Katalog

Elżbieta Modrzejewska, 2015-07-27
Brzozów

Język polski, Konspekty

Konspekt lekcji języka polskiego dla klasy VI. Piszemy list otwarty - apel.

- n +

Konspekt lekcji języka polskiego w klasie VI

TEMAT LEKCJI: Piszemy list otwarty na temat „Szanujmy chleb”

CELE OGÓLNE:
1.Usystematyzowanie wiadomości dotyczących różnych rodzajów listów.
2.Poznanie cech listu otwartego.
3.Zredagowanie przykładowego listu otwartego.
4.Zwrócenie uwagi na ugruntowaną w polskich tradycjach ludowych wartość chleba.

CELE SZCZEGÓŁOWE/ OPERACYJNE:
Uczeń:
•Rozróżnia list prywatny, oficjalny i otwarty.
•Zna cechy stylu oficjalnego.
•Tworzy list otwarty na wskazany temat z dbałością o kompozycję, poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną.
•Zachowuje właściwy układ graficzny listu.
•Stosuje i poprawnie zapisuje zwroty grzecznościowe.
•Nadaje listowi formę wezwania do udziału w akcji „Szanujmy chleb”.
•Dobiera argumenty popierające akcję.
•Współpracuje w grupie.
•Rozumie znaczenie wartości chleba w polskich tradycjach ludowych.

METODY: pogadanka heurystyczna, instruktaż, zajęcia praktyczne (ćwiczenia redakcyjne, korzystanie z wzoru listu otwartego)

FORMY: praca z całą klasą, praca w grupach

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: zeszyt, zeszyt ćwiczeń Między nami cz. 2 (GWO), schemat na tablicy, przykładowy wzór listu otwartego(ćw. 1, str 20), kserokopia z dodatkowymi ćwiczeniami

PRZEBIEG LEKCJI:

I CZĘŚĆ WSTĘPNA
1.Czynności organizacyjne.
2.Omówienie celów lekcji.
3. Zapisanie tematu.
4.Powtórzenie dotychczasowej wiedzy na temat listu prywatnego i oficjalnego (ćwiczenia)
5.Narysowanie na tablicy schematu przedstawiającego podział listów na tradycyjne oraz elektroniczne, nieoficjalne, oficjalne i otwarte.

II CZĘŚĆ GŁÓWNA
Wprowadzenie nowych wiadomości:
1.Przedstawienie przykładu listu otwartego (zeszyt ćwiczeń str 20).
2.Rozmowa na temat układu graficznego, treści i cech stylu tego listu.
Zajęcia praktyczne:
3.Podanie tematu listu otwartego.
4.Praca w 4-5 osobowych grupach – zbieranie pomysłów na argumenty zachęcające adresata (mieszkańców naszej miejscowości) do włączenia się w akcję „Szanujmy chleb”.
5.Prezentacja pracy przez uczniów. Wybranie najlepszych pomysłów. Ustna ocena pracy uczniów w grupach.
6. Wspólne redagowanie listu otwartego – zapisanie na tablicy i w zeszytach.

III CZĘŚĆ KOŃCOWA
1.Podsumowanie lekcji (utrwalenie nowych wiadomości i sprawdzenie czy uczniowie najsłabsi potrafią wskazać w zredagowanej pracy cechy listu otwartego).
2. Podanie pracy domowej:
a) dla wszystkich - ćw. 2a,c; str 21 w zeszycie ćwiczeń
b) dla chętnych - Obmyśl i zapisz na kartce 3-5 przykładów problemów, których mógłby dotyczyć list otwarty skierowany do uczniów naszej szkoły.

Scenariusz opracowała:
Elżbieta Modrzejewska
Wyświetleń: 488


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.