Katalog Katarzyna Grzyb, 2015-06-23 Radom Pedagogika, Artykuły Przyczyny zachowań patologicznych dzieci i młodzieży.Poprzez zachowanie należy rozumieć wszystko to, co ludzie są w stanie zaobserwować u dziecka lub osoby dorosłej. Zachowanie nie jest stanem ani cechą danej osoby.Jest natomiast konkretną czynnością określoną w danym czasie, miejscu i przestrzeni, która określa stopień nasilenia i dotkliwość dla innych ludzi. Analizując trudne zachowania dzieci i młodzieży należy pamiętać, że ich przyczyny są złożone i częściowo zależą od genów odziedziczonych po przodkach ( temperament), a częściowo od wychowania ( charakter). Czynniki ryzyka, które mogą mieć niekorzystny wpływ na kształtowanie niepokojących zachowań i zaburzeń dzieci mogą związane być z: 1.Dzieckiem: a) geny, czyli żywy temperament, trudności z zapanowaniem nad emocjami, łatwe wpadanie w złość, impulsywność, b) przewlekła choroba dziecka, c) trudności w uczeniu się, opóźniony lub nieharmonijny rozwój, d) słabo wykształcone umiejętności społeczne, e) niezdiagnozowana choroba, np.: Zespół Nadpobudliwości Psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD), Zaburzenia opozycyjno- buntownicze (ODD), f) okres adolescencji; 2. Rodziną dziecka: a) samotne rodzicielstwo, b) konflikty pomiędzy rodzicami dziecka, c) choroba psychiczna występująca u rodziców ( np.: depresja u matki), d) sprzeczne poglądy rodziców w kwestii postępowania z dzieckiem, e) niskie wykształcenie rodziców, f) bezrobocie lub pracoholizm rodziców, g) problemy finansowe rodziny, h) brak pomocy innych członków rodziny z opiece nad dzieckiem; 3. Zachowaniem rodziców: a) brak właściwej reakcji na sygnały wysyłane do nich przez dziecko ( płacz, lęk, smutek, wycofanie), b) nieokazywanie dziecku ciepła, miłości, zainteresowania, brak zaangażowania w wychowanie dziecka, c) zwracanie uwagi na porażki dziecka, stosowanie negatywnych wzmocnień, d) brak stosowania pochwał, e) zbyt surowe metody wychowawcze( kary cielesne, ograniczenie czasu wolnego, zabranianie udziału dziecka w życiu towarzyskim, ograniczanie kontaktów z rówieśnikami), albo nazbyt pobłażliwe metody wychowawcze, f) niewłaściwe oczekiwania rodziców wobec dziecka i jego możliwości psychofizycznych ( nadmierne oczekiwania), 4. Szkołą: a) stosowanie niewłaściwych metod i form pracy przez nauczycieli w stosunku do możliwości indywidualnych dziecka i jego potrzeb, b) ośmieszanie dziecka na forum klasy, wyzywanie, obrażanie, poniżanie, brak stosowania pochwał, c) ignorowanie i nie zwracanie na trudności dziecka, d) pozbawienie możliwości odniesienia sukcesu przez dziecko na miarę jego możliwości; 5. Grupą rówieśniczą: a) przemoc szkoła ( plotki, manipulowanie, wyzywanie, zastraszanie, stosowanie gróźb, wykorzystywanie seksualne, szantażowanie, wyśmiewanie,bicie, cyber przemoc), b) brak akceptacji przez rówieśników mających dobry wpływ na zachowanie dziecka, b) brak kontaktów dzieci z osobami dobrze zachowującymi się, c) odrzucenie przez grupę, etykietowanie, d) przystąpienie do grupy,gdzie dominują niepożądane zachowania( kradzieże, wandalizm, wagary), 6. Otoczeniem dziecka: a) brak zabezpieczenia poczucia bezpieczeństwa na podwórku, b) niewłaściwie zorganizowany czas po zajęciach szkolnych, c) wpływ nieprawidłowego środowiska na rozwój dziecka, d) kontakt z mediami prezentującymi dużą ilość przemocy, okrucieństwa( TV, Internet, gry komputerowe, czasopisma prezentujące treści pornograficzne), e) dziecko będące świadkiem przemocy bądź świadek przemocy; Wyświetleń: 270
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |