AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agnieszka Socha, 2015-09-04
Kołobrzeg

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Scenariusz lekcji wychowawczej w klasie IV "Tacy jesteśmy".

- n +

"Tacy jesteśmy" - scenariusz lekcji wychowawczej w klasie IV
Nauczyciel prowadzący zajęcia –

Cele ogólne lekcji:

- kształtowanie umiejętności oceny i akceptacji siebie oraz przekazywania wiedzy o sobie innym,
- kształtowanie umiejętności obiektywnego spojrzenia na innych,
- integracja zespołu klasowego.

Cele szczegółowe lekcji:

Uczeń:

- przedstawi się, powie kilka zdań na swój temat,
- wypełni ‘identyfikator’ dotyczący własnej osoby,
- zada koleżance / koledze pytania dotyczące jej / jego ‘identyfikatora’,
- zapisze pochwały na temat koleżanek / kolegów z klasy,
- wypowie się na temat uczuć, jakie towarzyszyły mu podczas zabaw integracyjnych,
- będzie współdziałał w grupie,
- bawiąc się weźmie odpowiedzialność za siebie i kolegów z klasy,
- podzieli się swoimi wrażeniami po przeprowadzonych zajęciach.

Pomoce: kłębek wełny, identyfikatory, pocięte kolorowe kartki, gazeta, białe kartki papieru

Przebieg zajęć:

1. Nauczyciel wita uczniów, sprawdza obecność oraz podaje cel zajęć.
2. Nauczyciel ustawia uczniów w okręgu. Proponuje zabawę "Jestem..., czuję się...., interesuję się ……., lubię………." z wykorzystaniem kłębka wełny. 
Komentarz: Należy dopilnować by każdy uczeń wziął udział w zabawie, przedstawił się. Zabawa pozwali uczestnikom, w pewnym, małym stopniu poznać się. Nauczyciel wystąpi pierwszy, zainicjuje zabawę. Każdy z uczniów będzie trzymał nitkę i rzucał kłębek koledze. W efekcie powstanie pajęczyna, symbolizująca spójność i integrację grupy. 
3. Nauczyciel dzieli klasę na cztery 4 osobowe grupy przy pomocy pociętych kolorowych kartek.
4. Nauczyciel rozdaje przygotowane identyfikatory (zał.1). Każda osoba w grupie wypełnia go i przyczepia sobie do bluzki. Członkowie grupy czytają informacje zawarte na identyfikatorach swoich kolegów, zadają sobie pytania, dyskutują. 
Komentarz: Uczniowie nie zważając na wcześniejsze relacje, jakie panowały między nimi, chcą poznać się bliżej, nawiązują bezpośredni kontakt.
5. Nauczyciel prosi, aby uczniowie usiedli na swoich miejscach. Każdy uczeń dostaje czystą kartkę papieru. Każdy uczeń odrysowuje na kartce papieru swoją dłoń, odrysowany kształt podpisuje imieniem. Kartkę podaje osobie siedzącej po jego prawej stronie. Uczniowie zapisują na konturach dłoni kolegów miłe uwagi dotyczące ich właścicieli. Każda karta z dłonią jest przekazywana kolejnym osobom, aż wróci do właściciela.
6. Uczniowie kolejno wypowiadają się na temat uczuć, które towarzyszyły im po przeczytaniu zdań zapisanych na dłoniach. Chętne osoby czytają na głos zdania ich dotyczące.
7. Nie zmieniając poprzednich składów grup nauczyciel zaprasza uczniów do zabawy "Tratwa ratunkowa". Nauczyciel omawia zasady zabawy.
Komentarz: Członkowie grupy muszą zmieścić się na tratwie (kawałku gazety), aby nie "utonąć". Uczniowie uczą się solidarności, współdziałania, odpowiedzialności za siebie i za kolegów, troski o drugą osobę. Zabawa wymaga od uczestników dobrej organizacji pracy. W czasie tych przygotowań wyłonią się osoby bardziej operatywne od pozostałych, które będą kierować grupą. Osoby nieśmiałe będą miały okazję uwierzyć we własne siły, poznać siebie i innych w różnych sytuacjach. Zabawa integruje zespół, przekonuje o odrzuceniu uprzedzeń w momencie, gdy chodzi o dobro ogółu.
8. Prezentacja grup: grupy kolejno prezentują swoje rozwiązania "jak zmieścić się na tratwie, żeby nikt nie utonął?" Pozostali uczestnicy próbują ocenić pomysł kolegów. 
Komentarz: Uczniowie wykazują dużą wyobraźnię i pomysłowość. 
9. Nauczyciel prosi uczniów, aby zajęli swoje miejsca i pyta o ich wrażenia po zakończonych zajęciach: jak czują się z nowymi wiadomościami o sobie i innych? Nauczyciel pyta uczniów jak wykonane ćwiczenie wzbogaciło ich wiedzę o pracy w zespole. Co według nich tworzy dobrą atmosferę w grupie? Czy były osoby, które miały decydujący głos? Czy po takich zajęciach łatwo jest powiedzieć, jacy naprawdę jesteśmy?

Załącznik 1


Mój ulubiony przedmiot ................................

Moje hobby..................................................... 

Kolor, który najbardziej lubię .......................... 

Chciałbym, żeby..................................................... 

Uśmiecham się, gdy .................................... 

Płaczę, gdy ..................................................... 

Oto ja ............................................................


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 127


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.