Katalog

Sylwia Bauza, 2015-10-16
Kroczyce

Język polski, Konspekty

Co nam wyjaśnia legenda pt.: „Bursztynowa korona”?

- n +

Wymagania w podstawie programowej:
 Odbiór wypowiedzi i wykorzystanie zawartych w niej informacji.
 Analiza i interpretacja.
Cele lekcji:
Cele główne:
 utrwalenie wiadomości i umiejętności związanych z rozpoznawaniem cech legendy,
 identyfikacja wartości przekazanych przez legendę,
 rozwijanie umiejętności słuchania.
Cele operacyjne:
 wskazuje cechy legendy,
 odczytuje poprawnie morał legendy,
 układa plan wydarzeń do materiału ilustracyjnego,
 wyciąga wnioski wynikające z przesłanek zawartych w tekście,
 identyfikuje region, którego dotyczy legenda,
 wskazuje różnice miedzy tekstem literackim a tekstem informacyjnym.

Formy i metody pracy:
Formy pracy: indywidualna, jednolita
Metody: praca z materiałem ilustracyjnym, praca z materiałem audiowizualnym,
Pomoce dydaktyczne: słuchowisko z nagraniem, tablica interaktywna.
Przebieg lekcji:
1. Powitanie zebranych.
Witam wszystkich zebranych na dzisiejszej lekcji. Witam uczniów klasy IV oraz zebranych nauczycieli. Dzisiaj będziemy pracować głównie z materiałem słuchowym przy wykorzystaniu dostępnego nam sprzętu, czyli tablicy interaktywnej. Zanim zapiszemy temat lekcji, chciałabym, abyśmy rozwiązali wspólnie krzyżówkę.
2. Wprowadzenie – rozwiązanie krzyżówki. (załącznik nr 1)
Hasłem naszej krzyżówki jest wyraz legenda. Kto przypomni, czym jest legenda?
Legenda to utwór pisany prozą, w którym splatają się wydarzenia fantastyczne i prawdopodobne. Musi być związane z historycznym miejscem, wydarzeniem lub postacią. (załącznik 1 – pokaz slajdów)
3. Rozwinięcie
a) Na dzisiejszej lekcji wysłuchamy tekstu legendy autorstwa Hanny Zdzitowieckiej „Bursztynowa korona”. (ok. 7 minut)
b) Sprawdzenie poprawności czytanego tekstu poprzez udzielenie odpowiedzi. (ćw. 1.) multibook)
c) Wskazanie cech legendy w odniesieniu do slajdów.
d) Wskazanie na mapie regionu, z którym związana jest legenda (odsyłacz do str. 249 multibook)
e) Uzupełnienie materiału ilustracyjnego oraz kart pracy, a następnie wklejenie ich do zeszytu. (zadanie 3 mulitbook)
Wprowadzenie pojęcia: tekst literacki, tekst informacyjny
Tekst literacki – to rodzaj tekstu, który działa na nasza wyobraźnię.
Tekst informacyjny – tekst, który dostarcza nam wiedzy na określony temat.
f) Ułożenie planu wydarzeń do legendy. Plan wydarzeń zostanie ułożony na podstawie ilustracji (załącznik nr 3.)
g) Wskazanie wydarzeń fantastycznych i prawdopodobnych.
4. Zakończenie.
a) Rozmowa na temat morału. Każda legenda, podobnie zresztą jak baśń czegoś nas uczy. Jaki morał płynie z utworu H. Zdzitowieckiej.
b) Sprawdzenie poprawności odczytania morału z ćwiczeniem zawartym na stronie internetowej.
c) Ocena aktywności uczniów.
5. Praca domowa
Ćwiczenie 4/268
Wyświetleń: 230


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.