![]() |
![]() |
Katalog Bogdan BIALIK, 2015-09-24 Bielsko-Biała Zawodowe, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego.Bielsko Biała , 15.09.2012 r. PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO Imię nazwisko: Bogdan BIALIK Nauczany przedmiot: praktyczna nauka zawodu Szkoła: Bielskie Centrum Kształcenia Ustawicznego I Praktycznego Data rozpoczęcia stażu: 01. 09. 2012 r. Data zakończenia stażu: 31. 05. 2015 r. Dyrektor placówki oświatowej: mgr Zdzisław NARUSZEWICZ Opiekun stażu: …………………………….. Akty prawne: - Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2006r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.) - KN, - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2004 r. Nr 260, poz. 2593); - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 16 listopada 2007 r. Nr 214, poz. 1580). – R-Aw.ZN Cel główny podejmowanego stażu: Uzyskanie w wyniku postępowania kwalifikacyjnego stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego. Powinności nauczyciela w czasie odbywania stażu: 1. Uczestniczenie w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego; 2. Pogłębianie wiedzy i umiejętności zawodowych, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego; 3. Poznawanie przepisów dotyczących systemu oświaty. Wymagania egzaminacyjne niezbędne do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego 1. Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach (Dz. U. z 2004 r. Nr 260, poz. 2593, §7 ust. 2 pkt 1) L.p. ZADANIE FORMY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI 1. Poznanie procedury osiągania awansu zawodowego - analiza aktów prawnych dotyczących awansu zawodowego nauczycieli. Rozporządzenie MENiS z 1.12.2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego nauczycieli. Na podstawie art. 9 ust. 10 z dnia 26.01.1982 r. Karta Nauczyciela Dz. U z 2004 r. nr 260 poz. 259. - sporządzenie własnego planu rozwoju zawodowego 09. 2012 r. - poprawnie sformułowany plan rozwoju zawodowego - znajomość wymienionych aktów prawnych 2. Nawiązanie kontaktu z opiekunem stażu. Ustalenie z opiekunem terminów i tematyki zajęć na okres stażu z uwzględnieniem zajęć obserwowanych i prowadzonych - bezpośrednia rozmowa na temat systemu awansu zawodowego oraz współpracy w trakcie odbywania stażu - umowa z opiekunem stażu określająca zasady współpracy w czasie odbywania stażu i pomocy ze strony opiekuna w realizacji planu rozwoju - Obserwowanie zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu Analiza i ocena działań 09. 2012 r. cały okres stażu - kontrakt - wstępny harmonogram spotkań z opiekunem stażu - scenariusze zajęć - sprawozdanie 3. Poznanie przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy - udział w szkoleniu BHP cały okres stażu - zaświadczenie o ukończeniu szkolenia 4. Uczestnictwo w pracach organów szkoły, związanych z realizacją jej podstawowych funkcji i wynikających z niej zadań - współpraca z innymi nauczycielami, opiekunami semestrów - udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej - praca w komisji przedmiotowej cały okres stażu - listy obecności na Radzie Pedagogicznej - zaświadczenia 5. Wstępna ocena własnych umiejętności - określenie mocnych i słabych stron własnej działalności dydaktyczno – wychowawczej - analiza własnej pracy i możliwości samorozwoju -- sporządzenie Przedmiotowego Systemu Oceniania 09. 2012 r. - wdrażanie wniosków do planu rozwoju 6. Uczestniczenie w różnych instytucjonalnych i pozainstytucjonalnych formach doskonalenia zawodowego podnoszących kompetencje i umiejętności - warsztaty metodyczne, kursy doskonalące, czytanie literatury pedagogicznej, śledzenie stron internetowych cały okres stażu - zaświadczenia, potwierdzenia, notatki 7. Tworzenie własnego warsztatu pracy Doskonalenie umiejętności właściwego przygotowania oraz przeprowadzenia zajęć - tworzenie zestawów testów, konspektów - gromadzenie materiałów dydaktycznych - Poznanie i wdrażanie nowych form i metod pracy cały okres stażu - pomoce dydaktyczne - scenariusze, notatki 8. Przygotowanie projektu sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego - autorefleksja - autoanaliza - opis realizacji planu rozwoju zawodowego 05. 2015 r. - sprawozdanie z realizacji stażu 2. Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 260, poz. 2593, §7 ust. 2 pkt 2) L.p. ZADANIE FORMY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI 1. Poznawanie środowiska uczniów i ich rodzin Obserwacja i analiza możliwości uczniów - obserwacja, zebrania z rodzicami, spotkania indywidualne, rozmowy z wychowawcami - gromadzenie informacji o uczniach na podstawie obserwacji - (w razie konieczności) dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości uczniów zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno –pedagogicznej cały okres stażu - notatki, - wpisy w dziennikach zajęć - wdrażanie wniosków do codziennej pracy 2. Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań uczniów, rozwijanie zainteresowań dzieci - obserwacja, rozmowy z rodzicami i uczniami, organizowanie zajęć na interesujące dzieci tematy - opieka i pomoc uczniom z trudnościami w nauce na bieżąco cały okres stażu - notatki, - adnotacje w dziennikach zajęć 3. Kształtowanie pozytywnych postaw społecznych wśród dzieci i młodzieży, niwelowanie zachowań agresywnych - prowadzenie indywidualnych rozmów z uczniami - współpraca z pedagogiem szkolnym, a w razie potrzeby z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, Policją, Sądem, Kuratorami Sądowymi oraz instytucjami wspierającymi pracę szkoły cały okres stażu - notatki, - adnotacje w dziennikach zajęć 4. Pomoc uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji rodzinnej, otoczenie opieką uczniów potrzebujących pomocy - współpraca z pedagogiem szkolnym a w razie potrzeby z OPS w zakresie organizowania pomocy materialnej, rzeczowej dla uczniów i ich rodzin cały okres stażu - notatki, - adnotacje w dziennikach zajęć 5. Pomoc uczniom mającym trudności w nauce, w kontaktach z rówieśnikami i środowiskiem - indywidualna praca z uczniem cały okres stażu - notatki, - adnotacje w dziennikach zajęć 6. Aktualizowanie wiedzy dotyczącej rozwoju dzieci w zależności do wieku - studiowanie literatury dotyczącej rozwoju dzieci cały okres stażu - notatki, - wykaz literatury 7. Współudział w organizowaniu wycieczek szkolnych. - opieka nad uczniami w czasie wycieczek, wyjazdów. cały okres stażu - notatki, zdjęcia, zaświadczenia, potwierdzenia 3. Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej (Dz. U. z 2004 r. Nr 260, poz. 2593, §7 ust. 2 pkt 3) L.P. ZADANIE FORMY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI 1. Organizowanie warsztatu pracy przy użyciu techniki komputerowej - opracowywanie dokumentacji i pomocy dydaktycznych cały okres stażu - dokumentacja 2. Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej - korzystanie z komputerowych programów edukacyjnych, Internetu do zajęć z uczniami. cały okres stażu -prowadzenie lekcji z wykorzystaniem komputera Scenariusze zajęć 3. Opublikowanie w Internecie planu rozwoju zawodowego Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami - zamieszczenie planu rozwoju na stronie internetowej X 2012 - publikacja w Internecie 4. Wykorzystanie komputera i Internetu w pracy pedagogicznej - wykorzystanie komputera i Internetu w pracy nad rozwojem zawodowym, np. do przygotowywania lekcji cały okres stażu - scenariusze lekcji 4. Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań (Dz. U. z 2004 r. Nr 260, poz. 2593, §7 ust. 2 pkt 4) L.P. ZADANIE FORMY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI 1. Aktualizowanie wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki - studiowanie literatury, korzystanie ze zbiorów biblioteki szkolnej i pedagogicznej - aktywna praca nad samokształceniem cały okres stażu - dokumentacja - wykaz lektur, - notatki 2. Poszerzanie wiedzy i wymiana doświadczeń - udział w warsztatach, wykładach, kursach i innych formach doskonalenia zawodowego, - wymiana spostrzeżeń, uwag i opinii z opiekunem stażu oraz podczas Rad Pedagogicznych, współpraca z pedagogami. cały okres stażu - zaświadczenia, - notatki 3. Umiejętne stosowanie wiedzy do rozwiązywania bieżących problemów - rozwiązywanie konfliktów, integrowanie grupy, zapobieganie agresji poprzez wprowadzanie metod aktywizujących na zajęciach. - rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów edukacyjnych i wychowawczych uczniów sprawiających trudności dydaktyczne i wychowawcze - opieka nad uczniami uzdolnionymi — motywowanie ich do dalszego poszerzania wiedzy. cały okres stażu - wpisy w dzienniku 5. Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż (Dz. U. z 2004 r. Nr 260, poz. 2593, §7 ust. 2 pkt 5) L.P. ZADANIE FORMY REALIZACJI TERMIN REALIZACJI DOWODY REALIZACJI 1. Poznawanie przepisów dotyczących systemu oświaty - analiza przepisów prawa oświatowego - aktualizacja wiedzy na temat obowiązującego prawa oświatowego cały okres stażu - akty prawne, - notatki 2. Analiza dokumentów prawa wewnątrzszkolnego - dokładna analiza dokumentów szkoły – statutu, planów, regulaminów i programów - uczestnictwo w przygotowaniu nowych rozwiązań bądź modyfikacji: Statutu Szkoły, Programu Wychowawczego, Profilaktyki, Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania z Zachowania cały okres stażu - notatki, - wykaz dokumentów, - potwierdzenie Dyrektora szkoły 3. Zastosowanie przepisów prawa oświatowego w rozwiązywaniu bieżących problemów oceniania i dokumentowania zadań nauczyciela - prawidłowe prowadzenie dokumentacji szkolnej. cały okres stażu - wpisy w dzienniku - potwierdzenie Dyrektora szkoły 4. Umiejętne stosowanie wiedzy do rozwiązywania bieżących problemów - rozwiązywanie konfliktów, integrowanie grupy, - zapobieganie agresji poprzez wprowadzanie metod aktywizujących na zajęciach. - rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów edukacyjnych i wychowawczych uczniów sprawiających trudności dydaktyczne i wychowawcze. - opieka nad uczniami uzdolnionymi — motywowanie ich do dalszego poszerzania wiedzy. cały okres stażu - notatki - wpisy w dzienniku Opracował: mgr Bogdan Bialik Wyświetleń: 580
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |