Katalog Agnieszka Rajska-Kołakowska, 2015-10-16 Przasnysz Zajęcia artystyczne, Program nauczania Plan dydaktyczny nauczyciela do zajęć artystycznych.Opracowała Agnieszka Rajska - Kołakowska PLAN DYDAKTYCZNY NAUCZYCIELA DO PRZEDMIOTU ZAJĘCIA ARTYSTYCZNE NA ROK SZKOLNY 2015/2016 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 marca 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (DzU z 2009 r. nr 54, poz. 442) określa dla gimnazjum 65 godzin dydaktycznych zajęć artystycznych.w trzy letnim cyklu nauczania. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 roku w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z dnia 22 lutego 2012 r.). TEMAT LEKCJI LICZBA GODZIN WYMAGANIA ZGODNE Z PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ (poziom podstawowy) WYMAGANIA ZGODNE Z PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ (poziom ponadpodstawowy) METODY I FORMY PRACY UCZNIA MATERIAŁ W PODRĘCZNIKU, TEKSTY KULTURY 1. Zaproszenie do zajęć artystycznych. Zapoznanie z programem, przedmiotowymi zasadami oceniania. Omówienie tematów zajęć artystycznych na cały rok szkolny oraz zapoznanie uczniów z przyborami niezbędnymi do zajęć. (1 h) 2,3. Malarstwo Malarskie wspomnienie wakacji. Pocztówka z wakacji. (2 h) - podaje elementy kompozycji obrazu - potrafi odróżnić malarstwo przedstawiające i abstrakcyjne - nazywa barwy podstawowe i pochodne - wymienia techniki malarskie - wykonuje prace malarską na zadany temat (np. Kolor z wakacji – świat barwnych plam) - komponuje elementy pocztówki z wakacyjnych wspomnień - omawia źródła inspiracji malarzy - wymienia i analizuje elementy budujące kompozycje obrazu - podaje przykłady malarstwa przedstawiającego i abstrakcyjnego - analizuje użyte środki plastyczne w obrazie - zna techniki malarskie i rozpoznaje je na przykładach - świadomie używa środków malarskich do wykonania własnej pracy malarskiej - metoda pracy: praca z tekstem przewodnim, ćwiczenia z korektą nauczyciela, pokaz, prezentacja do wyboru nauczyciela - Forma pracy: indywidualna - Podręcznik Operon rozdz. 18 4,5. Portret w fotografii Autoportret (2 h) Plastyka i media/ sztuki plastyczne - zna podstawowe zasady fotografii portretu - zna zasady jakimi kieruje się fotografia w portrecie (kompozycja, układ) - potrafi wykonać prostymi technikami portret koleżanki lub kolegi aparatem fotograficznym lub komórkowym - posługując się zdjęciem potrafi narysować w technice ołówkowej lub kredką portret osoby z rodziny lub autoportret próbując najwierniej odzwierciedlić podobieństwo - w twórczy sposób wykonuje zdjęcie kolegi lub koleżanki zachowując podstawowe zasady fotografii portretu - wykorzystując sprzęt fotograficzny potrafi ustawić odpowiednio kadr i dobrą kompozycje portretowanej osoby - znając techniki rysunkowe w wierny sposób rysuje portret z fotografii w dowolnej technice rysunkowej (ołówek, kredka) - praca z tekstem przewodnim, ćwiczenia z korektą nauczyciela, pokaz prezentacja do wyboru nauczyciela. - Forma pracy: indywidualna - prezentacja zdjęć portretowych z albumu rodzinnego 6,7,8. Technika Iris Holding Projekt i wykonanie wzorów z użyciem techniki Iris Holding (3h) - zna podstawową technikę wykonania wzoru z zastosowaniem techniki Iris holding - potrafi narysować poprawnie wybrany kształt potrzebny do wykonania wzoru - stosuje najprostszą technikę - naklejania i układania kolorowych pasków papieru - wykonuje dekoracyjny obrazek o dowolnej tematyce (kwiat, liść, zwierze) - na podstawie poznanej techniki potrafi sam stworzyć ciekawą kompozycję oraz wprowadzić własne wzory - w twórczy sposób realizuje temat obrazka - praca indywidualna z korektą nauczyciela - pokaz i prezentacja gotowych propozycji poznanej techniki - prezentacja wybranych prac, szablony z Internetu 9,10. Estetyka i funkcjonalność Karty świąteczne (2 h) Plastyka i media/ rzeczywistość wokół nas wartości estetyczne jako zgodność formy z przeznaczeniem oraz użytym materiałem, sztuka użytkowa i jej rola w życiu codziennym wykonuje wzór, szablon karty okolicznościowej z zastosowaniem odpowiednich elementów graficznych zna podstawowe zasady projektowania graficznego, zna zasady komponowania tekstu potrafi dobrać kolory, czcionkę, wielkości do zaprojektowanej karty świątecznej - praca z pokazem nauczyciela, - pokaz, ćwiczenie z korektą nauczyciela. Forma pracy indywidualna. - „Moje hobby” – Świat książki - wybrane przykłady 11,12,13. Haft na papierze Projekt i wykonanie karty okolicznościowej (3h) - zna podstawowe techniki wykonania haftu na papierze (owal, gwiazda) - potrafi narysować poprawnie wybrany kształt potrzebny do wykonania haftu - zna najprostszą technikę przeplatania nici przez otwory w kartce - wykonuje projekt pocztówki o charakterze świątecznym - na podstawie poznanej techniki potrafi sam stworzyć ciekawą kompozycję z poznanych elementów oraz wprowadzić własne wzory - w twórczy sposób realizuje temat karty świątecznej - praca indywidualna z korektą nauczyciela - pokaz i prezentacja gotowych propozycji haftu na papierze prezentacja wybranych prac szablony, wzory z Internetu 14,15. Estetyka i funkcjonalność. Maska karnawałowa. (2 h) Plastyka i media / rzeczywistość wokół nas - zna pojęcia: funkcjonalność, estetyka, oryginalność i potrafi je stosować w życiu codziennym - zna funkcję i rolę jaką pełniła i pełni maska - określa swój stosunek do wartości estetycznych w życiu codziennym - wykonuje projekt maski karnawałowej stosując wiedzę z zakresu estetyki i funkcjonalności przedmiotu - umiejętnie łączy różne elementy dekoracyjne z formą zaprojektowanej maski (rysunek, malarstwo, wyklejanka, wydzieranka, stemple) - orientuje się w tendencjach mody w stosowaniu masek dawniej i dziś - wykonuje zadanie zgodnie z tematem - stosuje różne środki artystyczne (masa solna, masa papierowa, szablon) - w sposób twórczy i oryginalny potrafi zaprojektować kształt maski zachowując proporcje dostosowane do własnej twarzy - praca z tekstem przewodnim, pokaz, praca z korekta nauczyciela - praca indywidualna - Podręcznik Operon rozdz. 22 - Człowiek w kulturze – Podręcznik do wiedzy o kulturze – Z. Grębecka, I. Kurz, M. Litwinowicz Droździel, P. Rodek – Wyd. PWN str. 123 16. Sztuka prehistoryczna Malarstwo jaskiniowe. (1 h) Historia sztuki - Wymienia epoki prehistoryczne (paleolit, neolit, epokę brązu i żelaza) - opisuje tematykę malowideł naskalnych - wymienia przykłady zabytków sztuki prehistorycznej - przyporządkowuje epokom prehistorycznym przykłady zabytków - opisuje malarstwo prehistoryczne na przykładach Altamiry i Lascaux analizując ich formę i funkcje - wymienia środki malarskie i rysunkowe zastosowane w malarstwie naskalnym - praca z tekstem przewodnim praca z korektą nauczyciela. - Podręcznik Opero rozdz. 1 - „Historia świata” – Początki dziejów ludzkości – Pierwsze cywilizacje – Larousse Wyd. Hachette (grota Lascaux, Altamira) - Film edukacyjny - Kraina Sztuki - Prehistoria (pierwsze rysunki naskalne) - Wyd. PWN 17,18,19, 20 Przygoda z książką Iluminatorstwo – ozdobny inicjał Ozdobna kaligrafia Ilustracja do bajki (4 h) Lekcja metodą projektu - zna pojęcie iluminatorstwa - potrafi zaprojektować własny inicjał oraz ozdobić go różnymi środkami artystycznymi - w sposób dekoracyjny pisze stronę z wybranej przez siebie bajki łącząc fragment tekstu z ozdobnym inicjałem - wykonuje barwną ilustrację do tekstu z wybranej bajki - projektuje ozdobną stronę tekstu z inicjałem - potrafi dopasować odpowiednie środki artystyczne (pióro, cienkopis, farba) do wykonania ozdobnego tekstu z ulubionej bajki - w sposób malarski lub przestrzenny wykonuje ilustrację do tekstu - łącząc się w grupy dwu lub wieloosobowe prezentuje na forum klasy zilustrowana przez siebie bajkę w formie krótkiego przedstawienia - praca z tekstem przewodnim, praca z korekta nauczyciela, prezentacja, pokaz. - Forma pracy: indywidualna lub grupowa, podział klasy na grupy - ustalenie kontraktu z uczniami - Iluminatorstwo – ozdobne strony z ksiąg średniowiecznych, przykłady ozdobnych inicjałów, - Wybrane ilustrowane bajki 21. Renesans – perspektywa w malarstwie (1 h) Historia sztuki - podaje cechy charakterystyczne sztuki renesansowej - podaje podręcznikowe przykłady dzieł renesansowych oraz ich twórców - definiuje pojęcia: perspektywa w malarstwie, przestrzeń, - wymienia najważniejszego twórcę malarstwa renesansowego; Leonarda da Vinci - określa ramy czasowe i zasięg terytorialny sztuki renesansowej - charakteryzuje cechy malarstwa renesansowego - analizuje treść i formę oraz indywidualne cechy twórców malarstwa renesansowego - rozpoznaje cechy charakterystyczne dla sztuki renesansu - zna i potrafi opisać twórczość i dzieła Leonarda da Vinci - praca z tekstem przewodnim, pokaz, prezentacja. - Forma pracy: w grupie lub indywidualna - Podręcznik Operon rozdz. 7 - „Leonardo da Vinci” – Frank Zollner – Wyd. Taschen - Podręcznik „Kraina sztuki” – B. Marcinkowska, L. Frydzińska Świątczak – Wyd. PWN 2009, rozdz. 3 - Zestaw reprodukcji dzieł sztuki - Wyd. Mac Edukacja – (Ostatnia Wieczerza Leonardo da Vinci) 22,23. Impresjonizm – malarstwo wrażeniowe (2 h) Historia sztuki - wymienia cechy malarstwa impresjonistycznego - podaje nazwiska twórców impresjonizmu - zna inspiracje, osiągnięcia i techniki, które wpłynęły na rozwój malarstwa impresjonistycznego - wykonuje prace malarską zgodnie z tematem (pejzaż impresjonistyczny lub bukiet kwiatów – wydzieranka lub wyklejanka) - charakteryzuje inspiracje i osiągnięcia naukowe, które miały wpływ na rozwój kierunku - omawia nowe zasady budowania obrazu, środki wyrazu - wymienia twórców nowego kierunku oraz ich dzieła - twórczo interpretuje prace plastyczną na dany temat z uwzględnieniem techniki malarstwa impresjonistycznego - potrafi dobrać właściwe środki artystyczne do własnego pomysłu pracy plastycznej (plastelina, wydzieranka) - praca z tekstem przewodnim, pokaz, prezentacja multimedialna, film. - Forma pracy indywidualna lub zbiorowa - Podręcznik Operon rozdz. 12 - Film multimedialny Vincent Van Gogh – Biography – Wyd. Przekrój - Płyta multimedialna 100 najsłynniejszych obrazów – Wyd. Cztery Kąty (Monet, Renoir, Cezanne, Vincent Van Gogh) - Reprodukce dzieł sztuki - Wyd. Mac Edukacja – Georges Seurat; Niedzielne popołudnie na wyspie Grande Jatte, Claude Monet; Wschód Slońca, Vincent Van Gogh; Gwieżdzista noc 24,25. Sztuka ulicy. Graffiti. (2 h) Plastyka i media/ rzeczywistość wokół nas - zna pojęcia: flash mob, performance, graffiti, wlepka, tagi - wyraża własną opinię na temat sztuki ulicy - widzi różnice pomiędzy sztuką a wandalizmem - wykonuje twórczo prace zbiorową na arkuszu papieru na wybrany temat o charakterze graffiti - porównuje działania performance i heppeningu - zauważa związki przyczynowo – skutkowe w rozwoju sztuki ulicy - wyjaśnia role i znaczenie sztuki ulicy - w twórczy sposób realizuje zadany temat - potrafi w pracy grupowej łączyć zabawę z twórczością wykonując pseudo graffiti - praca z tekstem przewodnim, pokaz. - Forma pracy grupowa - Podręcznik Operon rozdz. 23 - Podręcznik „Kraina sztuki” – Sztuka w przestrzeni publicznej - B. Marcinkowska, L. Frydzińska Świątczak – Wyd. PWN, str. 52 26,27. W świecie przedmiotów – sztuka użytkowa. Projekt pudełka dekoracyjnego. (2 h) Plastyka i media/ media jako narzędzie sztuki - zna pojęcia: rzemiosło artystyczne, sztuka użytkowa, oryginalność i potrafi je stosować w życiu codziennym - określa swój stosunek do wartości estetycznych w życiu codziennym - wykonuje model papierowego pudełka i dekoruje go w sposób ozdobny - orientuje się w tendencjach sztuki użytkowej - wykonuje zadanie zgodnie z tematem - stosuje się do zasad estetyki i dekoracyjności - w twórczy i oryginalny sposób potrafi dobrać środki artystyczne potrzebne do dekoracji pudełka - praca z pokazem nauczyciela, - pokaz, ćwiczenie z korektą nauczyciela. Forma pracy indywidualna. - „Moje hobby” – Świat książki - wybrane przykłady 28,29. Moda – sztuka projektowania ubioru. (2 h) Plastyka i media/ media jako narzędzie sztuki - potrafi wymienić charakterystyczne stroje z różnych epok - potrafi rozpoznać na ilustracji stroje i przyporządkować je do danej epoki - projektuje strój w związku z obowiązującymi trendami, - potrafi odpowiednio dobrać środki rysunkowe i malarskie w celu poprawnego zaprojektowania stroju z wybranej epoki, - potrafi posługując się różnymi formami przekazu (prezentacja multimedialna, plakaty, gazetki, rysunki) krótko scharakteryzować prezentowane trendy w modzie poszczególnych epok, - potrafi pracować w grupie dwuosobowej lub większej, - potrafi myśleć kreatywnie i twórczo, - wypowiada się na temat mody i uzasadnia swe opinie - wymienia i opisuje trendy w modzie poszczególnych epok, - potrafi wcielić się w rolę projektanta mody umiejętnie dobierając formę, kolor i odpowiedni fason stroju dla młodzieży - w twórczy sposób kreuje świat mody posługując się arkuszem papieru, pisakami, i innymi środkami artystycznymi - potrafi wykorzystać poznaną wiedzę dotycząca funkcjonalności, estetyki, oryginalności w celu zaprojektowania ciekawego stroju dla siebie - pokaz nauczyciela, prezentacja, - praca w grupach dwuosobowych lub większych - praca indywidualna, - Podręcznik „W tym cała sztuka” – Jolanta Gomula – Wyd. Mac Edukacja str. 32 - Katalogi z moda, czasopisma o modzie z poszczególnych epok, źródło internetowe 30,31. Barwny świat wyobraźni (stwory, potwory). Kolor i kompozycja (2h) - potrafi w barwny sposób posługując się wyobraźnią stworzyć kompozycję z różnych wymienionych zwierząt - w ciekawy kompozycyjny sposób potrafi narysować „stwora, potwora” złożonego z kilku wymienionych zwierząt (ważka, motyl, smok, jaszczurka, paw itp.) - w bogaty i ciekawy sposób potrafi do techniki rysunkowej wkomponować elementy wyklejone posługując się różnymi środkami artystycznymi - omawia nowe zasady budowania (kompozycja, kształt, barwa) obrazu - twórczo łączy elementy wybranych zwierząt, - twórczo interpretuje pracę plastyczna na dany temat z uwzględnieniem kompozycji i koloru, - posługuje się różnymi środkami artystycznymi - pokaz nauczyciela, prezentacja - praca indywidualna z korektą nauczyciela prezentacja wybranych przykładów, fotografie wybranych zwierząt 32, 33 Rytm, muzyka. Moja muzyka – interpretacja plastyczna wybranego działa muzycznego. (2h) 34. Lekcja do dyspozycji nauczyciela (1h) 35. Powtórzenie wiadomości z zakresu poznanych technik malarskich i rysunkowych. (1h) - zna pojęcie waloru, - potrafi odróżnić malarstwo przedstawieniowe od abstrakcyjnego, - nazywa barwy podstawowe i pochodne, - w twórczy sposób potrafi zinterpretować usłyszaną muzykę za pomocą plam barwnych - zna pojęcie: wernisaż, wystawa - potrafi wymienić muzea w swojej okolicy - wie czym różni się muzeum od galerii sztuki - uczestniczy w wystawach okazjonalnych w MDK-u lub muzeum w swoim mieście - czynnie bierze udział w pracach plastycznych związanych z dekoracjami plastycznymi na terenie szkoły - tematy wynikające z imprez okolicznościowych (elementy dekoracyjne związane ze świętami i imprezami szkolnymi) - zna najprostsze techniki rysunkowe i malarskie, - potrafi odróżnić pracę walorową od barwnej, - potrafi wymienić podstawowe przybory kreślarskie i malarskie stosowane w technikach rysunkowych i malarskich - wymienia i analizuje elementy budujące kompozycje obrazu, - zna techniki malarstwa i analizuje je na przykładach - twórczo interpretuje pracę plastyczną na dany temat z uwzględnieniem kompozycji i koloru - dopasowuje rodzaj muzyki do własnego nastroju oraz w twórczy sposób posługując się środkami artystycznymi przedstawia ją na papierze - uczęszcza do muzeum w swojej okolicy - potrafi opisać oglądaną wystawę oraz ustosunkować się do prezentowanych prac - w twórczy sposób wykonuje potrzebne rekwizyty związane z przedstawieniami i imprezami okolicznościowymi w szkole - zna techniki malarskie i rysunkowe oraz rozpoznaje je na przykładach, - potrafi rozróżnić style malarskie i rysunkowe na postawie poznanych kierunków w sztuce (prehistoria, renesans, impresjonizm) - pokaz, prezentacja nauczyciela, - forma pracy: indywidualna z korektą nauczyciela - uczeń sam wybiera rodzaj słuchanej przez siebie muzyki - pokaz, prezentacja, Wycieczka do muzeum, MDK-u - pokaz i prezentacja wybranych reprodukcji malarskich i rysunkowych - wybrane przykłady, - wybrany utwór muzyczny - Podręcznik Operon rozdz.24 - Podręcznik „Kraina sztuki” – B. Marcinkowska, L. Frydzińska Świątczak – Wyd. PWN - Muzea miejsca ze skarbami, str. 158 (Luwr, Zamek Królewski w Warszawie, Wawel) - Podręczni „Kraina sztuki” – B. Marcinkowska, L. Frydzińska Świątczak – Wyd. PWN Wyświetleń: 319
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |