Katalog

Elżbieta Modrzejewska, 2015-07-22
Brzozów

Język polski, Konspekty

Konspekt lekcji jęz. polskiego w kl. VI: Jak napisać recenzję książki?

- n +

Konspekt lekcji języka polskiego w klasie VI
(Założenia wstępne: lekcja powinna być realizowana na koniec omawiania lektury – w formie podsumowania, kiedy wcześniej została omówiona główna problematyka książki, scharakteryzowany został główny bohater, omówione wątki i język utworu)
TEMAT: Jak napisać recenzję książki? – na przykładzie „Szatana z siódmej klasy”
TREŚCI NAUCZANIA:
III Tworzenie wypowiedzi. 1.1) Uczeń tworzy spójne teksty na tematy związane z poznanymi tekstami kultury.
CELE LEKCJI:
Uczeń:
•poznaje nową formę wypowiedzi pisemnej, jaką jest recenzja;
•poprawnie posługuje się Słownikiem języka polskiego;
•zna treść książki „Szatan z siódmej klasy”;
•dostrzega walory książki Kornela Makuszyńskiego;
•potrafi określić główną problematykę lektury, wskazać wątki, podać najważniejsze cechy tytułowego bohatera, wypowiadać się na temat języka książki, dostrzec w niej komizm;
•poprawnie argumentuje własne zdanie na temat lektury;
•rozwija swoje zainteresowania czytelnicze.
METODY:
pogadanka podająca, praca z tekstem lektury, praca ze słownikiem, debata „za” i „przeciw”
FORMY PRACY:
zbiorowa, grupowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Książka „Szatan z siódmej klasy”, Słownik języka polskiego, karty pracy
PRZEBIEG LEKCJI:
CZĘŚĆ WSTĘPNA
- Sprawdzenie obecności
- Podanie tematu i przybliżenie celów lekcji
CZĘŚĆ WŁAŚCIWA
1.Wskazana para uczniów wyszukuje w słowniku i odczytuje znaczenie słowa „recenzja”
2.Wyjaśnienia nauczyciela dotyczące różnych rodzajów recenzji
3.Podanie ogólnego planu recenzji książki
4.Gromadzenie materiału według planu do recenzji „Szatana z siódmej klasy”:
a)Wybrani uczniowie (1-2) odczytują pracę domową – notkę biograficzną dotyczącą autora książki – Kornela Makuszyńskiego
b)Podsumowanie omawiania lektury: ustalenie problematyki książki, głównych wątków, podanie najważniejszych cech Adama Cisowskiego, walorów językowych i komizmu – spisanie w formie zwięzłych punktów
c)Wyrażenie własnego zdania na temat lektury. Debata: podział klasy na dwie grupy:
I grupa: zebranie argumentów przemawiających „za” – ukazanie walorów książki, zachęta do jej czytania
II grupa: kontrargumenty - „przeciw” – wskazanie np.: na niezrozumiałość języka, nieaktualną tematykę, itp.
d)Prezentacja pracy grup.
5.Podsumowanie wyników pracy grup, ustalenie i spisanie wniosków dla całej klasy.
CZĘŚĆ PODSUMOWUJĄCA
- Nauczyciel dokonuje rekapitulacji lekcji i uświadamia uczniom, że wspólnie stworzyli plan recenzji książki Szatan z siódmej klasy.
- Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy i zleca wycięcie i ułożenie recenzji z podanych, rozsypanych fragmentów, kierując się planem. (Źródło: A Kruszyńska Przygody z lekturą! Cz.3)
- Uczniowie wklejają do zeszytu fragmenty recenzji we właściwej kolejności i odczytują.
PRACA DOMOWA
1.Dla uczniów z obniżonymi wymaganiami – karty pracy: Wybierz spośród podanych punktów 5- twoim zdaniem najważniejszych cech dobrej książki dla młodzieży.
2.Dla pozostałych uczniów: Napisz dla początkującego pisarza receptę na dobrą książkę dla młodzieży (forma dowolna)

Scenariusz opracowała: Elżbieta Modrzejewska
Wyświetleń: 619


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.