Katalog

Katarzyna Grzyb, 2015-06-23
Radom

Pedagogika, Artykuły

Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych metodą projektu.

- n +

Metoda projektów należy do metod aktywizujących. Narodziła się na początku XX wieku w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, a jej twórcą był Ch. R. Richards, który w 1900 roku wprowadził do pedagogiki pojęcie projektu w odniesieniu do kształcenia technicznego nauczycieli. Charakteryzuje się dużym zaangażowaniem ucznia w realizację danego przedsięwzięcia począwszy od jego zaplanowania, aż do jego zakończenia i ewaluacji.
W czasie wykonywania projektu, uczeń uaktywnia umiejętności samodzielnego planowania i podejmowania właściwie przemyślanych decyzji.
Metodę tę określa się także jako strategię, która nie tylko rozwija aktywność uczniów, ale również pozwala uczniowi rozwijać jego umiejętności umysłowe, praktyczne oraz sprzyjające procesowi socjalizacji.
E. Sałata ( 2004) projekty edukacyjne dzieli ze względu na:
1. Strukturę projektu:
a) silnie ustrukturyzowane,
b) słabo ustrukturyzowane;
Projekty silnie ustrukturyzowane to takie projekty, w których aktywność uczniów jest częściowo ograniczona, nauczyciel podaje konkretne wymogi względem realizacji projektu i spodziewanych wyników pracy uczniów.
Projekty słabo ustrukturyzowane są projektami, w których aktywność uczniów i samodzielność odgrywa znaczną rolę, nie tylko przy wyborze tematu, ale także sposobu jego realizacji i wyników. Uczniowie w takim projekcie biorą całkowitą odpowiedzialność za wszystkie działania, jakich się podejmują, efekty projektu są niezwykle wartościowe i innowacyjne.
2. Zakres materiału:
a) przedmiotowe,
b) modułowe,
c) interdyscyplinarne;
W projektach przedmiotowych zakres tematu obejmuje tylko jeden przedmiot, mają one na celu zapoznanie uczniów z zakresem tematycznym, uporządkowanie zgromadzonej wiedzy według określonego schematu oraz rozszerzenie tematyki o nowe zagadnienia, które wykraczają poza treści programowe.
W projektach przedmiotowych każda praca wymaga wykorzystania informacji z różnych przedmiotów, podczas oceniania mogą uczestniczyć nauczyciele uczący różnych przedmiotów szkolnych.
Projekty modułowe dotyczą pewnego obszaru treści ujętych w danym module, które powinny być ukierunkowane na wykonanie przez uczniów zadania opartego zarówno na teorii, jak i działaniu praktycznym.
Projekty interdyscyplinarne ( międzyprzedmiotowe), są projektami, które integrują wiedzę z różnych dziedzin nauczania, prowadzone przez jednego nauczyciela, ale w konsultacjach z nauczycielami uczącymi innych przedmiotów.
Projekty interdyscyplinarne znajdują zastosowanie przy realizacji tak zwanych ścieżek międzyprzedmiotowych.
3. Podział pracy:
a) indywidualne,
b) zespołowe ( grupowe);
Projekty indywidualne to projekty, w których poszczególne zadania wykonywane są przez jednego ucznia, wymagają od niego wewnętrznej motywacji, samodyscypliny i samozaparcia oraz umiejętności własnej pracy.
W projektach indywidualnych uczeń ponosi całkowitą odpowiedzialność za wszystkie decyzje związane z wykonaniem powierzonego mu zadania, efekty pracy natomiast uzależnione są od stopnia zaangażowania w realizację projektu.
Projekty grupowe ( zespołowe) wykonywane są w kilku osobowych grupkach, uczniowie doskonalą umiejętność pracy indywidualnej, ale także współpracy w grupie, związanej z podziałem przydzielonych zadań, wspólnego rozwiązywania problemów, podejmowaniem decyzji i wzajemnym motywowaniem się do pracy.
W projektach grupowych uczniowie uczą się tolerancji, wzajemnego zaufania, empatii, słuchania innych, wzajemnego wsparcia, negocjowania i argumentowania, które później będą przydatne w dorosłym życiu.
4. Formę pracy:
a) jednorodne,
b) zróżnicowane;
Projekty jednorodne to projekty realizowane przez uczniów w tym samym czasie ( na przykład podział klasy na mniejsze zespoły). Służą one do osiągnięcia przez uczniów tego samego celu.
Projekty zróżnicowane to projekty, w których poszczególne zespoły klasowe osiągają inne cele, rozłożone w czasie, a ich tematyka ma być zgodna z treściami programowymi.
5. Cele projektów:
a) badawcze,
b) techniczne ( konstrukcyjne, technologiczne, eksploatacyjne),
c) projekty- przedsięwzięcia;
Projekty badawcze ukierunkowane są na zbadanie pewnego
określonego zjawiska bądź stanu wiedzy na dany temat. Celem badanego zjawiska jest dokonanie analizy sytuacji za pomocą różnych narzędzi badawczych, a następnie przedstawienie wyników badań oraz zaprezentowanie własnych wniosków w postaci projektu.
Projekty techniczne są projektami, które pozwalają uczniom przyswoić wiedzę techniczną zgodną z kierunkiem kształcenia. Celem takich projektów jest wykonanie określone wyrobu, a następnie wdrożenie go do produkcji.
Projekty- przedsięwzięcia maja na celu podjęcie określonego działania, a następnie zorganizowanie przedsięwzięcia na terenie placówki oświatowej
( na przykład wycieczka klasowa).
6. Zasięg projektów:
a) projekty o zasięgu szkolnym ( na terenie szkoły),
b) projekty o zasięgu lokalnym ( współpraca z gminą, zakładem pracy),
c) projekty o zasięgu ogólnopolskim ( konkursy ogólnopolskie);
7. Możliwość i sposób prezentacji:
a) projekty zakończone typową prezentacją,
b) projekty, których prezentacja przybiera formę przedstawienia efektów pracy;
Projekty zakończone typową prezentacją, która ma na celu przedstawienie przebiegu działań projektu, wyników badań, prezentacji zgromadzonych wiadomości.
Głównym celem projektów, których prezentacja przybiera formę przedstawienia efektów pracy, jest przygotowanie określonego przedsięwzięcia, na przykład: wycieczka szkolna, przedstawienie, wystawa.


Przydatna literatura:
Gołębniak, B. D. ( red). ( 2002). Uczenie metodą projektów. Warszawa. WSiP.
Mikina, A., Zając, B. ( 2010). Metoda projektów w gimnazjum. Poradnik dla nauczycieli i dyrektorów gimnazjum. Warszawa. ORE.
Sałata, E. ( 2004). Metoda projektów w teorii i praktyce. Radom. Wydawnictwo Politechnika Radomska.
Wyświetleń: 211


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.