Katalog

Katarzyna Matuszewska, 2015-09-04
Police

Matematyka, Konspekty

Konspekt z lekcji matematyki w klasie VI. Obliczane wartości wyrażeń algebraicznych.

- n +

Konspekt z lekcji matematyki w klasie VI
Szkoła: Publiczna Szkoła Podstawowa w Dobrej.
Tytuł rozdziału podręcznika M+: Wyrażenia algebraiczne i równania

TEMAT: : Obliczane wartości wyrażeń algebraicznych..

IMIĘ I NAZWISKO NAUCZYCIELA: Katarzyna Matuszewska

Przewidywany czas realizacji: 1 godzina lekcyjna.

CEL GŁÓWNY:
• obliczanie wartości wyrażeń algebraicznych.
CELE OPERACYJNE:
Uczeń potrafi:
• podstawić za zmienne dane liczby;
• wykonać wskazane działania i obliczyć wartość liczbową wyrażenia algebraicznego;
• wskazać wartość liczbową wyrażenia algebraicznego;
• podać, że wartość wyrażenia zmienia się wraz ze zmianą wartości zmiennych.
Cele wychowawcze:
 kształcenie języka matematycznego;
 rozwijanie pomysłowości, inicjatywy uczniów i aktywnej postawy ucznia;
 kształtowanie umiejętności w zakresie dostrzegania i formułowania;
 dbałość o staranny zapis w zeszycie i na tablicy;


Metody:
o burza mózgów,
o praktyczna,
o rozwiązywanie zadań,
o badanie.
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna, karty pracy, podręcznik– Matematyka z plusem,

Przebieg lekcji:
x y
2 6
3 7
4 8
10 14
21 25
FAZA WPROWADZAJĄCA
I. Czynności organizacyjne.
1. Powitanie gości i uczniów.
2. Sprawdzenie obecności.

II. Powtórzenie wiadomości z poprzednich lekcji.
1. Do czego służą wyrażenia algebraiczne?
2. Podaj przykład wyrażenia algebraicznego:
a) pole trójkąta o boku b i wysokości m opuszczonej na ten bok,
b) obwód prostokąta o bokach a i c
III. Podanie celów i realizacja tematu lekcji.
Na początku lekcji uczniowie próbują odkryć jaka jest zależność między liczbami w tabelkach i zapisać ją w postaci wyrażenia algebraicznego. Uczniowie podają temat lekcji.


Nauczyciel omawia zagadnienie wartość liczbowej.


1. Każdy uczeń otrzymuje kartkę A4 z zadaniami(karta pracy). Nauczyciel prosi aby karty zostały wklejone do zeszytów.
Treść przykładów nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej oraz ją odczytuje.
Przykład 1
Uczniowie przy pomocy nauczyciela formułują wniosek (zapisują go do zeszytów):
„Aby obliczyć wartość liczbową wyrażenia algebraicznego należy zmienne ( litery) zastąpić odpowiednimi liczbami, a następnie wykonać na tych liczbach wskazane działania”.
2. Ćwiczenia – rozwiązywanie zadań.
Zadanie1. str. 187 P
Oblicz wartości podanych wyrażeń algebraicznych:
a) dla x=-1: 3x+1=
b) dla x=1: 5-2y=
c) dla x=1: (2a+1)
d) dla x=-3 : s2-1=
Zadanie to wyświetlone jest na tablicy. Wszyscy uczniowie rozwiązują samodzielnie przykłady w zeszycie, a chętni przy tablicy po jednym przykładzie. Uczniowie, którzy bezbłędnie rozwiązali zadanie przy tablicy otrzymują plusa.




Zadanie 2
Znając zasadę działania maszynki i liczbę na wejściu oblicz, jaką liczbę otrzymamy na wyjściu.

2a-1
a.......2a-1
5 ...........
z...........
.........5
11_............
.............17
0..............
4..............


Następnie uczniowie samodzielnie rozwiązują zadanie z podręcznika (strona 187 zadanie 4 ).
W ramach potrzeb korzystają z pomocy nauczyciela.

IV Podsumowanie lekcji:
1. W jaki sposób obliczamy wartość liczbową wyrażenia algebraicznego?
2. Od czego zależy wartość liczbowa wyrażenia algebraicznego?
3. Wskaż wartość liczbowe podanego wyrażenia algebraicznego.

Maszynka o dwóch wejściach działa według zasady: 2•(j+2)+k. Ułóż tabelkę pasującą do podanej reguły dla trzech par dowolnych liczb.
Wejście Wyjście
j k


VI. Zadanie domowe
strona 187 zadanie 5 i ćwiczenia zad:4,5,6 strona10
Wyświetleń: 189


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.