Katalog

Ewa Szulc, 2015-07-22
Ujazd

Matematyka, Projekty edukacyjne

Systematyczna nauka źródłem sukcesu - Innowacja pedagogiczna.

- n +

Innowacja powstała w wyniku analizy sprawdzianów zewnętrznych po szkole podstawowej w ostatnich latach. Niezadowalający wynik sprawdzianu zmusił mnie do szukania sposobów poprawy tej sytuacji.
Z wieloletnich doświadczeń nauczyciela matematyki pracującego w klasach IV - VI wynika, że istnieje potrzeba jak najczęstszych systematycznych powtórzeń bieżącego materiału, czego nie zapewniają 4 godziny matematyki tygodniowo. W związku z szerokim zakresem treści zawartych w programie przeznaczonych do realizacji w klasie piątej, zauważam potrzebę innowacyjnego wprowadzenia dodatkowej godziny matematyki w tygodniu w klasach piątych, a także szóstych. Tematyka zajęć będzie ściśle skorelowana z tematyką obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
Celem działań będzie utrwalanie zdobytych wiadomości i umiejętności przez uczniów przy pomocy różnych form i metod pracy oraz zaprezentowanie matematyki w sposób przystępny i przyjazny uczniowi. Regularne sprawdzanie wiedzy i umiejętności nie tylko pozwala zobaczyć, czy uczeń zrozumiał dany temat, ale także umożliwia zbudowanie solidnych podstaw i ugruntowanie wiedzy.

Cele zajęć:

• systematyczne utrwalenie wiadomości i umiejętności zdobytych na lekcjach,
• uzupełnianie ewentualnych braków w wiedzy i umiejętnościach uczniów,
• wyposażenie ucznia w umiejętności określone standardami wymagań dla drugiego etapu edukacyjnego i przygotowanie do sprostania wymaganiom trzeciego etapu,
• wyposażenie uczniów w umiejętność wykorzystywania wiedzy matematycznej w praktyce,
• wyrabianie nawyku sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i poprawiania błędów,
• kształcenie umiejętności korzystania z informacji,
• kształtowanie rozumienia i posługiwania się językiem matematyki,
• doskonalenie umiejętności matematycznego i twórczego myślenia,
• stwarzanie podstaw do samokształcenia,
• kształcenie nawyku systematycznej pracy,
• kształcenie umiejętności planowania pracy,
• rozbudzanie motywacji do nauki matematyki, uczenie dostrzegania prawidłowości matematycznych w otaczającym świecie,
• rozwijanie poczucia własnej wartości poprzez osiąganie sukcesów,
• szukanie radości w pracy i nauce – nauka z ograniczeniem stresu,
• stwarzanie dobrych relacji między nauczycielem i uczniami,
• angażowanie rodziców w pomoc dzieciom w nauce.


Metody i formy pracy:
• pogadanka, dyskusja,
• praca z tekstem,
• ćwiczenia,
• burza mózgów,
• gry dydaktyczne, krzyżówki, zagadki, kolorowanki,
• praca z mapą i diagramem,
• uzupełnianie kart odpowiedzi,
• zadania na platformie Wsipnet,
• zdobywanie „Mistrza” umiejętności matematycznych.


Plan działań i treści nauczania:
Zagadnienia z matematyki w poszczególnych klasach zgodne będą z programem nauczania matematyki dla klas IV-VI szkoły podstawowej „Matematyka wokół nas” dostosowanego do nowej podstawy programowej z dnia 23.12.2008.
Program zachowuje podstawowe obowiązujące działy przewidziane w nauczaniu matematyki:
1. Liczby naturalne w dziesiątkowym układzie pozycyjnym.
2. Działania na liczbach naturalnych.
3. Liczby całkowite.
4. Ułamki zwykłe i dziesiętne.
5. Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych.
6. Elementy algebry.
7. Proste i odcinki.
8. Kąty.
9. Wielokąty, koła i okręgi.
10. Bryły.
11. Obliczenia w geometrii.
12. Obliczenia praktyczne.
13. Elementy statystyki opisowej.
14. Zadania tekstowe.


Ewaluacja:
1. Analiza wyników sprawdzianu.
2. Analiza wyników przeprowadzanych w szkole testów szóstoklasistów i porównanie ich
z wynikami z lat poprzednich.
3. Prowadzenie stałych obserwacji pracy uczniów na zajęciach.

Wyświetleń: 341


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.