Katalog

Barbara Rakowska, 2015-06-24
koszalin

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Temat: "Książka moim przyjacielem"- spotkanie z bajkami.

- n +

Cele ogólne:
-Utrwalenie znajomości popularnych bajek dla dzieci
-Rozwijanie wyobraźni dziecięcej oraz inspirowanie ich do wyrażania treści w formie ekspresji ruchowej
-Rozwijanie zainteresowań bajkami
Cele szczegółowe:
-Poprawnie rozwiązuje zagadki dotyczące bohaterów znanych bajek
-Potrafi wymienić bohaterów bajek
-Rozpoznaje wybrane bajki na obrazku i przyporządkuje im bohaterów bajek
-Zgodnie współdziała w grupie
Metody pracy:
-słowna- opowiadanie, zagadki, wypowiedzi dzieci
-oglądowa -pokaz obrazków
-czynna -zadań stawianych do wykonania, ekspresja ruchowa przy muzyce
Formy pracy:
-grupowa
-indywidualna
Środki dydaktyczne:
Ilustracje do bajek, nagrania na płycie, kolorowanki

Przebieg:
1. Rozpoczęcie piosenką ,,Witajcie w naszej bajce”. Wspólny śpiew w kole.
2. Zaczarowanie nastroju wierszem:
Czasami lecą łzy ( uniesione ręce i poruszanie palcami w dół)
Czasami przemykają smutki ( uniesione ręce poruszają się raz w prawo, raz w lewo)
Bywa i złość ( klaśnięcie w dłonie)
Bywa i gniew ( tupnięcie dłonią)
Ale najważniejszy jest uśmiech ( ręce zataczają w górze półkole)
3. Przeniesienie się w ,,Krainę Bajek”. Podział grupy na zespoły.
Zaprezentowanie ,,Czarodziejskiego kuferka” w którym znajdują się zadania do wykonania:
I ZADANIE:
-Dziecko zespołu I wyjmuje z kuferka trzy ilustracje przedstawiające bajki , podanie przez zespół nazw tych bajek.
-Dziecko z zespołu II wyjmuje trzy ilustracje przedstawiające bajki, podanie przez zespół nazw bajek.
II ZADANIE:
Nauczyciel wyjmuje z kuferka obrazki przedstawiające bohaterów różnych bajek i
charakterystyczne dla danej bajki rekwizyty. Prosi o przyporządkowanie do konkretnej bajki.
Czerwony Kapturek:
koszyczek , czerwony kapturek
Jaś i Małgosia:
piernik, łopatka
Królewna Śnieżka i Siedmiu Krasnoludków:
jabłko, lusterko
Kopciuszek:
zegar, pantofelek
Calineczka:
doniczka, nasionko, żaba
Królowa Śniegu:
śnieżynka, sanki
Kot w butach:
kapelusz, kotek
III ZADANIE:
Przedstawienie za pomocą ruchu sceny z bajki, odgadniecie bajki.
Gr I:
Czerwony Kapturek idzie przez las do babci, zrywa kwiaty, goni motylki, podskakuje……
Jaś i Małgosia błądzą po lesie, aż zasypiają pod drzewem……
Gr II:
W domku krasnoludków Śnieżka krząta się, zmywa naczynia
Rybak zarzuca wędkę do wody, pojawia się złota rybka……
IV ZADANIE:
Rozwiązanie zagadek słownych do treści bajek występujących w poprzednich zadaniach.
• Chociaż kłopoty z wilkiem miała, wyszła z opresji zdrowa i cała
• W chatce krasnoludków mieszka, a nazywa się ….
• Kłopoty maja braciszek i siostrzyczka, którzy znaleźli dom z piernika….
• Tylko cal wysokości miała, dlatego tez jaj imię brzmiało….
• Okruch lustra wpadł mu w serce i z tego powodu było zimne i nieczułe jak kawałek lodu……..
• Bajkowe panienki nie lubią sukienki, wszystkie wolą rybi ogon i dlatego pływać wolą……
• Na ziarnku spała, rankiem wstała cała obolała…..
• W jakiej bajce spotkasz dziadka z długa broda, chałupą starą i siecią nad wodą….

V ZADANIE:
Dokończ zdania:
• Biega, krzyczy Pan Hilary, gdzie są moje…..
• Nad rzeczką opodal krzaczka…….
• Żeby kózka nie skakała…….
• Tańcowała igła z nitka…..
• Murzynek Bambo w Afryce mieszka…..
• Był sobie słoń wielki jak słoń, zwał…….
VI ZADANIE:
Pytania quizowe dla poszczególnych grup
• Czym zajmował się Kopciuszek w domu macochy?( sprzątał, gotował, prał)
• Co się działo z Pinokiem kiedy kłamał?
• Ile córek miała macocha?
• O której godzinie musiał Kopciuszek z balu wrócić do domu?
• Co zgubił Kopciuszek Na schodach?
• Jak brzmią imiona dzieci z bajki Królowa Śniegu?
• Co działo się z sercem kaja, gdy pocałowała go Królowa?
• W jaki sposób Jaś oszukał Babę Jagę?
• Kim była Małgosia dla Jasia?
• Do kogo szedł Czerwony Kapturek?
• Skąd się wzięło imię Czerwony Kapturek?
• Ile było krasnoludków w chatce?
• Podaj przynajmniej 4 imiona krasnoludków ( Gapcio, Mędrek, Śmieszek, Apsik, Płaczek, Nieśmiałek, Gburek)
• Dzięki komu Śnieżka powróciła do życia?

Podsumowanie punktów poprzez zliczenie piłeczek w pojemnikach. Wręczenie nagród- bajkowych kolorowanek.
4. Kolorowanie ilustracji z znanych bajek.

Rozszerzeniem realizowanych treści z zakresu mowy i myślenia była wycieczka do Biblioteki Dziecięcej Filii nr 4 w Koszalinie w dniu 19. 03. 2015r .
O tym, że książka może być najlepszym przyjacielem dziecka, mogły przekonały się starszaki biorąc udział w lekcji bibliotecznej przygotowanej przez Filię Biblioteczną nr 4. Podczas spotkania dzieci poznały zasady prawidłowego postępowania z książką, odczytując głośno prośby książki skierowane do czytelnika. Zapoznały się też z opisem bibliograficznym książki, i próbowały same taki opis tworzyć. Po uważnym wysłuchaniu, jakiego rodzaju książki znajdują się w bibliotece, przystąpiły do rozwiązywania zagadek z tym związanych. Najważniejszym sprawdzianem dla dzieci okazała się znajomość bajek, z której to dzieci wywiązały się znakomicie. Sześciolatki poznały oraz oglądały również różne rodzaje książek, pisanych także alfabetem Braille’a. Wszystkie dzieci zgodziły się ze stwierdzeniem, że warto czytać książki, bo uczą, doradzają czy poprawiają humor. Dzięki nim nasza wiedza wzbogaca się o mnóstwo nowych informacji, stajemy się bardziej doświadczeni, rozwijamy swoją wyobraźnię oraz zainteresowania, wzbogacamy słownictwo.
Wyświetleń: 304


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.