Katalog Elżbieta Modrzejewska, 2015-07-27 Brzozów Język polski, Konspekty Konspeky lekcji języka polskiego w klasie V. Czego uczą nas bajki Ignacego Krasickiego?Konspekt lekcji języka polskiego w klasie V TEMAT: Czego uczą nas bajki Ignacego Kasickiego? CEL GŁÓWNY: - poznanie nowego gatunku literackiego – bajki CELE SZCZEGÓŁOWE (OPERACYJNE): Uczeń: •poznaje postać Ignacego Krasickiego, zarys epoki oświecenia (np. w formie osi czasu) oraz trzy bajki: „Wół i mrówki”, „Słowik i szczygieł”, „Żółw i mysz”; •potrafi pracować w grupie; •nazywa cechy bohaterów bajek; •bogaci słownictwo określające wady i zalety; •rozpoznaje uosobienie; •zna i rozumie pojęcia: kontrast, morał; •odszukuje w poznanych bajkach morał; •umie dobrać przysłowia do bajek; •zauważa wartości ponadczasowe pouczeń zawartych w bajkach; FORMY PRACY: zbiorowa, grupowa, jednostkowa METODY: pogadanka podająca, instruktaż, praca z tekstem, prezentacja pracy grupy, metoda problemowa ŚRODKI DYDAKTYCZNE: tekst bajek, portret Ignacego Krasickiego, przysłowia, arkusze papieru z materiałem wypracowanym przez grupy, słownik, leksykon przyrodniczy, PRZEBIEG ZAJĘĆ: I.FAZA WSTĘPNA 1. Czynności organizacyjne. 2. Sprawdzenie pracy domowej. 3. Podanie tematu 4. Uzmysłowienie celów lekcji. 5. Przedstawienie postaci I. Krasickiego oraz zarysu epoki oświecenia. II. FAZA REALIZUJĄCA 1.Zapoznanie z treścią bajek. 2.Wyjaśnienie treści i niezrozumiałych zwrotów, wskazanie bohaterów. 3.Pokazanie słowika i szczygła w leksykonie. 4.Podział klasy na 3 grupy. 5.Przydział pracy w grupach. Każda grupa pracuje nad inną bajką. Polecenia: A)Podaj cechy (wady lub zalety) bohaterów bajki. B)Wyszukaj i wypisz pouczenie wypływające z bajki. C)Dobierz (spośród podanych) najbardziej pasujące przysłowia do bajki. (Jeśli mamy więcej czasu, uczniowie mogą pracować ze zbiorami/księgami przysłów.) I GRUPA: Przysłowia ze słowem kluczowym PRACA do bajki „Wół i mrówki” ,np.: •Cudza praca nie utuczy. •Bez pracy nie ma kołaczy. •Jaka praca, taka płaca. •Gdzie się z chęcią zejdzie praca, tam się hojnie trud opłaca. •Komu praca kłopotem – oj, będzie wołem potem. II GRUPA: Przysłowia ze słowem kluczowym DOM do bajki Żółw i mysz”, np.: •Wszędzie dobrze, lecz w domu najlepiej. •Własny domek mały milszy jest niż cudze pałace. •Wolnoć Tomku w swoim domku. •Błogo temu, kto własny dom ma. III GRUPA: Przysłowia ze słowem kluczowym TALENT do bajki „Słowik i szczygieł”, np.: •Talentu nie wykujesz i z bryły złota. •Wokół talentu bywa innym ciasno, ale w jego sąsiedztwie jest każdemu jaśniej. •Kropla talentu przepełnia morze zawiści. •Milczenie talentów wymowniejszym bywa niż ich najwymowniejsza działalność. 6. Prezentacja pracy grup. 7. Wnioski: Cechy zwierząt to ludzkie cechy. Zwierzęta zachowują się jak ludzie – uosobienie. 8. Zwrócenie uwagi na kontrastowość postaci w bajkach. Praca ze słownikiem – wyjaśnienie pojęcia – kontrast. 9. Wyjaśnienie, że z każdej z bajek wypływa pouczenie aktualne do dziś. Wyjaśnienie pojęcia – morał III. FAZA PODSUMOWUJĄCA 1.Podsumowanie zajęć. 2.Wspólne zredagowanie definicji bajki lub w punktach głównych cech bajki 3.Ocena udziału uczniów w lekcji. 4.Podanie pracy domowej: Przypomnij sobie cechy baśni Scenariusz opracowała: Elżbieta Modrzejewska Wyświetleń: 580
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |