Katalog Elżbieta Modrzejewska, 2015-07-22 Brzozów Język polski, Konspekty Konspekt lekcji jęz. polskiego w kl. VI: Jak napisać recenzję książki?Konspekt lekcji języka polskiego w klasie VI (Założenia wstępne: lekcja powinna być realizowana na koniec omawiania lektury – w formie podsumowania, kiedy wcześniej została omówiona główna problematyka książki, scharakteryzowany został główny bohater, omówione wątki i język utworu) TEMAT: Jak napisać recenzję książki? – na przykładzie „Szatana z siódmej klasy” TREŚCI NAUCZANIA: III Tworzenie wypowiedzi. 1.1) Uczeń tworzy spójne teksty na tematy związane z poznanymi tekstami kultury. CELE LEKCJI: Uczeń: •poznaje nową formę wypowiedzi pisemnej, jaką jest recenzja; •poprawnie posługuje się Słownikiem języka polskiego; •zna treść książki „Szatan z siódmej klasy”; •dostrzega walory książki Kornela Makuszyńskiego; •potrafi określić główną problematykę lektury, wskazać wątki, podać najważniejsze cechy tytułowego bohatera, wypowiadać się na temat języka książki, dostrzec w niej komizm; •poprawnie argumentuje własne zdanie na temat lektury; •rozwija swoje zainteresowania czytelnicze. METODY: pogadanka podająca, praca z tekstem lektury, praca ze słownikiem, debata „za” i „przeciw” FORMY PRACY: zbiorowa, grupowa ŚRODKI DYDAKTYCZNE: Książka „Szatan z siódmej klasy”, Słownik języka polskiego, karty pracy PRZEBIEG LEKCJI: CZĘŚĆ WSTĘPNA - Sprawdzenie obecności - Podanie tematu i przybliżenie celów lekcji CZĘŚĆ WŁAŚCIWA 1.Wskazana para uczniów wyszukuje w słowniku i odczytuje znaczenie słowa „recenzja” 2.Wyjaśnienia nauczyciela dotyczące różnych rodzajów recenzji 3.Podanie ogólnego planu recenzji książki 4.Gromadzenie materiału według planu do recenzji „Szatana z siódmej klasy”: a)Wybrani uczniowie (1-2) odczytują pracę domową – notkę biograficzną dotyczącą autora książki – Kornela Makuszyńskiego b)Podsumowanie omawiania lektury: ustalenie problematyki książki, głównych wątków, podanie najważniejszych cech Adama Cisowskiego, walorów językowych i komizmu – spisanie w formie zwięzłych punktów c)Wyrażenie własnego zdania na temat lektury. Debata: podział klasy na dwie grupy: I grupa: zebranie argumentów przemawiających „za” – ukazanie walorów książki, zachęta do jej czytania II grupa: kontrargumenty - „przeciw” – wskazanie np.: na niezrozumiałość języka, nieaktualną tematykę, itp. d)Prezentacja pracy grup. 5.Podsumowanie wyników pracy grup, ustalenie i spisanie wniosków dla całej klasy. CZĘŚĆ PODSUMOWUJĄCA - Nauczyciel dokonuje rekapitulacji lekcji i uświadamia uczniom, że wspólnie stworzyli plan recenzji książki Szatan z siódmej klasy. - Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy i zleca wycięcie i ułożenie recenzji z podanych, rozsypanych fragmentów, kierując się planem. (Źródło: A Kruszyńska Przygody z lekturą! Cz.3) - Uczniowie wklejają do zeszytu fragmenty recenzji we właściwej kolejności i odczytują. PRACA DOMOWA 1.Dla uczniów z obniżonymi wymaganiami – karty pracy: Wybierz spośród podanych punktów 5- twoim zdaniem najważniejszych cech dobrej książki dla młodzieży. 2.Dla pozostałych uczniów: Napisz dla początkującego pisarza receptę na dobrą książkę dla młodzieży (forma dowolna) Scenariusz opracowała: Elżbieta Modrzejewska Wyświetleń: 619
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |