Katalog Aneta Pater-Chrul, 2015-07-27 Lubin Matematyka, Konspekty Konkurs - graniastosłupy.Klasa II TEMAT: Konkurs - graniastosłupy. Typ lekcji: powtórzeniowa Cele: uczeń: • rozpoznaje graniastosłupy i podaje ich własności • oblicza pole powierzchni i objętość graniastosłupów • rysuje siatki i rzuty graniastosłupów • poprawnie posługuje się językiem matematycznym • logicznie myśli • rozwija wyobraźnię przestrzenną • współdziała w zespole i podejmuje decyzje • dba o estetykę i staranność przy wykonywaniu ćwiczeń • dokonuje samooceny swoich umiejętności, oceny grupy Formy i metody pracy: praca w grupach, ćwiczeniowa, problemowa, gra dydaktyczna – puzzle matematyczne, Środki dydaktyczne: • modele brył • puzzle matematyczne • przyrządy geometryczne • koperty z „ figurami płaskimi” • arkusze papieru • klej, mazaki • paski papieru z narysowanymi 7 kwadratami • pudełko – bank pytań powtórzeniowych • kartki do samooceny Przebieg lekcji: 1. Podział klasy na grupy. Wchodząc do klasy każdy uczeń losuje kartonik z hasłem nazwy bryły i udaje się do odpowiedniego stolika, na którym znajduje się dana figura: sześcian prostopadłościan graniastosłup prawidłowy trójkątny graniastosłup prawidłowy sześciokątny graniastosłup prawidłowy czworokatny 2. Część organizacyjna: przywitanie się, podanie tematu lekcji, sprawdzenie obecności. 3. Przypomnienie zasad pracy w grupach, wprowadzenie i opisanie przebiegu konkursu: • konkurs obejmuje 4 konkurencje • na każde zadanie jest określony czas i liczba punktów • w przypadku niewykonania zadania przez żadną grupę można doliczyć dodatkową 1 min. czasu i odpowiednio zmniejszyć liczbę punktów o 1 • każda grupa wybiera lidera, który zgłasza po wykonaniu zadania, jej gotowość do sprawdzenia • w przypadku remisu przewidziana jest dogrywka • dla zwycięskiej grupy przewidziane jest nagroda w postaci bardzo dobrej oceny, pozostałe miejsca będą nagrodzone plusami zgodnie z przyjętym schematem przez nauczyciela uczącego • na tablicy tabela do zapisywania punktów 4. Praca w grupach. I konkurencja ( 1 min) 1 pkt Grupa wybiera jedną osobę, która podchodzi do stolika nauczyciela, z zawiązanymi oczami wybiera bryłę, podaje jej nazwę, podaje: ile ma ścian, ścian bocznych, krawędzi, krawędzi bocznych, krawędzi podstaw, wierzchołków, wskazuje ściany prostopadłe, równoległe itp. II konkurencja ( 3 min) 3 pkt Puzzle matematyczne, w których należy dopasować nazwę bryły do jej rzutu i siatki, wzoru na objętość i wzoru na pole powierzchni. III konkurencja ( 7 min) 7 pkt Z koperty „figury płaskie” grupa wybiera odpowiednie figury do ułożenia siatki jednego graniastosłupa ( z danych figur można ułożyć dwie różne siatki graniastosłupa), układa je i przykleja na arkuszu papieru, rysuje rzut bryły, mierzy długości boków potrzebnych do obliczenia pola i objętości, oblicza pole powierzchni i objętość otrzymanego graniastosłupa i zapisuje rozwiązanie na arkuszu. IV konkurencja ( 3 min) 3 pkt Każdy uczeń w grupie otrzymuje pasek papieru podzielony na 7 kwadratów. Poprzez odpowiednie składanie należy zbudować model sześcianu. Wystarczy, że jedna osoba z grupy wykona to zadanie, aby było ono zaliczone dla grupy. Dodatkowe punkty dla grupy 1 pkt Lider grupy losuje 1 pytanie z banku pytań powtórzeniowych ( uczniowie są autorami tych pytań, na koniec niektórych lekcji uczniowie układają pytania do aktualnie przerabianego materiału i wrzucają je do pudełka przeznaczonego na powtórki kl. II). Odpowiedź na te pytanie omawia z grupą i ostatecznie sam udziela na nie odpowiedzi. 5. Podsumowanie pracy grup, zsumowanie punktów, ogłoszenie zwycięskiej grupy. 6. Samoocena uczniów - anonimowe wypełnienie otrzymanych kart. 7. Rozdanie ciekawostek o złudzeniach optycznych Prawidłową odpowiedź zaznacz krzyżykiem. Wyświetleń: 330
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |