Katalog

Halina Bocan, 2015-07-22
Żdanów

Zajęcia pozaszkolne, Scenariusze

Scenariusz zajęcia: „Jakie mamy drzewa”.

- n +

Scenariusz zajęcia :: „Jakie mamy drzewa”

ZAG. PROG. Rozpoznawanie i nazywanie często spotykanych w najbliższym otoczeniu gatunków drzew, rozpoznawanie najbardziej pospolitych gatunków drzew liściastych i iglastych.
CELE OGÓLNE:
- poznanie rodzajów drzew.
CELE OPERACYJNE:
Dziecko:
- rozpoznaje wybrane drzewa liściaste i iglaste,
- potrafi rozmawiać na temat wysłuchanego wiersza,
- umie bawić się w grupie,
- rytmicznie porusza się przy muzyce,
- porządkuj po sobie miejsce pracy

METODY PRACY:
-pokaz
- rozmowa
- zabawa ruchowa
- zadań stawianych dzieciom do wykonania

FORMY PRACY: praca z całą grupą, indywidualna

ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Wiersz M. Głogowskiego „ Jesień pora wesoła”, odtwarzacz CD, płyta
liście, szyszki, owoce klanu, kasztanowca, dębu, jarzębiny , gałązki jodły, świerka, modrzewia , sosny, tamburyn, , kredki, kapelusz z kolorowych liści, karta pracy pt.: „ Listki”, „Owocowe drzewa”.

PRZEBIEG ZAJĘCIA.

1. Zabawa ruchowa przy piosence pt. „ Ola i liście”.
Dzieci inscenizują ruchem tekst piosenki.

2. Słuchanie wiersza M. Głogowskiego” Jesień – pora wesoła”

Kto powiedział, że jesień jest smutna ,
Że ma kolor szarego Płotna,
Że jej prawie nie widać we mgle ?
Kto to wszystko powiedział/ Ja nie

Dla mnie jesień to pora wesoła,
Roześmiania i gwarna jak szkoła.
Lśniąca skórką kasztana na trawie,
W odlot ptaków wpatrzona ciekawie.

Jesień – roztargniona malarka
gubi farby po lasach i parkach,
a ja biegam wciąż za nią z ochotą
i znajduje brąz , czerwień i złoto.

3. Rozmowa na temat wiersza.

- Czy jesień jest smutna?
- Czy zawsze jest wesoła
- Kiedy jest wesoła?
- Co znaczą słowa „ gubi farby po lasach i parkach?”
-Czy maluje wszystkie drzewa?
- Jakich nie maluje?

4. Podział drzew na liściaste i iglaste.

Oglądanie gałązek jodły sosny , świerka , modrzewia i ich szyszek. Porównanie ich wyglądu. Wyciągnięcie z szyszek nasionek.
Wyjaśnienie dzieciom, że drzewa iglaste nazywane są też szyszkonośnymi, ponieważ ich nasiona znajduję się wewnątrz twardych , zdrewniałych szyszek. Każde drzewo iglaste ma igły o odmiennym kształcie. Igły te pozostają na drzewach przez cały rok. Jedynie modrzew traci je co roku prze zimą .

5. Zabawa „ Rzucamy szyszkami”.

Wyznaczenie skakaną linii , z której dzieci będą rzucać szyszkami świerka. Każde dziecko rzuca szyszką .

6. Oglądanie liści kasztanowca, jarzębiny, dębu i ich owoców. Porównanie ich wyglądu.
Wyjaśnienie , że jesienią każdego dnia z liści paruje woda, a drzewo, ponieważ ziemia jest chłodna , nie może pobierać tyle wody, ile potrzebuje, aby dostarczać je liściom. Liście stają się wtedy suche i usychają . W zielonych liściach znajduje się barwnik chlorofil. Jeżeli do liścia nie dochodzi woda, traci on zielony barwnik i zanim całkiem uschnie , zabarwia je na żółto, pomarańczowo, brązowo…

7. Zabawa ruchowa „ Wiatr porusza gałązkami”

Dzieci stoją w rozkroku z podniesionymi rękami . Poruszają nimi zgodnie z tempem gry na tamburynie. Naśladują odgłos , jaki wydają gałęzie poruszane wiatrem.

8. Karta pracy „ Listki” – kolorowanie rysunku listków jesiennych przez młodsze dzieci.
9. Karta pracy „ Owoce drzew”- przyporządkowywanie owoców wybranych drzew( sosna, dąb) odpowiednim rodzajom drzew. Pokolorowanie owoców – dzieci starsze.

Wyświetleń: 545


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.