AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agata Niedźwiecka, 2015-09-25
Ostrołęka

Wychowanie do życia w rodzinie, Artykuły

Abstynencja podstawowym warunkiem przezwyciężania choroby alkoholowej.

- n +

Postawa abstynenta sama w sobie może stać się pewną pokusą do wypaczenia postawy humanistycznej w kierunku przesadnego negatywizmu, rygoryzmu czy purytanizmu. Możemy wyróżnić dwa rodzaje abstynencji. Są abstynenci, którzy uważają całkowitą wstrzemięźliwość od napojów alkoholowych, czyli abstynencję samą w sobie za rzecz doskonalszą etycznie. W ich przekonaniu już umiarkowane spożywanie napojów alkoholowych jest już samo w sobie czynem niedoskonałym etycznie - jeżeli nie grzechem a zatem abstynencja staje się wprost obowiązkiem etycznym. Według nauki Kościoła nie można, więc uzasadnić jakiegoś powszechnego obowiązku etycznego praktykowania abstynencji i nie można wartościować ujemnie samego faktu umiarkowanego używania napojów alkoholowych. Takie zło powstaje dopiero z jego nadużycia lub z użycia w pewnych okolicznościach. Abstynencja całkowita alkoholików i ich potomstwo, matki w okresach ciąży i karmienia, przy niektórych chorobach, niektóre zawody, jak np. kierowcy w czasie służby i na pewno ilość godzin przed jej rozpoczęciem, itp. Inną niewłaściwą formą argumentacji abstynenckiej jest argumentacja naukowo-lekarska, idąca w tym kierunku, aby wykazać, że alkohol jest z istoty swej trucizną w każdym wypadku i w każdej ilości szkodliwą dla organizmu ludzkiego i z tego względu wszyscy ludzie powinni stać się całkowitymi abstynentami. Abstynencję można zdefiniować jako dobrowolne i całkowite wyrzeczenie się alkoholu jako używki, względnie jako napoju. Nie chodzi w abstynencji o zasadnicze wyrzeczenie się alkoholu jako takiego, ale o wyeliminowanie zwyczaju picia alkoholu dla przyjemności jako używki, co w większości przypadków prowadzi do uzależnienia.
Osoba uzależniona utraciła na zawsze zdolność kontrolowania okoliczności oraz ilości spożywanego alkoholu. Już na początku drogi do swojej trzeźwości musi ona uświadomić sobie fakt, że nigdy nie będzie w stanie odzyskać zdolności do kontrolowanego picia. Jej jedyną formą trzeźwienia jest trwanie w abstynencji do końca życia. Spora część alkoholików poprzestaje na zdemaskowaniu mechanizmów choroby alkoholowej i podjęciu abstynencji mając nadzieję, że nie musi czynić nic więcej, aby być trzeźwym. W takiej sytuacji podjęta abstynencja jest wynikiem lęku wobec alkoholu, a nierozwiązane problemy egzystencjalne powodują napięcia emocjonalne i w dalszym ciągu kryzys życia. Osoba uzależniona jest „sucha”, ale to nie wystarcza, aby na sposób trwały wejść na drogę trzeźwego życia. W zawiązku z tym zwykle zdarzają się nawroty picia. Inaczej jest, gdy osoba podejmuje rozwój, który umożliwia mu osiągnięcie nowego i satysfakcjonującego stylu życia. Wtedy ma szansę na trwale wejść na drogę trzeźwości i cieszyć się nią i swoim życiem. Taki rozwój przebiega w sposób zindywidualizowany i według rytmu dostosowanego do historii oraz możliwości danego człowieka. Jednak we wszystkich przypadkach można określić podstawowe i istotne aspekty i wymiary, a mianowicie uzyskanie wewnętrznej wolności i właściwej hierarchii wartości, budowanie dojrzałych relacji z Bogiem i ludźmi. Ważnym elementem tego procesu jest uczciwy rozrachunek moralny z przeszłością. Jest to dla człowieka uzależnionego początek rozwoju duchowego.
Jeśli osoba uzależniona nie zmieni swojego zachowania i nie zaprzestanie picia – to wtedy choroba alkoholowa staje się śmiertelna. Osoba, która zaczyna rozpoznawać niszczącą obecność w swoim życiu, na pytanie, co stanowi jej główny problem odpowiada, że nadużywanie alkoholu. Zatem trzeba najpierw zaprzestać pić, aby dostrzec, że w istocie nadużywanie alkoholu jest raczej błędną próbą rozwiązywania wcześniej istniejących problemów. Osoba, bowiem dążąc do uniknięcia kontaktu z niepokojącymi problemami oraz bolesnymi emocjami ucieka w upijanie się i zobojętnianie się na nie. W takiej sytuacji człowiek stoi wobec dwóch trudnych problemów. Z jednej strony znajduje się w obliczu negatywnej, kryzysowej sytuacji życiowej a z drugiej strony musi radzić sobie z bolesnymi konsekwencjami choroby alkoholowej, która jeszcze pogorszyła jego wcześniejsze trudne położenia. Warunkiem odzyskania trwałej trzeźwości jest podjęcie abstynencji, ale jednocześnie praca i uczenie się dojrzałej filozofii życia, która umożliwia skuteczne rozwiązywanie problemów.
Czasem człowiek uzależniony może usłyszeć takie zdanie: „Tylko przestań pić a wszystko będzie dobrze”. Wiele osób próbowało tak robić jednak wcale lepiej nie było. Można nawet zaryzykować twierdzenie, że stało się gorzej: relacje z żoną i dziećmi są jeszcze bardziej napięte, w pracy konflikty z przełożonymi i współpracownikami, a sam uzależniony jest drażliwy i wybuchowy oraz odczuwa wielką puste. Dostrzeżenie tego wszystkiego powoduję, że człowiek może uświadomić sobie z czasem, że to nie alkohol jest sprawcą całego zła w życiu. Ale może by to też sygnałem, że skoro tak to można pić dalej, bo w imię czego rezygnować z picia? Tak zamyka się błędne koło sięgania po alkohol. Dopiero na drodze zdrowienia i rozwoju; budowania od podstaw swojego człowieczeństwa i uczenia się nowych, dotychczas nieznanych bądź zagubionych w pijanym życiu postaw można uzyskać trwałą trzeźwość. Choć abstynencja nie leczy alkoholizmu to jednak jest ona fundamentem i niezbędnym warunkiem leczenia uzależnień. Abstynencję, czyli powstrzymywanie się od spożywania alkoholu, często traktuje się jako coś, co ogranicza człowieka. Naturą osoby jest dynamizm i rozwój, a abstynencja może być rozumiana jako swego rodzaju hamulec. Jednak abstynencja od spożywania napojów alkoholowych, podejmowana w wolnej decyzji może być motorem pozytywnych zmian w wielu obszarach życia człowieka uzależnionego. Taka decyzja obejmuje nie tylko wyrzeczenie się picia alkoholu, ale też tego wszystkiego, co daje alkohol: zmiany samopoczucia, regulacji uczuć, łagodzenia stresów i oddalania problemów. Pozornie są to rzeczy przynoszące dobro człowiekowi, ale w ich konsekwencji powstają ogromne szkody w życiu rzeczywistym alkoholika. Dlatego podjęcie abstynencji może być pierwszym krokiem do lepszego życia, a trudne zadania jakiekolwiek by niebyły zawsze na początku wymagają wysiłku, rezygnacji i samoograniczenia, czyli związane niemałą pracą wewnętrzną i rozwojem. Abstynencja i trzeźwość to podstawowa aktywność w profilaktyce i terapii osób uzależnionych, która to prowadzi do formacji obrazu Bożego w człowieku Bóg stworzył człowieka na swój obraz i podobieństwa. Zatem uzależnienie jest deformacją obrazu Boga w człowieku. Abstynencja to czynnik, który prowadzi do kształtowania dojrzałej osobowości, szczególnie woli i charakteru, ale też do wychowania i rozwoju człowieka. Abstynencję można porównać do cnoty teologicznej – wstrzemięźliwości, która jest ważnym elementem postawy człowieka, sprawnością i wymiarem ważnym w rozwoju osoby. Abstynencja, trzeźwość i wstrzemięźliwość zalecane są człowiekowi jako cnoty chrześcijańskie, zalety i sprawności prowadzące do doskonałości, a przede wszystkim pozwalające przywrócić utracony obraz Boży człowiekowi zniewolonemu.
Ciekawym przedsięwzięciem było podjęcie akcji „wyzwolenia z nałogów społecznych, zwłaszcza z alkoholizmu, wszelkiego zakłamania i lęku, który nie pozwala człowiekowi urzeczywistniać siebie zgodnie z wzniosłym powołaniem osoby” i zawiązanie Krucjaty Wyzwolenia Człowieka. Zmierzała ona do wyzwolenia człowieka w sensie ewangelicznym a jej zadaniem było na początek, aby wzbudzić zainteresowanie ludzi, którzy chcieliby podjąć dobrowolnie abstynencję i wstąpić w szeregi Krucjaty. Powstanie Krucjaty Wyzwolenia Człowieka było odpowiedzią na apel papieża Jana Pawła II w liście pożegnalnym do Polaków z 1978 roku: „proszę, abyście przeciwstawiali się wszystkiemu, co uwłacza ludzkiej godności i poniża obyczaje zdrowego społeczeństwa, co czasem może aż zagrażać jego egzystencji i dobru wspólnemu, co może umniejszać jego wkład do wspólnego skarbca ludzkości, narodów chrześcijańskich, Chrystusowego Kościoła" Duża liczba krucjatowiczów mogła mieć realny wpływ na zmianę obyczajów społecznych i złamanie „terroru alkoholowego”. Oazy i rekolekcje służące formacji tych osób miały uświadomić im zagrożenia, jakie niesie ze sobą uzależnienie oraz potrzebę zmian w świadomości w polskim społeczeństwie. Prowadzono też rekolekcje parafialne pod hasłem Ewangelia wyzwolenia dla ogółu społeczeństwa, które promowały i wzywały ludzi do trzeźwości i wyzwolenia z nałogów . Krucjatowicze podejmowali abstynencję, czyli wyrzeczenie się alkoholu ze względu na słabego brata, który potrzebuje dobrego przykładu, zdecydowanej postawy, aby nie ulec pokusie wypicia tylko jednego kieliszka, który dla niego jest zgubny. Ofiara abstynencji staje się aktem ekspiacji i wynagrodzenia Bogu za grzechy pijaństwa i jego dalsze konsekwencje. Taka abstynencja ma bezpośrednie odniesienie do Boga i staje się aktem kultu religijnego i żywym dowodem miłości Boga.

Bibliografia:
1. Blachnicki F., 1960, [w:] W trosce o trzeźwość Narodu. Sylwetki najwybitniejszych działaczy trzeźwościowych XIX i XX wieku oraz antologia ich pism, t. III, red. M.P. Romaniuk, Warszawa 2000.
2. Dziewiecki M., Nowoczesna profilaktyka uzależnień, Kielce 2009.
3. Dziewiecki M., Zagrożeni alkoholem chronieni miłością, Częstochowa 2007
4. Wojcieszek K.A., Abstynencja? Ależ tak!, [w:] Świat Problemów nr 11, Warszawa 2001.
5. Cekiera Cz. M., Profilaktyka i terapia osób uzależnionych w działalności Kościoła i Jana Pawła II, [w:] Romaniuk M. P. (red.), Jan Paweł II w trosce o trzeźwość człowieka, Warszawa 2008
6.Domański P., Abstynencja nie leczy, [w:] Świat Problemów nr 10, Warszawa 2003
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 225


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.