Katalog

Aneta Pater-Chrul, 2015-07-27
Lubin

Matematyka, Konspekty

Konkurs - graniastosłupy.

- n +

Klasa II

TEMAT: Konkurs - graniastosłupy.

Typ lekcji: powtórzeniowa

Cele:
uczeń:
• rozpoznaje graniastosłupy i podaje ich własności
• oblicza pole powierzchni i objętość graniastosłupów
• rysuje siatki i rzuty graniastosłupów
• poprawnie posługuje się językiem matematycznym
• logicznie myśli
• rozwija wyobraźnię przestrzenną
• współdziała w zespole i podejmuje decyzje
• dba o estetykę i staranność przy wykonywaniu ćwiczeń
• dokonuje samooceny swoich umiejętności, oceny grupy


Formy i metody pracy: praca w grupach, ćwiczeniowa, problemowa, gra dydaktyczna – puzzle matematyczne,

Środki dydaktyczne:
• modele brył
• puzzle matematyczne
• przyrządy geometryczne
• koperty z „ figurami płaskimi”
• arkusze papieru
• klej, mazaki
• paski papieru z narysowanymi 7 kwadratami
• pudełko – bank pytań powtórzeniowych
• kartki do samooceny



Przebieg lekcji:

1. Podział klasy na grupy. Wchodząc do klasy każdy uczeń losuje kartonik z hasłem nazwy bryły i udaje się do odpowiedniego stolika, na którym znajduje się dana figura:
 sześcian
 prostopadłościan
 graniastosłup prawidłowy trójkątny
 graniastosłup prawidłowy sześciokątny
 graniastosłup prawidłowy czworokatny

2. Część organizacyjna: przywitanie się, podanie tematu lekcji, sprawdzenie obecności.

3. Przypomnienie zasad pracy w grupach, wprowadzenie i opisanie przebiegu konkursu:
• konkurs obejmuje 4 konkurencje
• na każde zadanie jest określony czas i liczba punktów
• w przypadku niewykonania zadania przez żadną grupę można doliczyć dodatkową 1 min. czasu i odpowiednio zmniejszyć liczbę punktów o 1
• każda grupa wybiera lidera, który zgłasza po wykonaniu zadania, jej gotowość do sprawdzenia
• w przypadku remisu przewidziana jest dogrywka
• dla zwycięskiej grupy przewidziane jest nagroda w postaci bardzo dobrej oceny, pozostałe miejsca będą nagrodzone plusami zgodnie z przyjętym schematem przez nauczyciela uczącego
• na tablicy tabela do zapisywania punktów

4. Praca w grupach.

I konkurencja ( 1 min) 1 pkt
Grupa wybiera jedną osobę, która podchodzi do stolika nauczyciela, z zawiązanymi oczami wybiera bryłę, podaje jej nazwę, podaje: ile ma ścian, ścian bocznych, krawędzi, krawędzi bocznych, krawędzi podstaw, wierzchołków, wskazuje ściany prostopadłe, równoległe itp.

II konkurencja ( 3 min) 3 pkt
Puzzle matematyczne, w których należy dopasować nazwę bryły do jej rzutu i siatki, wzoru na objętość i wzoru na pole powierzchni.

III konkurencja ( 7 min) 7 pkt
Z koperty „figury płaskie” grupa wybiera odpowiednie figury do ułożenia siatki jednego graniastosłupa ( z danych figur można ułożyć dwie różne siatki graniastosłupa), układa je i przykleja na arkuszu papieru, rysuje rzut bryły, mierzy długości boków potrzebnych do obliczenia pola i objętości, oblicza pole powierzchni i objętość otrzymanego graniastosłupa i zapisuje rozwiązanie na arkuszu.

IV konkurencja ( 3 min) 3 pkt
Każdy uczeń w grupie otrzymuje pasek papieru podzielony na 7 kwadratów. Poprzez odpowiednie składanie należy zbudować model sześcianu. Wystarczy, że jedna osoba z grupy wykona to zadanie, aby było ono zaliczone dla grupy.

Dodatkowe punkty dla grupy 1 pkt
Lider grupy losuje 1 pytanie z banku pytań powtórzeniowych ( uczniowie są autorami tych pytań, na koniec niektórych lekcji uczniowie układają pytania do aktualnie przerabianego materiału i wrzucają je do pudełka przeznaczonego na powtórki kl. II). Odpowiedź na te pytanie omawia z grupą i ostatecznie sam udziela na nie odpowiedzi.

5. Podsumowanie pracy grup, zsumowanie punktów, ogłoszenie zwycięskiej grupy.

6. Samoocena uczniów - anonimowe wypełnienie otrzymanych kart.

7. Rozdanie ciekawostek o złudzeniach optycznych



Prawidłową odpowiedź zaznacz krzyżykiem.

Wyświetleń: 330


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.