji – percepcja sztuki 2. Tworzenie wypowiedzi – ekspresja przez sztukę 3. Analiza i interpretacja tekstów kultury – recepcja sztuki Wiadomości: • Zapoznanie z rolą sztuki oraz jej miejscem w życiu człowieka i społeczeństwa, • Przyswojenie rozszerzonego zasobu terminów i pojęć plastycznych z dziedziny rysunku oraz prawidłowe i swobodne ich stosowanie w wypowiedzi uczniów, • Poznanie wiadomości z zakresu historii sztuki europejskiej dotyczącej rysunku, malarstwa, fotografii, scenografii, grafiki • Zaznajomienie z najważniejszymi dziełami wybitnych twórców w/w dziedzin, umiejscowienie ich w czasie, • Przygotowanie do świadomego odbioru wytworów sztuki • Kształtowanie świadomości dziedzictwa tradycji kultury narodowej oraz dziedzictwa kręgu kultury śródziemnomorskiej Umiejętności: • Nauka posługiwania się poznanymi technikami i przyborami rysunkowymi w stopniu uzależnionym od wrodzonych predyspozycji ucznia, • Budowanie indywidualnego sposobu przekazu poprzez wykorzystanie inwencji oraz wyobraźni plastycznej uczniów • Swobodne wypowiadanie się na temat sztuki, • Odkrywanie sztuki w takich dziedzinach jak film, moda, reklama, fotografia itp., • Wyszukiwanie, porządkowanie i prezentacja informacji z różnych źródeł, • Rozwijanie wyobraźni przestrzennej, • Obcowanie z zasobami sztuki (wystawy, ale także poprzez przekaz wirtualny), • Organizacja własnego warsztatu pracy, • Prezentacja prac uczniów (stworzenie „GALERII TWÓRCZOŚCI” – korytarz szkolny. Wartości i postawy: • Kształtowanie postawy tolerancji i otwartości na inne kultury i zjawiska artystyczne, • Rozwijanie wrażliwości na piękno, prowadzące do pełniejszego przeżywania otaczającej nas rzeczywistości, • Zainteresowanie ucznia bezpośrednim kontaktem ze sztuką, • Rozwijanie potrzeby obserwacji, koncentracji i dociekliwości w pracy oraz odpowiedzialności za efekt końcowy • Wyrabianie szacunku dla pracy własnej i innych. Treści nauczania. Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w nich informacji – percepcja sztuki Uczeń: • uczestniczy w percepcji dzieł sztuki poprzez wyszukiwanie w Internecie informacji o sztuce, zwiedzanie wirtualnych galerii sztuki i muzeów na świecie • ma świadomość różnorodności sztuki i jej związków z nowoczesnymi technologiami • potrafi formułować opinie, porównywać i wartościować szeroko rozumianą sztukę, a także działalność plastyczną rówieśników i własną • zna zasady prawa autorskiego dotyczące ochrony własności intelektualnej. Tworzenie wypowiedzi – ekspresja przez sztukę Uczeń: • poszukuje różnorodnych możliwości ekspresji we własnych działaniach artystycznych • świadomie stosuje środki wyrazu plastycznego we własnych działaniach artystycznych • wykazuje się umiejętnością twórczego myślenia, kreatywnością, realizuje oryginalne projekty • tworzy różnorodne prace plastyczne, wykorzystując różne technologie, np. fotografię, graficzne programy komputerowe, kamerę • realizuje i przedstawia własne projekty artystyczne za pomocą różnych nośników, np. prezentacji multimedialnych, fotografii, kamery • wykazuje się wiedzą na temat szeroko rozumianej sztuki oraz otaczającej współczesnego człowieka rzeczywistości wizualnej - tworzy za pomocą linii, kreski, konturu, modelunku światłocieniowego, plamy walorowej rysunek jako szkic, rysunek studyjny, formę indywidualnej wypowiedzi plastycznej. - używa szerokiej palety barw oraz różnych rodzajów farb i technik malarskich do tworzenia barwnych kompozycji realistycznych, interpretacyjnych oraz abstrakcyjnych w sposób celowy w oparciu o wiedzę o kolorze. – malarstwo naścienne, szablonowe, graffiti - rozwija wyobraźnię przestrzenną konstruując kompozycje i aranżacje przestrzenne z różnorodnych materiałów – np. papier oraz tworzy formy przestrzenne i niekonwencjonalne - potrafi interpretować i ilustrować pojęcia metaforyczne w formie trójwymiarowej oraz przenosić realizacje plastyczne w przestrzeń publiczną - wykonuje układy kompozycyjne w oparciu o zasady i rodzaje kompozycji plastycznej z zastosowaniem znaku plastycznego, liternictwa, symbolu – graffiti, vlepka - projektuje prezentacje multimedialne, formy obrazowe i układy liternicze za pomocą komputerowych programów graficznych. Analiza i interpretacja tekstów kultury – recepcja sztuki Uczeń: • rozróżnia style i kierunki w malarstwie, grafice, fotografii oraz umieszcza je w odpowiednim porządku chronologicznym • rozpoznaje najważniejsze dzieła sztuki europejskiej i polskiej; zna związki kultury danej epoki z przemianami społecznymi, polityką - dostrzega i analizuje różne konteksty dzieł kultury • odnajduje w stylu lub kierunku danej epoki inspiracje sztuką poprzednich epok • wykazuje się umiejętnością analizy dzieła sztuki – dostrzega poszczególne elementy dzieła, porównuje, znajduje wzajemne związki i podsumowuje zebrane informacje • zna podstawowe pojęcia i terminy związane ze sztuką • wyszukuje potrzebne informacje zawarte w tekstach kultury - analizuje dzieło sztuki według jego treści, formy i ekspresji wyrazu oraz wykorzystuje je jako inspirację do tworzenia własnej kreacji artystycznej - projektuje własne działanie twórcze oraz bierze udział w projektowaniu działania lub formy artystycznej w zespole 3. Ogólne zagadnienia przewidziane w programie • Piękno, sztuka, kultura, • Malarstwo – w świecie barw, • Grafika i rysunek, • Technika Iris Holding, • W świecie przedmiotów, sztuka użytkowa, • Haft na papierze, • Estetyka i funkcjonalność, • Prehistoria – rysunek jaskiniowy, • Iluminatorstwo; ozdobny inicjał, ozdobna kaligrafia, ilustracja • Renesans – epoka przełomu postrzegania przestrzeni i proporcji, • Pejzaż impresjonistyczny – malarstwo wrażeń, • Sztuka ulicy- graffiti, • Realizacja makiet i form przestrzennych; estetyka i funkcjonalność – maska karnawałowa, pudełko dekoracyjne, karty świąteczne • Fotografia w życiu ucznia – rysunkowy portret, autoportret • Wystawa prac malarskich, rysunkowych, fotograficznych – tworzenie własnej galerii, • Prezentacja multimedialna na zadany temat, • Moda – sztuka projektowania ubioru, Środki wyrazu plastycznego: • Linia i punkt jako środek wyrazu plastycznego, • Przestrzeń w obrazie – rodzaje perspektywy, • Wielkość i proporcje przedmiotów na rysunku, • Interpretacja własna modeli i motywów z natury, • Projekty form użytkowych, • Światłocień w rysunku, • Ekspresja swobodna, • Trójwymiarowość przestrzeni, • Fotografia cyfrowa, • Fotografia a możliwości komputerowe. Metody i formy pracy. 1. Podające (pogadanka, opowiadanie, opis, objaśnianie) 2. Eksponujące (pokaz, slajdy, film, lekcje w galerii, w muzeum lub pracowni artysty) 3. Praktyczne (analiza reprodukcji dzieła, samodzielne ćwiczenia z korektą i bez korekty nauczyciela, plastyczne działania w grupie) 4. Problemowe (wykład problemowy, dyskusje, metody aktywizujące) W nauczaniu historii sztuki: • Pokaz multimedialny, • Pogadanki o sztuce, • Analiza dzieła sztuki, • Prezentacje materiału ilustracyjnego (reprodukcji, eksponatów, foliogramy), • Wyszukiwanie i prezentacja dodatkowych źródeł z zakresu wiedzy o sztukach plastycznych, • Aktywne uczestnictwo w życiu kulturalnym (w miarę możliwości wystawy lub lekcje muzealne), • Możliwość zastosowania metody portfolio (chętni uczniowie), W działalności plastycznej: • Ćwiczenia rysunkowe różnymi przyborami (ołówek, węgiel, sepia, kredki, tusz), • Ćwiczenia rysunkowe z korektą nauczyciela, • Ćwiczenia rysunkowe bez korekty nauczyciela w celu rozwijania ekspresji swobodnej i odpowiedzialności za efekt końcowy, • Odnoszenie wiedzy i umiejętności plastycznych do życia codziennego, wskazywanie ich przydatności w praktyce, innych dziedzinach życia (nauce, kulturze), • Objaśnianie sposobów wykonywania ćwiczeń rysunkowych, dokonywanie korekt prac uczniów, • Motywowanie do pracy poprzez eksponowanie prac uczniów, • Inspiracje współczesnymi mediami: fotografią, filmem, teatrem, reklamą • Udział w konkursach plastycznych oraz organizowanie innych konkursów o charakterze okolicznościowym, artystycznym, reklamowym • Projektowanie ubioru, wnętrz, przedmiotów, znaków graficznych 4. Przewidywane osiągnięcia uczniów. Absolwent gimnazjum powinien wykazywać się umiejętnością praktycznego wykorzystywania wiedzy i doświadczeń zdobytych podczas zajęć artystycznych oraz chęcią uczestniczenia w działaniach artystycznych różnego rodzaju. 1. Osiągnięcia wynikające ze zdobytej wiedzy o sztuce: Uczeń potrafi: • Analizować dzieła sztuki, • Scharakteryzować dziedzinę sztuki jaką jest malarstwo, fotografia, rysunek, • Używać terminów i pojęć związanych z malarstwem, rysunkiem, grafiką, fotografią, • Potrafi wykonać prace plastyczne w różnych technikach stosując różne materiały i narzędzia rysunkowe i malarskie, • Zna funkcję fotografii, próbuje określić elementy fotografii, które mogą stanowić o jej wyrazie artystycznym, • Zna funkcję i potrafi wskazać zastosowanie grafiki komputerowej, posługuje się programami komputerowymi do grafiki komputerowej w celu tworzenia własnych projektów, • Zdobywać samodzielnie informacje i posługiwać się nimi. 2. Osiągnięcia wynikające z aktywności artystycznej: Uczeń potrafi: • Prezentować i obronić twórczość własną, • Zastosować perspektywę w rysunku, • Zastosować światłocień w rysunku, • Odnaleźć wielkość i proporcje przedmiotów na rysunku, • Dobrać technikę rysunkową do zamierzonego zadania, • Wykorzystać możliwości wynikające z użytej techniki, • Poszukiwać oryginalnych rozwiązań, • Mobilizować się w pracy, finalizować ją, • Stosować podstawowe zasady estetyki, • Szanować pracę własną i innych, • Panować nad procesem twórczym, dostosować ekspresję twórczą do zadanego problemu, • Stosować zasady BHP. 5. Procedury osiągania celów Najważniejszym kryterium stosowanych metod jest ich skuteczność. Powinny być one dostosowane przede wszystkim do charakteru zajęć, ale także do możliwości szkoły, a zwłaszcza uczniów. Metody nauczania zajęć artystycznych dzieli się na dwie zasadnicze grupy: dostosowane do percepcji i recepcji dzieła sztuki oraz działalności twórczej uczniów. Efektywną i atrakcyjną dla uczniów metodą pracy na zajęciach artystycznych, łączącą też zagadnienia z innych przedmiotów, jest metoda projektu edukacyjnego. Metody stosowane w nauczaniu historii sztuki, percepcji i recepcji dzieł sztuki oraz w kształtowaniu umiejętności tworzenia wypowiedzi przez sztukę: • miniwykład, pogadanka, dyskusja, zawsze ilustrowane pokazem reprodukcji dzieł • ćwiczenia plastyczne kształtujące zmysł obserwacji: szkice i studia rysunkowe z natury • ćwiczenia w kształtowaniu wyobraźni przestrzennej: formy przestrzenne z różnorodnych materiałów • realizowanie ćwiczeń i działań inspirowanych stylami, kierunkami i poszczególnymi dziełami sztuki • prace i projekty realizowane za pomocą fotografii • wystawy prac – wskazana jest aranżacja wystawy przez uczniów- autorów prac przy pomocy nauczyciela. W edukacji plastycznej bardzo istotny jest bezpośredni kontakt z dziełem sztuki poprzez oglądanie i kształtowanie umiejętności opisywania dzieł sztuki ! 6. Metody oceniania osiągnięć uczniów Zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Edukacji Narodowej zawartymi w podstawie programowej kryteria, jakimi należy kierować się, oceniając wiedzę i umiejętności uczniów, powinny uwzględniać potencjalne zdolności plastyczne uczniów w określonym przedziale wiekowym oraz ich możliwości kreacyjne. Nauczyciel powinien dostosować do nich wymagania edukacyjne. Na ocenę powinny się składać przede wszystkim dwa elementy: stosunek ucznia do przedmiotu oraz wysiłek wkładany w realizację wymagań. Uzdolnienia plastyczne ucznia nie mogą być podstawowym kryterium oceniania. Ocenianie powinno być systematyczne, a także poprzedzone przekazaniem uczniom kryteriów oceniania. Kryteria te powinny być zrozumiałe dla wszystkich uczniów. Ocena powinna uwzględniać: 1. Wysiłek wkładany w realizację wymagań, stopień zaangażowania na lekcjach. 2. Stopień opanowania umiejętności i wiadomości oraz działania plastyczne: zaangażowanie, niekonwencjonalność rozwiązań zarówno tematu, jak i formy. 3. Stopień wykorzystania posiadanej wiedzy w praktycznym działaniu. 4. Stosunek ucznia do przedmiotu. Przedmioty artystyczne stanowią grupę przedmiotów w których system oceniania stanowi problem złożony, trudny i często traktowany niejednoznacznie. Uwzględniając specyfikę przedmiotu ocena powinna być raczej zachętą niż elementem egzekwowania wiedzy. W ocenie ćwiczeń praktycznych nie można brać jedynie pod uwagę zdolności artystycznych ucznia. Podstawowym kryterium oceny uczniów powinno być zaangażowanie i wysiłek włożony w realizację zadania a także podejście do tematu. Indywidualne traktowanie każdego ucznia powinno zmotywować go do dalszych poszukiwań twórczych i jest warunkiem rzetelności pozwalającej dostosować metody oceniania do możliwości ucznia. W ocenie działalności twórczej ucznia powinno wziąć się pod uwagę następujące elementy: • Kompozycję płaszczyzny i przestrzeni, • Kontrast walorowy, • Wyraz ogólny, • Inwencję i fantazję, • Staranność wykonania, • Zgodność z tematem, • Umiejętność współpracy w grupie, Poza tym na zajęciach artystycznych bieżącej ocenie podlega: • Przygotowanie do lekcji, • Aktywne uczestnictwo w zajęciach, • Zdolność analizy i syntezy zadań, • Twórcze i samodzielne rozwiązywanie problemów. Oceny wystawiane w trakcie roku szkolnego dotyczą następujących form pracy ucznia: • Praktyczne ćwiczenia rysunkowe, • Różnorodne technicznie prace artystyczne, • Udział w konkursach artystycznych, • Wypowiedzi ustne, • Zadania domowe, • Rozwijanie zainteresowań i zdolności przedmiotowych, • Aktywne uczestnictwo w życiu artystycznym szkoły, • Samodzielne i grupowe wykonywanie dekoracji okolicznościowych. Nauczyciel powinien ustalić szczegółowe kryteria oceny działalności twórczej – plastycznej oraz realizacji zadań o charakterze humanistycznym ucznia. Nauczyciel jest zobowiązany do podania uczniom ogólnych wymagań i kryteriów ocen na początku roku szkolnego (PZO) oraz szczegółowych wymagań i kryteriów ocen przed realizacją każdego projektu lub zadania na lekcji zajęć artystycznych. Ponad to nauczyciel zobowiązany jest do zapoznania uczniów z warunkiem i trybem uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej. Ocena powinna być informacją dla ucznia o jego pracy na zajęciach, umiejętnościach organizacji pracy w zakresie realizacji danego zadania, zaangażowaniu twórczym, postępach w nauce, procesie poznawczym oraz o stopniu jego indywidualnego rozwoju. Ocena jest opisem pracy ucznia zwróceniem uwagi zarówno na jego mocne, jaki i słabe strony, wymagające ćwiczeń i konieczność utrwalenia materiału. 7. Wymagania edukacyjne na poszczególne oceny. Ocena celująca: Uczeń wykazuje duże zainteresowanie sztuką i w pełni przyswoił wiadomości objęte programem. Zabiera głos w dyskusjach związanych z historią sztuki. Potrafi opisać charakterystyczne cechy wybranych stylów i kierunków w sztuce. Wykazuje ponadprogramową znajomość sylwetek i dzieł wybitnych twórców. Angażuje się w wykonywanie ćwiczeń rysunkowych. Na ćwiczenia przynosi komplet materiałów i przyborów. Dba o estetykę stanowiska pracy, starannie wykonuje każde ćwiczenie rysunkowe. Zna techniki rysunkowe i umie się posługiwać podstawowymi terminami plastycznymi. Uczestniczy w konkursach artystycznych poza szkołą. Bierze udział w życiu kulturalnym szkoły. Ocena bardzo dobra: Uczeń w pełni przyswoił wiadomości objęte programem, zabiera głos w dyskusjach związanych z historią sztuki. Angażuje się w wykonywanie ćwiczeń rysunkowych, aktywnie uczestniczy w lekcjach. Na ćwiczenia przynosi komplet materiałów i przyborów. Dba o estetykę stanowiska pracy i staranne wykonywanie prac rysunkowych. Zna techniki rysunkowe i umie się posługiwać podstawowymi terminami plastycznymi. Ponadto wykazuje aktywną postawę w pracach indywidualnych i grupowych. Ocena dobra: Uczeń przyswoił wiadomości objęte programem. Jest aktywny na lekcjach. Na ćwiczenia przynosi materiały i przybory. Starannie wykonuje zadane ćwiczenia plastyczne. Dba o miejsce pracy. Ocena dostateczna: Uczeń średnio przyswoił materiał objęty programem. Wykazuje małe zainteresowanie przedmiotem, nie angażuje się w wykonywanie ćwiczeń rysunkowych. Nie dba o estetykę miejsca pracy i niestarannie wykonuje ćwiczenia. Ponadto uczeń często jest nieprzygotowany do zajęć, większość prac wykonuje z pomocą nauczyciela. Ocena dopuszczająca: Uczeń nie interesuje się przedmiotem i ma spore luki w wiadomościach objętych programem. Nieestetycznie wykonuje zadane ćwiczenia, nie przynosi materiałów i przyborów niezbędnych do uczestnictwa w lekcji. Ocena niedostateczna: Uczeń jest z reguły nieobecny na lekcjach bez usprawiedliwienia lub nie wykazuje zupełnie postawy twórczej w działaniu na zajęciach, jest stale nieprzygotowany do lekcji – nie posiada wymaganych materiałów edukacyjnych i plastycznych nie wykazuje chęci zdobywania wiedzy i nie posiada minimalnych wiadomości objętych programem z zakresu wiedzy o sztuce i problemach plastycznych, nie wykonuje poleceń nauczyciela; ćwiczeń i prac plastycznych, nie dokonuje oceny własnej oraz innych uczniów, nie wykazuje woli zmiany postawy i poprawy. Wyświetleń: 442
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |