Katalog Paulina Ziemkiewicz, 2015-06-23 Gdańsk Pedagogika, Scenariusze Scenariusz zajęć logopedycznych.Scenariusz zajęć terapii logopedycznej TEMAT ZAJĘĆ: Na wiejskim podwórku CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: około 30 minut UCZESTNICY: 2 dzieci w wieku 5 lat DIAGNOZA: dyslalia wieloraka złożona w tym : parasygmatyzm – zamiana miejsca artykulacji głosek szeregu szumiącego na głoski szeregu syczącego oraz zmiana sposobu artykulacji [cz-s, c-s] pararotacyzm [r-l], w niektórych grupach spółgłoskowych mogirotacyzm ( opuszczanie r ), mowa bezdźwięczna, zaburzenie słuchu fonemowego, upraszczanie grup spółgłoskowych ETAP TERAPII: Usprawnianie narządów mowy, ćwiczenia oddechowe, usprawnianie słuchu fonemowego CELE: Uczeń: Doskonali sprawność narządów mowy – głównie języka i warg Wydłuża fazę oddechową, kształtuje prawidłowy tor oddechowy Rozwija słuch fonemowy Doskonali koordynację słuchowo-ruchową Doskonali percepcję słuchową Uczy się koncentrowania uwagi na bodźcach słuchowych Wzbogaca słownictwo czynne w obrębie kręgu tematycznego zwierzęta wiejskie Kształtuje fonację poprzez onomatopeje METODY TERAPII: Ćwiczenia oddechowe- ich celem jest pogłębienie oddechu, wydłużenie fazy wydechowej, rozruszanie przepony i usunięcie nadmiernego napięcia mięśniowego Ćwiczenia motoryki narządów mowy- polegają na usprawnianiu narządów mowy- głównie języka i warg, wypracowują celowe ruchy tych narządów Ćwiczenia artykulacyjne i fonacyjne- wypracowują prawidłową wymowę Ćwiczenia słuchowe- kształtują umiejętność odróżniania dźwięków otoczenia Ćwiczenia słuchowo-ruchowe – kształtują percepcję słuchowo- ruchową POMOCE WYKORZYSTYWANE W CZASIE TERAPII: Kolorowe obrazki zwierząt wiejskich z ćwiczeniami narządów mowy, słomki, obrazek krowy, papierowe łatki krowy, tekst wiersza, płyta CD, odtwarzacz CD, drewniane obrazki zwierząt wiejskich PRZEBIEG ZAJĘĆ: Ćwiczenia oddechowe: Przenoszenie za pomocą słomki papierowych łatek na krowę Usprawnianie motoryki narządów mowy: Odsłanianie kolorowych obrazków zwierząt wiejskich z ćwiczeniami. • Czubkiem języka oblizujemy raz górną a raz dolną wargę. • Liczymy zęby za pomocą języka – czubkiem języka dotykamy kolejno wszystkie zęby górne a następnie dolne. • Malowanie sufitu – czubkiem języka rysujemy dowolne wzory na podniebieniu twardym. • Wahadełko – dotykamy czubkiem języka naprzemiennie kącików ust. • Piłeczka – wypychamy językiem policzki. • Karuzela – w zamkniętej buzi kręcimy dookoła językiem • Wysuwamy język do brody a następni do nosa. • Dzióbeczek i uśmieszek • Koszyczek- unoszenie szerokiego języka w kierunku wałka dziąsłowego • Rureczka Ćwiczenia słuchowe Zabawa artykulacyjna- wiersz Ko, ko, ko, kwa, kwa kawa kto mój język zna. Logopeda czyta wiersz, zachęcając wcześniej dzieci do jego uzupełnienia. Jestem mały poliglota, Małej myszce ser się śni Bo rozumiem psa i kota, Piszczy cicho: Ptasi język także znam, Pi pi pi Zaraz udowodnię Wam. Kotek miskę mleka miał. Kurka zniosła jajek sto Pyszne było-miauknął Gdacze o tym Miał Ko ko ko Piesek też by pewnie chciał, Kaczka śliczne piórka ma Szczeka głośno: kwacze dumnie Hau hau hau kwa kwa kwa A w chlewiku świnek tłum Chrumka sobie chrum Zagadki słuchowe odgadywanie z płyty CD głosów wydawanych przez zwierzęta ( kot, pies, koza, krowa, koń, świnka ), wskazywanie odpowiedniego obrazka. Zabawa ortofoniczna – Głosy zwierząt. Dzieci naśladują głosy zwierząt przedstawionych na wylosowanych obrazkach. Logopeda zwraca uwagę na odpowiednie ułożenie warg, języka, zębów podczas artykulacji. Zabawa słuchowo-ruchowa - Jakie to zwierzę Dzieci podbiegają do obrazka ze zwierzątkiem naśladowanym przez logopedę. Zagadki bez fonii- Jakie zwierzątko naśladuję? Logopeda nie używając głosu, pokazuje za pomocą ułożenia warg, języka i zębów układ narządów mowy odpowiadający dźwiękom wydawanym przez różne zwierzęta. Dzieci wskazują odpowiedni obrazek. Podsumowanie zajęć: Pochwalenie uczniów za pracę w czasie zajęć. Zadanie pracy domowej- Dzieci otrzymują obrazek Na wiejskim podwórku, który należy pokolorować i naśladować głosy przedstawionych na nim zwierząt. Wyświetleń: 182
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |