Katalog Anna Mordon, 2015-07-07 Warszawa Język angielski, Sprawozdania Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela mianowanego.SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O AWANS NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2004r. Nr 260, poz. 2593) z późniejszymi zmianami, oraz Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 14 listopada 2007r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego nauczycieli (Dziennik Ustaw Nr 214 z 16 listopada 2007 r. pozycja nr 1580)). Autor: mgr Anna Mordon Podstawowe informacje: Imię i nazwisko nauczyciela: Anna Mordon Nazwa szkoły: Gimnazjum nr 38 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie Stanowisko pracy: nauczyciel języka angielskiego Czas trwania stażu: 01.09 2012 – 31.05.2015 Opiekun stażu: Irena Skrzypczak Miejsce odbywania stażu: Gimnazjum nr 38 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie DODATKOWE ZADANIA PEŁNIONE W SZKOLE – koordynator ślubowania klas pierwszych (2012), rekrutacja klas pierwszych (2013), organizacja wyjść do teatru na spektakle w jęz. angielskim (2013-2014), członek komisji socjalnej (2014-2015) Dokumenty poświadczające kwalifikacje zawodowe: • Dyplom ukończenia studiów magisterskich na Uniwersytecie Warszawskim - Wydział Neofilologii Dokumenty związane z realizacją stażu: • Plan rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o stopień nauczyciela mianowanego – zatwierdzony przez Dyrektora Szkoły. • Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela kontraktowego ubiegającego się o awans na stopień nauczyciela mianowanego. • Projekt oceny za okres stażu na nauczyciela mianowanego, sporządzona przez opiekuna stażu panią Irenę Skrzypczak. Wstęp „Nauczanie powinno polegać na tym, żeby to, co się ma do zaoferowania uczniom, postrzegali oni jako drogocenny dar, a nie jako przykry obowiązek” Albert Einstein Staż na nauczyciela mianowanego rozpoczęłam dnia 1 września 2012r. w Gimnazjum nr 38 im. Marii Skłodowskiej-Curie, pracując na stanowisku nauczyciela języka angielskiego. Na początku stażu zapoznałam się z procedurą awansu zawodowego oraz nawiązałam współpracę z opiekunem stażu panią Ireną Skrzypczak. W porozumieniu z opiekunem przygotowałam plan rozwoju zawodowego, który został zatwierdzony przez Dyrektora Szkoły panią Małgorzatę Król. Kierując się przytoczonymi słowami Alberta Einsteina w swojej codziennej pracy przekazuję uczniom niezbędną wiedzę i umiejętności starając się ich jednocześnie przekonać, że nauka języka obcego to nie tylko nudny, szkolny obowiązek, ale także pasjonująca możliwość poznawania innych kultur, podróżowania po całym świecie i rozmowy z ciekawymi ludźmi, rozwijania swoich zainteresowań, zdobywania wiedzy i informacji z różnorodnych źródeł, a także rozwoju w życiu zawodowym. Zawsze staram się uświadamiać nastolatkom jak często język angielski przydaje się im w codziennym życiu, oraz że w dzisiejszych czasach trudno wyobrazić sobie odnoszenie sukcesu na rynku pracy bez jego znajomości. Nagrodą za sumienność, cierpliwość oraz pozytywne podejście do każdego ucznia jest obserwowanie ich niezwykłego rozwoju na polu językowym oraz okazywana przez nich szczera i serdeczna wdzięczność , gdy kończą naukę w gimnazjum lub wracają po latach i opowiadają o swoich sukcesach. Czas stażu był dla mnie czasem intensywnej pracy nad własnym warsztatem. W jego trakcie na bieżąco uczestniczyłam w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego. Przez cały okres trwania stażu systematycznie brałam udział w różnych formach pogłębiania wiedzy oraz umiejętności dydaktyczno-wychowawczych, a także poznawałam przepisy dotyczące systemu oświaty oraz zawarte w Karcie Nauczyciela. W czasie trwania stażu udało mi się zrealizować większość zaplanowanych działań oraz wiele innych, które pojawiły się w trakcie jego trwania. Dokładny ich opis został przeze mnie zamieszczony w dalszej części sprawozdania. Sprawozdanie z realizacji poszczególnych zadań zawartych w planie rozwoju zawodowego § 7 ust. 1 pkt. 1. Uczestnictwo w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego. 1. Analiza zasad funkcjonowania i organizacji zadań szkoły. Aby zawsze być dobrze przygotowaną do spotkań Rady Pedagogicznej na bieżąco analizowałam dokumentację szkolną: • Statut szkoły • Szkolny Program Wychowawczy • Szkolny Program Profilaktyki • Regulamin ucznia Jako wychowawca klasy uczestniczyłam we współtworzeniu planu wychowawczego szkoły oraz brałam udział w spotkaniach Zespołu Wychowawczego i Nauczycielskiego. Omawiane problemy oraz wnioski podjęte w trakcie takich zebrań pomagały mi w codziennej pracy wychowawczej, a szczególnie w rozwiązywaniu trudnych sytuacji wychowawczych w klasie. Wspólnie ustalona tematyka godzin wychowawczych ułatwiła mi kształtowanie odpowiednich postaw w zespole klasowym oraz pozwoliła zapobiegać lub pomagać w typowych problematycznych sytuacjach wśród młodzieży. 2. Udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej. Przez cały okres trwania stażu uczestniczyłam w posiedzeniach Rady Pedagogicznej organizowanych na terenie szkoły. Zebrania te dotyczyły planowania prac na kolejny rok szkolny, klasyfikacji uczniów, zatwierdzenia klasyfikacji, podsumowania roku szkolnego, omawiania spraw bieżących, szkoleń i podnoszenia kwalifikacji pracowników szkoły. Mój udział w spotkaniach Rady Pedagogicznej potwierdzają podpisy w dokumentacji szkolnej, zaś w przypadku szkoleń są to odpowiednie zaświadczenia wydane przez osoby prowadzące. 3. Współpraca z nauczycielami, rodzicami, pedagogiem i psychologiem szkolnym, pielęgniarką szkolną. Przez cały okres stażu współpracowałam z innymi nauczycielami uczącymi w szkole. Wielokrotnie organizowaliśmy wspólnie wycieczki szkolne oraz podejmowaliśmy działania podczas dni otwartych dla kandydatów czy imprez szkolnych, np. organizując kawiarenki, w których goście mogli zjeść pyszne ciasta i inne przekąski przygotowane przez uczniów. Jako członek Zespołu Lingwistycznego pracowałam nad udoskonaleniem oraz wdrażaniem przedmiotowych zasad oceniania. Będąc w tym samym czasie wychowawcą klasy, aktywnie współpracowałam z pedagogiem i psychologiem szkolnym omawiając opinie z PPP uczniów oraz dobierając im odpowiednie zajęcia w celu pracy nad trudnościami w nauce. Niejednokrotnie omawiałam również trudne sytuacje wychowawcze i wspólnie z pedagogiem i psychologiem ustalałam metody działania. Dzięki przeprowadzonym spotkaniom z pielęgniarką szkolną podczas lekcji wychowawczych uczniowie zapoznali się z podstawowymi zasadami higieny osobistej, zagrożeniami uzależnień i chorób cywilizacyjnych, problematyką dojrzewania. Mogli także zadawać intrygujące ich pytania i liczyć na profesjonalną odpowiedź i pomoc. Jako wychowawca klasy aktywnie współpracowałam również z rodzicami prowadząc zebrania, omawiając konkretne problemy występujące w klasie i ustalając wspólne, wielokierunkowe metody działania, udzielając informacji i porad dotyczących indywidualnych dzieci. Dużym sukcesem jest bardzo przyjazny kontakt rodziców z wychowawcą wynikający z dobrej współpracy, integracji rodziców poprzez wspólne wyjście klasowe uczniów wraz z rodzicami do teatru oraz poprzez zachęcanie do aktywnego udziału w imprezach szkolnych. Przy takich okazjach rodzice mogli lepiej poznać się między sobą i dzięki temu lepiej współpracować jako zespół klasowy. Wynikiem tych działań była bezproblemowa i skuteczna organizacja wyjść i wycieczek klasowych, szybkie podejmowanie decyzji podczas zebrań, otwartość w rozmowach z wychowawcą. 4. Uczestniczenie w pracach Zespołu Lingwistycznego oraz zadania związane z pracą szkoły. Jako nauczyciel języka angielskiego, członek Zespołu Lingwistycznego, czynnie brałam udział we wszystkich spotkaniach, w czasie których wraz z innymi nauczycielami języków obcych opracowywałyśmy wnioski dla naszego zespołu, plany pracy na rok szkolny oraz sprawozdania z ich wykonania. Co roku wspólnie omawiałyśmy wnioski po przeprowadzonych egzaminach próbnych, aby jak najlepiej przygotować uczniów do egzaminu gimnazjalnego, ale także często wspólnie konsultowałyśmy się w sprawach dotyczących nauczania i oceniania umiejętności językowych. Opracowywałyśmy również testy diagnostyczne dla klas pierwszych oraz testy roczne dla klas pierwszych i drugich. Podczas trwania stażu uczestniczyłam w dwóch lekcjach koleżeńskich przeprowadzonych przez panią Marię Padlewską. Przygotowałam również i przeprowadziłam lekcję koleżeńską dla swojego zespołu, na której zaprezentowałam możliwości wykorzystania programu internetowego Glogster oraz aktywowania uczniów na lekcjach dzięki użyciu zasobów internetowych. Wraz z koleżankami co roku organizowałam oraz nadzorowałam zewnętrzne konkursy języka angielskiego: olimpiadę kuratoryjną, OJAG, Ogólnopolską Olimpiadę Przedmiotową „Olimpus”, konkurs języka angielskiego „Fox”. W roku szkolnym 2013/2014 jeden z moich uczniów, uczęszczający również na prowadzone przeze mnie koło języka angielskiego, zdobył tytuł finalisty w olimpiadzie kuratoryjnej. Corocznie wielu moich uczniów zdobywało również tytuły laureata w każdej z edycji konkursu przedmiotowego „Olimpus”. W drugim roku stażu zostałam szkolnym koordynatorem konkursu języka angielskiego dla warszawskich gimnazjów „Tongue Twister”, w którym uczniowie naszej szkoły, w tym również moi uczniowie, otrzymali tytuły laureata oraz wyróżnienia. Dzięki systematycznemu śledzeniu stron internetowych związanych z nauczaniem języka angielskiego wyszukiwałam również informacje o mniej popularnych, ale równie ciekawych i motywujących młodzież konkursach językowych. Zdobyte informacje przekazywałam koleżankom z zespołu, abyśmy mogły wspólnie zachęcać uczniów do udziału. W roku szkolnym 2012/2013 takim konkursem był np. Konkurs Translatorski, którego dwie uczennice z naszej szkoły zostały finalistkami, w roku szkolnym 2013/2014 konkurs „Reading Companion – What’s really up?” polegający na stworzeniu książki elektronicznej w języku angielskim, w którym grupa moich uczniów zdobyła wyróżnienie, czy konkurs „Penfriends” – 3 wyróżnienia, zaś w roku szkolnym 2014/2015 Mazowiecki Konkurs Lingwistyczny, o którym informacje zdobyła nasza koleżanka z zespołu. Wspólnie z zespołem lingwistycznym zorganizowałyśmy również konkursy wewnątrzszkolne: konkurs na koszulkę z hasłem dotyczącym zdrowego trybu życia oraz konkurs wokalny na zaśpiewanie kolędy bożonarodzeniowej w języku obcym. Przez wszystkie lata stażu prowadziłam koło języka angielskiego/koło kultury brytyjskiej, na którym pogłębiałam wiedzę uczniów, starałam się zainteresować ich bardziej językiem angielskim oraz kulturą krajów anglojęzycznych, jak również przygotowywałam ich do udziału w konkursach. W celu nawiązania współpracy międzynarodowej w roku szkolnym 2012/2013 przygotowałam oraz złożyłam wniosek o przyznanie Asystenta Comeniusa. Wniosek został przyjęty, jednak niestety, prawdopodobnie z powodu dużego zainteresowania projektem w całym kraju, naszej szkole nie przyznano asystenta, zaś rok później projekt ten został formalnie zakończony. Szukając innych możliwości nawiązania kontaktów z różnymi krajami w trzecim roku stażu zarejestrowałam się do programu „Cambridge Penfriends”, który ułatwia kontaktowanie się ze szkołami na całym świecie chcącymi podjąć korespondencję między uczniami. Dzięki tej inicjatywie uczniowie naszej szkoły mogli zdobyć przyjaciół ze szkół w Hiszpanii oraz Turcji, a regularne pisanie oraz czytanie listów było fantastycznym ćwiczeniem języka obcego w prawdziwych, życiowych sytuacjach i mocno motywowało ich do udoskonalania swoich umiejętności językowych. Uczniowie zawsze z wielką niecierpliwością oczekiwali na odpowiedzi od nowych kolegów i z ogromną chęcią im odpisywali. W kwietniu 2015 roku wzięłam również udział w seminarium kontaktowym programu „E-Twinning Plus”, który umożliwia prowadzenie międzynarodowych projektów edukacyjnych. Podczas seminarium przeszłam szkolenie dotyczące opracowywania, rejestracji oraz prowadzenia takich projektów, a także zdobyłam kontakty z nauczycielami z całego świata. Wraz z nowo poznanymi koleżankami z Malty, Portugalii oraz Armenii opracowałyśmy oraz zarejestrowałyśmy projekt pt. „My Footprint Counts”, podejmujący tematykę ochrony środowiska w wymiarze lokalnym. Projekt został zaakceptowany i rozpocznie się w październiku 2015 roku. Działania podjęte w celu nawiązania współpracy międzynarodowej przyczyniły się do podniesienia oferty szkoły. § 7 ust. 2 pkt. 1. Umiejętność organizacji i doskonalenia własnego warsztatu pracy, dokonywanie ewaluacji własnych działań, a także oceniania skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach. 1. Poznanie procedury awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego. Aby dobrze przygotować się do stażu na przełomie sierpnia i września 2012r. zapoznałam się z procedurami awansu zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego poprzez analizę przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego: • Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2004r. Nr 260, poz. 2593), • Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 14 listopada 2007r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego nauczycieli (Dziennik Ustaw Nr 214 z 16 listopada 2007r. pozycja nr 1580), • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, • Rozporządzeniem MEN z 7 września 2004 r. w sprawie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych, • Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982r. z późniejszymi poprawkami, • Ustawa o systemie oświaty. W celu efektywnej organizacji zdobywanych materiałów oraz zaświadczeń i certyfikatów ze szkoleń, w których uczestniczyłam, założyłam teczkę „Awans zawodowy”, która stała się podstawą do napisania sprawozdania z awansu zawodowego. 2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu Zgodnie z przepisami we wrześniu 2012r. przygotowałam wniosek o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela mianowanego oraz opracowałam plan rozwoju zawodowego, który został zatwierdzony przez dyrektora szkoły. W tym samym czasie zawarłam kontrakt z opiekunem stażu oraz ustaliłyśmy i omówiłyśmy zasady współpracy. W trakcie trwania stażu raz w miesiącu obserwowałam lekcje prowadzone przez opiekuna, co pozwoliło mi wzbogacić swój własny warsztat pracy poprzez poznanie innych technik nauczania oraz sposobów efektywnego prowadzenia zajęć. Obserwacja lekcji opiekuna stażu umożliwiła mi zapoznanie się ze sposobami wykorzystania tablicy interaktywnej, co będę mogła wykorzystać po zainstalowaniu tablicy w mojej pracowni. Pani Irena Skrzypczak systematycznie obserwowała oraz szczegółowo omawiała ze mną prowadzone przeze mnie lekcje, wskazując ewentualne błędy oraz udzielając praktycznych wskazówek, które następnie wdrażałam do pracy. Dwukrotnie podczas trwania stażu moje lekcje były hospitowane przez Dyrektora i Wicedyrektora szkoły. Wraz z opiekunem stażu pracowałyśmy nad wprowadzeniem w szkole innowacji edukacyjnej z języka angielskiego, która, dzięki międzyoddziałowemu podziałowi uczniów dwóch klas na cztery poziomy językowe, umożliwiła im efektywniejszą naukę i bardziej praktyczne dostosowanie programu nauczania do ich poziomu. Dodatkowa godzina przeznaczona na innowację pozwala również poszerzać i wychodzić poza program nauczania, sprawiając, że lekcje są bardziej interesujące dla uczniów oraz pozwalają rozwijać różne kompetencje językowe. Innowacja wzbogaciła ofertę szkoły, zachęcając uczniów zainteresowanych nauką języka angielskiego do jej wyboru. Nasza innowacja okazała się być sukcesem i została również wprowadzona w kolejnych rocznikach rozpoczynających naukę w gimnazjum. 3. Ocena własnych umiejętności. We wrześniu 2012r. dokonałam wstępnej oceny własnych umiejętności adekwatnych do moich potrzeb i możliwości oraz napisałam plan rozwoju zawodowego. 4. Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnątrzszkolnym doskonaleniu zawodowym. W czasie trwania stażu w szkole kilka razy do roku odbywały się szkolenia Rady Pedagogicznej lub seminaria, w których zawsze brałam udział, co potwierdzają podpisy na odpowiednich dokumentach oraz certyfikaty i zaświadczenia. Były to: • "Innowacja i eksperyment pedagogiczny" 2011r. • "Prawo oświatowe dla nauczycieli" 2012r. • "Innowacje i eksperymenty pedagogiczne" 2012r. • "Rodzice jako partnerzy." 2013r. • "Ewaluacja zewnętrzna w szkole." 2013r. • "Uregulowania prawne i zasady funkcjonowania kontroli zarządczej w placówce oświatowej wraz z procesem samooceny." - 2013r. • „Uczeń zdolny – praca z dziećmi o szczególnych możliwościach rozwojowych” – 2014r. • Udzielanie pierwszej pomocy – 2015r. • „Ewaluacja wewnętrzna w szkole.” – 2015r. Spotkania te pozwoliły mi podnieść swoje kwalifikacje zawodowe. Szczególnie praktyczne okazały się być szkolenia dotyczące innowacji pedagogicznych, które pomogły mi zrozumieć ich ideę oraz wdrożyć się w pracę w klasach z innowacją i odpowiednio prowadzić w nich zajęcia. Przez cały okres stażu doskonaliłam również swój warsztat i metody pracy uczestnicząc w licznych zewnętrznych szkoleniach, warsztatach, seminariach i konferencjach: • Kurs doskonalący „Rola emocji w życiu i pracy nauczyciela” WCIES 2012/2012 • Konferencja metodyczna Pearson – „Grammar practice is boring – Or is it?” 2012/2013 • Kurs doskonalący dla nauczycieli „Jak chronić się przed stresem i wypaleniem zawodowym w pracy nauczyciela?”, WCIES 2013/2014 • Szkolenie „Zagubieni w morzu liter, czyli nie bójmy się dysleksji na lekcji języka obcego” 2013/2014 • Konferencja dla nauczycieli Campus Seminar 2014/2015 • Szkolenie „Doradztwo zawodowe od diagnozy do ewaluacji. Praktyczne wsparcie kadry szkół gimnazjalnych” 2014/2015 • Konferencja metodyczna „Sesja o zmianach oświatowych w prawie oświatowym i podręcznikach wieloletnich dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych” 2014/2015 • Konferencja metodyczna „Is that all there is? Boosting effectiveness in the gimnazjum classroom” 2014/2015 • Szkolenie internetowe “Tydzień z Glogsterem” FRSE 2014/2015 • Konferencja dla nauczycieli języków obcych Lingua Forum „Zmiana to droga do osiągnięcia sukcesu” 2014/2015 • Wykład dla nauczycieli szkół gimnazjalnych „Rising to the challenge: keeping students focused and motivated”, 2014/2015 • Seminarium kontaktowe program E-Twinning Plus, 2014/2015 Udział w tych formach doskonalenia zawodowego pozwolił mi wzbogacić wiedzę merytoryczną, udoskonalić warsztat pracy i podnieść jego jakość. Możliwość spotkania z nauczycielami innych szkół i wspólnego omawiania zdobytych informacji był bardzo cennym źródłem wiedzy. Podczas spotkań miałam również możliwość zapoznawania się na bieżąco z nowościami wydawniczymi oraz zmianami zachodzącymi w systemie oświaty oraz zdobycia materiałów do wykorzystania podczas lekcji oraz we własnej pracowni. Podczas trwania stażu byłam w ciągłym kontakcie z konsultantami ELT oraz doradcami metodycznymi. Niejednokrotnie taka współpraca pomogła mi przy wyborze odpowiedniego dla danej grupy podręcznika czy innych materiałów naukowych. Dużą rolę przywiązywałam do samodzielnej pracy nad rozwojem osobistym. W okresie stażu regularnie zapoznawałam się z literaturą pedagogiczną, studiowałam materiały związane z nauczaniem języków np. czytając czasopismo „The Teacher” oraz śledząc internetowe portale edukacyjne. Pozwoliło mi to zgromadzić własną bibliotekę przedmiotową i pedagogiczną, do której chętnie ponownie zaglądam, aby znaleźć pomysły na ciekawe zajęcia oraz pomoc w rozwiązaniu problemów dydaktycznych. Wszystkie te formy doskonalenia zawodowego podniosły nie tylko efektywność wykonywanych przeze mnie obowiązków, ale jednocześnie jakość pracy szkoły. W trakcie stażu wyniki swojej pracy poddawałam stałej autorefleksji. W maju 2015 roku, kończąc staż, przygotowałam i poprosiłam uczniów o wypełnienie ankiety, która miała na celu przygotowanie ewaluacji działań podjętych podczas okresu stażu. Mogli oni anonimowo wyrazić swoją opinię na temat prowadzonych przeze mnie zajęć, kontaktu z nauczycielem, omawianego materiału czy występujących trudności. Przygotowałam również arkusz samooceny, w którym przeanalizowałam swoje zajęcia pod kątem nauczania oraz stosunków z uczniami i dyscypliny. Jedyną zaplanowaną przeze mnie w planie formą rozwoju zawodowego, której nie udało mi się zrealizować, było złożenie wniosku o udział w programie Comenius „Uczenie się przez całe życie” i odbycie kursu szkoleniowego zagranicą. Zakładałam wykonanie tego zamierzenia w drugim lub trzecim roku stażu, niestety program ten został zakończony w 2013 roku, a na jego miejsce wprowadzono program „Erasmus Plus”, w którym zmieniono również zasady aplikowania o grant na udział w kursach zagranicznych – konieczne jest teraz aplikowanie przez grupę nauczycieli, a nie pojedynczą osobę. Dzięki rozmowom z koleżankami z innych szkół oraz studiowaniu informacji dotyczących nowych zasad aplikowania zapoznałam się już dokładnie z wymaganiami, przeprowadziłam rozmowy z koleżankami z zespołu lingwistycznego i planujemy złożyć wniosek o udział w projekcie w przyszłym roku szkolnym. 5. Publikowanie własnych prac. W bibliotece szkolnej umieściłam przydatne scenariusze lekcji języka angielskiego oraz ciekawe scenariusze lekcji wychowawczych. Na stronie internetowej www.profesor.pl zamieściłam plan rozwoju zawodowego oraz sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego. 6. Prowadzenie dokumentacji szkolnej. Regularnie prowadziłam dzienniki zajęć lekcyjnych oraz pozalekcyjnych. W specjalnie założonej w tym celu teczce gromadziłam materiały do sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego. Jako wychowawca prowadziłam dokumentację pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, przyrostu wiedzy, realizacji podstawy programowej, a na koniec każdego roku szkolnego uzupełniałam arkusze ocen oraz przygotowywałam świadectwa szkolne. Systematyczne uzupełnianie dokumentacji szkolnej znacznie ułatwiło mi przygotowanie sprawozdania ze stażu, a jej znajomość umożliwiła prawidłową realizację założeń pracy szkoły. 7. Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem oraz ich promocja. W czasie trwania stażu na bieżąco dzieliłam się swoją wiedzą zdobytą na szkoleniach oraz wymieniałam doświadczenia i informacje na temat dydaktyki czy materiałów i pomocy dydaktycznych z koleżankami z Zespołu Lingwistycznego. W roku szkolnym 2012/2013 pełniłam opiekę merytoryczną nad praktykami pedagogicznymi dwóch studentów Uniwersyteckiego Kolegium Kształcenia Nauczycieli Języka Angielskiego Uniwersytetu Warszawskiego, a jednego z nich przygotowałam również do przeprowadzenia lekcji dyplomowej, która została bardzo dobrze oceniona przez promotora. W lutym oraz listopadzie 2014 roku wzięłam udział w spotkaniach grupy fokusowej organizowanych przez wydawnictwo Oxford University Press, które miały na celu uzyskanie informacji na temat potrzeb nauczycieli i uczniów dotyczących materiałów do nauki języka angielskiego w gimnazjach. Informacje te zostały później uwzględnione w pracy nad nowymi podręcznikami lub innymi materiałami do nauki języka dla tego typu szkół. W marcu 2014 roku umożliwiłam obserwacje lekcji redaktorom wydawnictwa Oxford University Press oraz udzieliłam im informacji na temat pracy w klasie z rozszerzeniem językowym w gimnazjum. W maju 2015 roku przeprowadziłam lekcję koleżeńską dla swojego zespołu z udziałem Dyrektora i Wicedyrektora Szkoły, na której zaprezentowałam możliwości aktywowania uczniów na lekcjach dzięki użyciu zasobów internetowych. W czerwcu 2015 roku asystowałam panu Keith’owi Ballard’owi, amerykańskiemu nauczycielowi zajmującemu się Programem Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów, w czasie jego wizyty w naszej szkole, objaśniając sposoby organizacji szkoły oraz prowadzenia lekcji matematyki i języka angielskiego w polskim systemie edukacji. Dzielenie się własną wiedzą i doświadczeniami oraz ich promocja pozwoliły mi bardziej uwierzyć we własne możliwości i umiejętności oraz zdobyć większą pewność siebie w pracy z uczniami. § 7 ust. 2 pkt. 2 Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych. 1. Poznanie środowiska lokalnego i rodzinnego uczniów. Przez cały okres trwania stażu byłam nauczycielem i jednocześnie wychowawcą w Gimnazjum Nr 38 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie. W tym czasie starałam się jak najlepiej poznawać środowisko lokalne uczniów. Dokonywałam tego poprzez codzienną obserwację uczniów, a w szczególności swoich podopiecznych, na swoich lekcjach, w trakcie lekcji wychowawczych, na przerwach, podczas wycieczek, wyjść i imprez szkolnych oraz przez codzienną rozmowę z młodzieżą. Ta obserwacja oraz rozmowy pozwoliły mi poznać opinię nastolatków na różnorodne tematy, ich codzienne problemy szkolne, osobiste czy rodzinne. Zawsze starałam się być otwarta na szczere rozmowy z uczniami i z chęcią pomagałam im w rozwiązywaniu problemów, jeśli tylko było to możliwe. Źródłem informacji były dla mnie także spotkania z rodzicami podczas zebrań oraz dni otwartych, jak również indywidualne rozmowy. 2. Organizacja i współudział w wycieczkach i wyjazdach szkolnych i klasowych. Chcąc lepiej poznać uczniów oraz pomóc im we wspólnej integracji w czasie trwania stażu byłam organizatorem lub współorganizatorem kilku wycieczek i wyjść szkolnych. Jako wychowawca klasy starałam się jak najczęściej umożliwiać zespołowi klasowemu, włącznie ze mną, wspólne wyjścia i możliwość wspólnego spędzenia czasu w celu lepszego poznania się oraz nawiązania miłych i przyjacielskich kontaktów. Na początku roku szkolnego 2012/2013 uczestniczyłam ze swoją nową klasą wychowawczą w obozie integracyjnym w miejscowości Maróz. Podczas wyjazdu uczniowie mieli możliwość poznania się poprzez uczestnictwo w licznych zajęciach integrujących ich w zespołach klasowych. Pozwoliło mi to również poznać swoich podopiecznych i dowiedzieć się więcej o ich osobowościach i sytuacji rodzinnej. W tym samym roku szkolnym zorganizowałam wspólne wyjście z wychowankami oraz ich rodzicami do teatru. Była to świetna okazja do bliższego poznania rodziców i rozmowy z nimi w mniej formalnej sytuacji. Odwiedziliśmy również Muzeum Chopina i Muzeum Narodowe, a także wzięliśmy udział w zajęciach „Formy i Kolory”, które miały podpowiedzieć młodzieży nowe formy spędzania wolnego czasu. Rok później, obserwując nieprzyjemne sytuacje między niektórymi uczniami w klasie, ponownie zorganizowałam dla nich całodniowe zajęcia integracyjne. Efektem była znacząca poprawa stosunków między nimi i utworzenie pozytywnej atmosfery w zespole. W roku szkolnym 2013/2014 zorganizowałam wycieczkę po Warszawie „Śladami Kamieni na Szaniec”, zaś 2014/2015 uczestniczyliśmy w lekcji historii w Muzeum Powstania Warszawskiego. Podczas tych wyjść uczniowie poznali realia codziennego życia w stolicy w czasie Powstania Warszawskiego. W drugim roku sprawowania wychowawstwa zabrałam uczniów na „Niewidzialną Wystawę”, która pomogła im zrozumieć problemy osób niewidomych oraz poczuć na własnej skórze z jakimi trudnościami muszą się one zmagać każdego dnia. W ostatnim roku nauki mojej klasy w gimnazjum zorganizowałam wycieczkę do Bukowiny Tatrzańskiej. Wyjazd ten obfitował w wycieczki górskie, co w wielu uczniach wzmocniło lub obudziło pasję do górskich wędrówek a także wywołało zachwyt wyjątkowością polskich Tatr. Będąc organizatorem wycieczek i wyjść dla swojej klasy wychowawczej zawsze starałam się, aby oprócz oczywistego i bardzo potrzebnego waloru integracyjnego, uczyły one także młodzież odpowiednich postaw i zachowań, dostarczały wiedzy o historii i geografii lokalnego środowiska oraz całego kraju czy podpowiadały formy aktywnego spędzania wolnego czasu. Uważam, że tego rodzaju inicjatywy pozwalają lepiej zapobiegać przejawom nietolerancji, uzależnień oraz pomagają odnaleźć pasje i cel w życiu. Jako nauczyciel języka angielskiego w czasie trwania stażu pełniłam również funkcję współorganizatora i opiekuna podczas wycieczki do Szkocji klasy 3C i 3D oraz do Londynu mojej klasy wychowawczej wraz z klasą 2F. Podczas wyjazdów uczniowie mieli okazję poznać stolicę Wielkiej Brytanii i panującą tam kulturę, odkryć tradycje Szkocji, a także aktywnie ćwiczyć umiejętności językowe. W czasie stażu pełniłam również opiekę nad uczniami podczas dyskotek oraz imprez szkolnych: Balu Charytatywnego, Pikniku Historycznego, Święta Szkoły, Dni Otwartych dla kandydatów. Pozwoliło mi to lepiej poznać pozostałych uczniów naszej szkoły, porozmawiać z nimi czy poobserwować ich zachowania. 3. Dostosowanie działań edukacyjnych do potrzeb poszczególnych uczniów. Mając na uwadze występujące różnice w osobowościach uczniów oraz ich możliwościach intelektualnych, starałam się możliwie jak najlepiej dostosować do nich działania edukacyjne. Zawsze dokładnie zapoznawałam się z opiniami poradni psychologiczno-pedagogicznych i stosowałam się do zawartych w nich uwag. Dostosowywałam formy sprawdzania wiedzy oraz sposoby oceniania do osób z trudnościami w nauce. Przez wszystkie trzy lata stażu prowadziłam zajęcia wyrównawcze dla uczniów słabych, na których starałam się nadrobić z nimi braki w podstawowej wiedzy z języka angielskiego i umożliwić im otrzymywanie pozytywnych ocen z tego przedmiotu. Uczniowie często mówili mi, że zajęcia te bardzo pomogły im w opanowaniu materiału, a postępy uczniów regularnie uczęszczających na te zajęcia były szybko widoczne w ich ocenach. 4. Praca z uczniem zdolnym. W drugim i trzecim roku trwania stażu prowadziłam koło kultury brytyjskiej dla uczniów zainteresowanych językiem angielskim i chcących poszerzać swoją wiedzę w tym zakresie. Prowadziłam także dodatkowe zajęcia przygotowujące uczniów klas trzecich do egzaminu gimnazjalnego. Każdego roku wraz z koleżankami z Zespołu Lingwistycznego organizowałam 2-3 wyjścia uczniów do teatru na sztuki w języku angielskim a także wyjście do kina na edukację filmową w języku angielskim. Uczniowie z wielką chęcią uczestniczyli w tych wyjściach i zawsze wychodzili z nich zadowoleni, że dzięki nauce umieli zrozumieć sztukę/film w języku obcym. Było to dla nich bardzo motywujące do dalszego pogłębiania wiedzy w tym zakresie. Podczas trwania stażu corocznie byłam opiekunem projektu edukacyjnego z języka angielskiego. Praca z zespołem projektowym pozwalała rozwijać umiejętności językowe uczniów oraz zainteresować ich codziennymi, praktycznymi aspektami użycia języka angielskiego, takimi jak zwiedzanie i wyjazdy zagraniczne, gotowanie potraw angielskich, opowiadanie o swoich doświadczeniach. W ostatnim roku trwania mojego stażu nasze gimnazjum zostało włączone do programu „Wars i Sawa”, czyli do sieci szkół wspierających uczniów uzdolnionych, ja zaś zostałam opiekunem uczennicy uzdolnionej językowo z klasy 1C. W trakcie pracy z uczennicą przeprowadzałam z nią testy kompetencji, proponowałam dodatkowe zajęcia, przekazywałam materiały do pracy w domu i zachęcałam do brania udziału w konkursach języka angielskiego – uczennica została laureatką olimpiady przedmiotowej „Olimpus”. Zawsze motywowałam wszystkich uczniów wykazujących uzdolnienia językowe do uczestnictwa we wszelkich konkursach wiedzy oraz pomagałam im w przygotowaniu się do nich. Na bieżąco monitorowałam ich postępy i prowadziłam dokumentację ich osiągnięć. § 7 ust. 2 pkt. 3 Umiejętność wykorzystania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej. Korzystanie z komputera nie sprawia mi żadnych trudności. W trakcie trwania stażu na bieżąco korzystałam z komputera oraz Internetu opracowując testy, pomoce dydaktyczne dla uczniów czy różnorodne ćwiczenia. W pracy często korzystam z pakietu Office przygotowując dokumentację szkolną. Dzięki Internetowi byłam w stałym kontakcie mailowym z rodzicami swoich wychowanków, jak również niejednokrotnie przesyłałam uczniom różnego rodzaju dodatkowe materiały i informacje. Jako że uczniowie wykazują duże zainteresowanie technologią komputerową, w miarę możliwości starałam się wykorzystywać ją na swoich zajęciach pokazując ciekawe strony internetowe, ćwiczenia interaktywne, filmiki do nauki języka obcego, prezentacje. Zajęcia polegające na stworzeniu interaktywnego plakatu w programie internetowym Glogster były dla uczniów dobrą zabawą połączoną z nauką. Filmiki dydaktyczne znalezione przeze mnie na YouTube i w zabawny sposób pokazujące uczniom użycie języka w codziennych sytuacjach życiowych sprawiały, że typowe wyrażenia same „wchodziły do głowy”. Śpiewanie piosenek w oryginale z wyświetlającym się tekstem pozwalało zrozumieć, co chciał wyrazić artysta, a jednocześnie dawało wiele radości. Umiejętność wykorzystania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej niewątpliwie bardzo ułatwiła mi tworzenie dokumentacji z przebiegu stażu oraz umożliwiła zamieszczenie jej w Internecie. Wykorzystanie Internetu pozwoliło zdobywać na bieżąco wiedzę na temat awansu zawodowego na portalach i forach internetowych a także korzystać z oferty szkoleniowej on-line - w trakcie trwania stażu odbyłam 3 szkolenia e-learningowe. § 7 ust. 2 pkt. 4 Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań. 1. Zapoznanie się z programem wychowawczym szkoły oraz programem profilaktyki. Moja obecna klasa wychowawcza jest już drugą klasą, którą się opiekuję, dlatego też już przed rozpoczęciem stażu zapoznałam się z Programem Wychowawczym i Programem Profilaktyki obowiązującym w szkole. Zaczynając staż jeszcze raz dokładnie przeanalizowałam te dokumenty, aby jak najlepiej móc pełnić rolę wychowawcy. Corocznie brałam również udział w pracach Zespołu Wychowawczego, ustalając tematykę godzin wychowawczych dla klas na nadchodzący rok szkolny. 2. Systematyczne pogłębianie wiedzy z zakresu dydaktyki, psychologii oraz pedagogiki. Uważam, że rola wychowawcy jest bardzo odpowiedzialnym zadaniem. W trakcie stażu oprócz doskonalenia zawodowego dużą rolę przywiązywałam także do doskonalenia swoich umiejętności z zakresu dydaktyki, psychologii oraz pedagogiki. Bardzo zależało mi na tym, aby przekazywać uczniom jak najlepsze wzorce i wskazywać odpowiednią drogę w trudnych sytuacjach. W pierwszym roku stażu wzięłam udział w całorocznym kursie doskonalącym „Akademia Wychowawcy”. W czasie tego 96-cio godzinnego szkolenia miałam możliwość zapoznania się nie tylko z wiedzą teoretyczną, ale przede wszystkim praktyczną, gdyż większość zajęć miała formę warsztatu. Kurs był również wspaniałą możliwością dzielenia się opiniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami warszawskich szkół oraz nawiązania niezwykle ciekawych znajomości. W celu zaliczenia warsztatu niezbędne było przeprowadzenie kilku godzin wychowawczych na jeden z przepracowanych tematów. Wybrałam temat agresji fizycznej i psychicznej, na który przeprowadziłam w swojej klasie serię godzin wychowawczych. Lekcje te pomogły mi uporać się z niewłaściwymi zachowaniami, które wcześniej obserwowałam wśród młodzieży, tworząc bardzo zgrany zespół klasowy. Zachęcona efektami zdobywania umiejętności w tej dziedzinie, w kolejnym roku stażu wzięłam udział również w innych szkoleniach podejmujących tematykę pracy wychowawczej: • Kurs doskonalący dla nauczycieli „Szacunek dla siebie – szacunek dla innych. Postawa asertywna w pracy wychowawczej” • Kurs doskonalący dla nauczycieli „Jak radzić sobie w sytuacjach trudnych wychowawczo w klasie?” Pamiętając o tym, że umiejętność zastosowania wiedzy psychologicznej trzeba zacząć od autorefleksji i pracy nad własną osobą, wzięłam również udział w wakacyjnym programie treningu umiejętności psychospołecznych dla nauczycielek i nauczycieli będącym otwartą formą szkoleniową w ramach programu „Akademia Wychowawcy”. 3. Aktywna realizacja zadań wychowawczych. W trakcie trwania stażu starałam się jak najlepiej wypełniać zadania wychowawcze szkoły oraz realizować Program Profilaktyki. W tym celu wielokrotnie konsultowałam się z psychologiem i pedagogiem szkolnym oraz innymi wychowawcami i nauczycielami. Na lekcjach wychowawczych podejmowałam istotne tematy, takie jak np. profilaktyka uzależnień oraz zachowań patologicznych, przeciwstawianie się agresji fizycznej i psychicznej, bezpieczeństwo w Internecie, ochrona danych osobowych, sposoby efektywnego uczenia się. Zajęcia te uświadomiły uczniom, jakich zachowań powinni unikać, co to znaczy być dobrym człowiekiem oraz że praca nad własną osobą jest koniecznym elementem rozwoju każdego z nas. W trzeciej klasie skupiłam się szczególnie na pomocy w odkrywaniu mocnych stron i zainteresowań uczniów oraz pracy nad słabymi stronami. Ważnym elementem były zajęcia z doradztwa zawodowego, mające na celu wskazanie im możliwych ścieżek kariery zawodowej oraz umożliwienie świadomego wyboru szkoły ponadgimnazjalnej i dalszych form kształcenia się. W sytuacjach, gdy było to konieczne, odbywałam indywidualne rozmowy z uczniami i wspierałam ich dobrym słowem oraz licznymi podjętymi na ich prośbę rozmowami z innymi nauczycielami. Niezbędnym elementem pracy wychowawczej jest również kontakt z rodzicami. W czasie trwania stażu wielokrotnie prowadziłam nie tylko zebrania z rodzicami, ale również indywidualne spotkania, w trakcie których omawiałam sytuację poszczególnych uczniów. Rodzice zawsze mogli liczyć na miłe słowo, radę lub pomoc uczniom w różnego rodzaju trudnych sytuacjach. Podczas zebrania przeprowadziłam pogadankę dotyczącą niebezpiecznych zachowań młodzieży w Internecie oraz uzależnienia od telefonu komórkowego i Internetu. Wielu rodziców nie uświadamiało sobie, że tego typu sytuacje mogą pojawiać się również w ich rodzinach. W roku szkolnym 2014/2015 wraz z panią Agatą Zabokrzycką zorganizowałam również otwarte szkolenie dla rodziców klas trzecich dotyczące stresu przedegzaminacyjnego uczniów. PODSUMOWANIE Uważam, że prawidłowo zrealizowałam cele założone przeze mnie w planie rozwoju zawodowego. Realizacja tych zadań była dla mnie czasem wyzwaniem, ale przysporzyła mi dużo radości, nowych doświadczeń i satysfakcji. Podjęte w trakcie stażu liczne działania mające na celu wzbogacenie wiedzy, warsztatu pracy, metod nauczania i pracy wychowawczej zaowocowały podniesieniem moich kwalifikacji zawodowych w roli nauczyciela oraz wychowawcy. Jestem zaznajomiona z przepisami prawa oświatowego i stosuję je w codziennej pracy. Na bieżąco rzetelnie realizuję zadania ogólnoszkolne, wychowawcze, opiekuńcze i edukacyjne, które zawarte są w statucie szkoły. W swojej pracy z uczniami stosuję takie metody, formy i techniki pracy, które umożliwiają ich wszechstronny rozwój. Jestem pozytywnie nastawiona na nowości dydaktyczne i metodyczne. Uczniów oraz wychowanków traktuję zawsze sprawiedliwie i podmiotowo, doceniam ich wkład pracy na miarę swoich możliwości, szanuję, doceniam indywidualność, staram się zrozumieć potrzeby i problemy. Zajęcia organizuję tak, aby proces wychowawczy i dydaktyczny nie tylko wzbudzał zainteresowanie uczniów, ale także wyzwalał w nich inicjatywę, samodzielność i logiczne myślenie. Moja praca została doceniona przez panią Dyrektor Małgorzatę Król, która w 2013r. przyznała mi Nagrodę Dyrektora Szkoły za osiągnięcia w pracy dydaktyczno-wychowawczej, a także przez uczniów naszej szkoły, którzy w 2014r. nagrodzili mnie nominacją do tytułu Bakałarza Fair Play. Oba te wyróżnienia przyniosły mi dużą satysfakcję i przekonały o tym, że praca, którą wykonuję jest zauważana i potrzebna. Jednego z zadań – ukończenia kursu doskonalącego zagranicą, nie udało mi się zrealizować. Nie odbieram jednak tej sytuacji jako swej porażki, gdyż każdy plan rozwoju zawodowego jest planem ramowym, a nauczyciel nie jest w stanie zaplanować wszystkich swoich zadań oraz sytuacji losowych z góry na trzy lata. Z satysfakcją stwierdzam, że mimo to udało mi się zrealizować wiele innych, nieuwzględnionych w planie rozwoju zawodowego zadań, które pojawiły się w trakcie jego trwania. Biorąc pod uwagę fakt, że liczne zadania, które podjęłam w trakcie stażu, są zadaniami zaplanowanymi na dłuższy czas, zamierzam nadal pracować nad nimi w dalszej pracy zawodowej. Takim zadaniem jest prowadzenie współpracy międzynarodowej i wdrożenie projektu „E-Twinning”, którego realizacja rozpocznie się w październiku 2015r. Chcąc kontynuować tego typu działania zamierzam w przyszłości napisać program projektu Erasmus Plus, który umożliwiłby naszej szkole zorganizowanie wymiany międzynarodowej uczniów. Myślę, że dzięki pozyskanym w trakcie stażu kontaktom, plan ten odniesie sukces. Wierząc, że nieustająca praca nad sobą i swoimi umiejętnościami jest koniecznym elementem rozwoju każdego człowieka, planuję nadal aktywnie brać udział w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego. Dużą satysfakcję i radość sprawiała mi zawsze praca wychowawcza, dlatego bardzo się cieszę, że będę mogła ją kontynuować. Dzięki pełnieniu roli wychowawcy znacznie mocniej identyfikuję się ze swoim miejscem pracy, z sercem podchodzę do każdego ucznia, staram się być nie tylko nauczycielem, ale także osobą, do której młodzież może zwrócić się z każdą sprawą. W kolejnych latach planuję nadal uczestniczyć w warsztatach i szkoleniach rozwijających kompetencje psychologiczne i pedagogiczne, aby wciąż doskonalić się na tym polu. Wyświetleń: 290
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |