|
|
Katalog Szymon Braun, 2015-06-23 Lubnowy Język angielski, Plany rozwoju zawodowego Plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty + Sprawozdanie z realizacji stażu.PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO IMIĘ I NAZWISKO: Szymon Braun NAZWA I ADRES SZKOŁY:Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Lubnowych Lubnowy Małe 28 14 – 240 Susz STANOWISKO: Nauczyciel języka angielskiego POSIADANE KWALIFIKACJE:Dyplom licencjata na kierunku filologia angielska- nauczycielska, druga specjalność- terapia pedagogiczna, Dyplom magistra na kierunku filologia angielska- nauczycielska OPIEKUN STAŻU: mgr Elżbieta Gierszewska TERMIN ROZPOCZĘCIA STAŻU: 1.09.2014 r. TERMIN ZAKOŃCZENIA STAŻU: 31.05.2015 r. CELE STAŻU: 1. Cel główny: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego. 2. Cele szczegółowe: 2.1. Poznanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Lubnowych. - przepisy związane z funkcjonowaniem placówki - sposób prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji - przepisy dotyczące zapewnienia uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków odbywania zajęć - przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higienicznych warunków pracy 2.2. Doskonalenie warsztatu zawodowego poprzez uczestniczenie jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli oraz omawianie tychże zajęć z prowadzącym. 2.3. Prowadzenie zajęć z uczniami w obecności opiekuna stażu i omawianie ich z opiekunem. 2.4. Uczestniczenie w wewnątrzszkolnych i pozaszkolnych formach zawodowego doskonalenie nauczycieli oraz samokształcenie. 2.5. Pogłębianie kontaktów z rodzicami i uczniami, poznanie środowiska uczniów, ich problemów, oraz umiejętna współpraca z ich środowiskiem. PLAN DZIAŁANIA 1. Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły (§ 6 ust. 2 pkt. 1) ZADANIA FORMA REALIZACJI TERMINY DOWODY REALIZACJI 1. Poznanie procedury osiągania awansu zawodowego nauczyciela. Analiza aktów prawnych dotyczących awansu zawodowego nauczycieli IX 2014 Poprawnie opracowany plan rozwoju zawodowego. 2. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu. Rozmowa wstępna, określenie zasad współpracy i zakresu obowiązków. IX 2014 Kontrakt zawodowy pomiędzy stażystą i opiekunem, harmonogram spotkań. 3. Opracowanie planu rozwoju zawodowego i przedłożenie go dyrektorowi szkoły. Sformułowanie planu rozwoju zawodowego na okres trwania stażu, przedłożenie go do zatwierdzenia dyrektorowi szkoły. IX 2014 Plan rozwoju zawodowego nauczyciela stażysty. 4. Zapoznanie się z podstawowymi przepisami regulującymi pracę szkoły. Analiza statutu szkoły, wewnątrzszkolnego systemu oceniania, praw i obowiązków ucznia, regulaminu dyżurów, wycieczek, tygodniowego planu zajęć w szkole, zastępstw. IX 2014 i cały okres stażu Notatki własne. 5. Zapoznanie się z rodzajem oraz sposobem prowadzenia dokumentacji szkolnej: dziennik lekcyjny, arkusze ocen, itp. Dokonywanie samodzielnych wpisów w dziennikach lekcyjnych, arkuszach ocen, itp. IX 2014 i cały okres stażu Prawidłowa prowadzona dokumentacja szkolna. 6. Zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w szkole oraz przepisami przeciwpożarowymi. Udział w szkoleniu BHP, lektura obowiązujących aktów prawnych. IX 2014 Zaświadczenie o ukończeniu szkolenia. 7. Zapoznanie się z tygodniowym rozkładem zajęć w szkole, dyżurami, zastępstwami, zasadami współpracy dyrektora z pracownikami. Obserwacja, udział w posiedzeniach rady pedagogicznej. IX 2014 i cały okres stażu Prawidłowa organizacja zajęć własnych. 8. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju zawodowego. Gromadzenie i opis dokumentów, programów, działań, zaświadczeń, scenariuszy, itp. Analiza własnych działań i ocen ich skuteczności. Cały okres stażu. Dokumentacja stażysty. 9. Sporządzenie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego i przebiegu stażu, oraz przedłożenie go dyrektorowi szkoły. Przygotowanie sprawozdanie opisującego przebieg i realizację przyjętego planu rozwoju zawodowego, uwzględnienie zmian i modyfikacji planu rozwoju. V 2015 Sprawozdanie z realizacji stażu. 10. Złożenie wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego na stopień nauczyciela kontraktowego wraz z dokumentacją. Sporządzenie wniosku oraz przygotowanie dokumentacji. V 2015 Wniosek, dokumentacja z realizacji planu rozwoju zawodowego. 2. Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywa staż (§ 6 ust. 2 pkt. 2) ZADANIA FORMA REALIZACJI TERMINY DOWODY REALIZACJI 1. Tworzenie i doskonalenie własnego warsztatu pracy. Analiza podręczników, rozkładów materiału, programów nauczania, podstawy programowej. Aktywny udział w dostępnych formach dokształcania: kursy i konferencje metodyczne, szkolenia, seminaria, warsztaty. Gromadzenie pomocy naukowych do prowadzenia zajęć językowych. Stosowanie literatury pedagogicznej. Cały okres stażu Notatki własne, zaświadczenia, certyfikaty, dyplomy, podręczniki, płyty, obrazki, zdjęcia, plansze. 2. Opracowanie przedmiotowych systemów oceniania dla poszczególnych klas z uwzględnieniem uczniów z opiniami i orzeczeniami z poradni. Opracowanie samodzielne i modyfikacja istniejących przedmiotowych systemów oceniania w oparciu o program nauczania, podstawę programową oraz wewnątrzszkolny system oceniania. IX 2014 Przedstawienie opracowanych przedmiotowych systemów oceniania. 3. Dokumentowanie własnych działań pedagogicznych. Gromadzenie dokumentacji, wybór odpowiednich metod pracy i środków dydaktycznych, dostosowanych do możliwości i potrzeb uczniów. Cały okres stażu. Konspekty zajęć, testy i karty pracy uczniów, notatki własne. 4. Analiza i samoocena prowadzonych przez siebie lekcji. Hospitacje, rozmowy pohospitacyjne. Analiza i wnioski z własnej pracy. Cały okres stażu Dokumenty pohospitacyjne, arkusze obserwacji lekcji, notatki własne, wnioski, refleksje. 5. Realizowanie korelacji międzyprzedmiotowej we współpracy z innymi nauczycielami. Odpowiedni dobór i kolejność tematów, łączenie nauki języka angielskiego z edukacją kulturową, regionalną, medialną, itp. Cały okres stażu Zapisy w dziennikach lekcyjnych. 6. Poznawanie metod aktywizacji nauczania oraz wykorzystanie ich podczas zajęć. Studiowanie literatury metodycznej, hospitacje. Cały okres stażu. Wykaz lekcji obserwowanych oraz lekcji przeprowadzonych w obecności opiekuna stażu, arkusze obserwacji, konspekty. 7. Aktywizowanie uczniów do zajęć pozalekcyjnych. Organizacja i prowadzenie zajęć pozalekcyjnych. Cały okres stażu. Zapisy w dzienniku zajęć pozalekcyjnych. 8. Wykorzystanie technologii komputerowej i informacyjnej w pracy pedagogicznej i dydaktycznej. Przygotowanie dokumentacji stażu w formie elektronicznej, wykorzystanie komputera i internetu do przygotowania zajęć lekcyjnych, praca z komputerem na lekcjach z uczniami, wykorzystanie internetu w pracy nad rozwojem zawodowym, wykorzystanie internetu i pomocy multimedialnych w pogłębianiu wiedzy własnej i uczniów. Cały okres stażu Płyta z zapisem elektronicznym, konspekty lekcyjne, wykaz wykorzystanych stron internetowych, przykładowe materiały z internetu wykorzystane na lekcjach, przykładowe testy i sprawdziany. 3. Znajomość środowiska uczniów, ich problemów, oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów (§ 6, ust. 2 pkt. 3). ZADANIA FORMA REALIZACJI TERMINY DOWODY REALIZACJI 1. Współpraca z wychowawcami i nauczycielami. Rozmowy z wychowawcami i nauczycielami, udział w godzinach wychowawczych. Cały okres stażu. Wpisy w dzienniku, arkusze obserwacji, notatki własne. 2. Współpraca z rodzicami uczniów. Udział w zebraniach rodzicielskich, dniach otwartych, konsultacje dla rodziców. Cały okres stażu. Dokumentacja szkolna, notatki własne. 3. Współpraca z uczniami. Konsultacje dla uczniów, współpraca z uczniami poprzez skrzynkę e-mail. Cały okres stażu. Notatki własne. 4. Współpraca z Samorządem Uczniowskim. Rozmowy z członkami oraz opiekunem SU, podejmowanie wspólnych inicjatyw. Cały okres stażu Notatki własne, sprawozdania ze wspólnie podjętych działań. 5. Zapoznanie się z programem wychowawczym szkoły. Analiza programu wychowawczego. IX 2014 Notatki własne. 6. Zapoznanie się ze sposobami gromadzenia informacji o środowisku uczniowskim. Rozmowy z wychowawcami klas, dyrektorem. Cały okres stażu Notatki własne. 7. Poszerzanie wiedzy i umiejętności z zakresu potrzeb opiekuńczo-wychowawczych. Lektura literatury o tematyce pedagogicznej. Cały okres stażu. Notatki własne. 8. Motywowanie uczniów do nauki i rozwoju, kształtowanie autonomii ucznia w zakresie pracy nad językiem. Przedstawienie uczniom różnych możliwych sposobów nauki, zachęcanie do nauki poprzez wprowadzanie różnorodnych gier i zabaw językowych. Cały okres stażu Wyniki we współpracy z uczniem. 9. Propagowanie i przestrzeganie zasad dobrego wychowania, kultury osobistej i tolerancji wobec ludzi o innym kolorze skóry, innej kulturze. Lekcje obejmujące zagadnienia z kultury krajów anglojęzycznych, rozmowy z uczniami, dzielenie się doświadczeniem i spostrzeżeniami na temat różnic kulturowych. Cały okres stażu. Konspekty, świadomość kulturowa uczniów. 10. Pomoc uczniom o specjalnych potrzebach edukacyjnych lub mającym trudności w nauce. Badanie i diagnozowanie sytuacji ucznia wykazującego dysfunkcje lub trudności w nauce, rozmowy z uczniem, współpraca z rodzicami. Cały okres stażu Wyniki w nauce uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. 4. Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć (§ 6, ust. 2, pkt. 4) ZADANIA FORMA REALIZACJI TERMINY DOWODY REALIZACJI 1. Ustalenie z opiekunem stażu terminów zajęć obserwowanych i prowadzonych w obecności opiekuna. Opracowanie terminów z opiekunem stażu. IX 2014 Potwierdzenie przez opiekuna stażu. 2. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu lub innego nauczyciela. Obecność na lekcji u opiekuna stażu lub innego nauczyciela, obserwacja według wcześniej opracowanych narzędzi (arkusze obserwacji lekcji), omówienie i zapisanie jej wyników. Cały okres stażu, według wcześniej ustalonych terminów. Arkusze obserwacji lekcji, własne notatki, refleksje. 3. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu, dyrektora. Opracowanie scenariusza zajęć, konsultacja, analiza. Cały okres stażu, według wcześniej ustalonych terminów. Arkusze obserwacji lekcji, własne wnioski i refleksje, opinia osoby hospitującej, uwagi do realizacji, konspekty z zajęć. 4. Analiza i samoocena prowadzonych lekcji. Hospitacje i rozmowy pohospitacyjne. Cały okres stażu, według ustalonych terminów. Dokumenty pohospitacyjne, arkusze obserwacji lekcji, wprowadzanie udoskonaleń w prowadzeniu zajęć. 5. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami. Publikacja planu rozwoju zawodowego i pozostałych dokonań pedagogicznych w internecie oraz udostępnianie ich innym nauczycielom w szkole, współpraca z nauczycielami, dzielenie się doświadczeniem, analiza, samoocena. Cały okres stażu Adres strony internetowej. 6. Określenie dalszej drogi rozwoju zawodowego. Samoocena. VI 2015 Dokumentacja stażu, sprawozdanie z okresu stażu. …..................................................................... Nauczyciel stażysta …....................................................................... Opiekun stażu Zatwierdzam do realizacji: …..................................................................... Podpis i pieczęć Dyrektora Szkoły SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO Szymon Braun nauczyciel języka angielskiego Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Lubnowych Lubnowy Małe 28 14-240 Susz woj. warmińsko-mazurskie Niniejsze sprawozdanie powstało w związku z zakończeniem przeze mnie przygotowań do awansu na stopień nauczyciela kontraktowego. Jest ono podsumowaniem realizacji zadań i celów, jakie zostały przeze mnie założone w planie rozwoju zawodowego, zgodnie z wytycznymi zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. 2013 nr 0 poz. 393). Pracę w Niepublicznej Szkole Podstawowej w Lubnowych rozpocząłem dnia 1.09.2014 r. i tym samym rozpocząłem swój staż nauczycielski oraz pierwszy rok pracy w zawodzie nauczyciela języka angielskiego. Przez cały okres stażu starałem się doskonalić moją wiedzę oraz umiejętności w celu wzbogacenia moich kwalifikacji pedagogicznych oraz zwiększenia efektywności podejmowanych przeze mnie działań edukacyjnych a w konsekwencji podniesienia jakości mojej pracy i pracy szkoły, oraz jej osiągnięć. Przez cały okres stażu realizowałem założone w planie rozwoju zawodowego cele, umożliwiające uzyskanie awansu zawodowego. 1. Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły (§ 6 ust. 2 pkt. 1) Swoją pracę rozpocząłem od zapoznania się z procedurą osiągania awansu zawodowego nauczyciela poprzez dokładną analizę aktów prawnych dotyczących tegoż awansu (Dz. U.2013.393, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Dz. U. z dnia 26 marca 2013 r.). Oprócz tego dokonałem analizy prawa oświatowego posługując się informacjami zamieszczanych na stronie internetowej MEN. Na podstawie tych dokumentów opracowałem swój plan rozwoju zawodowego i przedłożyłem go do zatwierdzenia Dyrektorowi szkoły, pani mgr Elżbiecie Gierszewskiej, która jednocześnie została opiekunem mojego stażu. Tuż po rozpoczęciu roku szkolnego odbyłem z opiekunem stażu rozmowę wstępną w celu określenia czytelnych zasad współpracy i zakresu obowiązków, co w konsekwencji w znacznym stopniu pomogło mi w organizacji własnej pracy. Podczas tej rozmowy ustaliłem z opiekunem harmonogram obserwowanych lekcji i zasady ich omawiania, a także terminy spotkań. Jednym z pierwszych kroków podjętych przeze mnie na drodze awansu zawodowego było również zapoznanie się z podstawowymi przepisami regulującymi pracę szkoły: statutem szkoły, wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania, prawami i obowiązkami ucznia, regulaminem dyżurów, oraz wycieczek. Dzięki lekturze tych dokumentów zyskałem wiedzę i świadomość, jak funkcjonuje placówka, co reguluje jej działania, jakie kompetencje i obowiązki posiadają dane organy regulujące pracę szkoły, a ponadto jakie są moje obowiązki i prawa. Zapoznałem się też z rodzajami i sposobami prowadzenia dokumentacji szkolnej- dzienników lekcyjnych, dzienników zajęć dodatkowych i kółek zainteresowań. Samodzielne dokonywanie wpisów w tych dokumentów pozwoliło mi na poznanie ich struktury. Uczestniczyłem też w szkoleniu BHP a także zapoznałem się z przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczących pracy w szkole oraz poza nią, np. podczas wycieczek czy wyjazdów służbowych, co pomogło mi uświadomić sobie i zwrócić uwagę na potencjalne źródła zagrożenia w mojej pracy a także sposoby radzenia sobie z nimi i postępowania w sytuacjach niebezpiecznych. Dokonałem również analizy tygodniowego rozkładu zajęć, dyżurów, zastępstw oraz zasad współpracy dyrektora z pracownikami. Te działania pozwoliły mi na podjęcie efektywnej współpracy z członkami rady pedagogicznej, rodzicami uczniów i samymi uczniami. W toku doskonalenia swoich umiejętności i warsztatu pracy coraz aktywniej uczestniczyłem w życiu szkoły i starałem się przyczyniać do jej rozwoju. 2. Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywa staż (§ 6 ust. 2 pkt. 2) Przez cały okres stażu tworzyłem i doskonaliłem własny warsztat pracy. Realizację tego założenia rozpocząłem od dokładnej analizy podstawy programowej z języka angielskiego na pierwszym i drugim etapie edukacyjnym, programów nauczania języka angielskiego obowiązujących w placówce ("Program nauczania języka angielskiego. Kurs dla początkujących w klasach 1-3 szkoły podstawowej zgodny z nową podstawą programową obowiązującą od 2009 roku" M. Kębłowskiej, oraz "Program nauczania języka angielskiego. Kurs dla klas 4-6 szkoły podstawowej, II etap edukacyjny" M. Ellis oraz A. Rak), podręczników, z którymi przez cały rok szkolny pracowałem (seria Hello Wydawnictwa Szkolnego PWN, seria Steps in English wydawnictwa Oxford University Press oraz World Wonders 1 wydawnictwa National Geographic). Dokonałem również analizy rozkładów materiału oraz planów wynikowych, które w razie potrzeb w ciągu roku szkolnego samodzielnie modyfikowałem. W celu wzbogacenia swojej wiedzy i doskonalenia umiejętności, we trakcie stażu wziąłem udział w następujących szkoleniach: a. wewnątrzszkolne formy doskonalenia/ szkolenia "Jak skutecznie i efektywnie wykorzystać tablicę interaktywną? Praktyczne przykłady dla różnych przedmiotów nauczania." (rada szkoleniowa, 4 godziny dydaktyczne) "Monitorowanie wdrażania podstawy programowej w szkole podstawowej" (rada szkoleniowa, 2 godziny dydaktyczne) b. zewnątrzszkolne formy doskonalenia: "Przygotowanie ucznia szkoły podstawowej do sprawdzianu z języka obcego w roku 2015" (szkolenie Warmińsko- Mazurskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu, 4 godziny dydaktyczne) "Awans zawodowy nauczyciela- zakończenie stażu" (warsztaty dla nauczycieli, 2 godziny dydaktyczne) Udział w wymienionych szkoleniach, a także w posiedzeniach rady pedagogicznej bardzo pomógł mi w doskonaleniu moich umiejętności pedagogicznych i podnoszeniu efektywności mojej pracy. Ponadto studiowałem literaturę metodyczną, która pomogła mi poszerzyć stosowane przeze mnie metody pracy, urozmaicić moje zajęcia i uczynić je znacznie atrakcyjniejszymi dla uczniów. Lektura literatury pedagogicznej ukazała mi również sposoby radzenia sobie z problemami wychowawczymi, a także pozwoliła mi lepiej zrozumieć funkcjonowanie dziecka w szkole (spis przeanalizowanej przeze mnie literatury znajduje się teczce stażysty). Przez cały okres stażu gromadziłem pomoce naukowe do prowadzenia zajęć językowych, np. karty obrazkowe, pomoce multimedialne, podręczniki, karty pracy, a także wykonywałem własne, np. rysunki obrazujące wprowadzane słownictwo, "grammar cards" służące do wyjaśniania gramatyki. W oparciu o Wewnątrzszkolny System Oceniania opracowałem Przedmiotowy System Oceniania wraz z kryteriami ocen. Na podstawie opinii z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Iławie stworzyłem też kryteria ocen dla uczniów posiadającego orzeczenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego dla upośledzonych w stopniu lekkim, a także dostosowywałem materiał nauczania dla uczniów z różnego rodzaju dysfunkcjami. Z wymaganiami tymi zapoznałem swoich uczniów. Podczas stażu systematycznie dokumentowałem własne działania pedagogiczne poprzez konspekty hospitowanych zajęć, testy i karty pracy uczniów. Przygotowując testy i karty pracy starałem się zadbać o wybór odpowiednich metod pracy i środków dydaktycznych, pamiętając o ich dostosowaniu do indywidualnych potrzeb i możliwości dzieci. Na bieżąco dokonywałem analizy i samooceny prowadzonych zajęć, dążąc do tego, by nie popełniać nawet najmniejszych błędów i cały czas podnosić jakoś lekcji, tak, by były one jak najbardziej atrakcyjne dla uczniów. Dostrzeżone błędy starałem się natychmiast eliminować, a wszelkie sytuacje wątpliwe omawiałem z opiekunem stażu, co zdecydowanie pomogło mi udoskonalić mój warsztat metodyczny i podnieść efektywność mojego nauczania. W dużym stopniu skupiłem się też na aktywizowaniu metod nauczania, wypróbowując różne metody i samodzielnie je modyfikując. Wprowadzany przeze mnie materiał w miarę możliwości korelowałem z innymi przedmiotami, kładąc duży nacisk zwłaszcza na edukację społeczną i kulturalną. W omawianiu kolejnych tematów starałem się je łączyć z treściami z innych zajęć, dużo uwagi poświęciłem też na komponent kulturowy nauki języka angielskiego, ukazując uczniom różne aspekty obyczajowości krajów anglojęzycznych. W czasie swoich zajęć zwracałem też uwagę dzieci na równość płci, kultur i ras, podkreślając wagę równouprawnienia. Prowadząc zajęcia w ramach Szkolnego Klubu Europejskiego pogłębiałem wiedzę uczniów w zakresie zagadnień takich jak polityka i integracja europejska, co znacznie zwiększyło ich świadomość w tej tematyce. Przez cały okres stażu prowadziłem następujące zajęcia pozalekcyjne dla uczniów: wspomniany powyżej Szkolny Klub Europejski oraz zajęcia z języka szwedzkiego, do których samodzielnie opracowałem plany pracy. Spotkania Klubu Europejskiego odbywały się raz w tygodniu, a głównym celem zajęć było upowszechnienie wiedzy o Europie- o państwach, ich historii, geografii, społeczeństwach, kulturze, a także kształtowanie w członkach klubu postawy tolerancji i szacunku wobec różnic kulturowych i odmienności. Ważnym punktem w działalności Klubu był przygotowany przez członków pod moją opieką pierwszy Szkolny Dzień Europejski, który odbył się 8.05.2015 r., składający się z uroczystej akademii zaprezentowanej przez uczniów, a także z konkursu wiedzy o Europie dla uczniów klas IV-VI. Zajęcia języka szwedzkiego również odbywały się w wymiarze jednej godziny dydaktycznej w tygodniu, a ich program objął rozwijanie czterech kompetencji językowych: rozumienia ze słuchu, wypowiedzi ustnej, czytania ze zrozumieniem, wypowiedzi pisemnej; rozwijanie kompetencji gramatycznej, fonetycznej oraz tłumaczeniowej; komponent kulturowy. Oprócz wspomnianych zajęć dla uczniów, prowadziłem również zajęcia z języka angielskiego dla ich rodziców (jedna godzina w tygodniu). Zajęcia były ofertą umożliwiającą chętnym rodzicom nauczenie się podstaw języka angielskiego mając na szczególnej uwadze wyposażenie ich w umiejętność udzielania choćby podstawowej pomocy w nauce tegoż języka swoim dzieciom. W swojej pracy dydaktycznej i pedagogicznej wykorzystywałem technologię komputerową i informacyjną, a także na bieżąco doskonaliłem swoją wiedzę i umiejętności w ich zakresie. Podczas zajęć używałem tablicy multimedialnej, programów komputerowych i Internetu, co w bardzo dużej mierze zwiększało atrakcyjność moich zajęć dla uczniów. Internet wykorzystywałem też jako źródło ciekawych materiałów i wskazówek do pracy, a także pomoc w samodoskonaleniu i samokształceniu, np. lektura stron MEN, kuratoriów oświaty, czy for dyskusyjnych dla nauczycieli. 3. Znajomość środowiska uczniów, ich problemów, oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów (§ 6, ust. 2 pkt. 3). Przez cały okres stażu współpracowałem z rodzicami uczniów, wychowawcami i nauczycielami innych przedmiotów. Współpraca ta bardzo pomogła mi w organizowaniu własnej pracy dydaktycznej- znając środowisko uczniów i ich funkcjonowanie na zajęciach innych przedmiotów, znacznie łatwiej było mi przygotowywać zajęcia z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i możliwości każdego ucznia, ale przede wszystkim pomogła mi znacznie pod względem wychowawczym. Mając świadomość problemów niektórych uczniów oraz specyfiki ich środowiska było mi znacznie łatwiej podejmować decyzje w przypadku trudności wychowawczych oraz znajdować rozwiązania i eliminować pojawiające się niekiedy problemy z dyscypliną. Szczególny nacisk położyłem na współpracę z rodzicami. Poza udziałem w zebraniach rodzicielskich, byłem do dyspozycji rodziców w ramach wyznaczonego dla nich czasu konsultacji (dwie godziny lekcyjne w miesiącu). Rodzice chętnie z tego czasu korzystali. Współpracowałem też z Samorządem Uczniowskim- niestety nie udało nam się podjąć wspólnych działań, ale wnikliwie obserwowałem pracę i funkcjonowanie Samorządu, starając się poznać jego specyfikę a także inicjatywy, jakie są dla uczniów najbardziej ciekawe. Zdobytą wiedzę mam nadzieję wykorzystać w dalszej pracy. Zapoznałem się też z planem wychowawczym szkoły, a także ze sposobami gromadzenia informacji o środowisku uczniowskim. Studiując literaturę o tematyce pedagogicznej poszerzałem swoją wiedzę i umiejętności w zakresie potrzeb opiekuńczo-wychowawczych uczniów. Wszystkie te działania pomogły mi uświadomić sobie w większym stopniu, jak ważnym aspektem pracy szkoły jest praca wychowawcza oraz jak bardzo ułatwia pracę znajomość środowiska uczniów i traktowanie każdego z nich indywidualnie, z uwzględnieniem sytuacji rodzinnej i zainteresowań. Podczas swoich zajęć motywowałem uczniów do nauki języka oraz rozwijania autonomii w tym zakresie, podkreślając wagę nauki języków obcych ze szczególną uwagą zwróconą w stronę ich późniejszych losów zawodowych. Motywację starałem się zwiększyć przez ukazywanie, jak ciekawa może być nauka języka, wzbogacając lekcje użyciem technologii informacyjnej, różnego rodzaju gier i zabaw, w tym online, planszowych i ruchowych. W przypadku uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych na bieżąco badałem i diagnozowałem ich sytuację, analizując wyniki poszczególnych działań, jakie podejmowałem w celu indywidualizacji ich edukacji, oraz w szerszym zakresie współpracowałem z wychowawcami i nauczycielami innych przedmiotów, omawiając działania przez nich stosowane. 4. Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć (§ 6, ust. 2, pkt. 4) W czasie stażu wziąłem udział w 9 zajęciach prowadzonych przez innych nauczycieli (dyplomowanych i mianowanych). Podczas obserwacji lekcji tworzyłem notatki, które stały się bazą do udoskonalenia mojej własnej pracy. Szczególną uwagę zwracałem na umiejętne powtarzanie wprowadzonego wcześniej materiału, wykorzystanie czasu na lekcji, indywidualizację procesu nauczania, radzenie sobie z problemami w klasie, oraz metody nauczania. Obserwacja zajęć podsunęła mi wiele rozwiązań, które później stosowałem w swojej pracy, a które bardzo poprawiły jakość prowadzonych przeze mnie lekcji i sprawiły, że współpraca z uczniami stała się dużo łatwiejsza. Raz w miesiącu prowadziłem zajęcia w obecności opiekuna stażu. Do każdych zajęć przygotowywałem konspekty, korzystając z własnych umiejętności a także pomocy opiekuna. Za każdym razem starałem się stosować różnorodne metody, w tym także różne metody aktywizujące, uwzględniałem stan psychofizyczny dzieci i ich indywidualne możliwości. Każde hospitowane zajęcia omawiałem później z opiekunem, analizując ich mocne i słabe strony, dążąc do eliminacji ewentualnie popełnionych błędów. Wskazówki udzielane przez opiekuna były niezwykle cenne i były jednym z najważniejszych czynników, przyczyniających się do udoskonalenia mojego warsztatu. Obserwowanie lekcji oraz prowadzenie zajęć w obecności opiekuna, pomogło mi rozwinąć w sobie umiejętność autorefleksji wobec własnej pracy. Dzięki hospitacjom i rozmowom pohospitacyjnym znacznie łatwiej analizować mi moją pracę i wyciągać z niej wnioski, co z kolei sprawiło, że pracuję coraz bardziej efektywnie i popełniam coraz mniej błędów. Zdobytą wiedzą i doświadczeniem dzieliłem się z innymi nauczycielami. Działania Szkolnego Klubu Europejskiego dokumentowane były na internetowym profilu grupy na portalu Facebook, swój plan rozwoju zawodowego również opublikowałem w Internecie (adres strony znajduje się teczce stażysty). Oprócz tego wymieniałem spostrzeżenia z innymi nauczycielami języka angielskiego na forum internetowym Nauczyciele Angielskiego na portalu Facebook. W dalszej pracy zawodowej pragnę dążyć do całkowitej eliminacji popełnianych błędów, ciągłego doskonalenia posiadanych umiejętności oraz wzbogacania swojej wiedzy. Chciałbym zwiększyć zakres współpracy z rodzicami uczniów, oraz jeszcze bardziej skupić się na indywidualizacji procesu nauczania. Mam też nadzieję podjąć znacznie więcej inicjatyw z innymi nauczycielami oraz Samorządem Uczniowskim. Wierzę, że umiejętności zdobyte w czasie dziewięciu miesięcy stażu znacznie mi to ułatwią. PODSUMOWANIE Staż i doświadczenie zawodowe zdobyte w placówce pozwoliły mi dostrzeżenie mocnych i słabych stron mojej pracy. Przez cały czas starałem się sprostać wymaganiom szkoły i wyjść na przeciw jej potrzebom. Udało mi się znacznie poszerzyć swoje umiejętności, zwłaszcza w zakresie metodycznym, oraz wzbogacić swój warsztat. Okres stażu był dla mnie czasem pracy niezwykle wytężonej i niekiedy trudnej, niemniej jednak bardzo satysfakcjonującej. Myślę, że poprzez moje działania i metody pracy udało mi się wypracować pozytywne opinie uczniów oraz ich rodziców. Co ważne, mogę dostrzec, że podejmowane przeze mnie działania i inicjatywy przynoszą oczekiwane efekty. Mocną stroną mojej działalności jest z pewnością zaangażowanie w pracę szkoły i proces nauczania, a także indywidualne podejście do każdego z uczniów oraz rzetelne i dokładne prowadzenie dokumentacji szkolnej. Rzecz, nad którą wciąż muszę pracować jest dbanie o utrzymanie dyscypliny wśród uczniów w trakcie prowadzenia zajęć, co niekiedy stanowiło problem. Przebieg mojego stażu uświadomił mi potrzebę nieustannego doskonalenia własnego warsztatu, tak aby moja praca przekładała się nie tylko na wysokie wyniki osiągane przez wychowanków, ale także na ich umiejętność zastosowania języka angielskiego w życiu codziennym, oraz zrozumienie potrzeby nauki języka. Uważam, że działania jakie podejmowałem w okresie stażu okazały się efektywne. Po zakończeniu pierwszego etapu mojej ścieżki zawodowej, zamierzam w dalszym ciągu doskonalić moje umiejętności, podnosić kwalifikacje, zwiększać jakość prowadzonych przeze mnie zajęć, oraz gromadzić materiały pomocne w pracy. Starać się będę także w większym niż dotychczas stopniu wykorzystywać na lekcjach technologię informacyjną i komunikacyjną. Wyświetleń: 946
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |