Katalog Halina Bocan, 2015-07-22 Żdanów Zajęcia pozaszkolne, Scenariusze Scenariusz zajęcia: „Jakie mamy drzewa”.Scenariusz zajęcia :: „Jakie mamy drzewa” ZAG. PROG. Rozpoznawanie i nazywanie często spotykanych w najbliższym otoczeniu gatunków drzew, rozpoznawanie najbardziej pospolitych gatunków drzew liściastych i iglastych. CELE OGÓLNE: - poznanie rodzajów drzew. CELE OPERACYJNE: Dziecko: - rozpoznaje wybrane drzewa liściaste i iglaste, - potrafi rozmawiać na temat wysłuchanego wiersza, - umie bawić się w grupie, - rytmicznie porusza się przy muzyce, - porządkuj po sobie miejsce pracy METODY PRACY: -pokaz - rozmowa - zabawa ruchowa - zadań stawianych dzieciom do wykonania FORMY PRACY: praca z całą grupą, indywidualna ŚRODKI DYDAKTYCZNE: Wiersz M. Głogowskiego „ Jesień pora wesoła”, odtwarzacz CD, płyta liście, szyszki, owoce klanu, kasztanowca, dębu, jarzębiny , gałązki jodły, świerka, modrzewia , sosny, tamburyn, , kredki, kapelusz z kolorowych liści, karta pracy pt.: „ Listki”, „Owocowe drzewa”. PRZEBIEG ZAJĘCIA. 1. Zabawa ruchowa przy piosence pt. „ Ola i liście”. Dzieci inscenizują ruchem tekst piosenki. 2. Słuchanie wiersza M. Głogowskiego” Jesień – pora wesoła” Kto powiedział, że jesień jest smutna , Że ma kolor szarego Płotna, Że jej prawie nie widać we mgle ? Kto to wszystko powiedział/ Ja nie Dla mnie jesień to pora wesoła, Roześmiania i gwarna jak szkoła. Lśniąca skórką kasztana na trawie, W odlot ptaków wpatrzona ciekawie. Jesień – roztargniona malarka gubi farby po lasach i parkach, a ja biegam wciąż za nią z ochotą i znajduje brąz , czerwień i złoto. 3. Rozmowa na temat wiersza. - Czy jesień jest smutna? - Czy zawsze jest wesoła - Kiedy jest wesoła? - Co znaczą słowa „ gubi farby po lasach i parkach?” -Czy maluje wszystkie drzewa? - Jakich nie maluje? 4. Podział drzew na liściaste i iglaste. Oglądanie gałązek jodły sosny , świerka , modrzewia i ich szyszek. Porównanie ich wyglądu. Wyciągnięcie z szyszek nasionek. Wyjaśnienie dzieciom, że drzewa iglaste nazywane są też szyszkonośnymi, ponieważ ich nasiona znajduję się wewnątrz twardych , zdrewniałych szyszek. Każde drzewo iglaste ma igły o odmiennym kształcie. Igły te pozostają na drzewach przez cały rok. Jedynie modrzew traci je co roku prze zimą . 5. Zabawa „ Rzucamy szyszkami”. Wyznaczenie skakaną linii , z której dzieci będą rzucać szyszkami świerka. Każde dziecko rzuca szyszką . 6. Oglądanie liści kasztanowca, jarzębiny, dębu i ich owoców. Porównanie ich wyglądu. Wyjaśnienie , że jesienią każdego dnia z liści paruje woda, a drzewo, ponieważ ziemia jest chłodna , nie może pobierać tyle wody, ile potrzebuje, aby dostarczać je liściom. Liście stają się wtedy suche i usychają . W zielonych liściach znajduje się barwnik chlorofil. Jeżeli do liścia nie dochodzi woda, traci on zielony barwnik i zanim całkiem uschnie , zabarwia je na żółto, pomarańczowo, brązowo… 7. Zabawa ruchowa „ Wiatr porusza gałązkami” Dzieci stoją w rozkroku z podniesionymi rękami . Poruszają nimi zgodnie z tempem gry na tamburynie. Naśladują odgłos , jaki wydają gałęzie poruszane wiatrem. 8. Karta pracy „ Listki” – kolorowanie rysunku listków jesiennych przez młodsze dzieci. 9. Karta pracy „ Owoce drzew”- przyporządkowywanie owoców wybranych drzew( sosna, dąb) odpowiednim rodzajom drzew. Pokolorowanie owoców – dzieci starsze. Wyświetleń: 545
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |