Katalog

Agnieszka Socha, 2015-09-04
Kołobrzeg

Język angielski, Projekty edukacyjne

Program Innowacji Wykorzystanie technologii multimedialnych na lekcjach języka angielskiego.

- n +

Wykorzystanie technologii
multimedialnych na lekcjach
języka angielskiego w gimnazjum


1. Opis zasad innowacji
2. Cele programu
3. Formy i metody realizacji
4. Harmonogram realizacji zadań
5. Korzyści dla nauczyciela
6. Korzyści dla ucznia
7. Korzyści dla szkoły
8. Ewaluacja innowacji

1 . Opis zasad innowacji
W trakcie realizacji innowacji pedagogicznej komputer będzie narzędziem wspierającym ucznia i nauczyciela w procesie nauczania i uczenia się języka angielskiego. Dzięki niemu możliwe będzie wykorzystanie treści językowych zawartych na stronach internetowych i na nośnikach informacji takich jak płyty CD i DVD. Dzięki zastosowaniu programów komputerowych do nauki języka angielskiego oraz sprawdzaniu wykonanych ćwiczeń gramatycznych i słownikowych, uczeń będzie mógł na bieżąco oceniać swoje postępy, co doprowadzi do tego, że zyska większą autonomię i będzie lepiej przygotowany do samodzielnej nauki w przyszłości. Na zajęciach uczeń uzyska także dostęp do dokumentów autentycznych oraz do materiałów wizualnych i muzycznych co zwiększy atrakcyjność lekcji oraz motywację do nauki języka obcego. Połączenie programu nauczania języka angielskiego realizowanego na lekcjach języka angielskiego z wykorzystaniem technik multimedialnych o których mowa w innowacji pedagogicznej zwiększy atrakcyjność oferty naszej szkoły oraz przyczyni się do poprawy jakości pracy szkoły.
Innowacją zostaną objęte klasy 1-3 Gimnazjum w Ustroniu Morskim.

Innowacja będzie realizowana na lekcjach języka angielskiego ( jedna lub dwie lekcje w miesiącu w każdej klasie).
Termin realizacji innowacji pedagogicznej - 3 lata (2013/2014, 2014/2015, 2015/2016).
Innowacja nie wymaga nakładu dodatkowych środków finansowych.
Innowacja będzie realizowana w pracowni komputerowej z dostępem do Internetu. Na zajęciach wykorzystane będą także pomoce wizualne, odtwarzacz płyt CD, nagrania z piosenkami i filmami.
2. Cele programu
a. Cele ogólne innowacji:
poznanie możliwości jakie stwarza nowoczesna technologia informacyjno-komunikacyjna oraz zasoby Internetu
uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się języka angielskiego
zwiększenie motywacji uczniów do nauki języka angielskiego
zaakcentowanie samodzielności w uczeniu się
rozwijanie kompetencji kluczowych w uczeniu się
wprowadzenie zagadnień kulturowych i poszerzenie wiadomości o obszarze nauczanego języka

b. Szczegółowe cele kształcenia:
uczeń zdobędzie umiejętności korzystania z zasobów internetowych przy doskonaleniu sprawności językowych
uczeń pozna strony internetowe specjalnie przygotowane dla uczących się języka angielskiego
uczeń zdobędzie umiejętność korzystania ze słowników internetowych
uczeń będzie potrafił przesyłać prace domowe przy użyciu maila
uczeń poszerzy słownictwo i rozwinie sprawność słuchania, czytania i pisania poprzez korzystanie z zasobów internetowych
uczeń będzie tworzył prace projektowe przy użyciu komputera
uczeń będzie oglądał filmy, a także materiały anglojęzyczne


c. Opis oczekiwań osiągnięć ucznia w wyniku realizacji innowacji:
rozwijanie zainteresowań ucznia, pomoc w osiągnięciu większej autonomii w procesie uczenia się
rozwijanie umiejętności językowych i swobody komunikowania się
użycie komputera jako narzędzia do zdobywania zamierzonych celów (czytanie tekstów w języku angielskim, słuchanie autentycznych audycji, oglądanie filmów w języku angielskim, korzystanie ze słownika)
wyrobienie pozytywnego nastawienia do przedmiotu i motywowanie do większego zaangażowania się w proces uczenia się
przezwyciężenie blokady w posługiwaniu się językiem obcym
umiejętność współpracy z innymi osobami w grupie
nabycie umiejętności organizacji pracy i systematyczności

3. Formy i metody realizacji
Wykorzystanie prezentacji multimedialnych
Praca z dokumentami autentycznymi tj. menu, rozkład jazdy autobusów itp.
Wykorzystanie materiałów dostępnych na stronach ważnych muzeów i zabytków brytyjskich, filmów dostępnych na portalu You Tube, korzystanie z edukacyjnych portali internetowych
Słuchanie i czytanie klasycznych brytyjskich bajek, opowiadań, historyjek
Odgrywanie scenek, elementy dramy
Praca z filmami i dokumentami na DVD
Wykorzystanie poczty internetowej
Metody aktywizujące, zabawy twórcze
Praca w grupach / parach
Praca z całą grupa – metoda podaniowa
4. Harmonogram realizacji zadań
TERMIN
DZIAŁANIA I OCZEKIWANE OSIĄGNIĘCIA

KLASA 1
KLASA 2
KLASA 3
WRZESIEŃ
Who am I? Kim jestem?

Uczniowie przed zajęciami dostarczą nauczycielowi swoje adresy mailowe. Nauczyciel wyśle do każdego ucznia maila z krótką informacją o sobie i listą pytań na które chce aby uczniowie odpowiedzieli i odesłali maila zwrotnego do nauczyciela. Całość korespondencji jest prowadzona w języku angielskim. Trudność pytań zależy od poziomu klasy. Uczniowie potrafią podać informacje na swój temat, a także korzystać z poczty elektronicznej.




PAŹDZIERNIK
How is the weather? Pogoda.

Uczniowie wysłuchają nagrania związanego z pogodą i zjawiskami atmosferycznymi, wykonują quiz, opisują pogodę, wykonają ćwiczenia mające na celu poprawić wymowę poszczególnych głosek.

Uczniowie potrafią opisać pogodę, znają poprawną wymowę poszczególnych głosek.

http://learnenglishkids.britishcouncil.
org/en/fun-games/weather-maze

http://learnenglishkids.britishcouncil.
org/en/tongue-twisters/whether-the-weather
Uczniowie pracują w parach. Przy użyciu Internetu decydują dokąd pojadą na wycieczkę, sprawdzają aktualną prognozę pogody dla tego miejsca, decydują jakie ubrania zabrać ze sobą.

Uczniowie potrafią poprawnie używać czasów teraźniejszych, przeszłych i przyszłych, znają nazwy ubrań, dni tygodnia, miesięcy oraz słownictwo związane z pogodą i zjawiskami atmosferycznymi.

www.usatoday.com/weather/
LISTOPAD
Lekcja okolicznościowa - Halloween

Uczniowie oglądają film, wykonują ćwiczenia z nim związane, a pozostały czas przeznaczają na gry i zabawy językowe.

Uczniowie znają słownictwo i obyczaje związane z Halloween


http://learnenglishkids.britishcouncil.
org/en/short-stories/dark-dark-wood


Uczniowie czytają tekst na temat Halloween i wykonują ćwiczenia do tekstu



Uczniowie znają słownictwo i obyczaje związane z Halloween

http://learnenglishteens.britishcouncil.org/english-skills-practice/life-uk/halloween


LISTOPAD
Wiadomości kulturowe – Historia Muzeum Figur Woskowych Madame Tussauds
w Londynie


Uczniowie czytają o planowanych wydarzeniach jakie mają się odbyć w muzeum, planują swoją wycieczkę, poznają sławne osoby ze świata muzyki, filmu, literatury, polityki itp., oglądają teledyski / wywiady, słuchają muzyki.

Uczniowie potrafią zaplanować wycieczkę po muzeum oraz opowiadać o sławnych osobach używając czasu przeszłego.

www.madametussauds.com/London




GRUDZIEŃ
Lekcja okolicznościowa. Christmas – Boże Narodzenie

Pisanie kartek bożonarodzeniowych, śpiewanie kolęd po angielsku. Przygotowanie prezentacji na temat podobieństw i różnic w celebrowaniu Świąt Bożego Narodzenia w Polsce i Anglii.

Uczeń zna słownictwo i obyczaje związane z Bożym Narodzeniem, potrafi napisać życzenia świąteczne w języku angielskim oraz zaśpiewać kolędę w tym języku.

http://learnenglishteens.britishcouncil.org/english-skills-practice/life-uk/christmas
STYCZEŃ
Fish and chips - Posiłki

Uczniowie oglądają film, utrwalają słownictwo związane z jedzeniem, wykonują quiz, ćwiczą poprawną wymowę głosek.

Uczniowie znają słownictwo związane z jedzeniem oraz poprawną wymowę poszczególnych głosek.

http://learnenglishkids.britishcouncil.org/en/practical-tips/preparing-food

http://learnenglishkids.britishcouncil.org/en/play-with-friends/quiz-food


Uczniowie oglądają film na temat nawyków żywieniowych Anglików, wykonują ćwiczenia z nim związane, a także przygotowują przepis na swoją ulubioną potrawę.

Uczniowie znają słownictwo związane z jedzeniem, potrafią przygotować w języku angielskim przepis na ulubioną potrawę oraz opowiedzieć o nawykach żywieniowych Polaków i Anglików.

http://learnenglishteens.britishcouncil.org/english-skills-practice/video-uk/food-britain



STYCZEŃ
Do you like films? Filmy

Uczniowie wykonują prezentacje o swoich ulubionych filmach i wysyłają je mailem do nauczyciela.


Uczniowie potrafią opowiadać o swoim ulubionym filmie, znają słownictwo związane z kinem i filmem.


www.google.pl

Uczniowie sprawdzają repertuar angielskich kin, opowiadają też o tym, jaki film oglądali ostatnio, a jaki chcieliby obejrzeć w najbliższym czasie.

Uczniowie potrafią sprawdzić repertuar kin, opowiadać o swoim ulubionym filmie, znają słownictwo związane z kinem i filmem.



www.movies.yahoo.com/showtimes


LUTY
Lekcja okolicznościowa. Valentine’s Day - Walentynki

Uczniowie uzupełniają karty pracy związane z Walentynkami.


Uczniowie znają tradycje związane ze świętem zakochanych.
Uczniowie czytają tekst o Walentynkach, wykonują ćwiczenia do tekstu, próbują napisać swój własny wierszyk miłosny.

Uczniowie znają tradycje związane ze świętem zakochanych, potrafią napisać własny tekst.
MARZEC
Znani i sławni- The Royal Family - Rodzina królewska

Uczniowie korzystają ze strony internetowej jednej z angielskich szkół, czytają informacje o rodzinie królewskiej, życiu i tradycjach monarchów, wykonują projekt – The Royal Family

Uczniowie znają historię i tradycje angielskiej rodziny królewskiej

www.projectbritain.com
www.woodlands-junior.kent.sch.uk


Uczniowie oglądają filmy o rodzinie królewskiej, wykonują prezentacje multimedialne - The Royal Family - Rodzina królewska.

www.youtube.pl
MARZEC
Can anyone learn to sing? Muzyka i wykonawcy

Uczniowie dostają karty pracy z tekstem piosenki i lukami w tekście, słuchają tekstu i uzupełniają go brakującymi słowami, opowiadają o rodzajach muzyki i wokalistach których lubią.

Uczniowie potrafią opowiadać o ulubionym wykonawcy lub grupie muzycznej.
Uczniowie czytają biografię Beyonce, opowiadają o ulubionym wykonawcy lub grupie muzycznej.

Uczniowie potrafią opowiadać o ulubionym wykonawcy lub grupie muzycznej.

http://learnenglishteens.britishcouncil.org/2012/05/19/beyonce-biography
Uczniowie oglądają wywiad z jurorem programu The Voice of UK, wykonują ćwiczenia z nim związane, opowiadają o ulubionym wykonawcy lub grupie muzycznej.

Uczniowie potrafią opowiadać o ulubionym wykonawcy lub grupie muzycznej.

http://learnenglishteens.britishcouncil.org/freetime/video-zone/voice-uk-can-anyone-learn-sing


KWIECIEŃ
Story maker – Układanie opowiadania
The Day I was born - Dzień w którym się urodziłem/am

Uczniowie powtarzają informacje o czasie przeszłym Past Simple, tworzą historyjkę, opowiadają jakie książki lubią czytać i dlaczego.

Uczniowie znają i poprawnie stosują czas Past Simple, potrafią utworzyć historyjkę, opowiedzieć o tym, jakie książki lubią czytać.

http://learnenglishkids.britishcouncil.org/en/make-your-own/story-maker

Uczniowie powtarzają czas przeszły Past Simple, korzystają z Internetu i próbują znaleźć odpowiedzi na pytania:
1. Jaka sławna osoba urodziła się tego samego dnia co oni?
2. Jakiego dnia tygodnia się urodzili?
3. Jaka była wtedy pogoda?
4. Przeliczają ile dni i minut żyją
5. Jaka piosenka była hitem kiedy się urodzili?

Uczniowie znają i poprawnie stosują czas Past Simple, potrafią za pomocą Internetu znaleźć poszukiwane informacje z przeszłości.

www.dmarie.com/timecap/
www.onlineconversion.com/dayborn.htm
www.timeanddate.com/date


KWIECIEŃ
Lekcja okolicznościowa. Easter - Wielkanoc

Uczniowie poznają słownictwo i obyczaje związane z celebrowaniem Świąt Wielkanocnych w Anglii, wykonują quiz, opowiadają o tradycjach tych świąt w Polsce.


Uczniowie znają słownictwo związane ze Świętami Wielkanocnymi, potrafią opisać tradycje świąteczne panujące w Polsce i Anglii.

http://learnenglish kids.britishcouncil.org/en/word-games/wordsearch/easter
http://learnenglishkids.britishcouncil.org/en/word-games/find-the-pairs/easter
http://learnenglishteens.britishcouncil.org/english-skills-practice/life-uk/easter


MAJ
Poznajemy zabytki Londynu - Monuments in London

Uczniowie poznają zabytki Londynu, wirtualnie zwiedzają stolicę Anglii, wskazują drogę, poznają symbole i atrakcje turystyczne Londynu, tworzą przewodnik / broszurę turystyczną po Londynie.

Uczniowie znają zabytki Londynu, potrafią wskazać drogę.

www.google.pl

Uczniowie opracowują trasę trzydniowej wycieczki po Londynie, wyszukują najbardziej interesujące miejsca stolicy Anglii, planują wycieczkę, uwzględniają sprawy organizacyjne (nocleg, koszty podróży, bilety wstępu, restauracje i transport), wykonują prezentacje multimedialne.

Uczniowie znają zabytki i atrakcje turystyczne Londynu, potrafią opracować trasę wycieczki.

www.travelocity.com
www.expedia.com



CZERWIEC
School, Holidays - Szkoła i wakacje

Na podstawie opowiadania ‘One moment around the world’ uczniowie opisują co dzieci z różnych stron świata robią w tym samym momencie.

Uczniowie znają i umieją poprawnie stosować czas Present Continuous.

www.britishcouncil.org/kids-stories-time.htm
Uczniowie powtarzają wiadomości o czasie Present Simple, opisują jak Brytyjczycy spędzają wakacje, czytają tekst, wykonują ćwiczenia z nim związane, biorą udział w dyskusji dotyczącej wakacji.

Uczniowie znają i umieją poprawnie stosować czas Present Simple, potrafią opowiadać o tym jak Brytyjczycy spędzają wakacje.

http://learnenglishteens.britishcouncil.org/english-skills-practice/life-uk/holiday
Uczniowie powtarzają wiadomości o czasach teraźniejszych, przeszłych i o stronie biernej. Uczniowie czytają tekst na temat tradycji organizowania balu na zakończenie szkoły w Wielkiej Brytanii, wyrażają opinię, dyskutują o różnicach i podobieństwach w kwestii balu
w Polsce i Anglii.


Uczniowie znają i potrafią poprawnie stosować czasy teraźniejsze, przeszłe i stronę bierną, potrafią opisać podobieństwa i różnice w kwestii organizowania balu na zakończenie szkoły w Polsce i Anglii.


http://learnenglishteens.britishcouncil.org/english-skills-practice/life-uk/prom-time
CZERWIEC
Greetings from …… - Pozdrowienia z wakacji

Uczniowie piszą kartki z pozdrowieniami wakacyjnymi.
Uczniowie potrafią poprawnie napisać kartkę z wakacji.


www.e-cards.com
www.animatedcards.org
www.bluemountain.com
www.scholastic.com/kids/cards



Podczas realizacji innowacji pedagogicznej uczniowie klas trzecich będą mieli także za zadanie przeczytać uproszczoną wersję książeczki w języku angielskim, a następnie wykonać ćwiczenia i przygotować ustne streszczenie.
Uczniowie klas 1-3 gimnazjum będą brali udział w całorocznym Szkolnym Konkursie Języka Angielskiego – ‘Mistrz słownictwa’.

5. Korzyści dla nauczyciela
Uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego
Możliwość korzystania z różnorodnych materiałów i dokumentów autentycznych
Tworzenie własnych dokumentów i pomocy z wykorzystaniem nowych technologii
Wzmocnienie motywacji uczniów
Mobilizacja ucznia do większej aktywności i zaangażowania w proces wyszukiwania informacji i tym samym uczenia się
Nadaniem sytuacjom uczenia się pewnego stopnia autentyczności
6. Korzyści dla ucznia
Rozwój własnych strategii uczenia się
Interaktywny i zabawowy charakter nauki
Indywidualizacja i autonomizacja procesu uczenia się
Elementy kulturowe
Kształcenie poszczególnych strategii uczenia się
Kształtowanie kompetencji ogólnych i komunikacyjnych kompetencji językowych

7. Korzyści dla szkoły

Poprawa jakości pracy szkoły
Poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły
Promocja szkoły
Rozwój zainteresowań i uzdolnień gimnazjalistów

8. Ewaluacja innowacji pedagogicznej

Ewaluacja zostanie przeprowadzona przez nauczyciela na zakończenie każdego roku szkolnego. Narzędziem ewaluacyjnym będzie ankieta skierowana do uczniów, wyniki osiągane przez uczniów, prezentacje i materiały przygotowane przez uczniów oraz udział w konkursach.
Wyświetleń: 125


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.