Katalog

Agnieszka Kendzia, 2015-10-16
Chorzów

Zajęcia przedszkolne, Konspekty

Scenariusz zajęć logopedycznych - głoska s w izolacji.

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNEGO


Temat: W kraju ufoludków.

Cele:

• prawidłowego wymawiania głoski [ s ] w izolacji
• utrwalanie prawidłowej wymowy głoski [s] w sylabach;

Metody:
• wizualna.
• instrukcje słowne
• ćwiczenia praktyczne
• zabawowe

Pomoce: świeca, tekst opowiadania, rózne przedmioty w gabinecie logopedycznym, kosze, kartoniki z samogłoskami, piłka, ilustracje węży różnej długości, sylabowe memory;

Przebieg zajęcia:

1. Powitanie.

2. Ćw. oddechowe i artykulacyjne

a) ćw. oddechowe- dmuchanie na płomyk świecy przy zwiększającej się stopniowo odległości;
b) ćw. języka- opowiadanie – „U dentysty”

Pewnego dnia Języczek- Podróżniczek obudził się rano i poczuł, że boli go ząb !(skrzywiona mina). Wstał z łóżka, poszedł do łazienki i w lustrze zobaczył, że •na spuchnięty policzek (przesuwanie powietrza z jednego policzka do dru¬giego). Postanowił pójść do dentysty. Ponieważ ból był tak silny, że nie mógł jeść, wypił tylko przez słomkę herbatę (wciąganie powietrza przez ściągnięte wargi) i poszedł.
W poczekalni u dentysty siedziało dużo ludzi (przesuwanie czubka języka po wewnętrznej stronie dolnych zębów przy otwartych ustach). Pani doktor poprosiła Języczka- Podróżniczka do gabinetu. Usiadł na fotelu. Pani doktor na¬cisnęła przycisk i fotel podniósł się do góry („psss" - położenie płaskiego języka za dolnymi zębami i dmuchanie na jego czubek przy zaciśniętych zębach). Następnie kazała Języczkowi otworzyć buzię. Sprawdziła wszystkie zęby (do¬tykanie czubkiem języka górnych i dolnych zębów przy otwartych ustach) i okazało się, że w jednym jest dziurka. Języczek bardzo się bał, był napięty (wy¬suwanie wąskiego - w kształcie strzałki - języka przy otwartych ustach). Pani doktor uśmiechnęła się (rozciąganie warg w szerokim uśmiechu) i Języczek się uspokoił (położenie szerokiego, luźnego - w kształcie łopaty - języka na dolnej wardze przy otwartych ustach). Małym wiertłem rozwierciła dziurkę w zębie, wymyła go watką z lekarstwem (kręcenie czubkiem języka za dolnymi zębami przy otwartych ustach) i zakleiła go dokładnie (dotykanie czubkiem języka po wewnętrznej stronie dolnych zębów przy otwartych ustach). Języ¬czek poczuł, że ból minął. Uśmiechnął się szeroko do pani doktor (rozciąganie warg w szerokim uśmiechu). Pani doktor opuściła fotel na dół („psss" - poło¬żenie płaskiego języka za dolnymi zębami i dmuchanie na jego czubek przy zaciśniętych zębach), a Języczek raźno z niego zeskoczył. Podziękował za po¬moc i radośnie pobiegł do domu.
Z: M. Bryłka, A. Muszyńska: „Przygody języczka- Podróżniczka, Kraków 2007, s. 67-76

c) ćw. warg :
◦ mocne zaciśnięcie warg;
◦ ściąganie warg w tzw. ryjek i rozciąganie ich w uśmiech;
◦ przesuwanie kącików ust w lewo i w prawo;
◦ przesunięcie zamkniętych warg w górę, w dół i na boki;
◦ zakrywanie górnej wargi dolną i odwrotnie;

1. Wywołanie głoski [ s ] w izilacji- korygowanie błędnego wypowiadania głoski.

2. Zabawa dydaktyczna „Wyprawa do Afryki”

a) Rozmowy tubylców (wybrzmiewanie głoski [s] w logotomach)

Logopeda uczy dziecko mowy tubylców, wskazuje różne przedmioty nazywając je, dziecko powtarza nazwy np. logopeda wskazuje krzesło mówiąc „as”, dziecko powtarza „as”, logopeda wskazuje kredkę mówiąc „oso”, dziecko powtarza „oso” itd.

b) Przygotowanie do polowania.

By wybrać się na polowanie trzeba umieć dobrze celować. Afrykańczycy ćwiczą swoją celność- tworzenie sylab przez rzucanie piłką do koszy.
Na każdym koszy znajduje się kartonik z samogłoską. Dziecko rzucając piłkę do kosza
z samogłoską „a” mówi głośno „sa”, rzucając do kosza z samogłoska „e” mówi głośno „se” itd.

c) Spotkanie z afrykańskimi wężami.

Wodzenie palcem po różnej długości wężach, przy jednoczesnym wypowiadaniu: wąż „Ssssa”, wąż „Sssse”, itd.

d) Ulubiona zabawa murzynka imieniem Uso.

Odczytywanie logotomów z kartoników- tworzenie par „Sylabowe memory”.

3. Zakończenie zajęć- wklejenie par „Sylabowego memory” do zeszytu.
Wyświetleń: 314


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.