AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Mariola Kubiaczyk, 2015-08-03
Doruchów

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Jak przygotować się do egzaminu gimnazjalnego?

- n +

Temat: Jak przygotować się do egzaminu gimnazjalnego?

Założenia ogólne:
Typ szkoły: gimnazjum
Czas trwania lekcji: 45 min

Cele lekcji:
Uczeń:
poznaje zasady stosowania mnemotechniki,
wie jak wykonać podstawowe ćwiczenia z zakresu kinezjologii edukacyjnej,
umie samodzielnie sporządzić notatkę w formie mapy mózgu
wie jak sobie poradzić ze stresem

Metody pracy:
wykład, pogadanka, praca w grupach
Przebieg lekcji: Opierając się na wiedzy o budowie mózgu nauczyciel przedstawia trzy metody ułatwiające przygotowanie się do egzaminu

I. Mnemotechnika – metoda „ulepszająca” pamięć
Uczniowie biorą udział w krótkim teście na trwałość pamięci, a następnie dzielą się swoimi spostrzeżeniami: ile słów zapamiętali z początku, końca i środka listy oraz jakie to były słowa (powtarzające się, wyraźnie nie pasujące do pozostałych)

Mini – wykład nauczyciela - Co zrobić, aby zapamiętać nowe informacje w sposób trwały?
zasada skojarzeń – nowe informacje muszą kojarzyć się z czymś, co dobrze jest nam znane
inność – informacje, które wyróżniają się w jakiś sposób łatwo zapadają w pamięć
wizualizacja – wyobrażenie sobie przedmiotu wraz z towarzyszącym mu dźwiękiem, zapachem, smakiem
efekt początku i końca, podczas których pamięć działa bardzo efektywnie – organizowanie krótkich (45min) okresów uczenia się z wieloma przerwami
rysunek i kolor – jako czynniki wspomagające pamięć

II. Przeprowadzenie ćwiczeń kinezjologicznych
akumulator – zalecany po wyczerpującym wysiłku i pracy przy komputerze; pogłębia oddychanie, zwiększa dostawę tlenu
pozycja Cooka – zmniejsza produkcję adrenaliny, wycisza, uspokaja
słoń – poprawia koncentrację, ułatwia formułowanie myśli, zapamiętywanie cyfr
leniwe ósemki – obniżają poziom stresu, ułatwiają przypomnienie sobie wiadomości
punkty na myślenie – pobudzają przypływ krwi przez tętnice szyjne, łagodzą objawy zmęczenia

III. Sporządzenie notatki w postaci mapy mózgu. Zasady:
główne zagadnienie umieszczone jest w środku i w jakiś sposób wyróżnione
od centralnego tematu odchodzą główne słowa – klucze pisane dużymi literami na liniach
każda linia jest połączona z następną niosącą znów jedno słowo – klucz
elementy ułatwiające zapamiętanie które można dodać do map umysłowych to: kolor, strzałki, symbole, figury geometryczne, rysunki
Praca w grupach: Uczniowie otrzymują charakterystyki trzech miejscowości. W oparciu o nie mają sporządzić notatkę.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 469


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.