Katalog Sylwia Bauza, 2015-10-16 Kroczyce Język polski, Konspekty Co nam wyjaśnia legenda pt.: „Bursztynowa korona”?Wymagania w podstawie programowej: Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w niej informacji. Analiza i interpretacja. Cele lekcji: Cele główne: utrwalenie wiadomości i umiejętności związanych z rozpoznawaniem cech legendy, identyfikacja wartości przekazanych przez legendę, rozwijanie umiejętności słuchania. Cele operacyjne: wskazuje cechy legendy, odczytuje poprawnie morał legendy, układa plan wydarzeń do materiału ilustracyjnego, wyciąga wnioski wynikające z przesłanek zawartych w tekście, identyfikuje region, którego dotyczy legenda, wskazuje różnice miedzy tekstem literackim a tekstem informacyjnym. Formy i metody pracy: Formy pracy: indywidualna, jednolita Metody: praca z materiałem ilustracyjnym, praca z materiałem audiowizualnym, Pomoce dydaktyczne: słuchowisko z nagraniem, tablica interaktywna. Przebieg lekcji: 1. Powitanie zebranych. Witam wszystkich zebranych na dzisiejszej lekcji. Witam uczniów klasy IV oraz zebranych nauczycieli. Dzisiaj będziemy pracować głównie z materiałem słuchowym przy wykorzystaniu dostępnego nam sprzętu, czyli tablicy interaktywnej. Zanim zapiszemy temat lekcji, chciałabym, abyśmy rozwiązali wspólnie krzyżówkę. 2. Wprowadzenie – rozwiązanie krzyżówki. (załącznik nr 1) Hasłem naszej krzyżówki jest wyraz legenda. Kto przypomni, czym jest legenda? Legenda to utwór pisany prozą, w którym splatają się wydarzenia fantastyczne i prawdopodobne. Musi być związane z historycznym miejscem, wydarzeniem lub postacią. (załącznik 1 – pokaz slajdów) 3. Rozwinięcie a) Na dzisiejszej lekcji wysłuchamy tekstu legendy autorstwa Hanny Zdzitowieckiej „Bursztynowa korona”. (ok. 7 minut) b) Sprawdzenie poprawności czytanego tekstu poprzez udzielenie odpowiedzi. (ćw. 1.) multibook) c) Wskazanie cech legendy w odniesieniu do slajdów. d) Wskazanie na mapie regionu, z którym związana jest legenda (odsyłacz do str. 249 multibook) e) Uzupełnienie materiału ilustracyjnego oraz kart pracy, a następnie wklejenie ich do zeszytu. (zadanie 3 mulitbook) Wprowadzenie pojęcia: tekst literacki, tekst informacyjny Tekst literacki – to rodzaj tekstu, który działa na nasza wyobraźnię. Tekst informacyjny – tekst, który dostarcza nam wiedzy na określony temat. f) Ułożenie planu wydarzeń do legendy. Plan wydarzeń zostanie ułożony na podstawie ilustracji (załącznik nr 3.) g) Wskazanie wydarzeń fantastycznych i prawdopodobnych. 4. Zakończenie. a) Rozmowa na temat morału. Każda legenda, podobnie zresztą jak baśń czegoś nas uczy. Jaki morał płynie z utworu H. Zdzitowieckiej. b) Sprawdzenie poprawności odczytania morału z ćwiczeniem zawartym na stronie internetowej. c) Ocena aktywności uczniów. 5. Praca domowa Ćwiczenie 4/268 Wyświetleń: 230
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |