Katalog Iwona Opas, 2015-09-04 Racibórz Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego Projekt oceny dorobku zawodowego nauczyciela kontraktowego na stopień nauczyciela dyplomowanego. Racibórz dn 11.06.2014 r. PROJEKT OCENY DOROBKU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO ZA OKRES STAŻU 01.09.2011 – 31.05.2014 Biorąc pod uwagę założenia przedstawione w planie rozwoju zawodowego oraz ich realizację opisaną w sprawozdaniu, a także własną obserwację pracy nauczyciela …......., proponuję pozytywną ocenę dorobku zawodowego. Uzasadnienie Nauczyciel przedstawił opiekunowi stażu dokumentację spełniania wymagań kwalifikacyjnych oraz sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego. Dokumentacja ta jest kompletna, była prowadzona systematycznie. Osiągnięcia zawodowe są prawidłowo udokumentowane. REALIZACJA WYMAGAŃ I ZADAŃ KWALIFIKACYJNYCH OKRESLONYCH W PLANIE ROZWOJU ZAWODOWEGO Plan rozwoju zawodowego nauczyciela …...... uwzględniał realizację zadań edukacyjnych, opiekuńczych i wychowawczych w Zespole Szkół Specjalnych w Raciborzu oraz podejmowanie działań na rzecz osób niepełnosprawnych w ramach pracy w środowisku lokalnym. Nauczyciel realizował i modyfikował swój plan rozwoju zawodowego w zależności od zaistniałych potrzeb. & 7 ust.2 pkt 1 Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach. Wiedzę dotyczącą organizacji i doskonalenia swojego warsztatu pracy oraz prowadzenia zajęć lekcyjnych ….... doskonaliła uczestnicząc w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu, a także prowadząc zajęcia w obecności opiekuna stażu i Dyrektora szkoły. W celu uatrakcyjnienia swoich zajęć w pierwszej kolejności przyczyniła się do pozyskania sponsorów na zakup sprzętu, pomocy dydaktycznych do pracowni rewalidacji, a także zmieniła wystrój sali. Samodzielnie przygotowywała narzędzia pracy tj. karty pracy, książki do porozumiewania, dostosowując je do możliwości intelektualnych swoich uczniów. W trakcie odbywania stażu prowadziła dokumentację szkolną, gromadziła dokumenty, zaświadczenia, scenariusze zajęć, zdjęcia potrzebne do opracowania prezentacji multimedialnej. Pani ….. uczestniczyła w licznych spotkaniach Rady Pedagogicznej oraz różnych formach doskonalenia zawodowego: Szkolenia Rady Pedagogicznej: - Udzielenie pierwszej pomocy przed medycznej - Komunikacja z dzieckiem o zaburzonym zachowaniu - Umiejętności psychologiczne nauczyciela wsparciem dla ucznia - Alarm bombowy - Jak rozpoznać kiedy dziecko bierze narkotyki - Kompetencje nauczyciela a skuteczne strategie radzenia sobie z agresywnym zachowaniem ucznia Udział w zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego: - Samodzielność – priorytetem pracy terapeutycznej – Racibórz - Zajączki, kurczaki i inne ozdoby wielkanocne – Rybnik - Awans zawodowy nauczyciela – Rybnik - Choinka nie tylko tradycyjna – Rybnik - Aniołek ozdobą świąteczną – Racibórz - Wykorzystanie gier i zabaw na lekcjach – Rybnik - Jak efektywnie pracować z dzieckiem z głęboką, wieloraką niepełnosprawnością – Racibórz - Kinezjologia edukacyjna „gimnastyka mózgu” I stopień – Rybnik - Decoupage dla początkujących – Racibórz - Bajkoterapia, czyli terapeutyczna rola bajek – Łódź on – Line - „Umiem uczyć” – ogólnopolskie spotkanie warsztatowe – Kraków -Kiedy maluchy zmieniają się w zuchy – Klanza – Racibórz - Niepełnosprawni mają głos – konferencja Racibórz Udział w wewnętrznych formach doskonalenia zawodowego: - Czytanie w szkole - Tworzenie interaktywnych materiałów edukacyjnych - Wielkanocne ozdoby z tkanin - Obsługa tablicy interaktywnej workspace - Terapia metodą Tomatisa dla dzieci autystycznych - Ozdoby wielkanocne z filcu - Kwiaty z gliny i modeliny -Realizacja planu pracy z uczniem autystycznym - Speed stacks – szybkie kubki - Awans zawodowy nauczyciela - Piosenki i pląsy w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej - Nauka szybkiego czytania - Kinezjologia edukacyjna - Kartoteka szkolna zagadnieniowa – szybki, tematyczny dostęp do zasobów biblioteki Wybierając dane szkolenie p. ….... kierowała się możliwością wykorzystania nowych umiejętności na zajęciach rewalidacyjnych, dydaktyczno – wychowawczych oraz opiekuńczych. Jako nauczyciel pracujący z uczniami z głębszą niepełnosprawnością intelektualną opracowała i realizowała Indywidualne Programy Edukacyjno – Terapeutyczne dostosowując treści i wymagania do indywidualnych psychofizycznych możliwości uczniów. Uczestniczyła w zebraniach Zespołu Samokształceniowego Nauczania Zintegrowanego, Zespołu Rewalidacji i Nauczania Indywidualnego. & 7 ust.2 pkt 2 Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. Podczas przygotowywania się do pracy z uczniami bardzo dużo czasu poświęciła na poznanie potrzeb i możliwości uczniów poprzez konsultacje z pedagogiem, psychologiem, wychowawcą, rodzicami. Dzięki temu poznała problemy środowiska lokalnego i jego potrzeby. W celu poszerzenia wiedzy w zakresie diagnozowania trudności i potrzeb uczniów studiowała literaturę, brała udział w szkoleniach i warsztatach. Dzięki temu potrafi diagnozować problemy psychologiczno-emocjonalne uczniów oraz znajdować sposoby pokonywania ich poprzez pobudzanie wszechstronnego rozwoju. Pozyskała środki finansowe oraz zorganizowała wyjazd uczniów do Szymocic na zajęcia z hipoterapii. We współpracy z innymi nauczycielami p. …. zorganizowała Dzień Nauczyciela, Dzień Ziemniaka, Dzień Dyni przygotowując uczniów do występów, promując zdrowy styl żywienia oraz dbając o estetykę i wizerunek prowadzonych imprez szkolnych. Pomagała w organizacji Biesiady Śląskiej Szkół Specjalnych „ Bajtel Gala”, jasełek oraz olimpiad specjalnych województwa śląskiego w Raciborzu. Była pomysłodawcą paczek mikołajkowych dla uczniów nauczania indywidualnego. W swojej pracy zawodowej na rzecz uczniów wykazała się ogromnym zaangażowaniem i pomysłem w organizację przedstawień artystycznych „Nauczyciele – Uczniom”, w których nie tylko była reżyserem, ale też aktorem i scenografem. Zorganizowała przedstawienia pt. „ Kopciuszek”, „Królewna Śnieżka”, „Marzenia się spełniają” oraz „Calineczka”, które wywołały wiele pozytywnych emocji u uczniów podczas świąt i Dnia Dziecka. Ogromnym zaangażowaniem wykazała się również w przygotowanie programów artystycznych z uczniami pt. „Szewczyk Dratewka” oraz „Florentynka się odchudza”, które na pewno przyczyniły się do wzrostu poczucia własnej wartości u uczniów oraz ich aktywizacji. Ułatwiając uczniom rozumienie, poznawanie i przeżywanie otaczającego świata organizowała zajęcia w terenie, wyjeżdżała na wycieczki, uczestniczyła w zawodach integracyjnych. Wykazała się również pomocą w organizacji kiermaszu świątecznego podczas „Gwiazdki Serc” promując szkołę w środowisku lokalnym. Jest członkiem Towarzystwa Pomocy Dzieciom Upośledzonym. Aktywnie uczestniczyła w akcjach podjętych przez Towarzystwo, których celem było pozyskanie pieniędzy na potrzeby naszych uczniów oraz znalazła wielu sponsorów na zakup pomocy dydaktycznych, wyjazdy na Zieloną Szkołę oraz nagrody konkursowe, które organizowała: - Moja kartka do Mikołaja - Skrzydlate Anioły - Jesienne fantazje - Wykreślanka wyrazowa Dzięki jej zaangażowaniu i motywacji, uczniowie zdobywali kluczowe miejsca w konkursach szkolnych i pozaszkolnych co przyczyniało się do wzrostu poczucia własnej wartości i większej chęci do dalszej pracy. Dla uczniów z rodzin mniej zamożnych organizowała akcje odzieżowe zbierając i rozdając na bieżąco odzież, buty, zabawki, itp. &7 ust.2 pkt 3 Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej Pani Justyna systematycznie wykorzystywała w pracy technologię komputerową i informacyjną do przygotowania dokumentacji szkolnej: planów pracy, programów szkolnych, sprawozdań z realizacji powierzonych zadań, scenariuszy, konspektów, pomocy dydaktycznych. Przy pomocy programów komputerowych przygotowywała plakaty, zaproszenia, dyplomy dla uczniów, dokumenty z realizacji stażu a także opracowała prezentację multimedialną. Ponadto w swojej pracy wykorzystywała komputerowe programy edukacyjne służące stymulacji intelektualnej: - Edu – multimedia III – specjalny program dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie - Porusz umysł: ćwiczenia wzrokowo- ruchowo – językowe - Literki i cyferki - Sokrates 101, 102 - Multimedialny świat J.Tuwima Bardzo często korzystała z zasobów Internetu w celu aktualizowania przepisów prawa oświatowego, czytała publikacje z zakresu pedagogiki specjalnej, psychologii. Wyszukiwała materiały dydaktyczne pomocne w prowadzeniu lekcji (www.chomikuj.pl; www.superkid.pl). W czasie zajęć z uczniami korzystała z internetowych gier edukacyjnych zamieszczonych na stronach www.ciufcia.pl; www.buliba.pl; www.czasdzieci.pl; www.kiddoland.pl oraz przeglądała oferty wydawnictw książkowych, szkoleń i kursów. Poprzez Internet wzięła udział w szkoleniu on – Line „Bajkoterapia czyli terapeutyczna rola bajek”, a także zamieściła publikacje konspektu i programu do zajęć rewalidacyjnych z zakresu usprawniania zaburzonych funkcji. Ponadto do przygotowania prezentacji multimedialnej wykorzystała program Office Power Point 2007. &7 ust.2 pkt 4 Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań. Pani …... poszerzała swoją wiedzę szukając wiadomości pomocnych w pracy z dziećmi w książkach, poradnikach, internecie, uczestnicząc w szkoleniach oraz konsultując się z innymi nauczycielami. Wiedzę tę wykorzystywała w pracy podczas zajęć otwartych – szkoleń dla nauczycieli oraz praktykantów z zakresu pedagogiki specjalnej i rewalidacji dzieląc się spostrzeżeniami, uwagami i doświadczeniem. Brała udział w Radach Pedagogicznych, konferencjach szkoleniowych, radach klasyfikacyjnych i plenarnych, zebraniach zespołów samokształceniowych na których poruszane były zagadnienia związane z problemami wychowawczymi. Korzystała również z wiedzy i wskazówek psychologa szkolnego, pedagoga, wychowawców i doświadczeń nauczycieli poszerzając swoją wiedzę i umiejętności w zakresie rozwiązywania problemów. Konsultowała z psychologiem i pedagogiem sytuacje związane z uczniami sprawiającymi problemy wychowawcze. W zespołach wychowawczych rozpatrywane były różne sytuacje i problemy pojawiające się w pracy z uczniami oraz szukano sposobów ich rozwiązywania. W ramach wewnętrznego szkolenia nauczycieli przeprowadziła szkolenia z zakresu świątecznych ozdób z papieru. W miarę możliwości starała się wspierać rodziców i uczniów podejmując współpracę z instytucjami na rzecz dziecka i rodziny. Pomagała w zbieraniu nakrętek podczas akcji charytatywnej wózek dla ucznia naszej szkoły. & 7 ust. 2 pkt 5 Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż. P. …...... dokonała analizy przepisów prawa oświatowego, zapoznała się z procedurami awansu zawodowego. Uczestniczyła w pracach komisji egzaminacyjnych podczas egzaminów w Ośrodku Szkolno – Wychowawczym dla Niesłyszących i Słabosłyszących , przestrzegając odpowiednich przepisów i procedur. Wypełniła swoje obowiązki jako nauczyciel i wychowawca prawidłowo, wykorzystując przy tym prawa wewnątrzszkolnego i prawa oświatowego. Podsumowując Pani …... cieszy się autorytetem wśród rodziców i uczniów. Postrzegana jest jako osoba kompetentna, odpowiedzialna, obowiązkowa, sprawiedliwa, dbająca o porządek i dyscyplinę w klasie. Jest otwarta na nowości, wciąż gotowa do współpracy z innymi nauczycielami oraz dalszego podnoszenia swoich kwalifikacji i rozwoju osobowego. Stwierdzam, że p. …...... w pełni zrealizowała wymagania kwalifikacyjne związane z ubieganiem się o stopień nauczyciela mianowanego. Opiekun stażu mgr Iwona Opas Wyświetleń: 118
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |