Katalog

Justyna Przybyła, 2015-06-23
Jasionów

Matematyka, Program nauczania

Matematyczny Tropiciel.

- n +

Szkoła Podstawowa im Jana Wyżykowskiego
w Haczowie
36 – 213 Haczów 593

„Matematyczny Tropiciel”


Justyna Przybyła

2015 rok


WSTĘP
Głównym celem nauczania matematyki jest nie tylko wszechstronny rozwój zdolności uczniów i przekazywanie treści programowych, ale w równej mierze rozwijanie matematycznego myślenia, rozumowania, dokładności, dociekliwości i samodzielności. Świetnym polem do realizacji tego zadania są zajęcia pozalekcyjne, będące przedłużeniem procesu dydaktyczno- wychowawczego, a zarazem formą rozwijającą zainteresowania i uzdolnienia ucznia, a także zagospodarowującą kulturalny wypoczynek i rozrywkę.
Innowacja programowa pt. „Matematyczny Tropiciel” jest propozycją cyklu zajęć i działań rozwijających w szerszym stopniu umiejętności i zainteresowania matematyczne u uczniów klasy II, a następnie III edukacji wczesnoszkolnej z wykorzystaniem gier logicznych. Duży potencjał ciekawości oraz chłonność umysłu dziecka w wieku szkolnym przemawia za tym, aby umiejętności matematyczne oparte na grach logicznych zdobywać jak najwcześniej.
Wśród moich uczniów zaobserwowałam liczną grupę dzieci, które chętnie podejmują każde zadanie i doprowadzają je do końca. Interesują się otaczającym światem, zadają wiele pytań, podejmują wspólną dyskusję, charakteryzują się myśleniem przyczynowo – skutkowym. Wykazują zainteresowania matematycznie, lubią rozwiązywać krzyżówki, łamigłówki chętnie podejmują próby rozwiązywania zadań tekstowych niestandardowych, problemowych. W omawianej grupie sześciolatków kilkoro dzieci samodzielnie pięknie czyta ze zrozumieniem krótkie teksty, bajki.
Mam nadzieję, że dodatkowe zajęcia przyczynią się do rozwijania zainteresowań matematycznych i pasji moich uczniów.

ZAKRES INNOWACJI
Innowacja skierowana jest do uczniów uzdolnionych matematycznie z klasy II, a później III, jako zajęcia dodatkowe o nazwie „Matematyczny Tropiciel”.
Przewidywany czas realizacji: 2 lata- rok szkolny: 2015/2016, 2016/2017. Data zakończenia: czerwiec 2017 rok.

CHARAKTERYSTYKA I ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Program innowacji pedagogicznej będzie realizowany w czasie zajęć pozalekcyjnych (w ramach godzin z art. 42, ust. 2, pkt. 2 KN) w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Z zajęć mogą skorzystać również dzieci, które może mimo mniejszych zdolności są aktywne, pracowite i mają dużą motywację do nauki.
Udział w zajęciach jest dobrowolny.
Poprzez program innowacyjny poszerzony został zakres kształcenia matematycznego o dodatkowe wiadomości i umiejętności z zakresu rozwiązywania zadań standardowych, niestandardowych, problemowych wykorzystując gry logiczne, gry komputerowe, liczmany aby bez przeszkód i w pełni realizować koncepcję wszechstronnego kształcenia i rozwoju dzieci w młodszym wieku szkolnym.
Program jest spójny z postawą programową kształcenia ogólnego, a niekiedy wykracza poza nią. Ma też budowę spiralną; w danej klasie następuje rozszerzenie i pogłębienie wiedzy nabytej w klasie poprzedniej w zgodzie z klasycznymi zasadami dydaktycznymi: systematyczność, przystępność, poglądowość, świadomość i aktywność, trwałość. (Nowak, 1989, s. 156-167).
Treści programowe powinny być realizowane w taki sposób, aby uwzględniać zasadę stopniowania trudności.
Optymalne warunki do realizacji innowacji obejmują:
dodatkowe podręczniki do matematyki,
zbiory zadańko klasy I, II i III,
gry edukacyjne,
gry komputerowe,
karty pracy.
Praca dzieci będzie polegała m.in. na rozstrzyganiu problemów i wykonywaniu zadań zawartych na kartach pracy. Karty te będą opracowywane na bieżąco przez nauczyciela na bazie dostępnej literatury.



CELE PROGRAMU
Główny cel programu:
Nadrzędnym celem programu innowacyjnego jest stymulowanie rozwoju uczniów poprzez rozwiązywanie ciekawych problemów z różnych dziedzin matematyki.
Szczegółowe cele edukacyjne kształcenia i wychowania
kształtowanie logiczne myślenia,
kształtowanie twórczej postawy, samodzielności i odpowiedzialności za wynik swojej pracy,
kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego oraz postawy dociekliwości,
nauczanie dobrej organizacji pracy,
wyrabianie systematyczności, pracowitości i wytrwałości,
rozwijanie umiejętności pracy w grupie, zespole,
nauczanie przedstawiania rozwiązań problemów i zadań w sposób czytelny i precyzyjny,
wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i korygowania popełnianych błędów,
przygotowanie uczniów do rywalizacji w konkursach w myśl zasady „fair play”.


TREŚCI PROGRAMOWE
rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych uczniów na I etapie edukacyjnym,
doskonalenie rachunku pamięciowego,
wdrażanie do rozwiązywania problemów matematycznych,
radzenie sobie w sytuacjach życiowych wymagających obliczania działań matematycznych,
przekładanie sytuacji konkretnej na język symboli matematycznych,
czynnościowe i zabawowe podejście do problemów matematycznych,
przygotowanie uczniów do rozwiązywania zadań niestandardowych, 
rozbudzanie naturalnej aktywności, twórczego myślenia,
wyrabianie motywacji do nauki,
kształtowanie poczucia własnej wartości,
rozszerzenie zakresu liczbowego do 100000,
wprowadzenie pojęć: pięciokąt (pięciobok), sześciokąt (sześciobok),
obliczanie pola prostokąta i kwadratu,
wprowadzenie algorytmu mnożenia pisemnego,
wprowadzenie algorytmu dzielenia pisemnego,
wprowadzenie niewiadomej „x” w rozwiązywaniu prostych równaniach.
PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW
Formy pracy

Dodatkowe zajęcia przeznaczone będą m.in. na wprowadzenie i rozszerzenie zagadnień nie ujętych w podstawie programowej, ale bardzo ważnych w dalszej edukacji. Pokażą uczniom jak wykorzystać wiedzę matematyczną w sytuacjach praktycznych, w życiu codziennym. Dodatkowo na zajęciach oprócz rozwiązywania zadań przygotowujących do konkursów, będziemy stosować gry logiczne, planszowe, łamigłówki matematyczne, rebusy, które dają możliwość rozwiązywania problemów matematycznych w sposób przystępny dla ucznia w młodszym wieku szkolnym.
Planowane formy pracy:
praca indywidualna – uczeń samodzielnie wykonuje polecenia,
praca zbiorowa – wszyscy uczniowie pracują wspólnie,
praca zespołowa – uczniowie pracują w stałych zespołach.
Metody pracy
Na zajęciach będą wykorzystywane aktywizujące metody nauczania, które pozwolą na twórcze podchodzenie do problemów i zagadnień matematycznych. Ważną rolę odegrają gry logiczne, które uatrakcyjnią proces uczenia się, zmotywują uczniów i ułatwią zdobywanie wiedzy, a także pobudzą ciekawość poznawczą, wyzwolą aktywność.
Należą do nich:
czynnościowe nauczanie matematyki,
„burza mózgów”,
metoda przypadków,
dyskusja,
nauczanie przez rozwiązywanie zadań,
praca indywidualna z zadaniami niestandardowymi,
gry i zabawy logiczne.
Pomoce dydaktyczne:
tablica multimedialna i ćwiczenia interaktywne,
komputery (sala komputerowa) z dostępem do Internetu,
programy edukacyjne,
gry edukacyjne i komputerowe,
zegar, domino, kostki do gry, zestaw plansz, taśmy do mierzenia,
rozkłady ( np. jazdy autobusów), program telewizyjny itp.,
papierowe pieniądze, różnorodne liczmany,
karty pracy do indywidualnej działalności ucznia,
testy sprawdzające zdobytą wiedzę i umiejętności,
testy konkursowe.
Planowane rodzaje ćwiczeń:
Zadania tekstowe - uczniowie stopniowo będą uczyć się spostrzegania i formułowania związków między wielkościami oraz przyswajania umiejętności logicznego rozumowania. Sytuacje problemowe zawarte w zadaniach tekstowych umożliwiają  kształtowanie postawy badawczej uczniów. 
Zadania problemowe – będą to zadania, w których brakuje danych, lub niektóre dane są zbędne oraz zadania sprzeczne.
Zadania ćwiczeniowe – mające na celu wykształcenie określonych sprawności. Obliczanie przykładów matematycznych bez konkretnej sytuacji problemowej pozwala uczniowi skupić się tylko i wyłącznie na prawidłowym obliczeniu.
Gry i zabawy dydaktyczne – oparte na regułach, zasadach i przepisach i będą to loteryjki, układanki, rebusy, krzyżówki, gry stolikowe np. chińczyk, domino, warcaby, karty logiczne.
PRZEWIDYWANE EFEKTY PRACY
Uczeń:
potrafi logicznie i twórczo myśleć,
wierzy we własne możliwości,
potrafi planować i organizować własną pracę, współpracować
w zespole,
biegle liczy (wprzód i w tył) od danej liczby w zakresie 1000,
zapisuje cyframi i odczytuje liczby w zakresie 1000,
dodaje i odejmuje liczby, sprawdza wyniki,
oblicza w pamięci iloczyny w zakresie tabliczki mnożenia i sprawdza wyniki dzielenia za pomocą mnożenia,
rozwiązuje proste równania z jedną niewiadomą z użyciem znaku „x”,
rozwiązuje zadania tekstowe jednodziałaniowe, dwudziałaniowe,
wykonuje obliczenia pieniężne i radzi sobie w sytuacjach codziennych wymagających takich umiejętności,
mierzy i zapisuje wynik pomiaru długości, posługuje się jednostkami długości,
waży przedmioty, używając określeń: kilogram, pół kilograma, dekagram, gram, wykonuje obliczenia z użyciem tych miar; zamienia je, używając wyrażeń dwumianowanych w obliczeniach formalnych,
odmierza płyny różnymi miarkami, używa pojęć: litr, pół litra, ćwierć litra,
odczytuje temperaturę (5 stopni ciepła, 5 stopni poniżej zera lub mrozu),
odczytuje i zapisuje liczby w systemie rzymskim od I do M
podaje i zapisuje daty; zna kolejność dni tygodnia i miesięcy,
porządkuje chronologicznie daty,
wykonuje obliczenia kalendarzowe w sytuacjach życiowych,
odczytuje wskazania zegarów; w systemie 12- i 24-godzinnym, posługuje się pojęciami pół godziny, kwadrans, minuta, wykonuje obliczenia zegarowe,
rozpoznaje i nazywa koła, kwadraty, prostokąty i trójkąty; rysuje odcinki o podanej długości, oblicza obwody trójkątów, kwadratów, prostokątów oraz pola kwadratów i prostokątów,
rysuje drugą połowę figury geometrycznej; rysuje figury w powiększeniu i pomniejszeniu,
rozwiązuje zadania niestandardowe,
wykorzystuje poznane zagadnienia matematyczne do rozwiązywania zadań tekstowych.

KONTROLA I OCENA OSIĄGNIĘĆ UCZNIÓW
Dominującą rolę będzie odgrywać ocena słowna wyrażona pochwałą za zaangażowanie uczniów, prawidłowy tok rozumowania, trafne pomysły rozwiązań, wytrwałość, zgodną współpracę w grupie. Stosowane również będą naklejki motywki.
Inną planowaną formą oceny będzie samoocena własnych umiejętności uczniów, np. podczas gier edukacyjnych lub w czasie samodzielnie wykonywanych zadań. Uczeń wówczas zauważy, co zrobił dobrze, a nad czym musi jeszcze popracować.
Uczestnicy zajęć poddawani będą również ocenie zewnętrznej w czasie udziału w różnych konkursach.
Na zakończenie zajęć – w czerwcu, wszyscy uczniowie otrzymają dyplomy, które będą nagrodą za całoroczny trud i współpracę na zajęciach.

EWALUACJA
Ewaluacja programu będzie prowadzona na bieżąco i na zakończenie roku szkolnego 2016/2017. Oceny atrakcyjności zajęć dokonają sami uczniowie poprzez swoje zaangażowanie w podejmowanie działań w czasie zajęć.
Narzędzia ewaluacji:
- obserwacja uczniów podczas zajęć (praca indywidualna, grupowa),
- aktywność uczniów podczas zajęć,  
- analiza kart pracy dzieci,
- arkusz informacji zwrotnej dla ucznia (ankieta),
- udział w konkursach,
- wyniki sprawdzianów wiedzy i umiejętności.
Zgromadzony materiał zostanie uporządkowany i opracowany w postaci sprawozdania. Wnioski pragnę wykorzystać przy wdrażaniu przyszłych programów i planowaniu codziennej pracy.


Wyświetleń: 461


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.