Katalog Katarzyna Matuszewska, 2015-09-04 Police Matematyka, Konspekty Konspekt z lekcji matematyki w klasie VI. Obliczane wartości wyrażeń algebraicznych.Konspekt z lekcji matematyki w klasie VI Szkoła: Publiczna Szkoła Podstawowa w Dobrej. Tytuł rozdziału podręcznika M+: Wyrażenia algebraiczne i równania TEMAT: : Obliczane wartości wyrażeń algebraicznych.. IMIĘ I NAZWISKO NAUCZYCIELA: Katarzyna Matuszewska Przewidywany czas realizacji: 1 godzina lekcyjna. CEL GŁÓWNY: • obliczanie wartości wyrażeń algebraicznych. CELE OPERACYJNE: Uczeń potrafi: • podstawić za zmienne dane liczby; • wykonać wskazane działania i obliczyć wartość liczbową wyrażenia algebraicznego; • wskazać wartość liczbową wyrażenia algebraicznego; • podać, że wartość wyrażenia zmienia się wraz ze zmianą wartości zmiennych. Cele wychowawcze: kształcenie języka matematycznego; rozwijanie pomysłowości, inicjatywy uczniów i aktywnej postawy ucznia; kształtowanie umiejętności w zakresie dostrzegania i formułowania; dbałość o staranny zapis w zeszycie i na tablicy; Metody: o burza mózgów, o praktyczna, o rozwiązywanie zadań, o badanie. Środki dydaktyczne: tablica interaktywna, karty pracy, podręcznik– Matematyka z plusem, Przebieg lekcji: x y 2 6 3 7 4 8 10 14 21 25 FAZA WPROWADZAJĄCA I. Czynności organizacyjne. 1. Powitanie gości i uczniów. 2. Sprawdzenie obecności. II. Powtórzenie wiadomości z poprzednich lekcji. 1. Do czego służą wyrażenia algebraiczne? 2. Podaj przykład wyrażenia algebraicznego: a) pole trójkąta o boku b i wysokości m opuszczonej na ten bok, b) obwód prostokąta o bokach a i c III. Podanie celów i realizacja tematu lekcji. Na początku lekcji uczniowie próbują odkryć jaka jest zależność między liczbami w tabelkach i zapisać ją w postaci wyrażenia algebraicznego. Uczniowie podają temat lekcji. Nauczyciel omawia zagadnienie wartość liczbowej. 1. Każdy uczeń otrzymuje kartkę A4 z zadaniami(karta pracy). Nauczyciel prosi aby karty zostały wklejone do zeszytów. Treść przykładów nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej oraz ją odczytuje. Przykład 1 Uczniowie przy pomocy nauczyciela formułują wniosek (zapisują go do zeszytów): „Aby obliczyć wartość liczbową wyrażenia algebraicznego należy zmienne ( litery) zastąpić odpowiednimi liczbami, a następnie wykonać na tych liczbach wskazane działania”. 2. Ćwiczenia – rozwiązywanie zadań. Zadanie1. str. 187 P Oblicz wartości podanych wyrażeń algebraicznych: a) dla x=-1: 3x+1= b) dla x=1: 5-2y= c) dla x=1: (2a+1) d) dla x=-3 : s2-1= Zadanie to wyświetlone jest na tablicy. Wszyscy uczniowie rozwiązują samodzielnie przykłady w zeszycie, a chętni przy tablicy po jednym przykładzie. Uczniowie, którzy bezbłędnie rozwiązali zadanie przy tablicy otrzymują plusa. Zadanie 2 Znając zasadę działania maszynki i liczbę na wejściu oblicz, jaką liczbę otrzymamy na wyjściu. 2a-1 a.......2a-1 5 ........... z........... .........5 11_............ .............17 0.............. 4.............. Następnie uczniowie samodzielnie rozwiązują zadanie z podręcznika (strona 187 zadanie 4 ). W ramach potrzeb korzystają z pomocy nauczyciela. IV Podsumowanie lekcji: 1. W jaki sposób obliczamy wartość liczbową wyrażenia algebraicznego? 2. Od czego zależy wartość liczbowa wyrażenia algebraicznego? 3. Wskaż wartość liczbowe podanego wyrażenia algebraicznego. Maszynka o dwóch wejściach działa według zasady: 2•(j+2)+k. Ułóż tabelkę pasującą do podanej reguły dla trzech par dowolnych liczb. Wejście Wyjście j k VI. Zadanie domowe strona 187 zadanie 5 i ćwiczenia zad:4,5,6 strona10 Wyświetleń: 189
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |