Katalog

Katarzyna Grzyb, 2015-06-23
Radom

Pedagogika, Artykuły

Przyczyny zachowań patologicznych dzieci i młodzieży.

- n +

Poprzez zachowanie należy rozumieć wszystko to, co ludzie są w stanie zaobserwować u dziecka lub osoby dorosłej. Zachowanie nie jest stanem ani cechą danej osoby.Jest natomiast konkretną czynnością określoną w danym czasie, miejscu i przestrzeni, która określa stopień nasilenia i dotkliwość dla innych ludzi.
Analizując trudne zachowania dzieci i młodzieży należy pamiętać, że ich przyczyny są złożone i częściowo zależą od genów odziedziczonych po przodkach ( temperament), a częściowo od wychowania ( charakter).
Czynniki ryzyka, które mogą mieć niekorzystny wpływ na kształtowanie niepokojących zachowań i zaburzeń dzieci mogą związane być z:
1.Dzieckiem:
a) geny, czyli żywy temperament, trudności z zapanowaniem nad emocjami, łatwe wpadanie w złość, impulsywność,
b) przewlekła choroba dziecka,
c) trudności w uczeniu się, opóźniony lub nieharmonijny rozwój,
d) słabo wykształcone umiejętności społeczne,
e) niezdiagnozowana choroba, np.: Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD), Zaburzenia opozycyjno- buntownicze (ODD),
f) okres adolescencji;
2. Rodziną dziecka:
a) samotne rodzicielstwo,
b) konflikty pomiędzy rodzicami dziecka,
c) choroba psychiczna występująca u rodziców ( np.: depresja u matki),
d) sprzeczne poglądy rodziców w kwestii postępowania z dzieckiem,
e) niskie wykształcenie rodziców,
f) bezrobocie lub pracoholizm rodziców,
g) problemy finansowe rodziny,
h) brak pomocy innych członków rodziny z opiece nad dzieckiem;
3. Zachowaniem rodziców:
a) brak właściwej reakcji na sygnały wysyłane do nich przez dziecko ( płacz, lęk, smutek, wycofanie),
b) nieokazywanie dziecku ciepła, miłości, zainteresowania, brak zaangażowania w wychowanie dziecka,
c) zwracanie uwagi na porażki dziecka, stosowanie negatywnych wzmocnień,
d) brak stosowania pochwał,
e) zbyt surowe metody wychowawcze( kary cielesne, ograniczenie czasu wolnego, zabranianie udziału dziecka w życiu towarzyskim, ograniczanie kontaktów z rówieśnikami),
albo nazbyt pobłażliwe metody wychowawcze,
f) niewłaściwe oczekiwania rodziców wobec dziecka i jego możliwości psychofizycznych ( nadmierne oczekiwania),
4. Szkołą:
a) stosowanie niewłaściwych metod i form pracy przez nauczycieli w stosunku do możliwości indywidualnych dziecka i jego potrzeb,
b) ośmieszanie dziecka na forum klasy, wyzywanie, obrażanie, poniżanie, brak stosowania pochwał,
c) ignorowanie i nie zwracanie na trudności dziecka,
d) pozbawienie możliwości odniesienia sukcesu przez dziecko na miarę jego możliwości;
5. Grupą rówieśniczą:
a) przemoc szkoła ( plotki, manipulowanie, wyzywanie, zastraszanie, stosowanie gróźb, wykorzystywanie seksualne, szantażowanie, wyśmiewanie,bicie, cyber przemoc),
b) brak akceptacji przez rówieśników mających dobry wpływ na zachowanie dziecka,
b) brak kontaktów dzieci z osobami dobrze zachowującymi się,
c) odrzucenie przez grupę, etykietowanie,
d) przystąpienie do grupy,gdzie dominują niepożądane zachowania( kradzieże, wandalizm, wagary),
6. Otoczeniem dziecka:
a) brak zabezpieczenia poczucia bezpieczeństwa na podwórku,
b) niewłaściwie zorganizowany czas po zajęciach szkolnych,
c) wpływ nieprawidłowego środowiska na rozwój dziecka,
d) kontakt z mediami prezentującymi dużą ilość przemocy, okrucieństwa( TV, Internet, gry komputerowe, czasopisma prezentujące treści pornograficzne),
e) dziecko będące świadkiem przemocy bądź świadek przemocy;
Wyświetleń: 270


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.