Katalog Katarzyna Grzyb, 2015-09-25 Radom Wychowanie komunikacyjne, Artykuły Formy pomocy psychologicznej dla uczniów z z zaburzeniami opozycyjno-buntowniczymi (ODD).Zdaniem M. Kutschera, T. Attwooda, R. R.Wolffa zaburzenia opozycyjno-buntownicze to << zespół objawów, który zapewne może być zdiagnozowany samodzielnie; jednak zazwyczaj pojawia się on w ramach innej diagnozy, np. wspólnie z ADHD, depresją dwubiegunową, depresją czy zaburzeniami lękowymi>> ( zob. M. Kutscher, T. Attwood, R. R.Wolff, 2007, s. 207) Podstawowym przejawem zaburzeń opozycyjno-buntowniczych (ODD) jest utrwalony wzorzec zachowań występujący stale i wielokrotnie w przeciągu kilku miesięcy, które w sposób znaczny przekraczają normy dla danego wieku oraz norm kulturowych. Mogą to być następujące wzorce zachowań: a) negatywistyczne, b) wrogie, c) buntownicze, d) prowokacyjne, e) niszczycielskie; W przypadku zaburzeń opozycyjno-buntowniczych konieczne jest stwierdzenie przynajmniej czterech kryteriów z listy, aby dokonać rozpoznania. Według Amerykańskiej Klasyfikacji zaburzeń Psychicznych( DSM-IV) główne kryteria diagnostyczne zaburzeń opozycyjno-buntowniczych ( ODD) to: A) Występuje powtarzający się trwale antywzorzec : 1. Częste wybuchy złości, 2. Częste spory i kłótnie z dorosłymi, 3. Częste sprzeciwianie się normom i zasadom, 4. Obwinianie innych za swoje błędy, 5. umyślne sprawianie przykrości innym, 6. Nadwrażliwość na swoim punkcie i szybkie obrażanie się, 7.Złośliwość lub mściwość wobec innych; B) Zaburzenie zachowania powoduje trudności w życiu społecznym, relacjach interpersonalnych, trudności edukacyjne lub zawodowe; C) Wymienione zachowania wyłącznie w przebiegu zaburzeń psychotycznych lub zaburzeń nastroju; D) jeśli jest w wieku 18 lat i nie spełnia kryteriów antyspołecznych zaburzeń osobowości; Dzieci i młodzież ze zdiagnozowanymi zaburzeniami opozycyjno-buntowniczymi mają tendencję do aktywnego przeciwstawiania się prośbom i normom dorosłych, celowego dręczenia słownego innych ludzi, wykazują skłonność do złości, maja niski próg tolerancji na frustrację, a także łatwo tracą panowanie nad sobą. W tego typu zaburzeniach nie występują poważne naruszenia praw innych osób, niszczenia ich własności, okrucieństwa, zachowania dzieci mają charakter prowokacyjny i zaczepny. Zaburzenia opozycyjno-buntownicze można rozpoznać u około 5% dzieci, częściej u chłopców aniżeli u dziewczynek, obserwowane są w wieku poniżej 10 roku życia. Istnieje kilka form pomocy psychologicznej, które mogą być wykorzystywane przez rodziców, nauczycieli i terapeutów w celu łagodzenia objawów zaburzeń opozycyjno-buntowniczych: a)terapia zaburzeń współwystępujących ( ADHD, depresja, trudności w nauce), b) rodzinna terapia psychologiczna ( usprawnianie komunikacji, badanie poziomu przemocy w rodzinie), c) terapia poznawczo-behawioralna ( rozwiązywanie problemów), d) socjoterapia ( trening umiejętności społecznych, trening radzenia sobie ze stresem, trening pewności siebie), e) warsztaty i szkolenia; W pracy z dzieckiem z zaburzeniami opozycyjno-buntowniczymi należy stosować następujące zasady: 1.Bądź spokojny, 2.Nie okazuj negatywnych emocji, 3. Decyduj, w jaki sposób zareagujesz na problemy, jeszcze zanim się pojawią, 4. Wybieraj rozsądne kary, 5. Znajdź coś pozytywnego; Przydatna literatura: Borecka- Biernat, D. ( red. nauk.). ( 2011). Zaburzenia w zachowaniu dzieci i młodzieży w kontekście trudnych sytuacji szkolnych i pozaszkolnych. Kraków. Impuls. Deptuła, M. ( red.). ( 2005). Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej. Bydgoszcz. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Kołakowski, A. ( red. nauk.). (2014). Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka. Sopot. GWP. Kołakowski, A., Pisula, A. (2011). Sposób na trudne dziecko. Sopot. GWP. Kołakowski, A., Wolańczyk, T., Pisula, A., Skotnicka, M., Bryńska, A. (2007). Kutschner, M.L., Attwood, T., Wolff, R.R. ( 2007). Dzieci z zaburzeniami łączonymi. ADHD, trudności w nauce, zespół Aspergera, zespół Touretta, depresja dwubiegunowa i inne zaburzenia. Warszawa. Liber. Pytka, L. (2000). Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa. Wydawnictwo APS. Sawicka, K. (2007). Terapia w resocjalizacji. W: B. Urban, J. Stanik (red.), Resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Wyświetleń: 371
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |