Katalog Ewa Chylińska, 2015-07-22 Płock Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Kreatywne malowanie „Nasi nowi koledzy” - scenariusz zajęć dla dzieci 5 letnich.Autor: Ewa Chylińska Miejskie Przedszkole nr 14 w Płocku Scenariusz zajęć dla dzieci 5 letnich. Temat: Kreatywne malowanie „Nasi nowi koledzy”. Cel ogólny: Kształtowanie umiejętności komunikatywnego wypowiadania się na temat własnych przeżyć i doświadczeń oraz wykonanych prac plastycznych. Cele operacyjne: Dziecko: - układa zdania dotyczące kolegów i wspólnych z nimi zabaw w grupie koleżeńskiej; - posługuje się zwrotami grzecznościowymi: proszę, dziękuję; - opisuje wygląd zewnętrzny postaci z uwzględnieniem: jej charakterystycznych cech: koloru włosów, wyglądu ubioru, usposobienia itp.; - respektuje zasady zgodnego współdziałania, np. wykonuje przydzielone czynności, sprząta po zakończeniu pracy. Metody pracy: słowna: rozmowa, piosenka, objaśnienia; poglądowa: pokaz, obserwacja; czynna: zadań stawianych do wykonania, samodzielnych doświadczeń; aktywna: prezentacja, kreatywne malowanie. Formy pracy: indywidualna, zbiorowa, grupowa. Środki dydaktyczne: arkusze szarego papieru, mazaki, kredki, kolorowy papier, nożyczki, klej, blok rysunkowy, taśma klejąca, pudełko, znaczki – koła z wycinanek samoprzylepnych (po 4 w tym samym kolorze), płyta z nagraniem piosenki „Sam jak palec” oraz tańca „Dwa kółeczka”, odtwarzacz CD. Przebieg zajęcia: 1. Na stoliku zgromadzone są przybory: szare papiery, mazaki, kredki, kolorowy papier, nożyczki, klej, blok rysunkowy, taśma klejąca. 2. W sali pozostaje stolik z przyborami. Reszta stołów i krzesła są wystawione, dywan jest zwinięty. Chodzi o to, aby zagwarantować dzieciom jak najwięcej miejsca do działania. 3. Nauczycielka włącza płytę z nagraniem piosenki „Sam jak palec”. Dzieci śpiewają: Kiedy jesteś sam jak palec, sam jak palec, świat wygląda dość ponuro i paskudnie, bo o smutki, bo o smutki dużo łatwiej, a o radość, a o radość znacznie trudniej. Najlepiej razem, najlepiej razem cieszyć się książką, piosenką, obrazem. I z przyjacielem dzielić każdą swoją myśl, najlepiej razem, zawsze razem tak jak dziś. [...] 4. Nauczycielka prowadzi z dziećmi rozmowę na temat ich wspólnych zabaw z kolegami i pyta: Jak czujecie się w przedszkolu? Co was cieszy? Co najchętniej lubicie robić? Dzieci wypowiadają się swobodnie o swoich kolegach, zabawach, wspólnym działaniu z innymi dziećmi, właściwym zachowaniu się podczas zabaw oraz konieczności używania wobec siebie miłych i grzecznych słów, dzięki którym wszyscy dobrze się ze sobą czują. 5. Nauczycielka zmierza pytaniami do wyciągnięcia przez dzieci wniosku, że: będąc dobrym kolegą można oczekiwać od innych dzieci, że również będą wobec nas uprzejmi, mili i koleżeńscy. 6. Nauczycielka: Jesteście wesołą grupą dzieci, potraficie się wspaniale bawić i pracować. Proponuję wam dziś ciekawą zabawę! Zaprosimy do nas „nowe dzieci” – koleżanki i kolegów, którzy zostaną już w naszej grupie. Dzieci są zaciekawione i zdziwione: A kto przyjdzie? Co będziemy robić? 7. Nauczycielka: Zanim zdradzę wam tę niespodziankę, podzielcie się na grupy, w których będziecie pracować. 8. Dzieci siedzą w kręgu i podają sobie z rąk do rąk pudełko, z którego każdy wyjmuje kolorowe koło. Znaczki te zostają przyklejone do ubrania. Dzieci ze znaczkami w tych samych kolorach tworzą grupy. 9. Dzieci siedzą w grupach w wybranym przez siebie miejscu w sali. Nauczycielka: Uwaga, tych nowych kolegów, o których mówiłam, Wykonacie z papieru. Dzieci gromadzą potrzebne przybory i układają na swoich stanowiskach. 10. Pozostawiamy dzieciom swobodę w wykonaniu pracy. Nauczycielka służy radą, może zasugerować sposób wykonania postaci: jedno z dzieci kładzie się na szarym papierze, a pozostałe – obrysowują kontur jego sylwetki; następnie należy dorysować brakujące elementy postaci i ubrać ją według własnych pomysłów. 11. Gdy dzieci wykonają sylwetkę koleżanki lub kolegi, nauczycielka prosi, aby nadali im imiona. Następnie wykonane prace za pomocą taśmy klejącej zostają przyklejone do ściany w sali. 12. Grupy stają przy swoich pracach, a nauczycielka prosi: Przedstawcie swoich kolegów – powiedzcie jakie mają imiona, jak wyglądają, w co są ubrani? Kolejne grupy prezentują wykonane przez siebie postaci, np.: - To jest Kamila. Ona jest wesołą dziewczynką. Ubrana jest w zieloną sukienkę z białym kołnierzykiem. Ma czerwone rajstopy i żółte kapcie. Uczesana jest w dwie kitki. - To jest Tomek. On ma czarne, kręcone włosy. Ubrany jest w niebieską kamizelkę i spodnie w kratkę. Na nogach ma brązowe buty. Tomek lubi się uśmiechać. 13. Nauczycielka podpisuje dzieci z papieru ich imionami, np.: Kamila, Tomek, Magda, Patryk 14. Nauczycielka: Właśnie przybyło nam w sali pięcioro nowych dzieci – uśmiechniętych i wesołych – tak jak wy. Na zakończenie naszej zabawy, zaśpiewamy i zatańczymy wspólnie taniec „Dwa kółeczka”: „Patrzcie, patrzcie jak wesoło, dwa kółeczka krążą w koło, dwa kółeczka krążą wraz, o, jakże to bawi nas. Rączki w górę wyciągamy, dokoła się obracamy, lewą nóżką tupniem raz i do tego klaśniem wraz, prawą nóżką tupniem raz i do tego klaśniem wraz”. 15. Zakończenie zajęć: Dzieci sprzątają przybory i porządkują salę. Podczas tych czynności są wobec siebie uprzejme i miłe, używają zwrotów grzecznościowych: proszę, dziękuję. Nauczycielka dziękuje dzieciom za wzorową postawę w trakcie zajęć. Wyświetleń: 393
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |