Katalog

Aleksandra Jachna, 2015-07-22
Gdynia

Matematyka, Scenariusze

Scenariusz lekcji matematyki w klasie IV.

- n +

SCENARIUSZ LEKCJI OTWARTEJ
Z MATEMATYKI W KLASIE IV

Temat: Ćwiczenia w dodawaniu ułamków dziesiętnych
Cel ogólny: Umiejętność wykonania sprawnych obliczeń na ułamkach dziesiętnych. Uczeń dostrzega praktyczne zastosowanie matematyki w życiu codziennym.
Poziomy wymagań:
Na ocenę dopuszczającą Na ocenę dostateczną Na ocenę dobrą Na ocenę bardzo dobrą Na ocenę celującą
Uczeń:
- umie pamięciowo i pisemne dodawać proste ułamki dziesiętne
- porównywać ułamki dziesiętne Uczeń:
- umie pamięciowo i pisemne dodawać ułamki dziesiętne o różnej liczbie cyfr po przecinku
Uczeń:
- potrafi oszacować wynik swoich obliczeń
Uczeń:
- potrafi rozwiązywać zadania tekstowe z zastosowaniem ułamków dziesiętnych Uczeń:
- potrafi wstawić przecinki do liczb w dodawaniu tak, aby otrzymać żądany wynik


Metody:
praktyczne:
- pogadanka
- gry i zabawy dydaktyczne

Formy pracy :
- praca z całą klasą
- praca grupowa

Środki dydaktyczne:
- arkusz programu ActivInspire
- karty pracy (załącznik nr 1i 2)
- gra dydaktyczna „Szalone zakupy” (wyd. GWO)

Tok lekcji:
1. Przygotowanie do lekcji: sprawdzenie frekwencji, podanie tematu lekcji
2. Podział na cztery grupy (losowanie działań do wykonania w pamięci i odnalezienie wyniku na stołach)
3. Rozdanie kart do gry „Szalone zakupy”.
4. Praca w grupach na rozgrzewkę:
a) Zapoznanie z kartami poprzez klasyfikowanie np. znajdź produkty z przedziału cenowego 2,30 zł – 4,50zł; uszereguj słodycze od najtańszych do najdroższych
b) Rozwiązanie zadania: Ile trzeba wydać pieniędzy, aby kupić produkty do zrobienia kanapki z serem i pomidorem?
5. Praca z kartami pracy, której celem jest znalezienie matematycznej sentencji. (załącznik nr 1 i 2)
6. Odgadywanie wspólnego hasła przez przedstawicieli grup oraz na tablicy interaktywnej.
5. Zabawa w grupach – „Szalone zakupy” (wyd. GWO).
Nauczyciel ustala np. kwotę 15 zł, której nie wolno przekroczyć. Gracz, który rozpoczyna rozgrywkę, bierze po jednej karcie ze stosu i dodaje ceny wylosowanych przez siebie towarów. Celem jest zebranie kart z cenami na łączną sumę jak najbardziej zbliżoną do kwoty ustalonej dla wszystkich na początku gry. Osoba, która przekroczy tę kwotę, odpada z gry i w następnych kolejkach nie bierze udziału w losowaniu. Każdy sam decyduje, kiedy zakończyć zakupy. Jeżeli umówiona kwota nie zostanie przekroczona, gracz oblicza różnicę między tą kwotą a kwotą wydaną na zakupy.

6. Zadanie domowe - zad. 48 str.86 ze zbioru zadań. Dodatkowe zadanie o podwyższonym stopniu trudności dla chętnych zad. 53 str 87 ze zbioru zadań.

Wyświetleń: 344


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.