Katalog

Adrianna Przybył, 2015-07-03
Łódź

Matematyka, Prezentacje

Podsumowanie stażu na nauczyciela mianowanego.

- n +

Jestem nauczycielem matematyki w Szkole Podstawowej nr 4 w Zgierzu. Zamiłowanie do tego przedmiotu odkryłam już w szkole podstawowej. Swoją pasję chciałam przelać na uczniów, aby kontynuowali odkrywanie kolejnych umiejętności. Na początku mojego stażu dokonałam wstępnej oceny własnych umiejętności. Autorefleksja ta pozwoliła mi uświadomić sobie moje mocne i słabe strony jako nauczyciela i wychowawcy. Takie podejście pomogło mi również w zaplanowaniu rozwoju zawodowego zgodnie z moimi możliwościami i potrzebami szkoły.
Wspierałam proces uczenia się poprzez opiekę nad uczniem mającym trudności w nauce. Prowadziłam zespół wyrównawczy z matematyki dla klas czwartych. Szukając inspiracji odbyłam warsztaty „Jak wspomagać ucznia z trudnościami uczenia się matematyki” WODN, oraz „Matematyka z wyobraźnią” Polskie Towarzystwo Dysleksji Oddział w Łodzi. Pokazano mi niekonwencjonalne metody zapamiętywania np. wzorów matematycznych na zasadzie skojarzeń, które działają na większość uczniów- wzrokowców, nie tylko dyslektyków. Stopniowanie zadań od najprostszych po trudniejsze przykłady, z którymi łatwo osiągnąć sukces i zmotywować do dalszej owocnej pracy. Uzyskałam drogocenne wskazówki, przykładowe karty pracy, pomysły gier dydaktycznych oraz testy diagnozujące poziom umiejętności matematycznych. Dowiedziałam się o nowym sposobie przyswojenia tabliczki mnożenia, który sprawdziłam i wdrażam wedle możliwości.
W ramach opieki nad uczniami zdolnymi prowadziłam zajęcia koła matematycznego dla uczniów klas czwartych i piątych w ramach unijnego projektu „Wiem więcej, umiem lepiej”. Klasy szóste natomiast, przygotowywałam do sprawdzianu zewnętrznego. Na zajęciach koła matematycznego wdrażałam własne pomysły. Starałam się, by trudniejszy materiał był prezentowany w ciekawy sposób. Z chęcią sięgałam po metody pracy przestrzennej, w formie plakatu, projektu. Okazało się, że uczeń zdolny potrzebuje jedynie odpowiednich bodźców, by realizować ciekawe i kreatywne pomysły. Cieszy fakt, że moje zajęcia wzbudzały duże zainteresowanie.
Aby urozmaicić aktywność pozalekcyjną organizuję międzyszkolny konkurs matematyczny „Poznajemy liczby”. Każda edycja opisuje własności kolejnych liczb naturalnych. Pomysłowe wykonanie prac zaskakuje pozytywnie- od formy plakatu do form przestrzennych wykonanych ze styropianu, zapałek czy wikliny. Uczeń naszej szkoły zajął drugie miejsce wykonując sześcian charakteryzujący cyfrę 2.
Uczestniczymy w konkursach organizowanych przez inne szkoły, między innymi w matematyczno-przyrodniczym „Świat wokół nas”. Zespół klas czwartych zdobył II miejsce na podium wśród zgierskich szkół podstawowych. Uczniowie wykazali się biegłą znajomością rachunków na liczbach naturalnych oraz zagadnień przyrodniczych- gatunków drzew.
Wdrożyłam nowatorską formę pracy metodą projektu. Koncepcje i inspirację znalazłam w odbytych szkoleniach:
„Projekt jako narzędzie integracji między przedmiotowej” WODN
„Planowanie i realizacja zajęć poza lekcyjnych z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych” WODN, które odbyłam w formie on-line. Na ich podstawie opracowałam program pracy na zajęcia przygotowujące klasy szóste do sprawdzianu zewnętrznego oraz projekt „Grunt to rodzinka”, który podsumowałam na lekcji otwartej. Wykonana prezentacja multimedialna była przewodnikiem do prowadzonych zajęć oraz została opublikowana na stronie internetowej szkoły.
Realizacja projektu, obok między przedmiotowych „Aktywni z natury” czy „Jak być dobrym człowiekiem”, pozwoliła mi przybliżyć praktyczne zastosowanie matematyki w życiu codziennym. Mogłam udzielić odpowiedzi na często zadawane pytanie: czy przyda nam to się w życiu? Planowaliśmy budżet rodzinny na miesiąc grudzień w formie plakatu. Porównywaliśmy wydatki z dochodami. Wykonaliśmy zabawki na choinkę o określonym polu powierzchni, które łączyły figury geometryczne w różne kształty. Najlepszą zabawę mieli chłopcy przy pieczeniu ciasta świątecznego, do którego samodzielnie wyliczali składniki. Wszystkie grupy stanęły na wysokości zadania. Poprzez zabawę nauczyli się gospodarności, z chęcią ćwiczyli rachunki- nawet na ułamkach zwykłych i dziesiętnych, przypominali sobie własności figur płaskich. Motywacja i chęć do nauki uczniów wzrosła do tego stopnia, że od razu zaplanowaliśmy realizację następnego projektu. Taka forma pracy, która daje efekty, choć jest czasochłonna i wymaga systematyczności, konsekwencji- satysfakcjonuje i nauczyciela i ucznia.
Uczestniczyłam w szkoleniu w WODN „Analiza i wykorzystanie wyników egzaminów zewnętrznych w doskonaleniu efektów kształcenia”, gdzie nabyłam umiejętności opracowywania wyników sprawdzianów zewnętrznych. Wykorzystuje je w szkole analizując wspólnie z koleżankami wyniki sprawdzianów próbnych i zewnętrznych.
Wnioski przedstawiane radzie Pedagogicznej pozwalają doskonalić naszą pracę.
Przygotowałam, przeprowadziłam i sprawdziłam arkusze egzaminacyjne uczniów zdających próbny sprawdzian szóstoklasisty część matematyczna oraz testy diagnoz bieżących uczniów klas czwartych i piątych w ramach projektu „LEPSZA SZKOŁA” pod hasłem SESJA Z PLUSEM oferowanych przez GWO.
Zadania te pomogły w kształtowaniu umiejętności matematycznych oraz rozpoznaniu słabych punktów wymagających dalszego wyćwiczenia.
Bardzo istotnym elementem mojej pracy jako pedagoga jest wychowawstwo, które jest równie zajmujące i wymaga ogromnego zaangażowania. W jego ramach podejmowałam czynności, które miały przeciwdziałać agresji wśród uczniów – prowadziłam pogadanki na ten temat oraz indywidualne rozmowy z uczniami i ich rodzicami.
Byłam koordynatorem akcji „Szkoła bez przemocy” .Zorganizowałam we współpracy z wychowawcami, kolorowy tydzień propagujący kulturalne zachowania. Ponadto wyłoniliśmy Mistrza Dobrych Manier spośród uczniów klas IV-VI. 5 czerwca 2009r przyłączyliśmy się do wspólnych obchodów w całej Polsce i zorganizowaliśmy działania integrujące społeczność szkolną. Jako formę przekazu wybraliśmy pokazy filmów edukacyjnych.
W ramach podniesienia swoich umiejętności pracy z dziećmi agresywnymi uczestniczyłam w cyklu warsztatów:
„Szkoła dla rodziców i wychowawców” finansowanym przez MEN w ramach programu „Zero tolerancji dla przemocy w szkole”.
Ścisły kontakt z rodzicami pozwolił mi poznać ich problemy i oczekiwania wobec szkoły. Dzięki temu łatwiej było mi udzielać im pomocy.
Pedagogizacja rodziców uwzględniała specyficzne elementy środowiska lokalnego i jego potrzeb.
W ramach zebrań prowadziłam warsztaty dla rodziców zgodnie z realizowanym szkolnym Programem Profilaktyki „Chcemy być sobą”, „Lubię siebie, lubię innych”.
Zmniejszenie zachowań niepożądanych, agresywnych uzyskaliśmy poprzez akcentowanie kultury słownictwa, nagradzanie pozytywnych emocji, jak pomoc koleżeńska m.in. w odrabianiu lekcji.
W pracy nad integracją zespołu klasowego wykorzystywałam lekcje wychowawcze do przeprowadzania ćwiczeń w grupie. Co roku z okazji świąt i wydarzeń okolicznościowych wspólnie z uczniami organizowałam klasowe Mikołajki, Wigilię, Andrzejki. Organizuję wyjazdy do teatru Pinokio w Łodzi oraz jednodniowe wycieczki- Toruń, Biskupin. Jako wychowawca starałam się stworzyć zespół klasowy, w którym każde dziecko będzie czuło się akceptowane i szanowane. Tolerancja wobec siebie sprawiła, że z przyjemnością spędzają więcej czasu w swoim gronie.
Brałam aktywny udział w realizacji Kalendarza Imprez Szkolnych.
Przygotowywałam szkolne imprezy okolicznościowe:
Dzień Edukacji Narodowej 2008r- przedstawienie lekcji w krzywym zwierciadle rozbawiło każdego a zobaczenie własnego negatywnego zachowania zmusiło do refleksji i chęci poprawy dotychczasowego postępowania.
Poza tym zorganizowałam akademię z okazji Uchwalenia Konstytucji 3 Maja we współpracy z koleżanką polonistką.
Oraz Dzień Europejski pod patronatem Czech- bajka „Makowa Panienka”, która zdobyła uznanie widzów i szanownego jury zajmując I miejsce w szkole.
Działania te zintegrowały zespół klasowy i nauczyły pracy zespołowej, samokrytyki oraz utrwalenia postawy patriotycznej.
Opiekuję się Samorządem Uczniowskim, który wspiera działalnością zadania realizowane przez szkołę i współpracuje przy organizacji uroczystości szkolnych. Uczy samodzielności, organizacji pracy, pomocy innym współczucia, tolerancji oraz wrażliwości. Wykonywaliśmy kartki na aukcję świąteczną, z której dochód przeznaczony był na Hospicjum w Zgierzu, z którym szkoła ściśle współpracuje. Wystąpiliśmy również z okazji Dnia Nauczyciela. Ponadto wykonaliśmy symboliczne laurki oraz dyplomy dla pracowników szkoły.
W ramach doskonalenia wewnątrz szkolnego pracowałam w zespole przedmiotowym.
Prowadziłam lekcje koleżeńskie o tematyce:
„Diagramy procentowe”,
„Obwód prostokąta”,
Podsumowanie projektu „Grunt to rodzinka”.
Wdrażanie nowatorskich form pracy, nauka umiejętności wykorzystywanych w życiu codziennym, pracy w grupie, obsługi komputera oraz programów Mirosoft Office to tylko nieliczne formy doskonalenia mojej pracy pedagogicznej.

Podczas trwania stażu swoje doświadczenie wzbogacałam o prowadzenie lekcji w obecności opiekuna stażu i bacznej obserwacji lekcji doświadczonego pedagoga. Przeprowadzenie zajęć poprzedzone było zredagowaniem konspektu lekcji uwzględniającego zastosowane metody pracy.

Wspólnie z opiekunem dbałam, by każda lekcja omówiona została podczas konsultacji. W trakcie tych spotkań analizowałam moje mocne i słabe strony, wykorzystany materiał dydaktyczny, poziom wiedzy merytorycznej, a także aktywność i reakcje uczniów. Wymiana spostrzeżeń z opiekunem stażu okazała się doświadczeniem bardzo przydatnym w pracy nad kształtowaniem umiejętności nauczania.
Podczas trwania stażu na bieżąco zapoznawałam się ze zmianami dotyczącymi przepisów prawa oświatowego.
Wraz z rozpoczęciem pierwszego dnia stażu rozpoczął się czas zdobywania cennych doświadczeń i nabywania wielu umiejętności, które wykorzystałam, kiedy realizowałam zadania nauczyciela –matematyka oraz nauczyciela – wychowawcy. Okres ten okazał się także owocny w podejmowanie kontaktów interpersonalnych. Żaden dzień w zawodzie nauczyciela nie jest identyczny, dlatego owa nauka pomogła mi z pewnego dystansu przyjrzeć się swoim predyspozycjom, ale też wypunktować słabości, które utrudniają dążenie do perfekcji.
Staram się, by moje lekcje były inspirujące dla młodych ludzi. Przykładam dużą wagę do wprowadzania metod, które rozwijają wyobraźnię i kreatywność uczniów. Jeżeli dziecko zainteresuje się tematem, to w naturalny sposób zacznie sam poszukiwać nowych informacji, stając się przy tym aktywnym uczestnikiem procesu nauczania. Duża jest także wartość wdrażania umiejętności kluczowych w poszczególne ćwiczenia na lekcji– umiejętność pracy w grupie czy zasady kulturalnego porozumiewania się budują w uczniu poczucie przynależności do grupy i odpowiedzialności za swoje czyny. Jestem zadowolona z osiągnięć i sukcesów moich podopiecznych, toteż zachęcam ich do dalszej pracy.

Stawiam również na podnoszenie swoich kwalifikacji. W przyszłości chcę tak zaplanować ścieżkę rozwoju, by podnosić kwalifikacje i poprawiać jakość swojej pracy. Starania te doprowadzą do jak najlepszej realizacji zadań szkoły.


Wyświetleń: 251


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.